1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بازگشت پژو و سوزوکی به ایران

بازگشت پژو و سوزوکی به ایران

19 شهریور 1393
  • 7

جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام شده که با توجه به رشد قابل‌توجه تیراژ محصولات پژو و همچنین آغاز دوباره تولید «سوزوکی گرند ویتارا»، به نظر می‌رسد شرکای پیشین خودروسازی ایران (پژوی فرانسه و سوزوکی ژاپن) دوباره به «جاده مخصوص» بازگشته‌اند.

پژو و سوزوکی از سال‌ها قبل همکاری نسبتا مناسبی با خودروسازی ایران داشتند، اما پس از تشدید تحریم‌ها، ناگهان بی‌وفا شدند و ارتباط شان را «جاده مخصوص» تقریبا قطع کردند تا صنعت خودرو کشور دو شریک معتبر اروپایی و آسیایی خود را از دست بدهد.

هرچند سوزوکی به دلیل تیراژ نه چندان بالایش در ایران، زیان خاصی از بابت قطع ارتباط با «جاده مخصوص» به خود ندید، اما رفتن پژو، هم به ضرر این شرکت فرانسوی تمام شد و هم کاهش تولید ایران خودرو را در پی داشت.

طبق اخباری که منتشر شد، پژویی‌ها در نتیجه رفتن از ایران مجبور به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و همچنین اخراج تعدادی از کارگران خود شدند و از آن سو تولید ایران خودرو نیز به شدت افت کرد تا جدایی این دو یار قدیمی، به ضرر هر‌دو آنها تمام شود.

حالا گویا دوستان قدیم پس از مدتی دوری باز هم به هم رسیده‌اند و قرار است شراکتی دوباره میان آنها شکل بگیرد، شراکتی که قطعا اگر در حالتی برد-برد شکل بگیرد، هم خودروسازی ایران از آن سود خواهد برد و هم پژو.

ایران خودرو و پژو البته چند ماهی می‌شود که مذاکرات خود را برای شروع همکاری دوباره، آغاز کرده‌اند و ظاهرا این بار بنا است تا قراردادی محکم‌تر و منصفانه‌تر میان دو طرف منعقد شود.

از آن سو ایران خودرو و سوزوکی ظاهرا تمایل به آغاز دوباره همکاری‌هایشان دارند، هرچند خبری در مورد انجام مذاکرات میان این دو، فعلا انتشار نیافته و گویا طرفین می‌خواهند در سکوت خبری، به اصطلاح سنگ‌های خود را با یکدیگر وا بکنند. با این حال و اگرچه هنوز اخباری رسمی از همکاری دوباره پژو و سوزوکی با خودروسازی ایران منتشر نشده و حتی برخی کارشناسان، این موضوع را منوط به توافق هسته‌ای می‌دانند، اما اگر آمار تولید خودروسازان کشور در پنج ماه نخست امسال را ملاک قرار دهیم، می‌توان از دل آن به این نتیجه رسید که پژو و سوزوکی عملا به «جاده مخصوص» بازگشته‌اند.

طبق آمار موردنظر، تولید محصولات پژو در پنج ماه امسال، رشدی حدودا 134 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته و طبق آن، تمام محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران (پژو 206، پژو پارس و پژو 405) با رشد تیراژ روبه‌رو شده‌اند. از طرفی، ایران خودرویی‌ها دیروز اعلام کرده‌اند که پژو 206 تیپ 2 دوباره به مدار تولید این شرکت باز خواهد گشت که این موضوع نیز می‌تواند دلیل دیگری برای بازگشت پژو به «جاده مخصوص» باشد.

همچنین «گرند ویتارا» که تولید آن چند ماهی متوقف بود، در مردادماه باز هم میهمان خط تولید ایران خودرو شده تا این اتفاق نیز نشانه‌ای باشد برای دوستی دوباره ایران خودرو و سوزوکی ژاپن.

رشد 70.4 درصدی تولید خودرو

اما به سراغ آمار تولید برویم و ببینیم سه خودروساز کشور چه کارنامه‌ای در 5 ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته‌اند.

طبق آمار منتشر شده، سه خودروساز بزرگ ایران در مجموع بیش از 314 هزار دستگاه محصول سواری را در پنج ماه امسال به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 70.4 درصدی را تجربه کنند.

