1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. دو عضو جدید خانواده آئودی TT

دو عضو جدید خانواده آئودی TT

9 اسفند 1393
  • 1

پس از ورود نسل جدید کوپه TT به بازار، آئودی از نسخه کراس‌اوور و اسپرت بک این کوپه نیز در قالب کانسپت رونمایی کرد. هدف آئودی از این کار، تبدیل TT به یک خانواده کوچک است که سبک‌های مختلفی از بدنه را شامل می‌شود. مدیر توسعه آئودی؛ اولریچ‌هاکِنبِرگ در رابطه با آئودی TT اسپرت‌بک که در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد می‌گوید: «ما تعداد زیادی کانسپت را طراحی کرده‌ایم و تعداد زیادی از آن‌ها در حال تردد در خیابان‌ها هستند.»

این بدان معناست که خانواده TT نیز تحقق خواهد یافت. تعداد کانسپت‌های خانواده TT، تا به امروز به چهار مدل رسیده است. اما خانواده TT، از هیچ نظر، با محصولات حال حاضر آئودی تداخل ندارد. TT اسپرت‌بَک، بین نسخه‌های اسپرت‌بَک A3 و A5 قرار می‌گیرد در حالی که دینامیک و عملکرد اسپرت یک TT را ارائه می‌کند. نسخه کراس‌اوور از این خانواده، فضای خالی بین Q3 و Q5 را پر می‌کند ضمن اینکه سازه سبک وزن و هندلینگ اسپرت آن، این شاسی‌بلند را برای رقابت با پورشه ماکان آماده می‌کند.

اگر آئودی TT کوپه را اندکی طویل‌تر کنید به اسپرت‌بَک تبدیل می‌شود و اگر آن را مرتفع‌تر کنید، تبدیل به کراس‌اوور می‌شود. اما در مقایسه با کراس اوورهای رایج بازار، با ضعف‌هایی روبرو است. ارتفاع کم سر برای هر چهار سرنشین، فضای کم پا برای سرنشینان مخصوصاً در عقب، دید محدود به بیرون و ارتفاع پایین بارگیری، ضعف‌هایی هستند که TT کراس‌اوور کانسپت در مقایسه با سایر شاسی‌بلندها، برخوردار است و امید می‌رود که این موارد در نسخه تولیدی جبران شود.

اسپرت‌بَک

 دو عضو جدید خانواده آئودی TT

هر دو کانسپت از سازه و مشخصه‌های طراحی TT کوپه بهره می‌برند. نسخه اسپرت‌بَک، در حقیقت یک نسخه از TT کوپه با فاصله اکسِل‌های بیشتر و عرض بیشتر بوده است. فاصله اکسل‌های اسپرت‌بَک نسبت به کوپه ۱۲ سانتی‌متر بیشتر شده در حالی که طول کلی بدنه، ۲۹ سانتی‌متر طویل‌تر می‌باشد. اما در ارتفاع، فقط ۳ سانتی‌متر مرتفع‌تر از TT کوپه است و همین امر آن را به یک خودرو اسپرت چهار سرنشین تبدیل می‌کند.

تناسبات اسپرت‌بَک، کاملاً واقع‌بینانه انجام شده است. فاصله اکسل‌ها و سایر بخش‌های بدنه، کاملاً استاندارد هستند تا جایی که این کانسپت می‌تواند با همین شکل و شمایل بر روی پلت‌فرم MQB به تولید انبوه برسد. شاسی استیل و بدنه آلومینیومی آن، کاملاً به TT کوپه مشابه است و عیناً از کاپوت TT کوپه بهره می‌برد. در نمای جانبی نیز تقریباً با نسخه کوپه یکسان است با این تفاوت که خطوط و سطوح، نرم‌تر شده‌اند اما بیشترین تفاوت را در نمای عقب می‌توان مشاهده کرد.

اسپرت‌بَک اگرچه یک کانسپت است اما دینامیک و سواری آن، حس نشستن درون یک TT کوپه را به راننده منتقل می‌کند. داشبورد که راننده را در بر گرفته و ارتباط خودرو با راننده، دقیقاً مشابه به کوپه هستند. تفاوت اسپرت‌بَک با کوپه در نیمه عقب مشهود می‌شود. در جایی که دو صندلی اسپرت، دو سرنشین بالغ را با فضایی نه چندان زیاد در خود جای می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال فضای بیشتری هستید، بهتر است به سراغ A5اسپرت‌بَک بروید.

