1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین ب‌ام‌و سری 4 وارد شده به ایران‌

اولین ب‌ام‌و سری 4 وارد شده به ایران‌

15 مهر 1393
  • 4

نمای جلو

در اواسط دهه 70 میلادی، با اتمام دوره تولید یکی از پرطرفدارترین محصولات تمام دوران ب‌ام‌و، سری02-، کوپه‌ای بزرگ‌تر تحت عنوان سری3 روی کار آمد؛ خودرویی که در نسل‌های بعدی، در قالب کابریو، تارگا، سدان و استیشن تولید شد و در بسیاری دوره‌ها، پرفروش‌ترین محصول ب‌ام‌و و کامپکت لوکس دنیا نام گرفت.

پس از پایان تولید پنجمین نسل از این خودرو (کد E9X) در سال 2013، ششمین نسل از سری3 با کد F30 روانه بازار شد. اما این‌بار خبری از نسخه‌های کوپه و کانورتیبل نبود. طبق سیاست‌های جدیدی ب‌ام‌و مبنی بر گسترش خط تولید و محصولات قابل عرضه، سری1 کوپه/کابریو، سری2 نام گرفت و سری3 کوپه/کانورتیبل و بعد‌ها گرن‌کوپه، با نام سری4 عرضه شدند. این تغییر نام در ابتدا با واکنش ب‌ام‌و‌بازان دوآتشه مواجه شد؛ آنهایی که از M3 فقید بت‌ها ساخته بودند و تغییر نام کوپه مورد علاقه‌شان به M4، مرگ تدریجی یک رویا به‌نظر می‌رسید. حتی سیاست باواریایی‌ها در بخش بازاریابی و فروش اجازه نمی‌داد که محصول پرفروش‌تر (سری سدان) دستخوش تغییر نام شود و هرچه بود بر سر کوپه‌های آتشین این خودروساز آمد. در 4‌دهه اخیر، طیف نسبتا کاملی از نسل‌های مختلف ب‌ام‌و سری3 به بازار ایران وارد شده و با توجه به امکانات مناسب، چهره جذاب و همچنین قیمت مناسب در برابر دیگر رقبا، به جایگاه فروش خوبی دست پیدا کرده است.

با وجود ایجاد تغییراتی در قوانین لحظه‌ای واردات خودرو‌، باز هم جای سری 4 در بین این کالا‌های وارداتی به شدت خالی است و نمی‌توان شاهد این خودرو به‌صورت گسترده در شهر‌های دیگر بود؛ خودرویی که احتمالا تا اندکی مراحل گشایش ثبت سفارش را پشت سر گذاشته و روانه خیابان‌های ایران می‌شود. اما قبل از این، به سراغ 428i در منطقه آزاد ارس می‌رویم تا محصول جدید BMW را در شرایط وطنی بسنجیم.

نمای عقب

ب‌ام‌و 428i هم مانند دیگر خودروهای خاص این منطقه توسط ماشین‌بازان خوش‌ذوقش وارد شده است‌. البته 3 ماه از وارد‌شدن این خودرو به کشور می‌گذرد و شرکت وارد‌کننده هم از سختی پیدا کردن این خودرو در بازار امارات متحده بسیار گلایه می‌کند‌؛ به طوری که سری 4 در بازار آزاد موجود نبود و این خودرو از نمایندگی ب‌ام‌و امارات واقع در اتوبان شیخ زاید خریداری شده و پس از یک ماه تحویل داده شده و به همراه یک دستگاه Z4 قرمز‌رنگ وارد منطقه آزاد ارس شد‌. ولی وقتی از مالک خودرو دلیل انتخاب سری 4 را جویا می‌شویم دلایلی همچون عشق به بیمر، زندگی با BMW و خاص‌بودن را شنیدیم‌. البته قابل ذکر است که خودرو قبلی مالک یک دستگاه ب‌ام‌و E92 سفید رنگ بود و قبل آن نیز ب‌ام‌و‌های زیادی در کارنامه خودرو‌های شخصی این مالک یافت می‌شود‌. حال با ما همراه شوید تا در این ملاقات به بررسی جزء به جزء سری 4 بپردازیم

