1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خودروی سال برای بهترین عملکرد به انتخاب یاهو

خودروی سال برای بهترین عملکرد به انتخاب یاهو

5 آذر 1393
  • 3

برای انتخاب بهترین خودرو با عملکرد بالا در یاهو اتوز، یک هفته با بهترین خودروهای سال در پیست و جاده زمان صرف شده است. در این میان، شورولت کامارو Z/28 مدلی بود که نظر همه را به خود جلب کرد.

شورولت کامارو-نمای کلی

تا چندی قبل، باور اینکه یک خودروی عضلانی امریکایی بتواند نه‌تنها در صحنه رقابت با بهترین خودروهای اسپرت دنیا قرار بگیرد، بلکه در نهایت عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشد، چندان قابل‌تصور نبود. در همین حال، برای Z/28، رقابت در حوزه عملکرد خودروها بسیار سنگین بوده است. جایی که رقیبان قدرتمندی مانند آلفا رومئو 4C، ب‌ام‌و M235i، سوبارو WRX، فورد موستانگ و چلنجر هل‌کت در آن حضور داشته‌اند.

 شورولت کامارو-نمای عقب

برای انتخاب و داوری، معیارهای مختلفی مانند سواری، هندلینگ و انتقال قدرت، مهندسی و نوآوری، طراحی، بهینه‌سازی و قیمت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. البته در خودروی عملکرد بالا، بهینه‌سازی مصرف سوخت به حاشیه می‌رود. چرا که مصرف سوخت ۱۸/۱ لیتری در شهر و ۱۲/۴ لیتری در جاده برای Z/28 تخمین زده و این خودرو مشخصاً از این لحاظ در رده پایینی قرار می‌گیرد. در همین حال، داشتن قدرت بیشتر لزوماً به معنای پیروزی بر رقیبان نبوده است. در انتخاب برنده نهایی، یک نگاه همه‌جانبه وجود داشته است.

 شورولت کامارو-نمای موتور

ک موتور ۷ لیتری تنفس طبیعی V8 با قدرت ۵۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۶۵۲ نیوتن‌متر پیشرانه Z/28 را تشکیل می‌دهد که به صورتی بهینه می‌توان این خروجی را کنترل کرد. این در حالی است که ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت هل‌کت، با هر فشار پدال با شما درگیر می‌شود. ولی در Z/28 قدرت موتور با شما همکاری کامل دارد. در Z/28 کشش بسیار خوبی نیز وجود دارد که به لطف تایرهای پیرلی P Zero Trofeo R و دامپرهای DSSV است که توسط «مولتی‌ماتیک»، همان کارخانه‌ای است که با تیم ردبول فرمول یک همکاری دارد. در نتیجه، تعادل خودرو به شکلی نرمال و قابل پیش‌بینی باقی می‌ماند و در تجربه رانندگی با سرعت بالا خللی وارد نمی‌شود.

 شورولت کامارو-نمای کلی

در پیست، کامارو Z/28 یک و نیم ثانیه زودتر از سایر رقبا مسیر را طی کرده است که وضعیتی منحصر به فرد برای یک خودروی عضلانی ۱۷۳۷ کیلوگرمی است. در این میان، نزدیک‌ترین رقیب، آلفا رومئو 4C بوده که به لطف وزن کم خود، چابکی زیادی به دست آورده است. امّا در همین پایداری عملکرد خود را در طول مسیر پیست نتوانست به خوبی حفظ کند.

 شورولت کامارو-نمای جلو

در Z/28 به صورت استاندارد از ترمزهای کربن‌سرامیکی «برمبو» استفاده شده که در کنار تایرهای بزرگ، می‌توانند وضعیتی فوق‌العاده برای قدرت توقف یک خودرو ایجاد کنند. در این خودروی مخصوص پیست، تا جای ممکن از وزن خودرو کاسته شده است. حتی شیشه عقب به اندازه ۰/۳ میلی‌متر نازک‌تر انتخاب شده تا ۴۰۰ گرم در وزن خودرو صرفه‌جویی شود.

 شورولت کامارو-نمای داخل

البته اوضاع Z/28 در جاده آن‌چنان هم بد نیست. تایرهای چسبان به همراه سیستم تعلیق، شرایط سواری خوبی را در مسیرها ناهموار فراهم می‌کنند و سر و صدای داخل کابین آن هم شرایطی مانند وایپر ACR ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید، یک سیستم تنظیم هواست که ۱۵۰۰ دلار به قیمت پایه و ۱۳/۶ کیلوگرم به وزن کلی اضافه می‌کند.

 شورولت کامارو-نمای کلی

در تستی که به این منظور انجام شد، آلفا رومئو 4C در پیست کاملاً شرایط دینامیک بهتری نسبت به موستانگ، WRX، M235i و حتی هل‌کت داشت. ولی در جاده، وضعیت کاملاً متفاوت بود. در جاده، شاید نزدیک‌ترین و قدرتمندترین رقیب، ب‌ام‌و بود که عملکرد مناسبی داشت. امّا این Z/28 بود که در مقایسه با بقیه، وظیفه خود را به نحو بهتری انجام می‌داد. سوبارو WRX شاید بیشترین شباهت را به حال و هوای Z/28 داشت؛ ولی نمی‌توانید مشکلات سیستم فرمان آن را نادیده گرفت.

 شورولت کامارو-نمای کلی

 شورولت کامارو-نمای داخل

 شورولت کامارو-نمای جلو

در همین حال، کامارو Z/28 را نباید چندان به‌عنوان یک خودروی عضلانی در نظر گرفت. چرا که این مدل با این که ۶۰ هزار دلار نسبت به پورشه 911 GT3 ارزان‌تر است، ولی رقیب آن محسوب می‌شود. مهندسان شورولت یک پلتفرم سنگین را تبدیل به یک پلتفرم خاص و آماده برای سیستم دیفرانسیل عقب و گیربکس دستی کرده‌اند. این مدل، تمام ویژگی‌های عملکردی را که یک علاقه‌مند واقعی اتومبیل می‌تواند تصور کند، فراهم می‌کند؛ آن هم با قیمتی که به نسبت، دست‌یافتنی‌تر است.

 شورولت کامارو-نمای عقب

 شورولت کامارو-نمای جلوپنجره

 شورولت کامارو-نمای چراغ عقب

 شورولت کامارو-نمای کلی

 شورولت کامارو-نمای کلی

 شورولت کامارو-نمای صندلی

 شورولت کامارو-نمای چرخ

 شورولت کامارو-نمای کلی

منبع پدال


نظرات

  • فوجی فوجی (5 آذر 1393 ساعت 22:22)

    عالیه...

  • محمدماجد محمدماجد (5 آذر 1393 ساعت 20:50)

    نامردا دلم شکست پراید اول بود

  • سرشار توربو سرشار توربو (5 آذر 1393 ساعت 19:45)

    فوق العاده بود بالاخره شکوه شورلت برگشت