1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

11 بهمن 1394
  • 0

در امریکا، افراد در سنین کم و نوجوانی تمایل کمتری به گرفتن گواهینامه دارند و این موضوع، کمابیش برای همه ثابت شده است. ولی یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که این تنها نسل موسوم به «هزاره» نیست که رغبت خود را به رانندگی از دست داده است. در گزارشی از انستیتوی تحقیقات حمل‌ونقل دانشگاه میشیگان (UMTRI)، در بررسی فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ مشخص شده که درصد «شهروندان امریکایی با گواهینامه رانندگی» افت کرده است. البته این موضوع، سنّ خاصی را نیز دربر نمی‌گیرد و همه امریکایی‌ها، از جوان تا پیر، تمایل کمتری به گرفتن گواهینامه پیدا کرده‌اند.

محققان دریافته‌اند که نسبت افراد دارنده گواهینامه بین ۱۶ تا ۴۴ ساله، به شکل پیوسته از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۴ کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۴، تنها ۲۴/۵ درصد از امریکایی‌های ۱۶ ساله و ۷۶/۷ درصد از امریکایی‌های ۲۰ تا ۲۴ ساله گواهینامه رانندگی دریافت کرده‌اند که به ترتیب، نسبت به ۳۱/۱ و ۸۲ درصد در سال ۲۰۰۸ افت نشان می‌دهند.

رانندگان مسن‌تر نیز نسبت به سال‌های قبل، اشتیاق کمتری به داشتن گواهینامه پیدا کرده‌اند. مطابق نتایج این مطالعه، درصد رانندگان گواهینامه‌دار بین ۴۵ تا ۶۹ سال و همین ‌طور، ۷۰ سال و بالاتر در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ کاهش داشته است. هم‌اکنون، رده سنی ۶۰ تا ۶۴ سال در امریکا، بیشترین راننده دارنده گواهینامه را در خود دارند و این نسبت در بین آنها، ۹۲/۱ درصد است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۸، ۹۵/۹ درصد از آنها گواهینامه داشته‌اند.

البته محققان UMTRI توضیحی در مورد اینکه چرا علاقه امریکایی‌ها به داشتن گواهینامه رانندگی کمتر شده، ارائه نکرده‌اند، ولی مطمئناً دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌های خدمات نقلیه گوشی هوشمند مانند Uber و Lyft، می‌توانند از عواملی باشند که می‌توانند در کاهش احساس نیاز مردم به رانندگی خودروی شخصی مؤثر باشند.

تغییرات اقتصادی و سبک زندگی نیز می‌توانند در این رابطه نقش خود را ایفا کنند. یک تحقیق متعلق به سال ۲۰۱۳ نشان می‌داد که نوجوانان به‌دلیل اینکه نمی‌توانند شغلی برای تأمین هزینه‌های رانندگی خود داشته باشند، کمتر به سراغ گواهینامه رفته‌اند. همچنین در یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۳، ۲۲ درصد از امریکایی‌های ۱۸ تا ۲۲ ساله گفته بودند که هیچ برنامه‌ای برای گرفتن گواهینامه ندارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴، هشت درصد از پاسخ‌دهندگان نسل هزاره به پرسش‌های Deloitte گفته بودند که «احتمالاً هیچ‌وقت به سراغ خرید یا لیزینگ یک خودرو نمی‌روند».

 کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

 کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

 کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

 کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

 کاهش تمایل آمریکایی‌ها به اخذ گواهینامه رانندگی

منبع پدال


نظرات