از نظر ظاهری این مدل ب‌ام‌و یکی از وحشی‌ترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شود‌. در نمای روبه‌رو جلورادیاتور سنتی BMW که به جلوپنجره کلیوی معروف است، جای گرفته و چراغ‌های زنون جلو که قابلیت تنظیم دارند و مجهز به سیستم شست‌وشوی اتوماتیک هستند‌. سپر به صورت کاملا اسپرت طراحی شده و یک ورودی هوای بزرگ در وسط و دو ورودی هوای کوچک در طرفین جاسازی شده است که مه‌شکن‌های گرد هم در داخل آنها جای گرفته‌اند‌. کاپوت کشیده سری 4 با چهار خط که از جلوپنجره کشیده شده‌اند، عضلانی شده و چهره‌اش را بیش از حد خشن و اسپرت کرده است‌. در نمای جانبی اول از همه رینگ‌های پنج‌پره دوبل 18 اینچی M اسپرت پکیج خود‌نمایی می‌کند که چهره‌ای خاص به خودرو بخشیده‌اند. لوگوی M نیز که ‌روی کالیبر آبی رنگ و رینگ وجود دارد، بر هیجان ما می‌افزاید‌.

نمای کلی

استفاده از کروم روی قسمتی از گلگیر و دوباره لوگوی M که فقط بر روی مدل‌های ام‌اسپرت پکیج وجود دارد جزء به جزء هیجان‌انگیزند‌. فرم کوپه شیشه کناری و طرز پایین آمدن ستون C نمای جانبی سری 4 کوپه را کاملا اسپرت کرده است‌. در نمای عقب چراغ‌های LED بسیار زیبا جلوه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های خاص این چراغ‌ها که BMW روی آن تبلیغ کرده چشمک زدن آنها در هنگام ترمزگیری‌های ناگهانی است‌. یکی از ویژگی‌های این خودرو در طراحی ریز‌بینانه خارجی‌، تعبیه ورودی هوایی در کنار مه‌شکن‌های جلو و خروج از پشت لاستیک‌های جلو است که بسیار کارایی سیستم خنک‌کنندگی سری 4 را بالا می‌برد‌. از دیگر تکنولوژی‌های استفاده شده که قبل از ورود به خودرو می‌توان اشاره کرد، امکان باز‌کردن صندوق عقب خودروست زمانی شما از خرید برگشته‌اید و دو دست شما در‌گیر است‌. در این زمان با سیگنال سوئیچی که در جیب دارید و با اشاره پا به زیر سپر عقب، در صندوق باز خواهد شد‌. در کل سری 4 از نظر ظاهری بسیار جسور نشان می‌دهد و کمتر کسی به آن علاقه‌مند نخواهد شد و این خودرو عریض‌تر و طویل‌تر از سری 3 کوپه بوده و ارتفاع کمتری نیز نسبت به آن دارد که ظاهرا قرار است شما را به چالشی اساسی در خصوص پایداری دعوت کند.

نمای داخل

بدون‌شک برای راننده بیش از هر چیز کابین خودرو با اهمیت است، پس کابینی لوکس و راحت با امکانات و آپشن‌های تفریحی و راحت‌کننده، بهترین کابین برای یک خودرو خواهد بود‌. البته مالکان خودرو‌های اسپرت بیش از هر چیز به پیشرانه و صدای خروجی از پیشرانه اهمیت می‌دهند. با وارد شدن به کابین سری 4 شاهد تودوزی بسیار با کیفیت و کیفیت مونتاژ عالی داشبورد خواهید بود‌. فرمان سه‌شاخه با دوره‌های چرمی مجهز به گرمکن که شیفتر‌های تعویض دنده پشتش جای دارند، مزیین به لوگوی M است‌. کیلومتر‌شمار و دورشمار موتور به همراه دیگر نشان‌دهنده‌ها هر کدام در داخل دایره‌ای بدون هیچ‌گونه هیجانی قرار گرفته‌اند‌! شاید کسل‌کننده‌ترین قسمت سری 4 همین‌جاست‌. دو ورودی هوای مستطیل شکل در وسط کنسول که در زیر نمایشگر 6.5 اینچی قرار گرفته‌اند فضای کابین را کسل‌کننده کرده‌اند‌. نمایشگر وظیفه نمایش اطلاعات سیستم صوتی - رادیو - سیستم آی درایو و سیستم ناوبری را دارد‌. این نمایشگر به وسیله کنترگر لمسی که در کنار دسته دنده تعبیه شده، کنترل می‌شود‌. دسته دنده خوش‌دست سری 4 که به گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک متصل است، کمی فضای کابین را مدرن کرده است‌. دکمه‌ها و شاسی‌های استفاده شده در داخل کابین مانند کنترل‌کننده ایر‌کاندیشن با حساسیت خاصی با کیفیت و دقت ساخته شده‌اند. دکمه‌های حالات اسپرت – اکوپرو و کنترل کشش نیز در کنار آن تعبیه شده‌اند‌. برای لذت رانندگی بیشتر ب‌ام‌و برای این مدل سیستم صوتی حرفه‌ای‌ هارمن کاردون را در نظر گرفته که با 16 بلندگو 600 وات قدرت دارند و صدایی رسا و پر‌انرژی را در اختیار شما قرار می‌دهند‌. در کل محیط کابین سری 4 برای نگارنده زیاد جالب نبود ولی از نظر آپشن در بهترین سطح قرار دارد‌. اما نکته‌ای که به شدت لذت‌بخش است‌، نوع اتاق این سری است‌؛ اتاقی که همه سر‌نشینان با قد و قواره‌های مختلف در آن احساس آرامش می‌کنند‌. مخصوصا برای جوانانی که اغلب‌، حداکثر 2سرنشین در خودرو خود به همراه دارند‌. فضای بار بسیار مناسب و شیشه‌های عریض که دید بسیار گسترده‌ای از نمای مجاور برای راننده و سرنشین جلو فراهم می‌کند‌.

