1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

13 اردیبهشت 1394
  • 0

فروش نسل فعلی سدان فول سایز ب‌ام‌و یعنی سری هفت از سال 2008 و قبل از رونمائی از آخرین مدل‌های آئودی A8 و مرسدس بنز S Class شروع شد و اکنون با گذشت 7 سال، نیاز به معرفی نسل جدید سری هفت به‌شدت احساس می‌شود. کمپانی باواریایی ب‌ام‌و آزادانه اذعان کرده است که در هنگام توسعه نسل ششم سری هفت، مرسدس بنز S Class و آئودی A8 را به عنوان معیار خود انتخاب کرده است.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

اکنون با نزدیک شدن به زمان رونمائی از نسل ششم سری هفت در نمایشگاه فرانکفورت پیش رو، کمپانی ب‌ام‌و جزئیات جدیدی از این خودرو را منتشر کرده که در ذیل به نظر خوانندگان می‌رسد.

رژیم غذایی فیبرکربن

ششمین نسل ب‌ام‌و سری هفت که با کد G12 شناخته خواهد شد به‌منظور کاهش وزن از تکنولوژی‌های استفاده شده در خودروهای سری i بهره‌مند شده است. به‌مانند نمونه‌های تولیدی سری i در ساختار سری هفت هم از ماده سبک‌وزن فیبر کربن پلاستیک فشرده CFRP استفاده شده و فیبر کربن مصرفی در این خودرو در Moses Lake واشنگتن ساخته شده است.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

نتیجه استفاده از ماده فیبرکربن کاهش وزن 40 کیلوگرمی بدنه اتومبیل نسبت به نسل پنجم است هم‌چنین ب‌ام‌و اذعان کرده است که سری هفت نسل 6 نسبت به سلف خود کاهش وزن 129.5 کیلوگرمی را تجربه خواهد کرد. اگر مدل فاصله محوری بلند (LWB) سری هفت فعلی را معیار کاهش وزن نسل آینده قرار دهیم احتمالاً وزن سری هفت نسل ششم در حدود 1840 تا 1938 کیلوگرم خواهد بود.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

قسمت‌های عمده بدنه نسل ششم ب‌ام‌و سری هفت هم چنان از جنس آلومینیوم و فولاد است اما قسمت‌هایی نظیر تونل جعبه‌دنده، ستون‌های B و C و سقف خودرو همگی از جنس فیبر کربن هستند. یک لوله بلند تقویت شده فیبر کربن نیز از قسمت جلویی و در طول ریل سقف تا قسمت پایانی سقف و شروع درب کاپوت عقب کار گذاشته شده است.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

از جمله تمهیدات دیگری که برای کاهش هر چه بیشتر وزن سری هفت 2016 اندیشیده شده می‌توان به استفاده از توپی‌های چرخ و پنجه‌های تعلیق کوچک‌تر اشاره کرد. روپوش آلومینیومی برای ترمزهای دیسکی فولادی اتومبیل و ترمزهای جدید 4 پیستونه طوری طراحی شده‌اند که راحت‌تر سرهم‌بندی شوند. میزان وزن کاهش یافته در قسمت‌های تعلیق و ترمز نسبت به نسل قبلی در حدود 2.5 کیلوگرم است.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

رانندگی وهندلینگ

به‌منظور ارائه طیف وسیعی از تنظیمات در این اتومبیل، سیستم تعلیق بادی و دامپرهای تطبیقی به‌صورت استاندارد ارائه خواهند شد. هم‌چنین دوربین‌هایی در قسمت بالائی شیشه جلو کار گذاشته شده‌اند که به بررسی سطح پرداخته و برجستگی‌های جاده نظیر سرعت‌گیر را تشخیص داده و در صورت لزوم دمپرهای تطبیقی فعال می‌شوند تا اتومبیل سواری راحت‌تری داشته باشد. سری هفت نسل ششم هم‌چنین به میله ضد پیچش الکترومکانیکی با عملکرد قابل تنظیم مجهز گشته است هرچند ب‌ام‌و در مورد عملکرد آن توضیحی نداده اما می‌توان نتیجه گرفته که سیستم فوق به کامپیوتر اتومبیل اجازه می‌دهد که مقاومت دمپرها را با توجه به اسپرت یا راحت بودن حالت رانندگی اولویت‌بندی کند. با تجزیه و تحلیل واکنش‌های آنتی رول بار، سیستم فوق می‌تواند در صورت ایجاد تنش در یک قسمت اتومبیل از انتقال آن به قسمت دیگر خودداری کند.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

