1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

3 فروردین 1395
  • 0

امروزه انتخاب خودروهای کراس‌اوور جمع‌وجور بیشتر در بین خریداران مورد اقبال قرار می‌گیرد. این شاسی‌بلندهای متمدن شهری و زیبای سایز متوسط بسیار محبوب هستند و این علاقه در طی زمان بیشتر هم می‌شود. ظاهراً آمریکایی‌ها، خودروهای کلاس کوپه و سدان را خیلی وقت هست که تحریم کرده‌اند و بیشتر دوست دارند تا هنگام رانندگی کمی با سطح زمین فاصله داشته باشند، البته نه به‌اندازه خودروهای SUV بزرگ و تراک‌ها.

اگر کمی صادق باشیم متوجه خواهیم شد که این گروه از خودروها ازجمله علایق نویسندگان خودرو نبوده و نخواهد بود، چون‌که اطلاع از یک هاچ‌بک با عملکرد فوق‌العاده یا خودرویی که رکورد سرعت را در کلاس خود شکسته است بیشتر ما و خوانندگان را جذب می‌کند. درحالی‌که شاید خیلی ذوق و قریحه فراوان برای نوشتن در مورد این دسته از خودروها وجود ندارد ولی در بازار خودرو داستان دیگری در جریان است. به همین علت ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا معروف‌ترین مدل‌های این گروه از خودروها را معرفی کنیم.

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

فقط 7 مورد از میان ده‌ها مدل، مورد بررسی قرار می‌گیرند

میان بیشتر کلاس‌های خودرویی در حال حاضر، دسته SUV های کوچک را به‌سختی می‌توان به‌عنوان یک دسته مستقل در نظر گرفت. خودروهای کراس‌اوور جمع‌وجور را در ادامه بر اساس میزان محبوبیت نسبی آن‌ها با توجه به میزان فروش بررسی می‌کنیم.

برای هرکدام از خودروها ما نسخه تمام چرخ‌ها متحرک را انتخاب کرده‌ایم چون‌که یکی از عواملی که باعث می‌شود خریداران شوق خرید این خودروها را داشته باشند همین خصوصیت است.

هوندا CR-V AWD EX-L

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

هوندا CV-R برای چندین سال متمادی جزء پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور آمریکا است. محبوبیت این محصول یک امر خلاف قاعده محسوب نمی‌گردد. علیرغم فضای بیرونی به‌ظاهر کوچک، فضای داخل اتاق کاملاً جادار است. سه صندلی تاشو در ردیف آخر خودرو روبری فضای بار عقب قرار دارند. فضای بار این خودرو جزو جادارترین‌هاست بنابراین مناسب برای مسافرت محسوب می‌گردد. پنجره‌های کناری نسبتاً بزرگ هستند و نمای خوبی از بیرون را نشان می‌دهند. هرچند پنجره پشتی خیلی بزرگ نیست ولی با استفاده از یک دوربین عقب این مشکل کاملاً مرتفع شده است.

هوندا از یک موتور 2.4 لیتری بهره می‌برد که توانایی تولیدی 185 اسب بخار و 221 نیوتن‌متر تورک را دارد؛ که از نظر قدرت در کلاس خود جزو کم‌رمق‌ترین‌هاست ولی شتاب‌گیری قابل قبولی دارد. مصرف سوخت این خودرو 7.8/10 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده و درون شهر است. قیمت این خودرو معادل با 31125 دلار است.

علاوه بر تمامی مشخصات فوق، این خودرو از لحاظ قابلیت اطمینان قطعات سابقه خوبی دارد. این خودرو یک خودروی شایسته است البته از نوع نجیب آن! هیچ‌گونه حس خاص متمایزی در این خودرو احساس نمی‌شود. CR-V خودرو نقطه قوت چندانی ندارد درعین‌حال که هیچ ضعفی هم نمی‌توان از آن اشاره کرد.