کراس اوور

 دو عضو جدید خانواده آئودی TT

تفاوت‌های کراس‌اوور با TT کوپه بسیار بیشتر است. فاصله اکسل‌های آن با اسپرت‌بَک، یکسان بوده در حالی که از اوورهَنگ‌های کوتاه تری بهره می‌برد. ارتفاع آن ۱۵ سانتی‌متر بیش از کوپه است تا فضای قابل قبولی را برای سرنشینان عقب تأمین کند ضمن اینکه از ارتفاع مناسبی برای عبور در مناطق صعب‌العبور برخوردار باشد. ارتفاع قرارگیری سرنشینان نسبت به اسپرت‌بَک و TT کوپه بیشتر بوده اما هنوز هم برای یک کوپه بسیار پایین است. در داخل کابین، عناصر مفهومی بیشتری از اسپرت‌بَک به چشم می‌خورد.

اگرچه نسخه کراس‌اوور نیز به وضوح بیانگر یک TT اصیل است اما تفاوت‌های محسوسی را با آن دارد که از آن جمله باید به کاپوت عضلانی‌تر آن اشاره کرد در حالی که چراغ‌های جلو، جلوپنجره، گلگیرهای ورم کرده و انحنای کابین با TT کوپه یکسان هستند. آنچه باعث می‌شود که نسخه کراس‌اوور کاملاً متفاوت از کوپه به نظر برسد، تناسبات متفاوت آنست.

فرمان سنگین، کشش فرمان به سمت چپ، پیچیدن صدای شدید باد در کابین و عدم کار کردن بیشتر دکمه‌های کابین، از ضعف‌های این کراس‌اوور هستند که البته از کانسپت بودن آن نشأت می‌گیرد و برای نسخه تولیدی قطعاً این نواقص برطرف می‌شوند. اما از قابلیت‌های یک شاسی‌بلند خوب بهره می‌برد در حالی که ابعاد کوچک آن، برای رانندگی در شهر، دردسرساز نخواهد بود. TT کراس‌اوور می‌تواند مسافت ۵۰ کیلومتر را به پشتوانه باتری‌ها و موتور الکتریکی بپیماید.

بخش فنی

هر دو کانسپت از موتورهایی بهره می‌برند که توسط گروه خودروسازی فولکس‌واگن برای پلت‌فرم MQB در حال توسعه و تکمیل می‌باشد. اسپرت‌بَک از موتور دو لیتری TFSi با ۴۰۰ اسب‌بخار بهره می‌برد که این نیرو از طریق گیربکس DSG و سامانه کوواترو به چهارچرخ منتقل می‌شود. این در حالی است که نسخه کراس اوور، از سامانه هیبریدی بهره می‌برد. یک موتور دو لیتری TFSi و یک موتور ۴۰ کیلوواتی، چرخ‌های جلو را به چرخش درمی‌آورند و یک موتور الکتریکی به قدرت ۸۵ کیلووات، نیروبخش چرخ‌های عقب است. این موتورها، مجموعاً قدرتی برابر با ۴۰۸ اسب‌بخار را تولید می‌کنند.

ختم کلام

آئودی TT اسپرت‌بَک، از نظر تناسبات و همخوانی داشتن با نسخه کوپه، مجموعه‌ای بهتر را ارائه می‌دهد و چنین مجموعه زیبا و در عین حال کاربردی را در کمتر خودرویی می‌توان مشاهده کرد. نسخه کراس‌اوور به دلیل تناسبات مغایر با کوپه، از نظر ظاهری، فاصله زیادی با آن دارد اما بازار داغ شاسی‌بلندها، آئودی را بر آن خواهد داشت تا آن را نیز به تولید انبوه برساند. بازخوردهای بازدیدکنندگان از TT کراس‌اوور بسیار مثبت بود و به نظر می‌رسد که این مدل با رسیدن به تولید انبوه از فروش خوبی برخوردار شود اما از نظر تناسبات و زیبایی، اسپرت‌بَک یک خودرو کاملاً بی‌نقص است. اسپرت‌بَک بهترین انتخاب برای یک خانواده جوان است که یک خودرو اسپرت را جست‌وجو می‌کنند. آئودی برای سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶، قصد دارد یکی از این دو کانسپت را به تولید انبوه برساند، که تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است.



نظرات

  • آفرین آفرین (9 اسفند 1393 ساعت 06:57)

    آءودی بدون اینکه تو بورس باشد مشتری خاص خودش را دارد ، البته خودروهای خوبی هم تولید می کند .