ما شانس این را داشتیم که تمام بروز رسانی‌های صورت گرفته در سیستم تعلیق اتومبیل را طی یک آزمایش هندلینگ بررسی کنیم و در نهایت از عملکرد سیستم تعلیق شگفت‌زده شدیم. در ابتدا سیستم تعلیق را بر روی لوکس‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن یعنی Comfort+ تنظیم کردیم با این کار دمپر ها و آنتی رول بار به راحت‌ترین شکل ممکن عمل می‌کنند در این حالت رانندگی سری هفت 2016 به‌مانند شناور بودن روی دریا حس می‌شد. هرچند مقدار بسیار جزئی صدا از تایرهای پیرلی P Zero سایز 19/45/245 به گوش می‌رسید. رانندگی اتومبیل در حالت Comfort+ حتی روی وضع وخیم بتن های شکسته مسیر کاملاً بی سر و صدا بود. با تعویض حالت رانندگی به Comfort (حالت رانندگی پیش‌فرض اتومبیل) مقداری از حرکات بدنه کاسته شد اما رانندگی اتومبیل هنوز هم نرم و لطیف بود. در نهایت به آزمایش حالت اسپرت اتومبیل پرداختیم. با این کار دمپر ها و آنتی رول بار اتومبیل به سفت‌ترین حالت ممکن در می‌آیند و ارتفاع کلی اتومبیل به‌اندازه 10 میلی‌متر کاهش می‌یابد. در این حالت شوق ما برای طی کردن قوس‌ها در مسیر اسلالوم بیشتر از قبل بود و نرمی رانندگی اتومبیل به‌مانند حالت‌های قبل خوب بود.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

اما اگر نتوانستید از میان حالت‌های پیش‌فرض اتومبیل یکی را انتخاب کنید می‌توانید کار را به حالت رانندگی تطبیق‌پذیر بسپارید. در این حالت اتومبیل به فراخور زمان و شرایط جاده ای که در آن هستید از میان سه حالت Comfort+ و Comfort و Sport یکی را بر می‌گزیند. حالت تطبیق‌پذیر اتومبیل نه تنها ویژگی‌های رانندگی شما نظیر طی مسیر مستقیم برای مدت طولانی یا فرمان پذیری و ترمز گیری با شدت را مورد بررسی قرار می‌دهد بلکه از داده‌های مفید سیستم نویگیشن هم بهره می‌جوید.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

زیر کاپوت ب‌ام‌و Li740i مدل 2016 نسخه پیش ساخت، که تجربه رانندگی با آن را داشتیم یک موتور 6 سیلندر خطی با کد B58 قرار داشت. هنوز اطلاعات فنی این موتور اعلام نشده اما این انجین از خانواده موتورهای 3 سیلندر B38 که در ب‌ام‌و i8 و مینی کوپر استفاده شده و موتور 4 سیلندر B48 مورد استفاده در مینی کوپر S می‌باشد. هم چنین جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به‌عنوان تنها گزینه قابل سفارش برای اتومبیل در نظر گرفته شده است و ب‌ام‌و در این مورد عقیده دارد که گیربکس فوق اصطکاک داخلی را کاهش می‌دهد و هم چنین در بهره وری سوخت بسیار تاثیرگذار است.

پارک اتومبیل از فاصله دورتر

یکی از بهترین تکنولوژی‌ها که سری هفت نسل ششم به آن مجهز می‌باشد امکان پارک از فاصله دور و به‌واسطه ریموت کنترل می‌باشد. در واقع تکنولوژی فوق بیشتر زمانی کاربرد دارد که بخواهید اتومبیل را در مکان‌های بسیار باریک و جاهایی که بعد از پارک امکان خروج از اتومبیل را ندارید، پارک کنید. یک ریموت کنترل با صفحه نمایش رنگی به مالکی که در فاصله ای نزدیک به اتومبیل خود ایستاده امکان می‌دهد که اتومبیل را در پارکینگ باریک یا فضاهای تنگ پارک کرده و از پارک خارج کند. در حال حاضر سیستم فوق فقط در حالت پارک از جلو کار می‌کند. کمپانی ب‌ام‌و معتقد است که امکان استفاده از سیستم کمکی فوق در آمریکا وجود ندارد چراکه قوانین آمریکا ایجاب می‌کند در هنگام خروج از پارک اتومبیل، باید کنترل جسمانی روی پدال ترمز وجود داشته باشد. اما شنیده شده که کمپانی ب‌ام‌و یک دادخواست به دولت آمریکا ارائه کرده تا سیستم پارک با ریموت را قانونی اعلام کنند و در صورت قانونی اعلام شدن، تکنولوژی فوق در اتومبیل‌های ب‌ام‌و ارائه خواهد شد.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

لمس کردن و اشاره

در داخل کابین ب‌ام‌و سری هفت مدل 2016 یک صفحه نمایش به همراه رابط کاربری جدید iDrive را شاهد هستیم. سامانه iDrive اتومبیل را علاوه بر کنترلر دوار موجود بر روی کنسول مرکزی می‌توان با حرکت‌های دست هم کنترل کرد. یک دوربین مادون‌قرمز بر روی داشبورد مرکزی قرار گرفته که می‌تواند حرکات دست راننده را تشخیص دهد. برای مثال با حرکت دادن انگشت اشاره می‌توان صدای رادیو را کم یا زیاد نمود یا برای مثال وقتی از طریق بلوتوث تماسی دریافت می‌شود می‌توان با حرکت دست به سمت راست تماس فوق را رد کرد یا با اشاره کردن به سیستم صوتی تماس را پاسخ داد. علاوه بر آن تمام امکانات فوق را می‌توان از روی فرمان هم کنترل کرد و به نظر می‌رسد سیستم کنترل با حرکات دست به‌جای یک به‌روزرسانی مفید بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

