1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

27 آبان 1394
  • 0

فضای حاکم بر بازار خودرو در امریکا در حال حاضر را این چنین می‌توان تصور کرد: همه جا بوی پول به مشام می‌رسد؛ سر و صدای زیادی در بازارها برپاست، تورم پایین آمده و «رکودِ بزرگ» رفته‌رفته در آینه‌های بغل خودروهای مردم محو می‌شود. در همین حال، کیف پول ثروتمندان در جیب‌شان سنگینی می‌کند. آنها تمایل زیادی دارند تا یک خودروی جدید برای خود بخرند و فریب خوشبختی خود را در مقیاسی بزرگ به جهانیان نشان دهند.

در این میان، فرصت کاملاً مناسبی برای بنتلی است که دامنه‌های خود را در بازار گسترش دهد. در مأموریتی برای ارائه قدرتمندترین، خاص‌ترین و بیشترین پرستیژ در یک شاسی‌بلند، مدل جدید بنتلی بنتِیگا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ‌گاه یک پشته ماسه‌ای مانع از یک گردش صحرایی لذت‌بخش نخواهد شد. البته به نظر می‌رسد که دیگران نیز دنباله‌رو بنتلی در این زمینه باشند. طراحان این سبک از وسایل‌نقلیه در «لامبورگینی» و «مازراتی»، آمدن بنتیگا ۲۰۱۶ را تعقیب خواهند کرد و در همین حال، احتمال حضور رقبایی از «رولز رویس» و «آستون‌مارتین» بسیار زیاد است.

طراحی` `

محصولات بنتلی همیشه خودروهای با ابهتی بوده‌اند، ولی بنتیگا در این زمینه استانداردها را فراتر برده است. این شاسی‌بلند با ارتفاع ۱۷۴۲ میلی‌متر خود، نزدیک به ۹ اینچ (۲۲۹ میلی‌متر) از هر بنتلی دیگری بلندقد تر است. سانگ یاپ لی (Sang Yup Lee)، که طراح ظاهر این خودرو بوده، فضای بزرگی برای نمایشی «قدرتمند، منحصر به فرد و دقیق» در این پروژه بنتلی در اختیار داشته است.

بنتیگا در واقع، پیکره‌ای از «کانتیننتال» و «فلایینگ اسپور» است که در سایز بزرگ و با ارتفاع بلند آماده شده است؛ چهره‌ای که «چشم‌های بزرگ» در آن حکمرانی می‌کنند و جلوپنجره‌ای خشمگین که به توده مردم هشدار می‌دهد که عقب بایستند. خطوط کناری و عضلات برجسته در عقب، چرخ‌هایی را که ابعاد آنها بین ۲۰ تا ۲۲ اینچ متغیر است، در بر می‌گیرند. خط سقف و یک هاچ در عقب، زاویه‌ای بیشتر از پنجره جلو پیدا می‌کنند و در نتیجه، تمایل بنتیگا برای سرعت بیشتر را به تصویر می‌کشند. همچنین تلاش خستگی‌ناپذیر «لی» در توجه به جزئیات در عناصری چون طراحی چراغ‌های روشنایی روز به رنگ بدنه، شیب ماهرانه گل‌گیرهای جلو و همین‌طور دریچه‌های کناری با لوگوی B مشهود است. لوله‌های اگزوز این خودرو نیز آن‌قدر بزرگ هستند که می‌توانند برای یک اتوبوس غول‌پیکر «گری‌هوند» نیز مورد استفاده قرار گیرند.

شاسی `

بنتیگا بر روی پلتفرم MLB از گروه فولکس‌‌واگن و مشترک با آئودی Q7 و مدل بعدی پورشه کاین ساخته شده و فاصله‌ محوری آن برابر ۲۹۹۲ میلی‌متر است. همچنین طول این خودرو به اندازه ۸۹ میلی‌متر از Q7 بیشتر است و به ۵۱۴۱ میلی‌متر می‌رسد. پوسته بنتیگا از جنس آلومینیوم است که بر روی یک استخوان‌بندی ترکیبی از آلومینیوم و فولاد قرار گرفته است. این در واقع، اولین کاربرد آلومینیوم در ساختار محصولات بنتلی است. این کمپانی در نقاطی برای مهاربندی فنربندی گازی در جلو، ساب‌فریم سیستم تعلیق عقب، ستون‌های چهارم بدنه (D-pillar) و سپر‌های جلو از آلومینیوم بهره برده است. به گفته بنتلی، این کار باعث شده تا حدود ۲۲۷ کیلوگرم از وزن ساختار خودرو کاسته شود و وزن کلی بنتیگا به ۲۴۲۲ کیلوگرم برسد؛ یعنی ۳۱۷ کیلوگرم سبک‌تر از مدل پرچم‌دار «مولسان».

فنربندی‌های گازی یک سواری با اطمینان و همین‌طور، چهار تنظیم ارتفاع مختلف برای رانندگی فراهم می‌کنند. سیستم فرمان نیز با استفاده از یک دستیار الکترونیکی، نسبت‌های متغیری را در اختیار قرار می‌دهد. در این میان، یک مدار الکتریکی ۴۸ ولتی، میزان سختی محورهای ضدّ لغزش در جلو و عقب را تنظیم می‌کند. برای کنترل بیشتر در مسیرهای خارج از جاده، در نمایشگر بر روی داشبورد، مواردی از قبیل شیب، غلتش، پایداری چرخش چرخ‌ها، زاویه فرمان، ارتفاع از سطح دریا و جهت قطب‌نما نمایش داده می‌شود. ۸ وضعیت مختلف رانندگی، می‌توانند تمام شرایط رانندگی داخل و خارج از جاده و از جمله «علف‌های خیس» را پوشش دهند.

