1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

3 دی 1393
  • 4

در اواخر قرن بیستم کمپانی خودروسازی باواریایی به فکر تولید شاسی‌بلند افتاد و بی ام و X5 ثمره این اتفاق بود و برای اولین بار ۱۵ سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۹ تولید شد. نحوه نام‌گذاری محصولات شاسی‌بلند این کمپانی به صورت یک عبارت دو کاراکتری بوده که کاراکتر اول آن را حرف X تشکیل داده و کاراکتر دوم آن یک عدد یک رقمی است. اکنون شاسی‌بلندهای BMW در این مدت از یک مدل به پنج مدل به نام‌های X1، X3، X4، X5 و X6 افزایش یافته و به زودی قرار است دو مدل دیگر به نام‌های X2 و X7 به سبد محصولات این کمپانی اضافه شود. در سال گذشته میلادی مجموع تولیدات سری X این کمپانی که شامل چهار مدل می‌شود نزدیک به نیم میلیون دستگاه (۴۶۲۵۷۵ دستگاه) بوده است. هفته گذشته این کمپانی بزرگ آلمانی پانزدهمین سالگرد تولید شاسی‌بلندهای خود را با گردهم آوردن شاسی‌بلندهای در حال تولیدش جشن گرفت. به همین دلیل هفته‌نامه دنیای‌خودرو نیز با همکاری پرشیا خودرو (نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش BMW در ایران) تمام مدل‌های شاسی‌بلند BMW موجود در ایران را به یک جا جمع کرد تا این اتفاق مهم را به کمپانی BMW تبریک بگوید. لازم به ذکر است که این گردهمایی بزرگ‌ترین گردهمایی شاسی‌بلندهای BMW در ایران بوده که تمام مدل‌های موجود در ایران از قبیل X1، X3، X5 و X6 را شامل می‌شود. این هفته به مناسبت این سالگرد نگاه مفصلی خواهیم داشت به محصولات شاسی‌بلند BMW در ایران و جهان.

ریش سفید شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

این شاسی‌بلند عنوان اولین، با تجربه‌ترین و بزرگ‌ترین شاسی‌بلند BMW را با خود یدک می‌کشد. BMW X5 که در کلاس شاسی‌بلند بزرگ لوکس قرار دارد برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ با کد E53 بر روی پلت‌فرم BMW سری ۵ تولید شد و اکنون ۱۵ سال از تولید این خودرو می‌گذرد و در حال حاضر سومین نسل آن در حال تولید است. نسل دوم این شاسی‌بلند در سال ۲۰۰۶ با کد E71 جایگزین نسل اول شد و بعد از ۷ سال در سال ۲۰۱۳ سومین نسل با کد F15 روی کار آمد. همچنین کمپانی BMW از سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته میلادی به مدت سه سال مدل M پاور نسل دوم X5 را به تعداد ۸۹۷۴ دستگاه تولید کرد. چند روز پیش نیز خبر تولید مدل M پاور نسل سوم آن از سال آینده میلادی به عنوان محصول ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد.

در این یکی دو سال اخیر کم‌کم پای این شاسی‌بلند آلمانی به کشورمان باز شده بود که قانون جدید واردات خودرو به کشور مانع از ورود آن شد. چون X5 در ضعیف‌ترین حال از یک پیشرانه ۳ لیتری سود می‌برد که شامل قانون واردات خودرو به کشورمان نمی‌شود. این شاسی‌بلند هم زمان با ورودش به بازار و در حال حاضر جزو خودروهای میلیاردی می‌باشد. اصلی‌ترین رقبای X5 را می‌توان مرسدس‌بنز M کلاس، لندروور رنجروور اسپرت، آئودی Q7، پورشه کاین و … دانست که از میان آن‌ها تنها پورشه کاین در بازار خودرویی کشورمان حضور دارد البته الان دیگر کاین هم نمی‌تواند وارد بازار خودرویی کشورمان شود .X5 تنها شاسی‌بلند BMW بود که از نظر فروش نتوانست به پای رقبای خود در بازار ایران برسد که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان عمر کوتاه این خودرو به بازار کشورمان دانست. سال گذشته میلادی ۱۰۷۲۳۱ دستگاه X5 تولید شد اما پر رونق‌ترین سال X5 را باید ۲۰۰۷ دانست که ۱۲۰۶۱۷ دستگاه از آن تولید شد.

