1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. BMW و زیمنس هم می توانند با شرکت های ایرانی همکاری کنند

BMW و زیمنس هم می توانند با شرکت های ایرانی همکاری کنند

27 بهمن 1394
  • 0

مسعود خوانساری دیروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران و ایالات باواریای آلمان، اظهار کرد: مردم ایران نسبت به صنایع آلمان خوش بین بوده و آن را تجربه کرده اند.

وی افزود: در ماه های گذشته 4 هیئت را از آلمان داشته ایم و تعداد بیشماری از متخصصان ایرانی درآلمان مشغول به کار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حجم تجارت ایران با آلمان یکی از بالاترین تجارت‌ها در اروپا بوده که بعد از تحریم ها کاهش یافت و بیش از دو سوم آن کم شد و این امر باعث شد که 2 طرف از این موضوع ضرر دیدند.مشکلات زیر ساختی ایران در زمان تحریم ها برطرف شد.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه در زمان تحریم ها ساختار اقتصادی ایران کند شد، اما خوشبختانه زیر ساخت‌ها در این مدت ایجاد شد و اکنون تنها دو مشکل تامین سرمایه و دسترسی کم به بازارهای خارجی را داریم.

خوانساری گفت: الان می توانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی داشته باشیم و از نیروهای جوان و تحصیل کرده ایران استفاده کنیم.

وی با تاکید براینکه امنیتی که در کشور ایران است در منطقه وجود ندارد، اضافه کرد: منابعی مانند نفت و پتروشیمی در ایران نیز شرایط سرمایه گذاری مشترک را تسهیل می‌کند.خوانساری یاد آورشد: اکنون دوره جدیدی از برنامه اقتصادی باید صورت گیرد و همه به فکر سرمایع گذاری‌های طولاتی مدت باشیم و دوران اینکه بخواهیم که فقط بخریم و بفروشیم گذشته است.

وی گفت: با توجه به کند شدن رشد اقتصادی در اروپا و پتانسیل ایران، این امکان توسعه سرمایه گذاری‌های مشترک و دوجانبه فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: تقریبا تمام موسسات بین المللی رشد اقتصادی 5 تا 6 درصدی برای ایران در سال آینده پیش بینی کرده اند و استفاده از این موقعیت می‌تواند برای هر کشور جذاب باشد.

آلمان برای حضور در ایران باید مانند فرانسه فاینانس دهد

وی با اشاره به قرار داد‌های منعقد شده ایران و فرانسه گفت: آلمان نیز می‌تواند دراین زمنیه فعال باشد و این اتفاق باید صورت گیرد.

خوانساری با اشاره اینکه ایران تنگنای مالی قرار داشته و نیازمند جذب فاینانس است، گفت: فرانسه در حالی توانست 118 هواپیما به ایران بفروشد که خود فاینانس‌های لازم را فراهم کرد.وی افزود: شرکت‌های متوسط ما نیازمند تامین سرمایه هستند و کشورهایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، باید خود فاینانس مورد نیاز را بر عهده گیرند.

2 الزام برای تحقق سرمایه گذاری در ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد : بحث بیمه نیز از مواردی است که برای توسعه همکاری‌ها اقتصادی 2 کشور باید مورد توجه قرار گیرد و در مجموع 2 موضوع بیمه و فاینانس از موارد مورد نیاز انجام سرمایه گذاری های مشترک است.

خوانساری خانطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگی در ایران و آلمان هستند که خود براساس انجام مذاکرات مشکلات پیشرو را حل می‌کنند اما بنگاهی متوسط و کوچک باوجود اینکه توانایی خوبی دارند اما دسترسی های شرکت‌های بزرگ را ندارند.وی درتوضیح گفت: شرکت‌های مانند زیمنس، BMW، سایپا و ایران خودرو می توانند با مذاکره مشکلات خود را حل کنند، اما شرکت های کوچک قطعه سازی در ایران برای برقراری ارتباط نیازمند حل مسائل مالی و بیمه ای هستند.

این مقام مسئول در بخش بازرگانی ایران ادامه داد: بازار ایران صرفا 80 میلیون نیست؛ زیرا اطراف ایران 15 کشور وجود دارد که عمدتا مصرف کننده هستند و با در نظر گرفتن آنها امکان سرمایه گذاری در ایران و صادرات و فروش برای 400 میلیون نفر وجود دارد.

وی گفت: در ایران مشکلات زیر بنایی وجود ندارد و تنها ما باید دست به دست هم داده و از فرصت موجود بهره گیریم.

خوانساری یاد آورشد که پایین ترین سهم تجارت ایران در زمان تحریم ها 2.5 میلیارد بود و این به معنی آن است که روابط ایران و آلمان در زمان تحریم ها قطع نشد، اما با این وجود درمدت تحریم ها خیلی از قرار دادهای ما به سمت شرق رفت که امیدواریم با حل مشکلات سرمایه گذاری مشترک از جمله بانک و بیمه، همکاری ها توسعه یابد.



نظرات