تکنولوژی‌های ایمنی

از ویژگی‌های مربوط به امنیت سرنشینان که در سری هفت 2016 استفاده شده می‌توان به سامانه کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد که با کمک نویگیشن و سامانه تشخیص علائم و تابلو های رانندگی سرعت اتومبیل را متناسب با محدودیت سرعت موجود تنظیم می‌کند. برای تنظیم کروز کنترل متناسب با محدودیت سرعت موجود در جاده، کافی است دکمه‌های + و – مربوطه را فشار دهید. برای مشاهده نحوه عملکرد سیستم فوق در یک تست میدانی بعد از گذشتن از محدودیت 90 کیلومتر و ورود به محدودیت 70 کیلومتر بر ساعت سیستم بعد از گذشت 20 ثانیه کم شدن سرعت را تشخیص داد و به محض فشردن دکمه منفی سرعت به 70 کیلومتر بر ساعت رسید. هم چنین رانندگان سریع می‌توانند عملکرد خودکار سیستم فوق را در صورت تخطی از سرعت مجاز تا 15 کیلومتر بر ساعت تنظیم نمایند.

 نگاهی به تکنولوژی‌های ب‌ام‌و سری هفت 2016

دیگر ویژگی‌های امنیتی استفاده شده در اتومبیل شامل سیستم نگه‌داری اتومبیل در خط حرکت تا سرعت 210 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. سامانه‌های هشدار برخورد جلو و عقب و هشدار خروج از Lane حرکتی هم در اتومبیل تعبیه شده‌اند. سامانه هشدار خروج از Lane از چرخش فرمان به طرفین در صورتی که در نقطه کور شما اتومبیلی موجود باشد جلوگیری می‌کند. در هنگام تست هم وقتی عمداً فرمان را به سمت یک ب‌ام‌و X1 که در نقطه کور ما قرار داشت چرخاندیم، برای هشدار فرمان شروع به لرزیدن کرد و بلافاصله اتومبیل به مسیر اصلی خودش برگشت.

با توجه به اینکه کمپانی ب‌ام‌و بسیاری از ویژگی‌های مربوط به ساختار بدنه و نوآوری‌های استفاده شده در سری هفت مدل 2016 را منتشر کرده ، اما هم چنان نمای داخلی و بیرونی به‌صورت مستتر مانده است. به‌وضوح مشخص است که ب‌ام‌و سری هفت 2016 نوآوری‌های بسیاری را برای خریداران به ارمغان خواهد آورد. وزن این سدان سایز بزرگ نسبت به نسل قبلی کمتر شده و به طبع آن میزان آلایندگی اتومبیل هم پائین تر آمده است. شاسی و سیستم تعلیق اتومبیل قابلیت تنظیم گسترده ای دارد هم‌چنین از تکنولوژی‌های جدید در این اتومبیل استفاده شده است. باید ببینیم که آیا سری هفت 2016 می‌تواند خریداران را از توجه به آئودی A8 و مرسدس بنز S Class دور کند یا خیر؟

قوای فنی اتومبیل هم به احتمال زیاد مشابه نسل فعلی سری هفت خواهد بود. احتمال می‌رود ضعیف‌ترین نمونه سری هفت جدید از موتور 6 سیلندر بهره ببرد و با نام 740Li شناخته شود و این بدان معناست که می‌توان انتظار عرضه مدل‌های 8 سیلندر 750Li و 12 سیلندر 760Li را هم در آینده ای نزدیک داشت. هم‌چنین یک نمونه پلاگین هایبرید هم برای نسل ششم ب‌ام‌و سری هفت تدارک دیده شده است. کمپانی ب‌ام‌و قصد دارد تنها مدل‌های LWB (فاصله محوری بلند) سری هفت جدید را در بازار آمریکا عرضه کند و این تصمیم ب‌ام‌و در نقطه مقابل مرسدس بنز که تنها نمونه‌های SWB (فاصله محوری کوتاه) مدل S Class را در آمریکا عرضه می‌کند، قرار می‌گیرد.

قرار است از نسل ششم ب‌ام‌و سری هفت در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر رونمائی به عمل آید و تولید نسل ششم ب‌ام‌و سری هفت، در اواخر تابستان سال جاری در آلمان شروع شود. هم‌چنین امید است فروش این خودرو در پائیز آینده در آمریکا آغاز گردد.

منبع پدال


نظرات