چراغ عقب

BMW برای سری 4 سه پیشرانه دیزلی و سه پیشرانه بنزین‌سوز در نظر گرفته است‌. 3 مدل دیزل با 3 پیشرانه مختلف عبارتند از: مدل 420d با قلب تپنده 4 سیلندر خطی و حجم دقیق 1995 سی‌سی با حداکثر قدرت 184 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتن متر، صفر تا صد 7.3 ثانیه و حداکثر سرعت 232 کیلومتر بر ساعت. مدل 425d با تعداد سیلندر و حجم موتور یکسان کمی از 420 قوی‌تر بوده و 218 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد اما قوی‌ترین مدل دیزلی 430d است که با 6 سیلندر و 2993 سی‌سی حجم 258 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور دارد و در عرض 5.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد‌. اما از دیزلی‌ها بگذریم چون با این وضعیت گازوئیل کشور امکان سواری با خودروهای دیزلی برایمان صفر است‌.

420i ضعیف‌ترین نمونه بنزینی است که با پیشرانه 4 سیلندر تویین توربو با حجم موتور دقیق 1997 سی‌سی قادر به تولید 184 اسب بخار قدرت و 270 نیوتن متر گشتاور است و در عرض 7.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد و حداکثر سرعت 236 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند‌. اما قوی‌ترین نمونه مدل 435i است که با پیشرانه 6سیلندر 2979 سی‌سی قادر به تولید 306 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است و همچنین صفر تا 100 را در عرض 5.1 ثانیه ثبت می‌کند و توانایی رسیدن به سرعت 250کیلومتر بر ساعت را دارد‌. اما خودرو مورد نظر ما مدل متوسط سری 4 است و 428i نام دارد‌. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر خطی تویین توربو 2 لیتری (‌1997 سی‌سی‌) قادر به تولید 245 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 تا 6500 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1250 تا 4800 دور دقیقه است‌. این خودرو با کمک جعبه دنده هشت‌سرعته اتوماتیک خودرو در عرض 5.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی رسیدن به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت را دارد‌. مخزن سوخت این خودرو 60 لیتر گنجایش دارد و در هر 100 کیلومتر رانندگی در شهر 8.8، در جاده 5.3 و در سیکل ترکیبی 6.7 بنزین مصرف می‌کند که برای خودرویی اسپرت بسیار مناسب است‌. قیمت این خودرو در منطقه آزاد ارس 70 هزار دلار است (‌با احتساب دلاری 3هزار تومان 210میلیون تومان‌) و به عبارتی هر اسب بخار 860 هزار تومان ! در حالی که رقیب این خودرو اینفینیتی G37 IPL با 330 اسب بخار قدرت 65 هزار دلار قیمت دارد؛ به عبارتی هر اسب بخار 590 هزار تومان‌. البته با این بودجه می‌توان به سراغ اسپرت‌های دیگری هم رفت به طور مثال کامارو ZL1 با 580 اسب بخار قدرت حدود 75 هزار دلار قیمت دارد؛ به عبارتی هر اسب بخار 388 هزار تومان!

