1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بنتلی بنتیگا با ادعای سریعترین SUV جهان

بنتلی بنتیگا با ادعای سریعترین SUV جهان

21 شهریور 1394
  • 0

حدود سه سال پس از آن که بنتلی شانس خود را در بخش خودروهای شانسی‌بلند با کانسپت EXP 9 F آزمایش کرد و بحث‌های زیادی را نیز برانگیخت، این سازنده خودروهای لوکس بریتانیایی با نسخه شاسی‌بلند تولیدی با نام «بنتِیگا» به نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت پا می‌گذارد.

علی‌رغم گفته‌های رسمی بنتلی در چند سال گذشته، بسیاری از اِلمان‌های طراحی اولیه کانسپت EXP 9 F به مدل تولیدی انتقال داده شده‌اند. در این میان، تنها یک تفاوت قابل‌توجه وجود دارد؛ اینکه در طراحی بسیاری از بخش‌های جلوبندی خودروی کانسپت، تجدیدنظر صورت گرفته تا شکل تهاجمی کمتر و هماهنگی بیشتری با دیگر محصولات این برند داشته باشد. برخی تغییرات دیگر نیز مانند صاف‌تر شدن نسبی خط پنجره و طراحی نسبتاً جعبه‌ای‌ تر برای قسمت عقب بدنه به چشم می‌خورند، ولی در عین حال، با دیدن این خودرو به‌سرعت می‌توانید تشخیص دهید که ریشه «بنتیگا» به EXP 9 F باز می‌گردد.

درون کابین، کاملاً شرایط سوپرلوکس مخصوص بنتلی را شاهد هستیم؛ چوب‌های واقعی و پرداخته‌شده با دست، تریم فلزی و پوشش چرمی مجلل تقریباً‌ برای هر چیزی که فکرش را بکنید. برای این خودرو، می‌توان تعداد چهار یا پنج صندلی درنظر گرفت که همگی با دوخت متمایز و با طرح لوزی‌ بر روی «شانه‌ها» و بالشتک تکیه‌گاه همراه هستند. اگر این امکانات راحتی تا به اینجا نظر شما را برآورده نکرده، باید گفت که صندلی‌های جلو، در کنار اینکه می‌توان آنها را در ۲۲ جهت مختلف تنظیم کرد، دارای یک سیستم ماساژور با ۶ برنامه مختلف، و همین‌طور گرم‌کن و تهویه هستند.

همچنین تجهیزاتی مانند یک سقف آفتاب‌گیر پانوراما با طول کامل، یک سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی و ۶۰ گیگابایت حافظه دیسک سخت، یک تبلت اندروید قابل‌انتقال از بنتلی با امکانات ارتباطی 4G، وای‌فای و بلوتوث برای سرنشینان عقب، سه گزینه برای سیستم صوتی و از جمله یک سیستم ۱۹۵۰ وات Naim با ۱۸ اسپیکر و دیگر امکانات گسترده و بی‌شمار به صورت استاندارد و آپشن برای بنتلی بنتیگا به چشم می‌خورند.

در بین آپشن‌هایی که حالت سفارشی‌تری دارند، یکی از گزینه‌های مدّنظر مشتریان می‌تواند برنامه «مولینر بیسپوک» باشد که مواردی چون ۹۰ طیف رنگی اضافه برای رنگ‌آمیزی بدنه، ۱۵ گزینه برای کف‌پوش‌ها، ۷ روکش دست‌ساز برای صندلی‌ها، ۱۵ آپشن تریم داخلی و یک‌سری چرخ‌های آلیاژ آلومینیومی با ابعادی بین ۲۰ تا ۲۲ اینچ در اختیار قرار می‌دهد.

بنتلی این مدل را بر اساس یک نسخه اصلاح‌شده از پلتفرم MLB-Evo از گروه فولکس‌واگن که در آخرین مدل آئودی Q7 دیده می‌شود، ساخته است و در همین حال، بنتیگا را با یک موتور جدید ۶ لیتری دو توربوشارژر W12 بنزینی ارائه خواهد کرد؛ چیزی که باعث می‌شود، مطابق گفته بنتلی، تبدیل به «سریعترین، قدرتمندترین و خاص‌ترین شاسی‌بلند جهان» شود.

این موتور ۱۲ سیلندر که به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و یک دیفرانسیل استاندارد چهار چرخ متحرک متصل است، قدرتی به میزان ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۹۰۰ نیوتن‌متر به همراه دارد و در نتیجه شتاب لازم را برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ۴/۱ ثانیه تأمین می‌کند. همچنین حداکثر سرعت بنتلی بنتیگا به ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همچنین بنتلی برای این خودرو ۸ حالت رانندگی درنظر گرفته که از میان آنها، حالت «دینامیک رانندگی» با آپشن تنظیمات «واکنش آفرود» به صورت استاندارد است. در همین حال یک فنربندی گازی تنظیم‌شونده با کنترل کامپیوتری با ۸ ارتفاع رانندگی مختلف و بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مانند سیستم کروز کنترل انطباقی، دستیار ترافیک و پارکینگ، از دیگر موارد هستند که در لیست امکانات بنتیگا به چشم می‌خورند. ولف‌گانگ دورهایمر (Wolfgang Dürheimer)، مدیرعامل بنتلی موتورز در این زمینه می‌گوید:

بنتیگا یک نمونه کامل از «بنتلی» در قامت یک شاسی‌بلند است. این مدل تعریفی جدید از لاکچری در کلاس شاسی‌بلند ارائه داده و به لطف ترکیب توجه همه‌جانبه به جزئیات، قابلیت تردد در مسیرهای مختلف و تکنولوژی‌های پیشرفته، یک تجربه واقعی از بنتلی است که می‌تواند در هر محیطی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این خودروی فوق‌العاده، ما به دنبال دوره‌ای هیجان‌انگیز از افزایش قدرت و موفقیت در فروش برای بنتلی هستیم.

بنتیگا اولین حضور خود در انظار عمومی را در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت که بین ۱۵ تا ۲۷ سپتامبر (۲۴ شهریور تا ۵ مهر) جشن خواهد گرفت و در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی نیز باید منتظر ورود آن به بازار باشیم.

منبع پدال


نظرات