1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

20 خرداد 1394
  • 5

پیکاپ‌ها همیشه به این اندازه در کانون توجه بازار خودرو قرار نداشته‌اند. وقتی به دوران تاریک گذشته این کلاس خودرو برگردیم، تراک‌ها به عنوان خودروهایی مخصوص بازرگانان، کشاورزان و دیگر صاحبان با اهداف تجاری شناخته می‌شدند و ظاهر و ویژگی‌های لوکس به‌هیج‌وجه در برنامه آنها قرار نداشته است. ولی چند دهه بعد، مشتریان به‌تدریج شاهد زیبایی یک وسیله نقلیه کاربردی بودند و در نتیجه، بسیاری از آنها پیکاپ‌ها را به عنوان یک وسیله نقلیه برای استفاده‌های روزمره انتخاب کردند.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

در حال حاضر، پیکاپ‌ها در هر آمار فروش سالیانه‌ای، در بین پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند و خودروسازان نیز همواره در ارتقا، اضافه‌کردن امکانات و قابلیت‌های جدید و تکنولوژی کوشیده‌اند. رقابت سختی که در این کلاس جریان دارد، گزینه‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار داده است. در ادامه، می‌خواهیم پیکا‌پ تراک‌های فول‌سایز موجود در بازار را بررسی کنیم.

بدون رتبه: نیسان تیتان

نیسان تیتان که از زمان معرفی‌اش در سال ۲۰۰۴ تغییرات اندکی به خود دیده است، به نظر می‌ٰرسد که در زمان گذشته باقی مانده است. این موضوع، حداقل تا قبل از ارائه تیتان جدید ۲۰۱۶ در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵ صدق می‌کند. در حالی که نمونه‌های باقی‌ مانده از نسل قبلی نیسان تیتان از یک موتور ۳۱۷ اسب‌بخاری V-8 به همراه یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند، تیتان مدل ۲۰۱۶ با یک موتور توربو-دیزل V-8 که ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور حداکثری به اندازه ۷۵۲ نیوتن‌متر دارد، با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ایسین (Aisin) همراه است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

زمان ورود تیتان جدید بین میانه‌ها تا اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی درنظر گرفته شده است؛ مدلی که در ابتدا فقط به صورت تریم XD با موتور کامینز V-8 دیزلی عرضه می‌شود. البته نیسان پس از ارائه مدل XD در اواخر تابستان، گزینه‌های بنزینی V-8 و V-6 و همین‌طور یک نسخه برای کارهای سبک‌تر به تیتان اضافه خواهد کرد.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

بدون رتبه: فورد F-150 رپتور

اگر فراری می‌خواست یک مدل آفرود از یک 4×4 پیکاپ بسازد، مسلماً چیزی شبیه به این را می‌ساخت. رپتور پس از اینکه در مدل‌های سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ غیبت داشت، برای مدل سال ۲۰۱۷ باز خواهد گشت و بنابر تجربیاتی که از مدل‌های قبلی آن به‌دست آمده، این خودرو سرآمد پیکاپ‌های آفرود کمپانی خواهد شد. خوشبختانه فورد در مدل جدید، تا حدودی به گذشته وفادار باقی مانده است. البته یک سری تغییرات در محدوده موتور شاهد هستیم؛ جایی که به جای موتور ۶/۲ لیتری V-8 با قدرت ۴۱۱ اسب‌بخار در تراک قدیمی، یک موتور جدید دو توربوشارژر ۳/۵ لیتری V-6 با انژکتور سوخت مستقیم نشسته‌ است. این موتور در حالی که از همان حجم موتور‌های اکوبوست در F-150 معمولی برخوردار است، ولی از یک بلوک آلومینیومی جدید، ارتقای داخلی، بازنگری در سرسیلندر و سیستم جدید انتقال سوخت بهره‌مند شده است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