حالا وقت نشستن پشت فرمان 428i فرا رسیده و خیابان‌های خلوت منطقه آزاد ارس منتظر جیغ تایر‌های این آلمانی تازه‌وارد هستند‌. اینجا منطقه آزاد ارس است؛ جایی که عضلانی‌های آمریکایی سلطه‌گری می‌کنند ولی این آلمانی آمده تا خود را ثابت کند‌. ریموت را تحویل گرفته و به همراه دوستان به سراغ اولین ب‌ام‌و سری 4 ایران می‌رویم که تنها نشستن روی صندلی‌های اسپرت لاین قرمزش نیز هیجان‌انگیز خواهد بود. با ورود به خودرو اهرمی کمر‌بند ایمنی را به جلو هدایت کرده تا مشکل سختی دسترسی به کمربند ایمنی برای خودرو‌های کوپه‌، برای سری‌4 مرتفع شود‌. کلید استارت را فشرده و به آرامی شروع به حرکت می‌کنیم‌. اول کار کاملا ناامید‌کننده است. صدایی از پیشرانه شنیده نمی‌شود و خودرو کاملا آرام و بی‌صداست؛ چیزی که از یک خودروی اسپرت انتظار نمی‌رود‌. وارد خیابان‌های شهری می‌شویم. ارتفاع کم خودرو از زمین در مقابل سرعت‌گیر‌ها و دست‌انداز‌های خیابان کاملا آزار‌دهنده است و هنگام رسیدن به دست‌انداز باید کاملا سرعت را کم کرده و عبور کنیم که قطعا خبر خوبی برای رانندگان ایرانی و وضعیت دراماتیک آسفالت‌های داخل ایران نیست.

دید محدود به بیرون مخصوصا به کنار خودرو، سواری با سر‌ی‌4 را در خیابان‌های تنگ کاملا سخت کرده است‌. با این حال و با توجه به ارتفاع این خودرو‌، سیستم تعلیق شگفت‌انگیز عمل می‌کند و بسیاری از تنش‌ها را به راننده منتقل نمی‌کند‌. اما از مناطق شهری دور می‌شویم و به محلی می‌رویم که آسفالتی نرم‌تر داشته باشد تا تایر‌ها را کمی به چالش بکشیم‌. خودرو را در حالت اسپرت قرار می‌دهیم تا هم بهترین شتاب را ثبت کنیم هم از شیفتر‌های پشت فرمان استفاده کنیم‌. با توجه به اینکه در روز آزمایش بنزین سوپر در جایگاه‌ها موجود نبود، با بنزین معمولی و بی‌کیفیت مجبور به تست خودرو شدیم که بهترین عملکردمان در شتاب‌گیری صفر تا صد 7.1 ثانیه در جهت موافق باد ثبت شد. همچنین در مدت 10 ثانیه به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت می‌رسیدیم‌. با توجه به وجود ترمز‌های سفارشی در این مدل فقط در مدت 5 ثانیه خودرو از سرعت 100 کیلومتر به صفر می‌رسید؛ در واقع صفر -100 – صفر در 12.1 ثانیه‌. البته قابل ذکر است این اعداد و ارقام با کنترل کشش off به‌دست آمده و در حالت استاندارد به سختی به چنین اعدادی خواهیم رسید‌.

دنده

پارامتری که این خودرو را شگفت‌انگیز می‌کند‌، هندلینگ آن است‌. همان قدری که شما را به سرعت دعوت می‌کند‌، خود پذیرای فرمان‌دادن‌های راننده است‌. خودرو به خوبی در بیش‌فرمانی‌ها قابل کنترل بوده و هیجانی در اوج اطمینان به شما هدیه می‌کند‌. در اتوبان و جاده‌های آرام با این خودرو فقط دوست دارید گاز بدهید و شتاب بگیرید. خود اتومبیل هم خواستار همین است و ظاهر تهاجمی‌اش به بقیه خودرو‌ها هشدار می‌دهد که کنار بروند. در کل ب‌ام‌و 428i اسپرتی اروپایی از سرزمین باواریاست که می‌توان با خرید مدل‌های قوی‌ترش خودرو‌های قدرتمند را به چالش کشید‌.




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 مهر 1393 ساعت 21:49)

    طراحی داخلی زیبا و دوستداشتنیه.

  • سایوکان سایوکان (15 مهر 1393 ساعت 13:44)

    خیلی خوشکله لعنتی.

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 مهر 1393 ساعت 11:59)

    درود .درود درود درود...................

  • میلادحسنی میلادحسنی (15 مهر 1393 ساعت 11:45)

    مبارک صاحبش باشه...