1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

10 بهمن 1394
  • 0

Q1، Q3، Q5، Q6، Q7، Q8 و Q9؛ اگر به حل معما علاقه داشته باشید، حتماً‌ با خود می‌گویید که چیزی در این سری جا افتاده است. البته لازم نیست که کارمند NSA باشید تا بتوانید جا افتادن Q2 و Q4 را تشخیص دهید. وکلای مارک تجاری آئودی از یک دهه قبل به فکر این موضوع بوده‌اند.

این کمپانی درنظر دارد که یک کراس‌اور کوچک Q2 (احتمالاً مشابه کانسپت کراس‌لین ۲۰۱۲) را در ماه مارس میلادی در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی کند. همچنین آئودی قصد دارد که یک نسخه‌ اسپورتی از مدل پرفروش Q3 با عنوان Q4 عرضه کند. البته این برنامه‌ریزی‌های آئودی تا جایی اعتبار داشته‌اند که مالکیت نشان‌های تجاری Q2 و Q4 از فیات به این کمپانی منتقل شود و در این میان، آئودی با هیچ مشکل‌ دیگری، اعم از مهندسی و سرمایه‌گذاری مواجه نبوده است.

فیات-کرایسلر کاملاً برای دنیای خودرو روشن کرده که اسامی مدل‌هایش به فروش گذاشته نمی‌شوند. همین امر باعث شده که آئودی مدل Q2 خود را Q1 بنامد و در نتیجه، شانس خود را برای ارائه یک کراس‌اور کوچکتر در کنار مدل آینده فولکس‌واگن تی-کراس (مبتنی بر ساختار فولکس‌واگن پولو، آئودی A1) از دست بدهد. البته در مورد Q4، چنین مشکلی در کار نبوده است.

ولی تمام این مشکلات با یک سری تماس تلفنی از روپرت استدلر (Rupert Stadler)، مدیرعامل آئودی و رد و بدل شدن مارک‌های تجاری بین گروه فولکس‌واگن و FCA حل شده است. «استدلر» که در نمایشگاه دیترویت در این رابطه صحبت می‌کرد، نه‌تنها از در اختیار گرفتن عناوین Q2 و Q4، بلکه از اختصاص نسخه‌های RSQ و SQ تمام ۹ مدل Q این کمپانی خبر می‌داد.

به گفته «استدلر» گرفتن این نام‌ها یک معامله تجاری بوده که به مدت ۱۰ سال طول کشیده است. هر کدام از طرف‌ها، دارای چیزهایی بودند که آئودی به آنها نیاز داشته است. در حالی که برخی بدگمانی‌ها به اهمیت مالی این قضیه برای فیات-کرایسلر اشاره می‌کنند، ولی «استدلر» بر این نکته اصرار دارد که هیچ‌گونه پولی در این میان، رد‌ و بدل نشده، و یا حتی هیچ دانش فنی یا ثبت اختراعی بین دو کمپانی جابجا نشده است. وی در این زمینه می‌گوید:

ما تعهد کرده‌ایم که هیچ‌گاه هزینه این معامله را افشار نکنیم. ولی باید گفت که این چیزی نبود که آنها به‌سادگی بخواهند آن را به ما بفروشند. ما از سال‌ها پیش تلاش می‌کردیم که این نام‌ها را خریداری کنیم و پاسخ آنها «نه، هرگز» بود. ولی همه می‌دانیم که «هرگز» در دنیای تجارت وجود ندارد. امسال با یک پیشنهاد به سراغ آنها رفتم و پس از یک سری مذاکرات، به توافق رسیدیم.

در همین حال، وقتی از «استدلر» در مورد احتمال تبادل نشان‌های تجاری با FCA سؤال شد، وی در واکنش به آن، این موضوع را بسیار شبیه به معامله آئودی و فیات دانست. بر این اساس، می‌توان تصور کرد که چه اتفاقاتی ممکن است در این میان، رخ داده باشند.