در این بین، ایران خودرویی‌ها سهمی 178 هزار و 705دستگاهی دارند و سایپایی‌ها نیز از سهمی 92 هزار و 116دستگاهی برخوردار شده‌اند و پارس‌خودرویی‌ها نیز به‌عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 43 هزار و 276دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند. بر این اساس، ایران خودرو رشدی 130 درصدی را تجربه کرده و سایپا نیز افزایش 13 درصدی را به خود می‌بیند و پارس خودرو هم صاحب رشدی 71 درصدی شده است.

در جمع خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد نصیب پژو 206 شده و لقب پرتیراژترین محصول سواری تولید داخل را نیز همچنان پراید در اختیار دارد.

طبق آمار اعلامی، اما ایران خودرو توانسته در پنج ماه امسال با تولید 33 هزار و 962 دستگاه پژو 206، تیراژ این محصول را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به 274 درصد رشد بدهد. این خودرو در حال حاضر فقط در دو مدل تیپ 5 (هاچ بک) و V8 (صندوقدار) به تولید می‌رسد، هرچند به گفته ایران خودرویی‌ها، تیپ 2 آن نیز پس از مدت‌ها دوباره به جمع خانواده پژو در «جاده مخصوص» باز خواهد گشت.

به جز 206، دیگر پژویی ایران خودرو که در پنج ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو 405 است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد و تیراژ 39 هزار و 457 دستگاهی آن، رشد دو برابری آن را رقم زده تا 405 همچنان جزو محصولات پرتیراژ آبی‌های جاده مخصوص باشد.

این در شرایطی است که پژوپارس در حال حاضر پرتیراژترین محصول سواری ایران خودرو به شمار می‌رود و 49 هزار و 613 دستگاه از آن طی پنج ماه امسال به تولید رسیده است. این آمار سبب شده که پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد تیراژی 107.5 درصدی را تجربه کند. ایران خودرویی‌ها بیشترین تولید پارس را در سایت خراسان و سپس در جاده مخصوص داشته‌اند، هرچند این خودرو در سایت‌های مازندران و فارس نیز به تولید می‌رسد.

از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته نزدیک به 37 هزار دستگاه از این محصول را در دو سایت مرکزی و مازندران خود به تولید برساند. این آمار سبب شده تا سمند در مقایسه با پنج ماه سال گذشته، 161 درصد رشد تیراژ را تجربه کند.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سوزوکی گرندویتارا تک‌شاسی‌بلند ژاپنی و مونتاژی این شرکت، 13 دستگاه تولید داشته و این در حالی است که مدت‌ها خبری از مونتاژ آن نبود. ویتارا در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود و هم‌اکنون قیمتی بالای 130 میلیون تومان در بازار دارد، البته اگر بتوان مدل صفر کیلومتر آن را پیدا کرد. ایران خودرویی‌ها اما در پنج ماه امسال توانسته‌اند تنها 61 دستگاه دنا را به تولید برسانند و این در حالی است که هزاران نفر از ثبت‌نام‌کنندگان دنا منتظر دریافت این خودرو هستند. آن‌طور که مسوولان فروش ایران خودرو می‌گویند، دنا اگرچه قرار بود از مردادماه تحویل مشتریان داده شود، اما به احتمال زیاد، عرضه آن از مهرماه امسال آغاز خواهد شد. همچنین رانا نیز که حالا دیگر به خوبی در خیابان‌های کشور به چشم می‌آید، طی پنج ماه امسال 12 هزار و 619 دستگاه تولید داشته و این آمار سبب شده تیراژ رانا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 71 درصد رشد کند.

رشد دوباره پراید

از ایران خودرو رد شویم و به سایپا برویم، جایی که پراید همچنان پرتیراژترین محصول آنجا به شمار می‌رود و با حضور سراتو، حالا جمع محصولاتش به عدد سه رسیده است؛ هرچند با توجه به خیزی که سایپا برای شراکت با چانگان چین برداشته، در آینده بر تنوع محصولات این شرکت اضافه خواهد شد.

