1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پروژه جدید بی ام و با نام i5

پروژه جدید بی ام و با نام i5

7 تیر 1394
  • 0

ب‌ام‌و i5 برخلاف هم‌خانواده‌های فضایی‌اش در سری مدل‌های i، ظاهری ساده و استاندارد در قالب یک سدان چهار خواهد داشت. انتخاب این فرم از بدنه برای این پروژه به این خاطر است که هنوز هم در بعضی از بازارهای کلیدی در صنعت خودرو مانند چین و امریکا، مشتریان خرید سدان را به هر گونه فرم بدنه دیگر ترجیح می‌دهند.

طول i5 به اندازه ب‌ام‌و i8 خواهد بود، ولی هدف آن است که با ترکیب حداکثر فاصله محوری ممکن و حداکثر پیشامدگی جلو، بیشترین فضا در داخل آن ایجاد شود. ب‌ام‌و i5 به دلیل آن که موتور الکتریکی‌اش را همانند i3 و i8 در بین چرخ‌های عقب جا داده است، بایستی فضای کافی برای حمل وسایل یک خانواده کامل را در خود داشته باشد.

مدل قدرتمند i5 در دو فرم ارائه خواهد شد؛ کاملاً الکتریکی و پلاگین هیبرید. مدل الکتریکی دارای یک موتور ۲۲۵ اسب‌بخاری در عقب خواهد بود که در همین حال از یک موتور ۱۳۵ اسب‌بخاری دیگر در جلو نیز بهره می‌برد. یک موتور نیرومندتر در مدل پلاگین مورد استفاده قرار می‌گیرد که قدرتی در حدود ۲۷۵ اسب‌بخار خواهد داشت و البته در این مدل، یک موتور سه یه چهار سیلندر نیز چرخ‌های جلو را به حرکت در خواهد آورد. i5 از یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک گشتاور برداری نیز به صورت استاندارد برخوردار خواهد بود.

به لطف استفاده گسترده از فیبر کربن در i5، همانند سایر مدل‌های سری i، وزن نهایی این خودرو کمتر از ۱۵۶۴ کیلوگرم خواهد بود.

پروژه i نیاز به چیزی مانند i5 دارد. آن هم وقتی که i3 دقیقاً سودآوری ندارد و i8 نیز یک وسیله نقلیه سطح بالاست که از دسترس بسیاری خارج است. ب‌ام‌و در i5 می‌خواهد در قالب یک خودروی الکتریکی، یک مدل چهار در و چهار سرنشینه ارائه کند که در عین حال، قیمت بسیار بالایی نیز نداشته باشد. بر این اساس، یک ساختار ساده‌تر نسبت به i3 و i8 درنظر گرفته خواهد شد تا درنهایت این خودرو با قیمت کمتری تولید شود. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، i5 در رقابت با تسلا مدل S قیمت‌گذاری خواهد شد.

با شروع به کار هیئت مدیره جدید ب‌ام‌و در ماه دسامبر سال جاری میلادی، هرالد کروگر (Harald Krüger)، رئیس هیئت مدیره و کلاوس فرولیش (Klaus Fröhlich)، مدیر بخش تحقیق و توسعه، هر کدام از پروژه‌های آینده مطرح شده در دوران رئیس قبلی، نوربرت رایتهوفر (Norbert Reithofer) مورد تجزیه و تحلیل جدی قرار داده‌اند. این موضوع باعث خاتمه برنامه‌هایی مانند i8S، Z2 رودستر و سری 2 GT شده است. امّا پروژه i5 تنها برنامه بازمانده از دوران حکومت «رایتهوفر» است. ولی کسی چه می‌داند، شاید رؤسای جدید بخواهند تمام نشانه‌های حاکی از گذشتگان خود را در کمپانی ریشه‌کن کنند!

تولید i5 احتمالاً به کارخانه ب‌ام‌و در لایپزیک آلمان واگذار خواهد شد؛ جایی که تولید سری 1 و سری 3 به انتهای خود خواهد رسید. انتظار می‌رود که تولید این مدل جدید از سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

 پروژه جدید بی ام و با نام i5

 پروژه جدید بی ام و با نام i5

منبع پدال


نظرات