بدنه آلومینیومی رپتور به یک فریم جدید بسته شده که این فریم با این که از F-150 مدل ۲۰۱۵ گرفته شده، ولی اساساً برای هندلینگ بهتر در هنگام پرش در حالت تخت‌گاز، عبور از روی تخته‌سنگ‌های بزرگ و شرایطی مانند آن آماده شده است. دو فاصله محوری و دو فرم کابین برای این مدل ارائه خواهد شد؛ یک مدل سوپرکاب با فاصله محوری ۳۳۷۸ میلی‌متر و یک مدل سوپرکرو ۴ در با فاصله محوری ۳۶۸۳ میلی‌متر. رپتور همچنین در حالت استاندارد به صورت دو دیفرانسیل است و اولین مدل فورد خواهد بود که از گیربکس جدید ۱۰ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

۵) تویوتا تاندرا

در حالی که انتقادهای زیادی متوجه تویوتا تاندرا بود، بالاخره برای مدل سال ۲۰۱۴ چهره خود را تغییر داد تاندرا در فرم‌های بدنه متعدد، طول بارگیر‌های مختلف و دیفرانسیل دو یا چهار چرخ متحرک، و همین‌طور امکان انتخاب از بین یک موتور ۴/۶ لیتری V-8 با قدرت ۳۱۰ اسب‌بخار و یک موتور ۵/۷ لیتری V-8 با قدرت ۳۸۱ اسب‌بخار ، می‌توان تمام نیازهای شما را پوشش دهد. در حالی که مدل جدید، برخی المان‌های برجسته را به طراحی تاندرا اضافه کرده است و با وجود یک ظرفیت یدک‌کشی قابل‌مقایسه با رقبا و طراحی زیبای داخل کابین، هنوز هم تویوتا جذابیت کمتری نسبت به رقیبان حاضر در این کلاس دارد.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

شاید یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مدل‌ها، تویوتا تاندرا TRD پرو سری 4×4 باشد؛ چرا که به همراه پکیج TRD از قابلیت‌های بسیار خوبی در خارج از جاده برخوردار است. با این همه، این کلاسی است که در آن رقابت به صورت بی‌رحمانه جریان دارد و هیچ کس در آن بیکار ننشسته است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

۴) رام 1500

رام 1500 در تمام مدل‌هایش، از مدل پایه کاربردی تا مدل لوکس با طراحی چرمی‌، همیشه دارای یک سواری نرم، صندلی‌های راحت و فضای زیادی برای حمل بار است؛ چیزی که آن را تبدیل به یک وسیله نقلیه کاربردی می‌کند. یک موتور ۳/۶ لیتری V-6 با قدرت ۳۰۵ اسب‌بخار به صورت استاندارد در این مدل استفاده می‌‌شود و این در حالی است که یک گزینه ۵/۷ لیتری همی V-8 با قدرت ۳۹۵ اسب‌بخار نیز در دسترس است. البته یک موتور توربو-دیزل ۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار نیز برای افرادی که به دنبال صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت هستند، تدارک دیده شده است. تمام این موتورها با یک گیربکس نرم ۸ سرعته اتوماتیک همراه خواهند که در کنار آن می‌تواند از سیستم دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل چهار چرخ متحرک استفاده کرد.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

وقتی یک تراک به خوبی و کیفیت رام در یک رده‌بندی در جایگاه چهارم قرار می‌‌گیرد، سطح رقابت در این کلاس و مدل‌هایی که در ادامه در این لیست می‌آیند، بیشتر مشخص می‌شود.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

۳) جی‌ام‌سی سیه‌را 1500

پیکاپ جی‌امی‌سی که به همراه مدل دوقلویش، شورولت سیلورادو 1500، طراحی کاملاً جدیدی برای مدل ۲۰۱۴ داشته، تمام امکانات اساسی یک پیکاپ را به شکلی مناسب در اختیار قرار می‌دهد و در عین حال، ظاهری عضلانی و تهاجمی و مجموعه‌ای از تجهیزات را در دسترس می‌گذارد. موتور پایه در این مدل، یک نسخه بهینه‌سازی شده از موتور ۴/۳ لیتری V-6 است که با حداکثر گشتاور ۴۱۳ نیوتن‌متری، مصرف سوختی برابر ۹/۸ لیتر در جاده دارد. در کنار این موتور، از دو گزینه V-8 به صورت ۵/۳ یا ۶/۲ لیتری نیز می‌توان استفاده کرد که قدرت هر یک از آنها بیش از ۴۰۰ اسب‌بخار است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

