1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بی ام و ۵۲۰i؛ پر‌آپشن‌ترین خودرو لوکس با مناسب‌‌ترین قیمت

بی ام و ۵۲۰i؛ پر‌آپشن‌ترین خودرو لوکس با مناسب‌‌ترین قیمت

11 مرداد 1394
  • 0

 بی ام و ۵۲۰i؛ پر‌آپشن‌ترین خودرو لوکس با مناسب‌‌ترین قیمت

در دنیای خودروسازی، چیزی به نام اتومبیل خوب یا بد وجود ندارد و طبیعتا هر مدل، برای پاسخگویی به نیاز طیف خاصی از مشتریان و برای رقابت در یک کلاس و مارکت معین به بازار عرضه می‌شود اما در این میان، هستند مدل‌هایی که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، گوی رقابت را از دیگر حریفان می‌ربایند و بدین ترتیب، سهم بیشتری از بازار فروش را به خود اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال، شما می‌توانید در بازار خودروهای لوکس و مجلل، با پرداخت مبلغی حدود یک تا ۲.۵ میلیارد تومان، صاحب خودروهایی شوید که حداکثر تنوع آپشن‌های مدرن را همراه با ویژگی‌های فنی قابل توجه در اختیار شما قرار می‌دهند اما وقتی بحث محدودیت بودجه در میان باشد، به احتمال زیاد به سراغ مدلی می‌روید که در رنج قیمت مورد نظر، نزدیک‌ترین فاصله را تا معیار‌های ایده‌آل شما داشته باشد.

شاید استفاده از ترکیب «حداقل قیمت» برای یک سدان لوکس آلمانی، آن هم با قیمتی حدود 300 میلیون تومان، کمی عجیب به نظر برسد اما حقیقت این است در حال حاضر، ب‌ام‌و 520i در مقایسه با رقبای خود در بازار داخلی، بیشترین تنوع آپشن را با قیمتی کمتر از نمونه‌های مشابه (مانند مدل 528i یا مرسدس بنز E250) در اختیار شما قرار می‌دهد و اگرچه به اندازه مدل 528i، محبوب و پر‌فروش نیست اما بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند در این رنج قیمت، لذت سواری با یک اتومبیل لوکس را در کنار انبوهی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی مدرن تجربه کنند.

خیلی‌ها معتقدند که ب‌ام‌و سری‌5‌، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین خودروهای موجود در بازار داخلی است که به این زودی‌ها از چهره آن خسته نمی‌شوید. از جمله ویژگی‌های بارز در طراحی این مدل می‌توان به هماهنگی و تناسب بسیار خوب اجزای بدنه در نماهای مختلف اشاره کرد، ضمن اینکه نمای جلو خودرو، به لطف بهره‌گیری از فرم زیبای کاسه چراغ‌ها و همچنین سیستم نورپردازی تمام LED در مدل‌های فیس‌لیفت 2014، جذابیت بیشتری پیدا کرده ‌و روشن‌شدن حلقه‌های LED آن، نه‌تنها در شب، بلکه در روشنایی روز نیز چهره جسور و دلربایی را برای سری 5 فراهم می‌کند. در قسمت عقب نیز با طرحی نسبتا ساده اما دلچسبی روبه‌رو می‌شوید که با وجود خطوط سپر و پف گلگیرها، پیکره خودرو را پهن و عضلانی جلوه می‌دهد. اگرچه طراحی ظاهری سری 5 در مدل‌های ساده (پکیج لاکچری لاین یا مدرن لاین) نیز زیبا و جذاب به نظر می‌رسد اما بدون شک، حداکثر جذابیت را می‌توان در مدل‌های M Sport Package یافت که با وجود کیت بدنه و رینگ‌های پنج‌پره 19 اینچی M Sport، چهره اسپرت‌تری را به نمایش می‌گذارد و در بازار داخلی نیز نسبت به دیگر پکیج‌ها، محبوبیت بیشتری دارد.

