1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

18 مهر 1394
  • 0

فرمول معمول برای ارائه یک مدل ساب‌کامپکت به این صورت است: ترکیب یک قیمت اولیه پایین با هزینه‌های مالکیت کم و اضافه‌کردن شرایط راحتی کافی و کارآیی مناسب برای جذب خریداران. فرمولی که چندان فریبنده نیست، ولی در کنار برخی استثناها، برای دهه‌ها در این کلاس خودرویی حکمفرما بوده است. البته خوشبختانه یک دوره جدید دیگر در پیش روی ما قرار دارد؛ جایی که استایل، بهینه‌سازی و لذت واقعی رانندگی، کیفیت گزینه‌های موجود در بین ساب‌کامپکت‌ها را افزایش می‌دهند. در ادامه، مدل‌های موجود در این کلاس را بررسی می‌کنیم.

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

۱۳) میتسوبیشی میراژ

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

این مدل پایه هاچ‌بک ۴ در، رنگ خود را مستقیماً از جعبه آب‌نبات‌ها گرفته و دارای یک گارانتی طولانی‌مدت و حداکثر مصرف جاده‌ای ۵/۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. میراژ قابلیت مانور بالایی دارد و با وزن یک تُن، به راحتی می‌توان آن را هدایت کرد. در این خودرو، موتور ۱/۲ لیتری سه سیلندر با قدرت ۷۴ اسب‌بخار می‌تواند با یک گیربکس ۵ دنده دستی و یا یک سیستم CVT همراه شود، ولی در هیچ‌یک از این حالت‌ها، نباید انتظار چندانی از عملکرد آن داشت. در واقع، میراژ یکی از معدود خودروهایی است که باعث می‌شود محدودیت‌های سرعت در جاده‌ها منطقی جلوه کنند.

استفاده از تریم «پیانو بلک» بر روی کنسول وسط، گوشه‌ای از تلاش میتسوبیشی برای ایجاد یک کابین مناسب است؛ ولی در عین حال، عدم‌وجود تکیه‌گاه دست در وسط و استفاده فراوان از پلاستیک‌های سخت، شرایط را ناامید کننده می‌کنند. همچنین عدم‌استفاده از فرمان تلسکوپی، موقعیت راننده را با مشکل روبرو می‌کند. میراژ، همانند غذاهای فست‌فود، ارزان تمام می‌شود، تظاهر به چیزی غیر از خود نمی‌کند و وظیفه خود را به انجام می‌رساند.

۱۲) نیسان ورسا

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

ورسا برای عنوان «ارزان‌ترین خودرو در امریکا» ساخته شده است؛ بنابراین اگر یک خودروی نو و ارزان می‌خواهید، نیسان آن را برای شما آماده کرده است. در این سدان، واقعاً مواد با کیفیت پایینی به کار رفته‌اند. البته موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۹ اسب‌بخار، با اینکه شتاب کُندی دارد، ولی مصرف سوخت مناسبی فراهم می‌کند. مدل‌هایی از نیسان ورسا که با سیستم گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته همراه هستند، مصرف سوختشان برابر ۵/۸۸ لیتر در بزرگراه تخمین زده شده است. این در حالی است که مدل‌های با گیربکس ۵ دنده دستی، لذت نسبتاً بیشتری در رانندگی دارند.

ورسا برای مدل ۲۰۱۵، برخی المان‌های «سنترا»، از جمله جلوپنجره و چراغ‌های جلوی جدید، روشنایی LED برای نشانگرها و ارتقای طراحی داخلی دریافت کرده است؛ ولی بزرگترین نقطه قوت ورسا هنوز فضای جادار موجود در صندلی‌های عقب و صندوق عقب است. در هر حال، نیسان ورسا هنوز هم یک گزینه برای داشتن یک خودروی نو و ارزان برای کسانی است که در غیر این صورت، باید به سراغ یک خودروی دست‌دوم بروند.

۱۱) نیسان ورسا نوت

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

طراحی زیبا، فضای جادار در صندلی‌های عقب و مصرف سوخت بسیار پایین، البته باز هم چیزهایی نیستند که بتوانند باعث جذابیت فوق‌العاده برای ورسا نوت شوند. موتور ضعیف ۱/۶ لیتر چهار سیلندر در این خودرو، قدرتی به میزان ۱۰۹ اسب‌بخار تولید می‌کند و می‌تواند با هر کدام از سیستم‌های انتقال قدرت ۵ دنده دستی یا CVT همراه شود. در مورد لذت رانندگی در ورسا چیز خاصی نمی‌توان گفت، ولی به جای آن، به لطف یک سیستم تعلیق نرم، رفتار با متانت آن در بزرگراه‌ها به چشم می‌آید.

