1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

20 مرداد 1394
  • 0

رؤیاهایت را بساز. این شعار BYD و به‌نوعی مخفف نام این شرکت است. این خودروسازی چینی در سال 2003 بنا نهاده شده و خیزشی ناگهانی و طوفانی داشته است. شرکتی که یک شراکت 50-50 نیز با دایملر دارد و بیشتر به‌واسطه خودروهای الکتریکی خود نظیر QIN معروف است. نخستین تولیدات انبوه BYD در سال 2008 روانه بازار شدند؛ اما جوان بودن و تازه‌نفس بودن این شرکت، هیچ وقت مانعی برای رؤیاهای بزرگ آن نبوده است؛ تا جایی که به تازگی این خودروساز، از برنامه‌های خوش‌بینانه خود برای تبدیل شدن به خودروساز شماره یک جهان نیز پرده برداشته است. تاکنون انرژی و هدف شرکت، معطوف به تبدیل شدن به خودروساز شماره یک چین بود ولی به گفته وانگ جیان جون، معاون مدیر کل BYD این شرکت تلاش دارد تا در گام نخست، با فروش سالانه بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو، تا سال 2025 جایگاه تویوتا را در جهان تصاحب کند.

در این بررسی به سراغ کراس‌اوور محبوب BYD رفته‌ایم. خودرویی که در نگاه نخست ممکن است با لکسوس RX نسل پیشین، اشتباه گرفته شود. طرح اولیه BYD S6 برای نخستین بار در سال 2010 در نمایشگاه گوانگجو رونمایی شد. S6 به لطف اقبال عمومی بازار به خودروهای SUV، تناسبات و بزرگی مشهودش، طراحی و امکانات داخلی و استاندارد ایمنی بالا، توانست مبدل به خودروی محبوبی شود. این خودرو در بازار نیز به موفقیت‌های زیادی دست یافته و عنوان نخست میزان رشد فروش در بازار را نیز به نام خود کرد. به‌طوری که فروش آن در نخستین سال ورود به بازار به 15 هزار دستگاه رسید؛ و در همان سال نیز به عنوان SUV سال چین انتخاب شد.

BYD S6 در واقع نخستین خودروی SUV چینی است که مستقلاً در چین طراحی و تولید شده است. از طرفی هم، نخستین خودروی SUV چینی است که توانسته از تست تصادف خودروها در موسسه C-NCAP چین، پنج ستاره ایمنی دریافت کند. طبق معمول، طراحی این خودرو همانند بسیاری از هم‌وطنان آن به دور از هنجارشکنی و ریسک بوده و با الگوهای آشنایی مشابه لکسوس RX و کیا سورنتوی مدل‌های 2000 همراه گشته است. چراغ‌های جلو با لنزهای دوتایی و از نوع زنون و LED و با طراحی اسپرت بوده و یک جلوپنجره ساده با قابی کرومی را دربر گرفته‌اند. هرچند این طراحی کمی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد اما دلپذیر بوده و خسته‌کننده و یا از مد افتاده نیست.

قسمت انتهایی خودرو نیز با شیب تندی به یک شیشه زاویه‌دار و درب مستطیلی شکل عقب ختم می‌شود. در این قسمت طراحان از خطوط صاف و مستقیم استفاده کرده‌اند که با روحیه اسپرت ناشی از فرم سقف کوپه مانند در تضاد است و به طراحی خودروهای مینی‌ون بیشتر شباهت دارد. در عوض نمای کناری با گلگیرهای برجسته و خطوط روی درها و گلگیرها و فرم کشیده سقف، پویا و اسپرت به نظر می‌رسد.

در مجموع باید گفت که طراحی این خودرو احتمالاً در مسابقات طراحی برنده نخواهد شد اما به عنوان یک SUV، دوست‌داشتنی و قابل قبول است. ابعاد خودرو هم شامل 4810 میلی‌متر طول، 1855 میلی‌متر عرض، 1725 میلی‌متر ارتفاع و 2720 میلی‌متر فاصله بین دو محور است؛ بنابراین از نظر حجمی با خودرویی میان سایز مواجهیم. شعاع دایره گردش خودرو هم 5,9 متر می‌باشد. فاصله کف خودرو از زمین هم 19 سانتی‌متر است.

با ورود به داخل کابین با داستانی متفاوت روبرو می‌شویم. ابعاد داخلی آن به‌طور مشهودی بزرگ است. داشبورد هم از طراحی منحصر به فردی برخوردار است و با انبوهی از لوازم دیجیتالی و دکمه‌ها و کلیدهای الکترونیکی تجهیز شده است. یک نمایشگر لمسی 7 اینچی در داشبورد مرکزی به‌عنوان نمایشگر سیستم ناوبری درنظر گرفته شده است. نمایشگرهای داشبورد راننده هم از نوع TFT و شامل یک سرعت‌سنج بزرگ در مرکز و دو نمایشگر در ابعاد کوچک‌تر در طرفین آن است. روی غربیلک فرمان نیز، دکمه‌های میان‌بر چندمنظوره قرار داده شده‌اند. سیستم تهویه سرنشین‌های جلو به صورت دو کاناله بوده و سیستم صوتی نیز تا 9 اسپیکر را پشتیبانی می‌کند.