کابین سری 5 به لطف بهره‌گیری از پوشش چرمی باکیفیت و تریم‌های تزئیناتی چوبی و آلومینیومی و همچنین چیدمان زیبا و متناسب ادوات داخلی، جلوه‌ای لوکس و شکیل را همانند برادر بزرگ خود یعنی سری7 به نمایش می‌گذارد و طبق معمول، سطح بالای ارگونومی در ب‌ام‌و، حس خوب و آشنایی را در پشت فرمان به شما القا می‌کند. البته باید به این قضیه نیز اشاره کنیم که جنس قسمت فوقانی داشبورد با توجه به کلاس و برند خودرو، می‌توانست بهتر از این هم باشد اما در کل نسبت به رقبا، وضعیت قابل قبولی دارد. فضای سرنشینان در ردیف جلو و عقب، با توجه به صندلی‌های نرم و طراحی مناسب بالشتک‌های آنها، راحت و مناسب است، هرچند که انتظار می‌رود فضای پا، با توجه به ابعاد بدنه، بیشتر باشد. در هر حال، یکی از دلایلی که سری 5 را در ردیف بهترین سدان‌های لوکس قرار داده، تنوع بالای آپشن‌های آن است که لیست بلند‌بالایی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی استاندارد و سفارشی را در اختیار شما قرار می‌دهد و از جمله آنها می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک چهار‌نقطه‌ای (تنظیمات مستقل برای ردیف عقب)، پرده برقی شیشه عقب و شیشه‌های جانبی عقب، سانروف برقی، شیشه‌های دودی عقب، نمایشگر مرکزی، DVD چنجر، نویگیشن، بلوتوث و اتصال تلفن همراه، TV دیجیتال، قابلیت اتصال به اینترنت، اتصال USB و AUX، سیستم مولتی مدیا برای سرنشینان عقب، سیستم وکیوم در‌‌های جلو و عقب، نورپردازی مخفی داخل کابین و زیر دستگیره بیرونی در‌‌ها، دوربین‌های دید اطراف (با نمایش 360 درجه)، سیستم کمک پارک با قابلیت پارک اتوماتیک، درب برقی صندوق عقب با قابلیت باز شدن به وسیله حرکت پا در مقابل سنسور، سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده، رادار تنظیم فاصله و پیشگیری برخورد از جلو، رادار تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی هشدار نقطه کور، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم نایت ویژن، سیستم نور‌پردازی هوشمند فول LED با قابلیت تطبیق اتوماتیک نور و همچنین سیستم هدآپ دیسپلی اشاره کرد. با این تفاسیر 520i از این لحاظ و در رنج قیمت خود کاملا رضایت‌بخش و تکمیل به نظر می‌رسد.

یقینا آنچه که قیمت 520i را نسبت به مدل‌هایی چون 528i و یا مرسدس بنز E250 پایین‌تر نگه داشته، پیشرانه نسبتا ضعیف‌تر این مدل است اما به نظر می‌رسد، گاهی برای به دست آوردن چیزهای با‌ارزش‌تر، می‌توان از اختلافات جزئی صرف‌نظر کرد. در هر حال، پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 520i با کمک سامانه توربوشارژ، قدرتی معادل 184 اسب بخار را همراه با گشتاور 270 نیوتن‌متری تولید می‌کند که اگرچه در این کلاس و در مقایسه با قدرت 245 اسب بخاری 528i، چندان چابک و هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد اما هماهنگی و عملکرد گیربکس 8 سرعته ب‌ام‌و و همچنین وجود سامانه توربوشارژ به حدی خوب و سرگرم‌کننده است که با کمی تخفیف در سطح انتظارات می‌توان از سواری با آن لذت برد و تقریبا هیچگاه به نظر نمی‌رسد که خودرو از نفس افتاده است. زمان شتاب اولیه 520i نیز برابر با 7.9 ثانیه اعلام شده ‌که با توجه به اعداد و ارقام پیشرانه اقتصادی آن، رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. در حالت عادی، عملکرد سیستم تعلیق سری 5 برای یک سدان لوکس، کمی سفت به نظر می‌رسد که البته پایداری خوبی را برای آن فراهم کرده است اما در مدل‌های مجهز به سیستم تعلیق تطبیقی و تنظیم‌شونده، می‌توان با قرار دادن وضعیت رانندگی در حالت‌های‌Comfort ، Normal ،‌Sport و یا Sport Plus، یک سواری نرم و راحت و یا یک رانندگی خشک و اسپرت را تجربه کرد که با وجود عملکرد تیز و دقیق سیستم فرمان‌پذیری فعال ب‌ام‌و و همچنین پدال‌های تعویض‌دنده در پشت فرمان، لذت رانندگی دو‌چندان می‌شود. همچنین فراموش نکنید که پیشرانه کم‌حجم و اقتصادی 520i به طور میانگین در هر 100کیلومتر فقط 6.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این رقم در صورت استفاده از سیستم استارت‌/ استاپ و حالت رانندگی ECO، باز هم کاهش می‌یابد. از دیگر رقبای 520i در این رنج قیمت می‌توان به لکسس ES250 (با قیمت کمتر) و یا حتی GS250 اشاره کرد که استهلاک کمتری نیز دارند اما از لحاظ کشش پیشرانه، لذت رانندگی و تنوع آپشن‌ها، باز هم کفه ترازو در طرف 520i پایین می‌رود.



نظرات