1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آیا بی ام و i5 عضو خانواده i های بی ام و خواهد شد؟

آیا بی ام و i5 عضو خانواده i های بی ام و خواهد شد؟

18 مهر 1395
  • 0

ما نیز همراه با شما انتظار عضو بعدی خانواده‌ی i ب‌ام‌و را داریم. هرچند هنوز پاسخی روشن و قطعی به آن چیزی که اتفاق خواهد وجود ندارد.

عضو احتمالی این خانواده می‌تواند در سال 2017 یا 2018 از راه برسد شاید هم اندکی زودتر؛ اما هنوز سخنی رسمی درباره‌ی تولید نمونه‌ی جدیدی از خودروهای i در مدت‌زمانی کوتاه به گوش نرسیده است. طبق گفته‌ی یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی ب‌ام‌و، یان رابرتسون، قوانین جدید به این معنی است که ضرورتاً باید خودروهایی با آلایندگی صفر تولید کنیم و ما در حال کشف و تحقیق درباره‌ی مدل‌های i بیشتری هستیم اگرچه که هنوز شرکت هیچ تصمیمی دراین‌باره نگرفته است.

اگر ب‌ام‌و محصول جدیدی را در این بخش تولید کند ما دلایلی برای باور اینکه این مدل شاسی‌بلند i5 خواهد بود داریم. دلیل این موضوع ساده است: مردم شاسی بلندها و البته خودروهای الکتریکی را هم‌اکنون دوست دارند. بنابراین ترکیب این دو موضوع شاید دلیلی معقولانه برای ساخت شاسی‌بلندی الکتریکی باشد. البته این خودرو شبیه تسلا مدل X نخواهد بود.

شاسی بلندها همچنین پلتفرم‌هایی عالی برای خودروها الکتریکی هستند. این مدل خودروها به حد کافی بزرگ هستند تا مجموعه باتری‌ها در خود جای دهند و همچنین نسخه‌ای عالی برای استفاده از سیستم چهارچرخ محرک هستند. به همین دلیل است که آئودی با عرضه‌ی Q6 e-tron می‌خواهد اولین شاسی‌بلند تمام الکتریکی خود را عرضه کند.

هرچند طبق گفته‌های رابرتسون بخش i ب‌ام‌و تنها در زمینه قدرت الکتریکی متمرکز نیست. او می‌گوید این بخش درباره‌ی همه‌ی تکنولوژی‌ها فعالیت دارد؛ اما ما تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای داریم که در دیگر محصولاتمان نیز بکار می‌بریم از جمله فیبر کربنی که در سری 7 جدید استفاده شده است.

ما پیش از این نیز اثر تکنولوژی‌های بکار رفته در خودروهای i را در دیگر بخش‌ها نیز دیده‌ایم و قوای محرکه‌ی ب‌ام‌و i8 راه خود به دیگر خودروها را باز کرده و شاسی با هسته‌ای کربنی در تکنولوژی ساخت شاسی سری 7 جدید دیده شده است. رابرتسون ادعا می‌کند که این تکنولوژی‌های بخش i همانند بخش M پرفورمنس بیشتر از قبل در خودروهای استاندارد ب‌ام‌و بکار خواهند رفت.

بزرگ‌ترین چالش برای بخش i این شرکت باواریایی تکنولوژی باتری است. باتری‌ها در بخش‌های محدوده‌ی حرکتی و طول عمر به سادگی قابل مقایسه با پیشرانه‌های احتراق داخلی نیستند؛ اما رابرتسون پیشرفتی سریع در بهبود تکنولوژی این بخش را با عرضه‌ی باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-هوا یادآور می‌شود. مهندسان همچنین نگاهی به باتری‌های حالت‌جامد که سبک‌تر، کوچک‌تر و قدرتمندتر هستند دارند.

ب‌ام‌و در حال حاضر در حال مباحثه‌های جدی روی آینده کلی برند مخصوصاً بخش i خود است. به جای رفتن به نمایشگاه پاریس، بسیاری از اعضای هیئت‌مدیره‌ی ب‌ام‌و تمایل برای نشست‌ها و دیدارهایی به منظور برداشتن قدم‌های بیشتر در رابطه با الکتریکی کردن خودروها دارند؛ بنابراین تا این لحظه همه‌چیز در هواست. هرچند اگر بخواهیم بر پایه‌ی هر چیزی که شنیده‌ایم و اخباری که از منابع مختلف رسیده حدس بزنیم، خودروی بعدی عضو خانواده‌ی i ب‌ام‌و می‌تواند شاسی‌بلند i5 باشد.

منبع: پدال



نظرات