جی‌ام‌سی سیه‌را با این که از نظر فنی در رده سوم این لیست قرار گرفته است، ولی در واقع، دارای جایگاه مشترک دومی با سیلورادو است؛ چرا که از جنبه‌های مکانیک زیادی با این مدل اشتراک دارد. با این حال، اندکی جاذبه‌های لوکس بیشتر در داخل کابین، کار خود را کرده است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

۲) شورولت سیلورادو 1500

در حالی که بازار پیکاپ‌ها به سمت زرق و برق بیشتر حرکت کرده است، شورولت سیلورادو بیشتر از همه به فرمول اصلی یک تراک وفادار مانده است. امَا همین سیلورادو نیز یک تریم در سطح لوکس به نام «های کانتری» ارائه داده است. البته فارغ از هر نوع سیلورادویی که انتخاب کنید، یک فرمان دقیق در اختیار شما قرار می‌گیرد و هندلینگ آن فراتر از حدّ تصور برای یک تراک درشت‌هیکل است. البته یک نکته در مورد سیلورادوی جدید وجود دارد و آن این است که در حالی که تغییرات زیادی برای مدل ۲۰۱۴ داشته است، ولی طراحی بیرونی آن با همان ویژگی‌های نسل قبلی باقی مانده است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

یک موتور ۴/۳ لیتری V-6 در سیلورادو حداکثر گشتاوری به اندازه ۴۱۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت آن در جاده به اندازه ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. در همین حال، گزینه‌های ۵/۳ لیتری و ۶/۲ لیتری V-8 نیز در دسترس قرار دارند که باعث ظرفیت بیشتر در حمل بار و یدک‌کشی می‌شوند. در چنین رقابتی، حضور در رده دوم هیچ‌گونه شرمساری به همراه نخواهد داشت.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

۱) فورد F-150

حرف اول رقابت در این صحنه را فورد F-150 می‌زند که در مدل ۲۰۱۵ خود، اسلحه‌ای مخفی را به نام «آلومینیوم» رو کرده است. استفاده از آلومینیوم در بدنه و کف بارگیر، وزن زیادی را از خودرو کم کرده است؛ ولی با این وجود، آن را از نظر وزن در ردیف سیلورادو قرار داده است. فریم هنوز هم به منظور دوام و استحکام از جنس فولاد است. برای پیشرانه F-150، گزینه‌های ۳/۵ لیتری V-6، موتورهای ۲/۷ یا ۳/۵ لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V-6 و یک موتور ۵ لیتری V-8 درنظر گرفته شده‌اند.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

در هر صورت، باید شجاعت فورد را در استفاده از بدنه آلومینیومی ستود؛ اقدامی که می‌تواند در ادامه تغییرات گسترده‌ای در طراحی صنعت خودرو ایجاد کند. F-150 با مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های جدید و همین‌طور، ارزش‌های سنتی یک تراک، مدت‌هاست که به عنوان اولین گزینه در بین پیکاپ‌های فول‌سایز باقی‌ مانده است.

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

 رده بندی بهترین وانت های صنعت خودرو

منبع پدال


نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (21 خرداد 1394 ساعت 11:36)

    فقط فورد F150 یه چیز دیگه هست واقعامعشره یه غول اهنی هست برا خودش.

  • محسن بهرامی محسن بهرامی (21 خرداد 1394 ساعت 07:50)

    باورم نمیشه، دمپایی تو لیست نبود، گفتم اگه اول نباشه حتما دوم یا سوم باشه دیگه ...

  • سجاد خودرو سجاد خودرو (21 خرداد 1394 ساعت 06:31)

    اگه کسی از شماها یکی از این وانت ها داشتید میرفتین بار بزنید؟!؟؟؟(من که میذاشتم سر کوچه باهاش کلاس میذاشتم)

    سجاد خودرو سجاد خودرو (23 خرداد 1394 ساعت 08:32)

    فقط تیوتا تاندرا ....

  • اسکالید اسکالید (20 خرداد 1394 ساعت 14:59)

    عشق است وانت های آمریکایی
    خووووووووووووووش بحالشون ، یه همچین شاهکارهایی رو با قیمتای پایین و از دم قسط با بهره ی خیلی پایین میخرن