معروف‌ترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و در ایران

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

بی ام و X3 دومین شاسی‌بلند کمپانی BMW بوده و در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس متوسط از جانب BMW ایفای نقش می‌کند. تولید X3 با کد E83 بر روی پلت‌فرم BMW سری ۳ از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و تاکنون ۱۱ سال بدون وقفه تولید شده است.

بعد از گذشت ۷ سال از تولید اولین X3 یعنی در سال ۲۰۱۰ نسل دوم آن با کد F25 بر روی خط تولید قرار گرفت و چندی پیش کمپانی BMW فیس‌لیفت نسل دوم X3 را به عنوان محصول ۲۰۱۵ معرفی کرد که به سرعت توسط پرشیا خودرو وارد بازار ایران هم شد. بی ام و X3 میهمان قدیمی بازار کشورمان بوده و بهتر است به جای استفاده از واژه میهمان آن را عضو ثابت بازار کشورمان خطاب کنید. اکنون یک دهه است که X3 در بازار کشورمان حضور داشته و همیشه جزو شاسی‌بلندهای لوکس موفق در کشورمان بوده است.

از مهم‌ترین رقبای این باواریایی می‌توان به مرسدس‌بنز GLK، آئودی Q5، لکسس RX، ولوو XC60 و … اشاره کرد. در میان شاسی‌بلندهای BMW در ایران X3 سخت‌ترین کار را پیش رو دارد زیرا با سه رقیب اصلی یعنی مرسدس‌بنز GLK، لکسس RX و ولوو XC60 روبروست. البته فروش مرسدس‌بنز GLK و ولوو XC60 در ایران از لحاظ تعداد قابل مقایسه با X3 نبوده اما لکسس RX را می‌توان یک رقیب جدی برای آن دانست. البته X3 شانس آورده چون لکسس RX در ضعیف‌ترین حالت خود از یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری سود می‌برد که با توجه به قوانین واردات خودرو حجم موتورش یک لیتر بیشتر از حد مجاز است و دیگر نمی‌تواند وارد بازار خودرویی ایران شود.

در سال ۲۰۱۳ BMW X3 با ۱۵۷۳۰۳ دستگاه تولید با اینکه رکورد تولید خود را در یک سال شکست اما باز هم نتوانست به رکورد برادر کوچک‌تر خود X1 دست پیدا کند. لازم به ذکر است نسل فعلی X3 در کارخانه BMW در شهر اسپارتانبرگ واقع در کارولینای جنوبی ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود. در حال حاضر X3 با ۵ سال گارانتی توسط پرشیا خودرو به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که مدل فیس‌لیفت آن از ۴۳۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خاص‌ترین ب‌ام‌و شاسی‌بلند

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

همه علاقه‌مندان به BMW نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۷ را به خوبی به یاد دارند. زمانی که کمپانی BMW از کانسپت عجیب خود رونمایی کرد. این خودرو BMW X6 Concept نام داشت و به دلیل طراحی عجیب و غریبش خیلی‌ها آن را خودرویی متعلق به دهه‌های آینده می‌دانستند. اما کمپانی BMW در یک واکنشی عجیب این شاسی‌بلند منحصربه‌فرد را تنها یک سال بعد تولید کرد. در حال حاضر X6 را می‌توان خودروی صاحب سبکی دانست که پایه‌گذار یک کلاس خودرویی جدید است. خیلی‌ها X6 را شاسی‌بلند کوپه می‌نامند که دلیلش فرم خاص طراحی ستون C آن است. بی ام و X6 برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ با کد E71 و بر روی پلت‌فرم BMW X5 تولید شد. امسال نیز پس از گذشت شش سال از تولید این خودرو نسل دوم آن با کد F16 وارد کار شده است.

رقبای نزدیک X6 را می‌توان اینفینیتی FX و آکورا ZDX دانست اما بسیاری آن را با پورشه کاین و مرسدس‌بنز ML نیز مقایسه می‌کنند. بی ام و X6 در ایران به موفقیت خوبی دست یافت و تعداد قابل توجهی از آن به فروش رفت. البته در این یکی دو سال اخیر X6 هم جزو خودروهای میلیاردی بازار شده و از نظر قیمت در کنار برادر خود BMW X5 قرار گرفته است.