هرچه هست، طبق آمار منتشره، پراید هم‌اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در پنج ماه امسال نزدیک به 97 هزار دستگاه از آن تولید شده که نشان از بهتر شدن اوضاع تیراژ این خودرو دارد. پراید که با وجود داخلی بودن، با افت شدید تولید طی سال‌های 91 و 92 مواجه شد و قیمتش حالا از 20 میلیون تومان نیز عبور کرده، علاوه‌بر سایپا، در پارس‌خودرو نیز به تولید می‌رسد. بر این اساس، این دو شرکت به کمک هم توانسته‌اند تیراژ پراید را 19 درصد در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، افزایش بدهند. از جمع پرایدهای تولیدی، 33 هزار و 520 دستگاه آن متعلق به پارس‌خودرو است و 63 هزار و 468 دستگاه دیگر آن را سایپایی‌ها تولید کرده‌اند. طبق گفته مدیرعامل سایپا، تولید پراید از سال 96 به تدریج کاهش می‌یابد تا این خودرو کم کم از خط تولید خارج و همنشین پیکان در موزه شود. سایپا اما به جز پراید، تیبا را هم تولید می‌کند، خودرویی که در پنج ماه امسال بیش از 28 هزار و 600 دستگاه تولید داشته و این آمار از رشد بیش از 142 درصدی تیراژ تیبا حکایت می‌کند. این خودرو پیش تر فقط در سایپای کاشان به تولید می‌رسید، اما طبق آمار پنج ماهه، سایپایی‌ها ظاهرا در سایت مرکزی خود (کیلومتر 16 جاده مخصوص) نیز اقدام به تولید این محصول کرده‌اند.

اما سری هم به پارس‌خودرو بزنیم، شرکتی که ظاهرا دیگر تمایلی به میزبانی از مگان ندارد و در مردادماه امسال نیز حتی یک دستگاه از این خودرو مونتاژ نشده است.

کاهش شدید تولید مگان طی دو سال و نیم گذشته، قیمت این خودرو را به شدت افزایش داد، تا جایی که هم‌اکنون باید بالای 100 میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد، البته اگر کسی بتواند مدل صفر کیلومتر آن را پیدا کند. به جز مگان اما پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را نیز مونتاژ می‌کردند که در پنج ماه امسال، از این خودرو نیز خبری نیست و تولید آن صفر گزارش شده است. این در شرایطی است که پارس‌خودرویی‌ها طی پنج ماه امسال 10 دستگاه از هموطن و هم خانواده تیانا یعنی نیسان قشقایی را به تولید رسانده‌اند. پارس‌خودرویی‌ها، اما محصول دیگری به نام تندر-90 نیز دارند که این میهمان فرانسوی البته در ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد.

در مجموع 15 هزار و 638 دستگاه تندر-90 طی پنج ماه امسال به تولید رسیده که این آمار نشان از رشد 49.7 درصدی تولید تندر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها با رشدی 32.1 درصدی، 9 هزار و 717 دستگاه تندر-90 را به تولید رسانده‌اند و تعداد تندرهای تولیدی ایران خودرو نیز 5هزار و 921 دستگاه بوده است که از رشد 91 درصدی آن حکایت می‌کند.

پژو-208نمای کلی



نظرات

  • سرطان تیونینگ سرطان تیونینگ (2 آبان 1393 ساعت 17:51)

    خبر بدی بود

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 آبان 1393 ساعت 21:00)

    سایپا و پارس‌خودرو با هم متحد شده اند تا محصولی بهه نام پراید را تولید کنند.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 18:29)

    ایول به پراید که پر تیراژترینه!!

  • یوونتوس یوونتوس (4 مهر 1393 ساعت 18:47)

    همه دنیا یه محصول رو بعد 3-4 سال یا بروز میکنن یا از خط تولید خارج میکنن ما بعد از 25 سال تولیدشو دو برابر میکنیم.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (1 مهر 1393 ساعت 19:34)

    پراید تا 1396 تولید میشه!!!! ای بابا چرا اینقد زود!!!! ما حالا حالاها بهش نیاز مبرم داریم !!!!

  • میلادحسنی میلادحسنی (20 شهریور 1393 ساعت 10:27)

    همه سودش میره تو جیب خودرو سازها اخرشم یه ماشین بی کیفیت تحویل مردم میدن

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 18:29)

    دقیقا ...