فضای عمومی کابین برای پنج نفر سرنشین بزرگسال، کاملاً جادار و کافی است. پوشش داخلی از مواد نرم و به صورت سفارشی از چرم می‌باشد. کیفیت پلاستیک‌های به کار رفته در داشبورد و پنل درب‌ها نیز به اندازه کافی خوب هستند. هرچند دکمه‌های فراوان داشبورد، کمی گیج‌کننده هستند و تجربه لمسی آن‌ها نیز کمی متفاوت است اما در مجموع می‌توان فضای کابین را شیک، مدرن و آرامش‌بخش دانست.

برای افزایش ظرفیت بار می‌توان صندلی‌های ردیف دوم را نیز تا کرد. در مجموع به نظر می‌رسد BYD همان‌گونه که در ظاهر استانداردهای لکسوس را الگو قرارداده، در باطن هم از این خودرو سرمشق خود گرفته است؛ هرچند در نهایت، قیاس این دو ماشین یک قیاس مع‌الفارق است.

تکنولوژی‌های مورد استفاده در این خودرو نیز از تنوع بالایی برخوردارند. سیستم کلید هوشمند و ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم ضد سرقت الکترونیکی، سیستم آلارم، جستجوی خودرو، ناوبری، DVD و تلویزیون دیجیتال، ارتباط بلوتوث، برف‌پاک‌کن اتوماتیک، سیستم و حسگرهای کمکی پارک و دوربین و نمایشگر تایر سمت راست جلو از جمله این فناوری‌ها هستند. سیستم کلید هوشمند که می‌توان به‌صورت یک ساعت مچی هم سفارش داده شود، این اجازه را می‌دهد که با آسانی با فشردن یک دستگیره، وارد خودرو شد و با فشردن یک دکمه نیز استارت زد. همچنین از تجهیزات ایمنی نظیر 6 کیسه هوا شامل ایربگ جلو، طرفین و پرده‌ای بعلاوه ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره برده شده است.

تأمین انرژی پیشرانه BYD S6 بر عهده موتورهای متنوع 1.5 لیتر توربو، 2.0 لیتر و 2.4 لیتر ساخت بی‌وای‌دی است. موتور 1.5 لیتری از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تزریق سوخت لایه‌ای، بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی سود می‌برد. گزینه‌های انتقال نیروی این خودرو هم متنوع بوده و گیربکس‌های قابل عرضه آن 6 سرعته دستی، 4 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل هستند در حالی که موتور 1.5 لیتری توربو و موتور 2.4 لیتری با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می‌شوند. از سویی موتور 2.4 لیتری را می‌توان با یک گیربکس پیشرفته شش سرعته خودکار با کلاچ دوگانه نیز سفارش داد که به کروز کنترل هم مجهز است؛ گیربکسی که به تعبیری جدیدترین و مدرن‌ترین تکنولوژی گیربکس اتوماتیک در دنیا است و خودروسازان مطرحی چون پورشه نیز از همین سیستم استفاده می‌کنند.

در حالی که شتاب صفر تا صد این خودرو به طور دقیق مشخص نیست اما سرعت بیشینه آن 180 کیلومتر بر ساعت و برای مدل 2.4 لیتری هم 185 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. با موتور 2.4 لیتری با تکنولوژی MIVEC و البته وزن ناخالص 1.7 تنی این خودرو، مصرف سوخت 12.99 لیتر در هر 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است. از نکات بارز دیگری هم که در مورد این خودرو قابل اشاره هستند، یکی سیستم تعلیق عقب و جلوی مک‌فرسون با کمک‌های هیدرولیکی است و دیگری هم سیستم ترمز دیسکی و خنک شونده بوش آلمان است.

کراس‌اوور BYD S6 را می‌توان یک خودروی مناسب در این کلاس با قیمتی معقول و ویژگی‌های جذاب برشمرد. پیشرانه و انتقال نیروی BYD، تکنولوژی‌های بکار رفته و ایمنی 5 ستاره آن همراه با فضای داخلی زیبا، مواردی است که می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

قیمت BYD S6 در بازار چین از 90 هزار یوان معادل 14470 دلار آمریکا برای مدل 2.0 لیتری با گیربکس دستی شروع می‌شود و گران‌ترین مدل 2.4 لیتری آن حدود 137 هزار یوان معادل 22 هزار دلار قیمت دارد. گفته می‌شود این خودرو که می‌تواند توقع ما را از کیفت خودروهای چینی ارتقا دهد، ظرف ماه‌های آینده میهمان جاده‌های ایران خواهد بود.

از طرفی، برند BYD هنوز در بازارهای بین‌المللی شناخته شده نیست ولی ورود خودروهای این کمپانی به بازارهای آمریکای لاتین، اروپای شرقی در سال‌های اخیر و البته برنامه‌هایی که برای ورود به بازار آمریکا و کانادا طرح‌ریزی شده، دورنمای خوبی را تصویر می‌کند. BYD به لطف شرکت‌های خواهرخوانده‌اش و پشتوانه نوآوری در صنایع الکترونیک، در تولید خودروهای برقی و هیبریدی جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد. ابعاد این موضوع وقتی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم خودروی هیبریدی QIN که در نیم‌سال نخست 2015 پرفروش‌ترین خودروی این گروه بوده است، قرار است در سال 2016 و به‌عنوان اولین خودروی سواری ساخت چین، وارد بازار آمریکا شود.

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

 آشنایی با BYD S6 کراس اوور جدید چینی

منبع پدال


نظرات