طراحی داخلی `

خلوتگاه داخلی بنتیگا، می‌تواند بلافاصله چشم‌ها را به خود خیره کند. دارن دی (Darren Day)، طراح بنتلی در این کابین، بنای اصلی را بر کیفیت قسمت‌های دست‌ساز، کاربردی‌بودن و راحتی سرنشین قرار داده است. نگین‌هایی با عرض کمتر از ۲ میلی‌متر، پنل کنترل از تریم پیرامونی آن جدا می‌کنند. کنگره‌های روی سطح دکمه‌ها، حتی ظریف‌تر از ساعت‌های «رولکس» کار شده‌اند. در همین حال، بیش از ۱۲ قطعه چرم پرداخته شده و به یکدیگر دوخته شده‌اند تا پوشش صندلی‌هایی با قابلیت تنظیم در ۲۲ جهت را تشکیل دهند. همچنین چوب‌های درخت گردو از مکان‌های از سراسر جهان جمع‌اوری شده و با عملیاتی چون پوسته‌برداری، فشرده‌سازی، سنباده‌کاری و پولیش، برای قرارگیری در داشبورد خمیده بنتیگا آماده شده‌اند.

صندلی‌های نیمکتی استانارد ۳ نفره در عقب، این قابلیت را دارند که در مواقع لازم جدا شده و یا جمع‌شوند. ضمن اینکه یک آپشن ردیف سوم صندلی‌ها می‌تواند ظرفیت سرنشین بنتیگا را از ۵ به ۷ نفر برساند. به همین ترتیب، با استفاده از آپشن تنظیمات چهار سرنشینه، می‌توان بیشترین فضا را برای دو «تخت پادشاهی» در عقب (مشابه صندلی‌های جلو) فراهم کرد. همچنین یک آپشن پارتیشن ثابت نیز برای عقب درنظر گرفته شده است. تعداد ۹۰ ماژول کننترل مختلف می‌توانند برای نمایشگر لمسی، نمایشگر سر بالا، سیستم «دید در شب» و مجموعه‌ای گسترده از سیستم‌های دستیار راننده استفاده شوند. آنهایی که به تایپ‌کردن در جاهای مختلف علاقه زیادی دارند، احتمالاً بخواهند آپشن دو صندلی در عقب را انتخاب کنند؛ چرا که این آپشن با تبلت‌هایی همراه است که می‌توان آنها را از بنتیگا جدا کرد.

موتور

بنتلی این افتخار را دارد که تولید موتور جدید ۶ لیتری W-12 گروه فولکس‌واگن را برعهده گرفته است. زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های مکش و اگزوز، انژکتورهای به صورت مستقیم و پورت، و یک جفت توربوشارژر «بوش مال»، از جمله عوامل هستند که باعث شده‌اند که بنتلی بنتیگا قدرتی به میزان ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۹۰۰ نیوتن‌متر داشته باشد. همچنین این کمپانی از زمان ۴ ثانیه‌ای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت ۳۰۱ کیلومتر بر ساعت خبر می‌دهد. در همین حال، برای بهبود شرایط مصرف سوخت، نیمی از سیلندرها در هنگامی که نیازی به آنها وجود ندارد، خاموش می‌شوند.

در مقایسه با تنظیمات ۲ در ۶ سیلندر در V-12، پیشرانه بنتلی در عرض ۴ سیلندر و در طول ۳/۵ سیلندر دارد؛ موضوعی که برای طراحی بهتری فضایی در زیر کاپوت انجام شده است. این نسل جدید W-12 به اندازه ۳۰ کیلوگرم نسبت به گذشته سبک‌تر است. البته جا دادن یک دوجین سیلندر، چهار میل‌سوپاپ و ۴۸ سوپاپ در یک جعبه، کار چندانی بزرگی نیست، ولی چیزی که دیگر خودروسازان را در ساخت موتورهایی با طرح عجیب و غریب W محدود می‌کند، مسیر طولانی‌ای است که اگزوز سیلندرهای داخلی باید تا خروجی از سرسیلندرها طی کنند. در نتیجه، گرمایی بیشتر از حدّ معمول به سیستم خنک‌کننده تحمیل شده و مصرف بهینه‌سوخت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بنتلی در سال آینده برنامه دارد که تنها ۳۶۰۰ دستگاه بنتیگا بسازد و از این تعداد، یک‌سوم آنها راهی بازار امریکا می‌شوند. مشتریان این خودروی شاسی‌بلند لوکس، احتمالاً حداقل باید ۱۸۵ هزار دلار برای داشتن آن بپردازند. ولفگانگ دورهایمر (Wolfgang Dürheimer)، مدیرعامل بنتلی در زمینه جایگاه مدل جدید بنتلی در گروه فولکس‌واگن نسبت به پورشه کاین توربو S و لامبورگینی اوروس ۲۰۱۸ می‌گوید:

بنتیگاه سریعترین، لوکس‌ترین و خاص‌ترین شاسی‌بلند خواهد بود و این جایگاه آن است. هیچ‌ شاسی‌بلند دیگری این ترکیب منحصر به فرد را ارائه نمی‌کند.

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

 بررسی دقیقتر بنتلی بنتیگا

منبع پدال


نظرات