Q2 توسط آلفا رومئو برای یک تکنولوژی دیفرانسیل لغزش محدود استفاده شده و Q4 نیز اخیراً‌ در مدل‌های کواتروپورته و گیبلی مازراتی برای نشان‌دادن دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به کار رفته است. آئودی، خودش چندان با نام‌های ایتالیایی بیگانه نیست. یکی از نمونه‌های واضح این موضوع، در عنوان «کواترو» برای سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک این کمپانی است که در ایتالیایی به معنای «چهار» است. البته به گفته «استدلر»، در مذاکرات بحث بر سر «کواترو» نبوده است. آئودی قبلاً در سال ۱۹۹۷ از عنوان «دو»، در کانسپت سال ۲۰۰۱ از عنوان «اوناتیسیمو» و در سال ۲۰۰۳ از «نوولاری» برای یک کانسپت دیگر استفاده کرده است. نووالاری احتمالاً دارای یک ارتباط ایتالیایی جالب است؛ چرا که این خودرو با الهام از راننده مسابقه‌ای دوران پیش از جنگ‌جهانی، تاتزیو نوولاری (Tazio Nuvolari) نامگذاری شده است. «نوولاری» کسی است که برای هر دو تیم آلفا رومئو و اتو یونیون، در مسابقات گرندپری برنده شده است.

در همین حال، آلفا رومئو نیاز به نام‌های بیشتری برای معرفی ۵ خودروی جدید بوده است. ولی این کمپانی اخیراً‌ با نام‌هایی چون جولیا و جولیتا به میدان آمده و در همین حال، نامگذاری مدلی مانند «میتو» که از ترکیب «میلانو» و «تورینو»، محل ساختمان مرکزی کمپانی، به شکلی نوآورانه و البته «عجیب» صورت گرفته است.

البته آلفا رومئو تنها برندی نیست که در «فیات-کرایسلر» به دنبال نام‌های بیشتر است و اینجاست که جذابیت این موضوع افزایش می‌یابد. برند لوکس مازراتی، دارای گذشته‌ای در نامگذاری مدل‌های با الهام از بادهای مختلف است. این کمپانی نام‌ »میسترال» را دارد که یک باد قوی در ساحل فرانسوی مدیترانه است؛ همین‌طور، «خمسین» که یک باد سهمگین در شمال افریقا است. ولی چیزی که بیشتر با موضوع مرتبط است، نام «بورا» است که قبلاً‌ عنوان دو مدل کوپه مازراتی در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ بوده است، ولی این کمپانی در دهه ۱۹۸۰ میلادی نتوانست مجدداً از این نشان تجاری استفاده کند.

خودِ فولکس‌واگن، یکی از هواداران اسامی نام بادهای مختلف برای محصولاتش بوده است؛ از جمله مدل برجسته «گلف» که عنوان آلمان «جریان آب گرم گلف استریم» و «پاسات» که به معنای باد موافق است. به علاوه، این کمپانی هنوز از هم از نام‌های «شاران» و «شیراکو» استفاده می‌کند.

بر اساس همین علاقه، فولکس‌واگن نشان تجاری «بورا» را که یک عنوان برای بادی است که در نواحی بالکان و در ترکیه، لهستان و روسیه می‌وزد، از آنِ خود کرد و با قرار دادن آن برای یک مدل خودروی کوچک، به هویت قدیمی سوپرماشین بورا ضربه زد. ولی این نام برای دو نسل است که در فولکس‌واگن استفاده نمی‌شود و جای خود را به «پولو» داده است. فولکس‌واگن همچنین دارای حق مالکیت نام «لوپو» است؛ عنوانی که در ایتالیایی برای «گرگ» به کار می‌برد. فولکس‌واگن از سال ۲۰۰۵ از نام «لوپو» نیز استفاده نکرده است.

در هر حال، حتماً یک چیزی در این میان باعث شده تا رضایت FCA جلب شود؛ چرا که نشان Q2 حتماً در ماه مارس در نمایشگاه ژنو در خودروی آئودی دیده خواهد شد و مدل Q4 نیز در حدود سال ۲۰۱۹ از راه خواهد رسید.

 پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

 پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

 پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

 پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

 پر کردن جای خالی نام های Q2 و Q4 توسط آئودی

منبع پدال


نظرات