1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. چینیها از کجا کپی میکنند؟

چینیها از کجا کپی میکنند؟

21 اردیبهشت 1395
  • 0

تقلید یک فرم خالص چاپلوسی است.

نمایشگاه خودروی پکن این هفته شروع بکار کرد و خودروسازان چینی آماده‌ی نمایش آخرین ساخته‌های خود شدند. برخی طرفداران این صنعت ممکن است با دیدن برخی از این کارها تعجب نمایند زیرا این مدل‌ها شباهت عجیبی به نسخه‌های مشهور ساخت دیگر کمپانی‌ها دارند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان چین با فروش بیش از 20 میلیون دستگاهی در سال گذشته است. خودروسازان بومی شاید درنهایت مجبور شوند تا حساب پس دهند و گام‌های سریعی در توسعه و تولید بردارند و کم‌کم شاهد سرمایه‌گذاری نامحدود به همراه برخی شرکای مشهور هستیم. خودروسازان چینی به خاطر ربودن طراحی‌ها و شکستن قیمت‌های کمپانی‌های به نام دنیا معروف هستند و این کار از ضعف قوانین مربوط به کپی‌رایت نشأت می‌گیرد.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

با هم به این خودروهای آشنای معرفی‌شده در نمایشگاه پکن نگاهی می‌اندازیم.

زوتی SR8/ پورشه ماکان

یکی از خودروهای چینی که در نمایشگاه معرفی گردید زوتی SR8 است و سرزنش نخواهید شد اگر با دیدن این خودرو یاد کراس اوور اینفینیتی و مخصوصاً پورشه ماکان بیفتید. این کمپانی در طی سال‌ها معروفیت خود را به کپی کاری از سایر خودروسازان به دست آورده و گمان می‌کنیم که این خودرو نیز آخرین نسخه از کپی‌ها نخواهد بود! وقتی صحبت از کپی SR8 از ماکان است، شباهت‌ها عجیب خواهد بود اما وقتی پای مباحث فنی پیش می‌آید، پیشرانه‌ی 2 لیتری توربوشارژر نشان گرفته از میتسوبیشی همان شور و هیجان ماکان را ارائه خواهد داد. چیزی به ما می‌گوید که ما این خودرو را در خارج از بازار چین مشاهده نخواهیم کرد.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

LeeCo LeSee/ تسلا مدل اس

LeeCo LeSee به تازگی معرفی شده و کمپانی هیچ عبایی از معرفی این مدل به‌عنوان رقیب تسلا مدل اس نداشته است! در مورد این کانسپت کمکی از دست ما بر‌نمی‌آید اما می‌توانیم شباهت‌های انکاری ناپذیر این خودرو با مدل اس را مشاهده کنیم. کمپانی همچنین ادعا می‌کند که توسعه‌دهنده‌ی شماری از تکنولوژی‌های روز دنیای خودرو است، درست همانند تسلایی که روی رانندگی خودکار تمرکز کرده است.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

Borgward BX7/ جگوار اف-پیس

و اینجا BX7 Borgward را داریم که توسط بایک ساخته شده است. این شاسی‌بلند بر پایه‌ی سنووا X65 ساخته‌شده و توسط طراح سابق کمپانی ساب آقای اینار هارید خلق شده است. از شباهت‌ها می‌توان به جلوپنجره‌ی خودرو اشاره کرد که بسیار شبیه طرح‌های مرسوم جگوار است و در بدنه نیز می‌توان ردپای خطوطی از آئودی را شناسایی نمود.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

چری تیگو 5/ فولکس واگن تیگوان

حتی نام چری تیگو 5 نیز مشابه فولکس تیگوان است. در نگاه اول تیگو 5 به تیگوان شبیه نیست اما یک‌بار که این دو خودرو را پهلوی هم قرار دهید شباهت‌ها جدی می‌شود. اگرچه که تیگو 5 زوایای گردتری نسبت به تیگوان دارد اما به‌طور دردناکی نشان‌دهنده‌ی الهام گیری غیرطبیعی این خودروساز چینی می‌باشد.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

بایک الکتریک سوپرکار/ استون مارتین ولکان

سوپرکار الکتریکی بایک به تنهایی از چهره‌ی قابل‌توجهی برخوردار است اما وقتی در برابر استون مارتین ولکان قرار می‌گیرد شما می‌توانید شباهت‌ها را به خوبی تشخیص دهید. بایک همان ویژگی‌ها و اشکال کلی را نشان می‌دهد. نمای جلوی شیب‌دار و گلگیرهای برآمده‌ی جلو شباهت را ها دوچندان می‌کنند. بایک حتی از خط بدنه‌ی مشابه در عقب استفاده می‌کند. تنها چیزی که واقعاً از دست طراحان بایک در رفته، اسپویلر بزرگ عقب است.

 چینیها از کجا کپی میکنند؟

بااینکه شاهد توسعه‌ی بسیار سریع صنعت خودرو در چین هستیم، اما جالب است که در نمایشگاه خودروی پکن 2016 چه مدل‌هایی به نمایش درآمده‌اند!

منبع: پدال



نظرات