وجود چرم مصنوعی به همراه پلاستیک خاکستری‌رنگ، نمای ناامیدکننده‌ای را در فضای داخل به نمایش گذاشته است. باوجود استفاده از صفحه نمایش با قابلیت استفاده از GPS، استفاده از آن خیلی موردپسند نیست. بسیاری از ارتفاع بد صندلی راننده این خودرو شاکی هستند. به‌طوری‌که به شما حس یک خلبان می‌دهد که دید کافی به همین چیز دارد ولی نه در حال راندن یک هواپیما که راندن یک اتوبوس کوچک است!

در مورد پاسخ پدال گاز و فرمان‌پذیر بودن می‌توان از همان واژه شایسته نجیب استفاده کرد. این خودرو از نبود بسیاری از سیستم‌های ایمنی پیشرفته رنج می‌برد. با توجه به اینکه این خودرو ازجمله پرفروش‌هاست و موردعلاقه بسیار، خیلی به مذاق ما خوش نیامد.

فورد اسکیپ تیتانیوم 4WD

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

فورد اسکیپ رقابت تنگاتنگی برای ربودن گوی سبقت از حریف ژاپنی خود انجام داده است. در مواقعی در برخی از ماه‌ها فروش اسکیپ بیشتر بوده و رخوت و سستی هوندا را جبران کرده است.

مدل مورد بررسی ما دارای رنگ متالیک آذرخشی و مجهز به رینگ 19 اینچی و ریل سقفی نقره‌ای‌رنگ است. فضای خارجی و داخلی آن مانند هوندا است به‌طوری‌که فضای داخلی جادار و مناسبی دارد. قسمت میانی کنسول بسیار پهن به نظر می‌رسد و این قسمت تا داشبورد پیش رفته است. بر روی داشبورد از یک صفحه‌نمایش لمسی برخوردار شده که نمای خوبی دارد ولی با جا گذاشتن اثر انگشت خیلی مورد دلخواه نیست. به‌طورکلی رخ داشبورد فورد بسیار مدرن و زیبا طراحی شده ولی وقتی بیشتر به آن دقت می‌کنید جای اندکی برای وسایل اضافی خرد و ریز درنظر گرفته شده است.

نسخه پایه این خودرو توانایی تولید 168 اسب بخار توان با 230 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که از موتور 2.5 لیتری حاصل می‌شود. البته در نسخه‌ای دیگر موتور این خودرو دارای 1.6 لیتر حجم است که توانایی تولید توان 178 اسب بخاری را با کمک توربوشارژر دارد. قوی‌ترین مدل هم نسخه 2.0 لیتری توربوی اکوبوست با قدرت 240 اسب بخار و گشتاور 366 نیوتن‌متر است. وجود گیربکس 6 سرعته خودکار و استفاده مناسب از الکترونیک سیستم انتقال قدرت توانسته تا حد زیادی لگ به وجود آمده به‌واسطه توربوشارژر این مدل را مخفی کند. مصرف سوخت این خودرو در نمونه 2.0 لیتری معادل 8.4/11 لیتر در هر 100 کیلومتر جاده و شهر است که در رده دومین بدهای مصرف سوخت این 7 کراس‌اوور جمع‌وجور قرار می‌گیرد.

نمای بیرونی این خودرو کاملاً چشم‌نواز است. افراد بسیاری از احساس خوب ترمزگیری پدال و کنترل مناسب بدنه در جاده این خودرو صحبت می‌کنند. هندلینگ و فرمان‌پذیری مناسب از دیگر مشخصه‌های فورد است. هرچند کیفیت سواری آن حداقل با این سایز رینگ خیلی مورد رضایت نیست. شما ممکن است صدای سیستم تعلیق را بشنوید ولی صدای نامطلوب به گوش سرنشین نمی‌رسد.

خودروی فورد ممکن است از لحاظ قیمت تمامی این 7 نمونه خودرو را پشت سر می‌گذارد چون‌که قیمت نسخه تست شده به 37,295 دلار می‌رسد! البته مدل 2.0 لیتری آن دارای قیمت پایه 32,380 است؛ که باوجود سیستم مکان‌یابی پیشرفته 795 دلار به این قیمت‌های پایه خودرو باید اضافه شود و یک سانروف پانوراما به قیمت 1495 دلار می‌تواند جزء آپشن های گران‌قیمت باشد.

