1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. تاریخچه بی ام و های سری X

تاریخچه بی ام و های سری X

23 دی 1394
  • 0

سال 1994، شرکت ب‌ام‌و از شرکت هوافضای بریتانیا به‌منظور دستیابی به شرکت لندروور، مبلغ 800 میلیون پوند را پیشنهاد کرد. باوجود اینکه گروه روور افزایش فروش 35 درصدی را در 8 ماه گذشته تجربه کرده بودند، ولی کمپانی در حال سقوط بود. زمان طولانی نگذشت که مشکل آنها با آمار غلط فروش، تولید اندک و کیفیت متوسط محصولات؛ شرکت ب‌ام‌و را متحمل ضرر کرد. خانواده Quandt که صاحب 46 درصد از سهام شرکت Rover بودند، کم‌کم خطر از دست دادن سرمایه را احساس می‌کردند به‌طوری که نزدیک به 1 میلیون پوند ضرر مالی روزانه گزارش شد. این زیان دهی خیلی طول نکشید و حضور مثبت ب‌ام‌و در طولانی‌مدت موجب شد تا به آنها کمک کند تا اولین خودروی اسپرت شاسی‌بلند تاریخ خود را که E53 X5 نام داشت را تولید کنند. این خودرو در نمایشگاه دیترویت در سال 1999 به معرض نمایش در آمد.

X5 یک خودروی چهار چرخ محرک بود که 62 درصد از تورک را به محور عقب انتقال می‌داد که تا حدی می‌توانست یادآور خودروهای دیفرانسیل عقب شرکت ب‌ام‌و باشد. این خودرو سواری نرمی داشت به‌طوری که X5 در بازار به‌عنوان خودرو Sport Activity Vehicle یا SAV شناخته می‌شد چون که با رفتاری که در جاده از خودرو شاهد بودیم بیشتر به خودروهای کلاس SAV شبیه بود تا SUV .

ب‌ام‌و مدت‌ها قبل از تصاحب گروه روور، قصد داشت خودروی لوکس SUV خود را وارد بازار کند ولی این پروژه تنها بعد از مشارکت با روور محقق شد.

اکثر قطعات و طراحی X5 به‌طور مستقیم از خودروی لندروور L322 برداشته شده بود مانند سیستم کنترل خودرو در سر بالایی (Heal Descent System)، مدیریت موتور احتراقی در جاده‌های آفرود و اگزوز دوگانه. در واقع شرکت ب‌ام‌و بسیاری از تکنولوژی‌ها و افراد متخصص گروه روور به علاوه کارمندان خود را در تولید خودروی SUV کمک گرفت.

شرکت ب‌ام‌و برای فروش 25 هزار مدل از خودروی X5 در آمریکا در سال 2000 برنامه‌ریزی کرده بود، هرچند که خودرو مورد انتقاد کارشناسان قرار داشت. ظاهر خودرو محکم، قوی البته تاریخ گذشته به نظر می‌رسید و قابلیت‌های آفرود این خودرو بسیار محدود بود.

با وجود تمام این مشکلات، ممکن است این سؤال مطرح شود که خودروی X5 مناسب بازار کدام کشور بود؟

با وجود بالا بودن انتقادات نسبت به این خودرو، ب‌ام‌و تصمیم گرفت تا بیشتر زمان برای ارتقاء این خودرو صرف کند. بالاخره در سال 2002 مدل اسپرت X5 به بازار عرضه شد. ب‌ام‌و در این خودرو از موتور بنزینی V8 با حجم 4.6 لیتر استفاده کرده بود که باعث شد تا این خودرو پر سرعت‌ترین SUV روی کره زمین شود. در سال 2003 مدل X5 تغییرات ظاهری را متحمل شده بود و موتور 4.6 لیتری سابق را به موتور 4.8 لیتری N62 ارتقاء داده بودند. در گذر زمان این خودرو جای خود را در دل خریداران خودرو باز کرد و محبوبیت مناسبی را به‌دست آورد. ب‌ام‌و بیشتر از 100 هزار دستگاه از این خودرو را سالیانه به فروش می‌رساند و برچسب بهترین SUV لوکس را بین سال‌های 2001 و 2002 در استرالیا یدک می‌کشید.

در پی کسب موفق‌های قابل قبول در X5، ب‌ام‌و تصمیم به گسترش سری X خودروهای خود گرفت.

X3 بر اساس سری 3 بود و در سال 2003 رونمایی شد و در سال 2004 برای فروش به بازارهای جهانی راه یافت. X3 در حقیقت یک کراس اوور جمع‌وجور محسوب می‌شد و به سواری خشک، فضای داخلی نه چندان مطلوب، نبود قابلیت آفرود مورد انتظار و قیمت بالا مشهور شده بود. هرچند مانند X5 با گذشت هر سال، ب‌ام‌و این خودرو را ارتقاء می‌داد. اولین نسل X3 بیش به 600 هزار دستگاه در سراسر دنیا فروخته شد. این خودرو اولین SAV بود که به فناوری xDrive مشهور ب‌ام‌و مجهز گشته بود.

