1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

7 اسفند 1394
  • 0

آئودی در حال ارائه یک نسخه جدید از سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک است که حداقل ۵ درصد، راندمان خودرو را در بزرگراه افزایش می‌دهد. این سیستم که منحصراً در پلتفرم ماژولار طولی گروه فولکس‌واگن مورد استفاده قرار خواهد گرفت، «کواترو الترا» نام دارد و در مواقع غیرضروری، محور عقب را آزاد می‌کند. در نتیجه، قطعات متحرک کمتر موجب کاهش اصطکاک می‌شوند.

این موضوع از آن جهت برای آئودی اهمیت دارد که ۴۳ درصد از محصولات این کمپانی در سطح جهان به صورت دو دیفرانسیل هستند. سیستم جدید کواترو اُلترا ابتدا در مدل آینده مبتنی بر A4، یعنی آلرود مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ مدلی که قرار است که در تابستان ۲۰۱۶ در بازار حاضر شود.

عملکرد این سیستم به این گونه است که نرم‌افزار مرتبط با آن، تصمیم می‌گیرد که شرایط به صورت دیفرانسیل جلو بهینه است و در نتیجه، به صورت الکترومکانیک، یک کلاچ چند صفحه‌ای را که در پشت گیربکس قرار گرفته، آزاد می‌کند. همچنین یک کلاچ در دیفرانسیل عقب از اتصال خارج می‌شود تا از چرخاندن میل‌گاردان جلوگیری کرده و میزان اصطکاک و اتلاف انرژی کاهش یابد. عکس این فرآیند و درگیر شدن دوباره محور عقب، حداکثر به اندازه ۲۵۰ میلی‌ثانیه زمان خواهد برد.

با وجود این سرعت در تعویض سیستم دیفرانسیل، آئودی نمی‌خواهد که این سیستم صرفاً ‌به شرایط جاده واکنش نشان دهد. در واقع، این واکنش، در شرایط حدَی و به‌ندرت اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، وقتی خودرو در یک جاده خشک حرکت می‌کند و ناگهان با یک مانع لغزنده روبرو می‌شود، ممکن است چنین تغییری در سیستم کواترو الترا رخ دهد. در بسیاری از مواقع، حالت تمام‌چرخ متحرک به دلیل تصمیم‌های پیشگیرانه سیستم، فعال خواهد بود. مثلاً این سیستم می‌داند که در یک سرعت مشخص در یک پیچ، افت چسبندگی خواهد داشت و این موضوع را از نیم ثانیه قبل تشخیص می‌دهد. همچنین در آینده، داده‌های سیستم راهبری و ارتباطات بین‌خودرویی نیاز به واکنش در این سیستم را به حداقل خواهند رساند.

در مرحله پیش‌بینی، پارامتر‌های زیادی وجود دارند که هر ۱۰ میلی‌ثانیه، یک بار اندازه‌گیری می‌شوند. آئودی در هنگامی که سسیتم کنترل پایداری فعال است، محور عقب را درگیر می‌کند؛ چه در زمانی که سیستم کنترل پایداری در حالت «اسپورت» قرار دارد و چه در مواقعی مانند دورهای بالای موتور، حالت رانندگی تخت‌گاز و در پیچ‌های تند که سیستم کنترل پایداری مداخله می‌کند. این در حالی است که آستانه درگیر شدن سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، هنگامی که خودرو تشخیص دهد که با یک راننده «داینامیک» روبروست، کاهش می‌یابد. اگر هم به «دریفت» علاقه‌مند باشید، این سیستم می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند و هنگامی که راننده می‌خواهد فرمان خودرو را با چرخ‌های عقب کنترل کند، گشتاور مناسبی را به این چرخ‌ها منتقل می‌کند. همچنین، در مواقع نیاز، حالت تمام‌چرخ متحرک می‌تواند تا سقف سرعت خودرو درگیر باشد؛ قابلیتی که بسیاری از رقبا از آن برخوردار نیستند.

هدف آئودی این است که راننده‌های مدل‌های مجهز به سیستم «کواترو الترا» احساس یک خودروی تمام‌چرخ متحرک پیوسته را داشته باشند. کواترو الترا با همکاری «مگنا» توسعه داده شده و زمان آماده‌سازی آن برای مرحله تولید در آئودی، ۵ سال طول کشیده است. این سیستم قرار است که تقریباً‌ در تمام مدل‌های مبتنی بر پلتفرم MLB با موتورهای چهار سیلندر و برخی نسخه‌های با سطح قدرت پایین‌تر شش سیلندر به کار گرفته شود. مدل A4 و همین‌طور نسل بعدی A5، Q5، A6 و A7 از جمله محتمل‌ترین گزینه‌های برای این منظور هستند. در حال حاضر، این سیستم نمی‌تواند گتشاور مدل‌های با سطح عملکرد بالا را مدیریت کند و احتمالاً نمی‌تواند در این نوع مدل‌ها استفاده شود. همچنین سیستم کواترو الترا با دیفرانسیل‌های عقب اسپورت آئودی هماهنگی ندارد.

این سیستم که به همراه هر دو نوع گیربکس دستی و دو کلاچه اتوماتیک ارائه می‌شود، به نظر می‌رسد که هیچ‌گونه هزینه اضافی در بر نخواهد داشت. کواترو الترا هیچ‌گونه افزایش قیمتی ایجاد نخواهد کرد و تقریباً ۴/۵ کیلوگرم نسبت به سیستم قدیمی «تورسن» سبک‌تر است. در حال حاضر، یک سیستم مشابه که توسط GKN توسعه داده شده، در رنج‌روور اووک عرضه می‌شود، ولی از نظر راحتی و عملکردهای پیش‌بینی، با سیستم آئودی فاصله دارد.

 سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

 سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

 سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

 سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

 سیستم کواتروی آئودی به‌روزرسانی می شود

منبع پدال


نظرات