کم حجم‌ترین پیشرانه X6 3 لیتری بوده و با وضع قانون جدید واردات خودرو به کشور دیگر نمی‌توانیم شاهد نسل جدید این خودرو به صورت پلاک ملی در کشورمان باشیم. البته جای نگرانی نیست چون پرشیا خودرو یک جانشین مناسب برای X6در بازار ایران دارد. BMW X4 که جدیدترین شاسی‌بلند BMW است را می‌توان مقیاس کوچک‌تری از X6 دانست که مشکلی با قانون جدید واردات خودرو ندارد. سال گذشته میلادی ۳۶۶۸۸ دستگاه X6 در کارخانه اسپارتنبرگ BMW تولید شده اما رکورد تولید این خودرو در یک سال ۴۶۴۰۴ دستگاه بوده که مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است. بی ام و X6 در کنار X5 تنها شاسی‌بلندهای BMW هستند که مدل‌های M پاورشان تولید می‌شود.

X6M برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ هم زمان با X5M تولید شد که تولیدش تا سال جاری میلادی ادامه داشت. در این ۴ سال ۱۰۶۷۸ دستگاه از آن تولید شد و از سال آینده میلادیX6M پر پایه نسل دوم X6 تولید خواهد شد.

کوچک‌ترین و پرفروش‌ترین X

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

بی ام و X1 کوچک‌ترین عضو خانواده X بوده و از ۵ سال پیش به عضویت این خانواده در آمده است. بی ام و X1 برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ با کد E84 و بر روی پلت فرم BMW سری یک تولید شده و چهارمین شاسی‌بلند BMW محسوب می‌شود. X1 از جمله BMWهایی است که از جانب کمپانی مرسدس‌بنز رقیبی نداشته و از مهم‌ترین رقبای آن می‌توان به آئودی Q3اشاره کرد. این باواریایی کوچک در بازار ایران بی‌رقیب بوده و با فروش بالایی که دارد یکه‌تاز کلاس شاسی‌بلندهای کوچک لوکس در ایران است. مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ BMW X1 با ۵ سال گارانتی توسط پرشیا خودرو در ایران به ترتیب ۳۳۶ میلیون تومان و ۲۷۹ الی ۳۶۸ میلیون تومان عرضه می‌شوند. X1 به همراه X3 و X4 سه شاسی‌بلند BMW هستند که با پیشرانه‌های زیر ۲۵۰۰ سی‌سی نیز تولید می‌شوند و از این به بعد تنها این سه شاسی‌بلند از خانواده X این کمپانی باواریایی می‌توانند در ایران عرضه شوند. X1 با جثه کوچکی که دارد به تازگی یک رکورد بزرگ را به نام خود ثبت کرده است. این شاسی‌بلند کوچک در سال ۲۰۱۳ با ۱۶۱۳۵۳ دستگاه تولید موفق شد رکورد بیشترین تولید شاسی‌بلندهای BMW در یکسال را بشکند. این رکورد قبل از سال ۲۰۱۳ در دست X3 بود که در سال ۲۰۱۲ ۱۴۹۸۵۳ دستگاه از آن تولید شده بود. رسیدن X1 به این رکورد مهم نشان از محبوبیت بالای این شاسی‌بلند شهری است که این موفقیت در کشورمان نیز به خوبی مشهود است.X1 نیز مانند X3 مدل M پاور نداشته اما مانند برادر بزرگ‌ترش مدل M پکیج آن عرضه می‌شود که در کشورمان هم قابل دسترس است. در مدل‌های M پکیج محصولات BMW در ظاهر به المان‌های M مجهز می‌شوند که زیبایی آن‌ها را چند برابر می‌کند.

جدیدترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

پنجمین و جدیدترین عضو سری ایکس بی ام و، X4 نام دارد. خودرویی که ادامه‌دهنده راه X6 در مقیاسی کوچک‌تر بوده و از یک طراحی شبیه به آن سود می‌برد. بنابراین با دومین شاسی‌بلند لوکس اسپرت کمپانی BMW طرف هستیم. البته این بار هم خبری از کمپانی رقیب، مرسدس‌بنز نبوده از رقبای اصلی X4 تنها می‌توان به پورشه ماکان تازه کار و لندروور رنجروور اووک پر افتخار اشاره کرد. اما موفقیت X4 قبل از آمدنش به ایران تضمین شده است. چون هیچ یک از رقبای X4 در ایران وجود نداشته و با تکیه بر محبوبیت X6 در کشورمان فروش بالای این باواریایی تازه وارد دور از انتظار نیست. فقط به شرطی که مانند E کلاس کابریولت جدید قیمت غیر منطقی نداشته باشد!