شورولت اکوئیناکس AWD 2LT

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

شورولت اکوئیناکس کمی برای یک کراس‌اوور جمع‌وجور بزرگ به نظر می‌رسد. در این لیست کراس‌اوورهای برتر می‌بایست حتماً یک نماینده از جنرال موتور می‌بود چون‌که سالانه 200 هزار خودرو از این مدل می‌فروشد و کمال بی‌انصافی است اگر درون لیست ما نباشد.

این خودرو دارای صندلی عقب فوق‌العاده بزرگی است به‌طوری‌که می‌تواند با بلندقدترین مشتریان سازگار باشد همچنین درهای ورودی این خودرو نیز بسیار بزرگ است. در کمال تعجب یکی از کوچک‌ترین فضاهای صندوق عقب را در میان این کراس‌اوورها دارد، هرچند با حرکت دادن صندلی‌های عقب به سمت جلو کمی فضا بازتر خواهد شد. ستون‌های خیلی گنده این خودرو موجب شده تا دید راننده علیرغم جادار و بزرگ بودن خودرو خیلی مناسب نباشد.

این خودرو دارای وزن مثال‌زدنی در این گروه یعنی 1.7 تن است. شورولت از موتور احتراقی 2.4 لیتری چهار سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند با 182 اسب بخار این خودروی سنگین‌وزن را بکشد. این خودرو کندی محسوسی دارد و مصرف سوخت ناامیدکننده بین 8.1 و 11 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.

شورولت در مدل اکوئیناکس موتور V6 با حجم 3.4 لیتری نیز پیشنهاد می‌کند که توانایی تولید 301 اسب بخار را دارد که موجب می‌شود انتخاب خیلی‌ها همین موتور برای اکوئیناکس باشد. کیفیت سواری این خودرو بسیار خوب ارزیابی می‌شود و بدنه کاملاً چسبیده به زمین است.

درمجموع، بزرگی در سایز کمک چندانی به بهتر بودن این خودرو نمی‌کند. عملکرد شتاب‌گیری، مصرف سوخت و دید این خودرو بی‌نهایت دلسردکننده است.

نیسان روگ SV AWD

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

با یک مدل محبوب خانوادگی طرف هستیم که در مصرف سوخت، قیمت و فضای داخلی بسیار مناسب عمل کرده است که می‌تواند یکی از جدی‌ترین رقیب‌های CR-V باشد.

نیسان در این مدل خیلی روی نمای خارجی خودرو سرمایه‌گذاری نکرده است بلکه می‌بایست گفت که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در زیباتر شدن نمای داخلی گذاشته است! در داخل کابین این خودرو صندلی‌هایی با سایز بزرگ‌تر و زیرآرنجی وجود دارد. صندلی‌ها هم بسیار نرم و راحت هستند.

روگ از موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با توانایی تولید گشتاور 237 نیوتن‌متر و توان 170 اسب بخار استفاده می‌کند. در مقایسه نمودار گشتاور این خودرو با سوبارو آن را پایین‌تر قرار می‌دهد. با ترکیب گیربکس CVT و موتور نه‌چندان قوی شما شاهد یک خودروی کم‌مصرف هستید. مصرف سوخت این خودرو 9.4 / 7.3 گزارش شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. عملکرد مناسبی در شتاب‌گیری باوجوداین نوع گیربکس ندارد. یک دکمه حالت اسپرت روی داشبورد وجود دارد که موجب می‌شود بهبود در عملکرد این خودرو حاصل شود ولی احساس سنگین بودن فرمان در سرعت‌های بالا به چشم می‌خورد.

این خودرو قیمت 26,440 دلاری دارد. نیسان یک پکیج ارتقاء ارائه کرده که 1420 دلار ارزش داشته و شامل دوربین محیطی 360 درجه، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از لاین و سیستم موقعیت‌یاب به همراه یک مانیتور 7 اینچی لمسی است. البته کیفیت نمایشگر موجود خیلی خوب به نظر نمی‌رسد چون‌که نسبت به لمس خیلی حساس نیست و نبود رادیوی فرکانسی خیلی به چشم می‌آید.