در پانزدهمین سالگرد تولد ب‌ام‌و X5، کمپانی در مورد xDrive گفته که: "پاسخگویی بسیار سریع، کنترل الکترونیکی کلاچ‌های چندگانه داخل جعبه انتقال توان و همکاری مناسب با سیستم کنترل پایداری خودرو از جمله خصوصیات کنونی این سیستم انتقال قدرت است."

xDrive هم‌اکنون به شکل آپشن بر روی X1 و X3 نیز قابل نصب است و بر روی X5 و X6 به شکل استاندارد وجود دارد.

پس از تولید X3، ب‌ام‌و تمرکز خود را بر روی گسترش سری X بیشتر کرد که با ارائه نسل دوم X5 در سال 2007 و X6 در سال 2008 نشان داد که قصد ارتقاء و گسترش این سری از محصولات خود را دارد.

خودروی X5 نسل جدید باوجود سواری مطلوب، ظاهری لوکس و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب رانندگی برنده جوایز زیادی شد. مجله AutoBild این خودرو را "مبارز ارزشمند سال" در سال 2007 و 2008 معرفی کرده بود و IIHS (موسسه ایمنی بزرگراهی آمریکا) به‌عنوان یک خودروی ایمن از آن یاد می‌کرد. در سال 2010 تولید X5 به یک میلیون در خط تولید BMW رسید.

از طرف دیگر X6 به‌عنوان اولین کوپه اسپرت Sport Activity Coup یا SAC شناخته شد چون‌که عملکرد SUV را با طراحی کوپه درهم‌آمیخته بود. با وجود اینکه منتقدان کمی نسبت به X6 مردد بودند ولی در منطقه خاورمیانه، چین و روسیه به جایگاه مناسبی از لحاظ محبوبیت دست یافت. بنا بر اظهارنظر کارشناسان در سایت BMWBLOG خودروی X6 به مشتری این امکان را می‌دهد که از خودرو هم انتظار یک خودروی قدرتمند با عملکرد عالی داشته باشد و هم خودرویی که قابلیت آفرود مناسبی دارد. این خودرو یک خودروی لوکس و زیبا در عین حال مناسب برای سفرهای طولانی است." اولین نسل X6 بیش از 250 هزار دستگاه در سراسر دنیا فروش داشت و دومین نسل این خودروی ب‌ام‌و در نمایشگاه سال 2014 در پاریس به معرض نمایش گذاشته شد.

به‌علاوه اینکه، با نگاهی به روند موفقیت‌آمیزی که X5 و X6 داشته‌اند و پتانسیل سری X شرکت ب‌ام‌و ، خودروساز آلمانی تصمیم گرفت که یک قابلیت ویژه به این سری خودروهای با عملکرد بالای اسپرتی خود با همکاری BMW M GmbH در سال 2009 اضافه کند. خودروها به توربوشارژ دوقلو سری M مجهز شدند که موتور V8 را به تولید 555 اسب بخار وادار می‌کرد. شتابگیری 0 تا صد کیلومتر در ساعت در 4.7 ثانیه محقق می‌شد و حداکثر سرعت به 250 کیلومتر در ساعت میل می‌کرد. شرکت ب‌ام‌و همواره اظهار داشت که بدون وجود پارامترهای سری M هیچ‌گاه مشخصات یک خودروی اسپرتی فوق‌العاده نمی‌توانست در یک خودروی SUV خلاصه گردد. موفقیت سری X مدیون همین استراتژی کمپانی ب‌ام‌و است.

سال 2010 مدل X1 به‌عنوان یک کراس اوور جمع‌وجور در بازار عرضه شد و اساس سری یک کمپانی ب‌ام‌و ساخته شده بود. بیش از 500 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است و این فروش بالا را تنها می‌توان مدیون طراحی بی عیب و ایراد و حس رانندگی پویا و فعال در این خودرو دانست. این خودرو در بسیاری از کشورها موفق بوده و موجب شده تا مشتریان جدیدی به جمع مشتریان قدیمی این شرکت با وجود عرضه X1 اضافه شوند.

در سال 2011 دومین نسل X3 معرفی شد و عنوان خودروی آفرود سال 2011 را در مجله آلمانی آفرود به خود اختصاص داد. فروش این خودرو در چهار ماهه اول سال 2012 به میزان 59 درصد رشد داشت.

پس از گذشت سالیان دراز، کمپانی ب‌ام‌و تصمیم به ادامه گسترش سری X از محصولاتش را دارد. سومین نسل X5 سال گذشته فروش خود را آغاز کرد و در سال 2014 نمونه ارتقاء یافته X6 در نمایشگاه پاریس رونمایی شد. البته نباید فراموش کرد که ب‌ام‌و یک خودروی SAC دیگر به نام X4 را در خط تولید خود دارد.

BMW به‌زودی خودروی سایز بزرگ و لوکس X7 و همچنین یک کراس اوور کوچک را معرفی خواهد نمود.

امروزه از هر چهار خودرویی که ب‌ام‌و می‌فروشد یک از آنها از سری X است و این نشانه موفقیت بزرگ این شرکت در عرضه سری X است. این سری یک شیب ملایم ولی سراسر موفقیت‌آمیز را از ابتدا تا هم‌اکنون طی کرده است.

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

 تاریخچه بی ام و های سری X

منبع پدال


نظرات