این شاسی‌بلند که برای اولین بار امسال با کد F26 و بر روی پلت‌فرم X3 ساخته شده به زودی قرار است پا به خیابان‌های کشورمان بگذارد تا در غیاب رقبایش در ایران مانند برادر کوچک‌تر خود X1 خوش بدرخشد. در حال حاضر از بین مدل‌های X4 تنها دو مدل ۲۰i و ۲۸i می‌توانند وارد ایران شوند که مدل ۲۰i به دلیل پیشرانه ضعیف‌تری که دارد با سلیقه ما ایرانی‌ها سازگار نیست.

پس می‌ماند مدل ۲۸i که دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۹۹۷ سی‌سی مجهز به سوپر شارژر است. X4 28i حدود ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به همه چرخ‌ها را بر عهده داشته و این خودروی اسپرت تنها ۶٫۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر تا ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد. مصرف سوخت این شاسی‌بلند در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۸٫۷ لیتر بوده و در اتوبان تنها ۵٫۹ لیتر بنزین می‌سوزاند. مدل‌های M اسپرت این BMW به رینگ‌های ۲۰ اینچی اسپرت مجهز بوده و از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند.

بزرگ‌ترین شاسی‌بلند در راه است

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

سبد محصولات شاسی‌بلند BMW یک خودروی بسیار مهم کم دارد و آن شاسی‌بلند فول سایز است. کلاس شاسی‌بلندهای فول‌سایز لوکس یکی از متنوع‌ترین کلاس‌های خودروهای لوکس بوده و از خودروهای موجود در این کلاس می‌توان به کادیلاک اسکالید، لینکلن ناویگیتور، لندروور رنجروور، مرسدس‌بنز GL، لکسس LX، اینفینیتی QX و … اشاره کرد. کمپانی BMW نیز به فکر تولید شاسی‌بلند فول سایز بوده و گفته می‌شود این شاسی‌بلند فول‌سایز باواریایی با نام X7 تا دو سه سال آینده تولید شود. در حال حاضر تصاویر رندری زیادی از X7 توسط طراحان منتشر شده اما هنوز چهره نهایی این خودرو مشخص نشده است. البته گفته می‌شود کمپانی رقیب یعنی آئودی نیز به فکر یک شاسی‌بلند فول سایز با نام Q9 هست تا از قافله شاسی‌بلندهای فول سایز لوکس عقب نماند

و به زودی شاسی‌بلند دو درب

 آنچه درباره شاسی بلندهای BMW نمی دانید!

از شماره یک تا ۷ در سری X محصولات BMW پر شده اما جای عدد ۲ خالی است یعنی X2 هم تاکنون مانند X7 تولید نشده اما BMW فکر تولید آن را نیز در سر دارد. همان طور که از نام گذاری کمپانی BMW مشخص است شاسی‌بلندهایی که با اعداد زوج نام‌گذاری می‌شود اسپرت یا بهتر است بگوییم عجیب و غریب هستند مانند X6 و X4! بنابراین باید از X2 انتظار یک شاسی‌بلند اسپرت یا غیرمنتظره را داشته باشیم! همین طور هم هست. چون تصاویر رندری که تاکنون از این خودرو توسط طراحان منتشر شده بیشتر یک شاسی‌بلند دودرب را به تصویر کشیده است! بله یک شاسی‌بلند کوپه با ابعادی جمع و جور که قطعاً قیمت پایین‌تری نسبت به X6 و X4 خواهد داشت. چهره نهایی این خودرو هنوز مشخص نشده و برای دیدن چهره واقعی آن باید دو سه سالی را صبر کنیم.



نظرات

  • لادیزایران لادیزایران (7 دی 1393 ساعت 08:10)

    همان طور که از نام گذاری کمپانی BMW مشخص است شاسی‌بلندهایی که با اعداد زوج نام‌گذاری می‌شود اسپرت یا بهتر است بگوییم عجیب و غریب هستند مانند X6 و X4! بنابراین باید از X2 انتظار یک شاسی‌بلند اسپرت یا غیرمنتظره را داشته باشیم!

  • آفرین آفرین (5 دی 1393 ساعت 18:42)

    لطفا یه جایی قرار بدین تا ماهم بیائیم کنارش عکس یادگاری بگیریم البته اگر به پرایدم برنخوره

  • جرمی جرمی (3 دی 1393 ساعت 22:49)

    وقتی نگاه کردن بهشون اینقدر هیجان انگیزه ، رانندگی با اونها چه حس وصف ناپذیری رو منتقل میکنه .

  • محمدماجد محمدماجد (3 دی 1393 ساعت 10:34)

    چی میگی دمش گرم