جیپ چروکی Altitude 4×4

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

وقت آن رسیده است که از رانندگی روی آسفالت برویم به سمت جاده‌های گلی و شل. شاید یکی از دغدغه‌های این خودرو همین باشد که اکثر رانندگان این خودرو آن‌ها را روی جاده‌ای غیر از آسفالت استفاده نمی‌کنند. اگر می‌خواهید یک تجربه متفاوت روی جاده‌های آفرود را با کراس‌اوورهای جمع‌وجور داشته باشید جیپ پیشنهاد مناسبی برای شما دارد.

خودروی جیپ چروکی از مدل ساده سیستم محرک تمام چرخ‌ها استفاده می‌کند. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با گیربکس 9 سرعته کرایسلر به‌خوبی در این خودرو سازگار شده‌اند. هرچند گیربکس 9 سرعته بسیار جذاب به نظر می‌رسد ولی کمی غیرمعمول است. چهار دنده آخر این گیربکس نسبتی کمتر از یک دارند یعنی اوردرایو هستند. شاید هیچ‌وقت این خودرو به شکل عملی از دنده نهم استفاده نکند. این پیشرانه می‌تواند 184 اسب بخار برای خودرو تولید کند و همچنین گشتاور 232 نیوتن‌متر را به چرخ‌ها گسیل کند. این حداکثر گشتاور به دلیل وزن بالای این خودرو در دور موتور 4600 rpm محقق می‌شود. باوجود چنین گیربکسی، مصرف سوخت 8.4/11 لیتر در هر 100 کیلومتر خیلی عالی به نظر نمی‌رسد یعنی انتظارات خیلی بیشتر از به‌کارگیری گیربکس 9 سرعته است. البته جیپ مدل 3.2 لیتری V6 با توان 271 اسب بخار را به خریداران پیشنهاد می‌دهد که خیلی هم باوجود افزایش توان چشم‌گیر مصرف سوخت بیشتری ندارد.

برخلاف سیستم انتقال قدرت نه‌چندان امیدوارکننده، جیپ تریم داخلی بهتر و منظم‌تری برای این خودرو فراهم کرده است. تقریباً هرکسی که در داخل خودرو بنشیند از طراحی داخلی و راحت بودن صندلی‌ها رضایت کافی را اعلام می‌کند. به‌خصوص صفحه‌نمایش 8 اینچی که بر روی داشبورد قرار دارد ترکیب مناسبی را به نمایش گذاشته است. این خودرو قیمت پایه 30 هزار دلاری دارد که باوجود اضافه شدن سیستم ناوبری و سانروف 1995 دلار دیگر باید پرداخت شود. با تریم مشکی خارجی و رینگ‌های 18 اینچی که نمای خوبی به خودرو می‌دهد شما را به پرداخت 500 دلار دیگر مجبور می‌کند.

سوبارو فورستر 2.5i Touring

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

هنگامی‌که درب عقب خودروی سوبارو را باز می‌کنید به یک زیرپایی پلاستیکی-لاستیکی با لبه‌های بالاآمده به‌منظور نگه‌داشتن آب در خود مواجه می‌شوید. در این خودرو صندلی‌های عقب تنها با فشردن یک دکمه باز و بسته می‌شوند. سوبارو فورستر یک برند خوش فروش است که مشتریان از هر قشری را متقاعد به خرید آن می‌کند. محبوبیت این خودرو با طراحی دوباره در سال گذشته بیشتر شده است. بزرگ‌ترین تغییر، بهتر شدن مصرف سوخت این خودرو نسبت به مدل قبلی است. در سوبارو فورستر گیربکس چهار دنده قدیمی جای خودش را به گیربکس CVT داده است در مدل جدید، مصرف سوخت این خودرو طبق اعلام EPA معادل با 9.8/7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این خودرو از موتور احتراقی بهره می‌برد که توانایی تولید 170 اسب بخار را دارد و می‌تواند تورک 236 نیوتن‌متر را فراهم کند. شتاب‌گیری مناسبی در فورستر به مدد وجود وزن سبک دیده می‌شود.