مطابق گفته نیسان، در ورسا نوت SR مدل ۲۰۱۵، غربیلک فرمان از فرمان موجود در مدل مسابقه‌ای 370Z الهام گرفته شده است. ولی در عمل، شاید هیچ نشانه‌ای مبنی بر این موضوع مشاهده نشود.

۱۰) فیات 500

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

مدل‌ کوچک 500 از فیات، یکی از بانمک‌ترین خودروهایی است که تا به حال دیده‌ایم و در همین حال، ارزان‌ترین مدل ایتالیایی‌ای است که در بازار وجود دارد. در همین حال، با پیشرانه ۱۰۱ اسب‌بخار حاصل از یک موتور چهار سیلندر، یکی از کُندترین خودروها نیز محسوب می‌شود.

البته خوشبختانه، یک مدل توربو با قدرت ۱۳۵ اسب‌بخار و همین‌طور یک مدل مسابقه‌ای ۱۵۷ اسب‌بخار 500 آبارث نیز می‌توان انتخاب کرد. در همین حال، کسانی که به دنبال استایل بهتر در خودروی خود هستند، می توانند به سراغ مدل کابریو با سقف نرم و یا بسیاری دیگر از مدل‌های ویژه با طراحی ظاهری بهتر بروند.

۹) کیا ریو

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

ریو طراحی بسیار خوبی دارد، مجهز است و یک سدان یا هاچ‌بک چهار مقرون‌به‌صرفه در زمینه مصرف سوخت است؛ ولی به عنوان یک خودرو در زیر پای یک راننده، هیچگونه جذابیتی ندارد. موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر قدرتی معادل ۱۳۸ اسب‌بخار تولید می‌کند و با استفاده از یک گیربکس ۶ دنده دستی یا یک سیستم کُند ۶ سرعته اتوماتیک، چرخ‌های جلو را به حرکت در می‌آورد. همچنین سیستم فرمان مبهم و سردرگم نیز کمک زیادی به تصاحب دل‌های علاقه‌مندان به اتومبیل نمی‌کند.

در همین حال، کیفیت ساخت، از جمله نقاط قوّت این خودرو است. این موضوع در کنار یک کابین بهینه، مجموعه‌ تجهیزات استاندارد و آپشن‌های راحتی در دسترس، ارزش بسیار خوبی برای «ریو» ایجاد کرده است.

۸) اسمارت فورتو

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

 آشنایی با خودروهای کامپکت برتر بخش اول

مدل خپل و بامزه فورتو، خودرویی است که برای شهر ساخته شده است، ولی در عین حال، رانندگی با آن در یک جاده بادگیر می‌تواند لذت‌بخش نیز باشد. موتور توربوی سه سیلندر که در عقب قرار گرفته، قدرتی به میزان ۸۹ اسب‌بخار دارد و می‌تواند با هر کدام از سیستم‌های گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی همراه شود. ابعاد کوچک این خودرو، به راننده اجازه می‌دهد که آن در مکان ممکن پارک کند و دایره گردش ۶/۹۵ متری آن، قابلیت مانور بی‌نظیری برایش ایجاد کرده است.

در مدل جدید فورتو، با این که طول کلی خودرو همچنان ثابت مانده، ولی عرض آن حدود ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) اضافه شده و بنابراین جای برای دو سرنشین چهارشانه باز شده است. صندلی‌ها راحت هستند و داشبورد نیز با اینکه هنوز نکات ضعفی در خود دارد، ولی اندکی از سردرگمی‌اش کاسته شده است. ارتفاع بلند بدنه باعث ایجاد حس جادار بودن و فضای مناسب برای راننده و مسافر شده است، ولی با این حال، همچنان که نباید هم چندان انتظار داشت، فضای صندوق عقب محدود است. در هر صورت، اسمارت فورتو ۲۰۱۶ با توجه قابلیتش در پارکینگ و مانورها، هیچ همتایی ندارد.

منبع پدال


نظرات