متأسفانه سوبارو گیربکس CVT خود را مطابق با یک خودروی اتوماتیک معمولی تیون نکرده است و این عمل باعث شده تا تمام رانندگان از سروصدای زیادی موتور باکسر سوبارو در شتاب‌گیری‌های سریع سخن به میان آورند. سوبارو نسخه 2 لیتری توربوشارژر را با قیمتی 3000 دلاری بیشتر نسبت به مدل 2.5i عرضه کرده است. قدرت این موتور 2 لیتری 250 اسب بخار و تورک آن 350 نیوتن‌متر گزارش شده است.

ممکن است به خاطر طراحی نسبتاً ضعیف فرمان این خودرو، نشستن پشت فرمان این خودرو خیلی خوشایند به نظر نرسد ولی می‌بایست به خاطر طراحی زیبای خارجی آن سوبارو را تحسین کرد. نمای بزرگ پنجره از داخل باعث افزایش میدان دید در سوبارو شده است. فضای داخلی جادار و مناسب است ولی صندلی‌ها آن خیلی راحت و نرم نیستند.

صفحه‌نمایش لمسی این خودرو را می‌توان یک فاجعه قلمداد کرد به‌طوری‌که اصلاً کارایی خوبی ندارد؛ مانند خدمات هوندا، سوبارو یک سری آپشن های مربوط به ایمنی را پیشنهاد می‌دهد که شامل ترمزگیری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور و هشدار تعویض لاین است. با اضافه شدن ورود بدون کلید و لامپ‌های هالوژنی قیمتی معادل با 2400 دلار به قیمت پایه 33220 دلاری این خودرو باید اضافه کرد. درصورتی‌که قصد انتخاب این خودرو را برای خرید دارید ما نسخه توربوشارژر آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم چون‌که بسیار قدرتمندتر و مناسب‌تر می‌باشد.

مزدا CX-5 Grand Touring AWD:

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

 بهترین کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار

مزدا در نبرد با هوندا CR-V خیلی پرفروش به نظر نمی‌رسد و اسم‌ورسم چندان قابل اتکایی ندارد. در برابر 4 دستگاه فروش هوندا، تنها یک دستگاه مزدا به فروش می‌رسد ولی این به معنای بد بودن آن نیست. مزدا از شاسی استانداردی استفاده می‌کند که کنترل‌پذیری مناسبی برای بدنه فراهم کرده است، پاسخگویی پدال ترمز بسیار مناسب است، فرمان‌پذیری خوب ارزیابی می‌شود و دقت مطلوبی دارد. موقعیت راننده در خودرو و کنترل آن بر جاده انسان را یاد خودروی BMW سری سه می‌اندازد.

خوشبختانه مزدا CX-5 از موتور 2.5 لیتری با توانایی تولید 184 اسب بخار بهره می‌برد و گشتاور 250 نیوتن‌متر سود می‌برد. نسخه 2 لیتری مزدا تنها 155 اسب بخار تولید می‌کند که گزینه درخوری برای این کراس‌اوور نیست. مزدا از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمول استفاده می‌کند که انتقال قدرت به نرمی و آرامی هرچه‌تمام‌تر انجام می‌شود.

فضای داخلی مزدا سادگی خاصی را القا می‌کند. سیستم ناوبری این خودرو بسیار ابتدایی عمل می‌کند و صفحه‌نمایش آن در مقایسه با شورولت و فورد بیشتر کارتونی به نظر می‌رسد. فضای داخلی جادار و بزرگ ارزیابی می‌شود. مدل پایه این خودرو 31760 دلار قیمت دارد. با پرداخت 1425 دلار بیشتر امکاناتی به خودرو اضافه می‌شود که شامل دوربین عقب، سیستم هشدار نقاط کور، روکش چرم، چراغ‌های هالوژنی، صفحه نمایشگر کوچک و سانروف است. به امکانات ذکر شده باشد سیستم ضد بخار آینه و ترمز خودکار هم اضافه کرد.

منبع پدال


نظرات