1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

26 آبان 1395
  • 2

تویوتا کمری، خودرویی خانوادگی و بسیار محبوب در سراسر جهان است که از سال 1982 وارد عرصه شده است. کمری‌های اولیه، خودروهایی با ابعاد جمع و جور بودند اما به مرور زمان رشد کرده و بزرگ‌تر شدند. کمری بعد از تویوتا کرولا، پرفروش‌ترین خودروی تویوتا نیز محسوب می‌شود.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

نام کمری ابتدا به عنوان پسوند برای سدان سلیکا به کار می‌رفت. اما بعداً به عنوان خودروی مستقلی با فرم لیفت بک پنج درب وارد بازار شد. مدل سدان کمری نسل یک نیز همراه با آن وارد بازار شد و کمی بعد در نسل دوم نسخه لیفت بک با نمونه‌ای استیشن جایگزین شد.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

در سال 1989 یک نسخه مشتق شده از کمری با برند لکسس و مدل ES توسعه پیدا کرد.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

یکی از مهم‌ترین دوره‌ها برای کمری، سال‌های 2006 تا 2011 بود که محبوب‌ترین مدل‌های کمری تولید شدند. این مدل‌ها در کشورمان نیز مورد استقبال قرار گرفتند. این نسل از کمری با موتورهای 4 و شش سیلندر با قدرت 169 اسب بخار تا 268 اسب بخار و با طراحی تنومند و عضلانی و چهره‌ای قدرتمند و مدرن وارد بازار شدند. در این نسل از کمری، برای نخستین بار از پیشرانه هیبریدی هم بهره گرفته شده بود.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

اما نسل فعلی کمری که در سال 2011 رونمایی شد ماجراهای جالبی را پشت سر گذاشت. طراحی این نسل با خطوط زاویه‌دارتر و شیک‌تر اما در عین حال محافظه‌کارانه، نمی‌توانست در برابر رقبای آن نکته چشمگیری را ارائه نماید.

این نسل با سه نوع موتور عمده در دسترس است. نسخه پایه با موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی با قدرت خروجی 178 اسب بخاری ارائه می‌شود. موتور شش سیلندر 3.5 لیتری 268 اسبی و نهایتاً نسخه هیبریدی 200 اسبی.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

مدیریت تویوتا در سال 2014 یک تغییر عمده در طراحی این خودرو را باعث شد. تقریباً تمامی قسمت‌های ظاهری خودرو دستخوش تغییر قرار گرفتند. به گونه‌ای که بیش از 75 درصد از قطعات نسخه آمریکایی کمری تغییر نمودند.

در بازار داخل ژاپن کمری تنها در نسخه هیبریدی به فروش می‌رسد. نسخه غیر آمریکایی کمری نیز تفاوت‌های عمده‌ای در طراحی دارد. فروش کمری از 470 هزار دستگاه سال 2007 در بازار آمریکا به 308 هزار دستگاه در سال 2011 کاهش یافته بود اما با تغییرات انجام شده و فیس لیفت، فروش آن مجدداً به 430 هزار دستگاه در سال 2015 افزایش یافت.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

کمری همچنان به عنوان یک سدان خانوادگی قابل اعتماد و با قیمت مناسب شناخته می‌شود. این خودرو 14 سال توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروی سدان بازار امریکا را از آن خود نماید.

در مدل 2017 که احتمالاً آخرین سال تولید این نسل است، کمری با تجهیزات بیشتر و البته بدون تغییر قیمت به فروش می‌رسد. از جمله این تجهیزات، شارژر بی‌سیم گوشی موبایل، سیستم سرگرمی همراه با سیستم ناوبری و سیستم صوتی JBL را می‌توان نام برد. پایین‌ترین قیمت برای مدل LE است که همچنان با بهای 23900 دلار به فروش می‌رسد. نسخه SE قیمتی 24600 دلاری و نسخه XSE و XLE هر دو قیمتی 27145 دلاری دارند. قیمت مدل‌های هیبریدی هم از 27625 دلار آغاز شده و تا 30975 دلار بالا می‌رود.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

نسخه هیبریدی که در ناوگان تاکسیرانی خصوصی ایران نیز به چشم می‌خورد، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها نسبت به برادران تک سوخته خود باشد. مصرف سوخت این مدل در شهر 6.35 لیتر و در بزرگراه 5.88 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. در سینه این نسخه یک موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری با چرخه اتکینسون و قدرت 156 اسب بخار قرار گرفته که با یک موتور الکتریکی 141 اسبی جفت می‌شود. این موتور از طریق باتری‌های نیکل-متال-هیدرید انرژی می‌گیرد. در این میان یک موتور /ژنراتور دیگری نیز بین موتور اصلی و دیفرانسیل قرار دارد که هم وظیفه شارژ باتری‌ها و هم تأمین انرژی اضافی برای موتور را برعهده دارد. این مجموعه در حالت ترکیبی، خروجی 200 اسبی دارد.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت کمری هیبریدی 7.2 ثانیه است که نسبت به نسخه غیر هیبریدی 4 سیلندر آن 0.8 ثانیه سریع‌تر است. کمری جدید، طراحی به‌روزی دارد و خطوط منحنی و نرم بدنه آن دل‌نشین به نظر می‌رسند. با این حال نسبت به خیلی از رقبا از عنصر جذابیت بهره کمتری برده است. کمری نه به میزان دیگر حریفان رانندگی هیجان‌انگیز و دلپذیری نیز ارائه نمی‌کند. تعلیق خودرو سؤال‌برانگیز و تنظیمات فرمان ناکافی است. وزن خودرو محسوس و بازخورد فرمان اندک است. با این حال اگر به دنبال لذت رانندگی نیستید، کمری همچنان یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

مهم‌ترین رقبای کمری، هوندا آکورد، مزدا 6، شورولت مالیبو، فورد فیوژن، فولکس پاسات، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هستند. اکنون نسل بعدی کمری در حال آزمون‌های جاده‌ای است. گفته می‌شود در این خودرو شاهد یک موتور 2.0 لیتری توربوی 4 سیلندر با قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 258 پوند فوت خواهیم بود. سیستم انتقال قدرت نیز ارتقا خواهد یافت. طراحی ظاهری کمری 2018 نیز اسپرت تر شده و تا حدودی به نسخه مسابقه‌ای کمری در نسکار شباهت خواهد یافت. این طراحی با خطوط قوی‌تر و اسپرت تر می‌تواند موفقیت‌های مدل 2007 را باز هم تکرار نماید.

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

در زیر پوسته نسخه جدید از معماری پلتفرم جدید جهانی تویوتا یا TNGA بهره گرفته شده که زیربنای خودروهایی چون پریوس و کراس اوور C-HR نیز می‌باشد. با این وجود ابعاد این پلتفرم کشیده‌تر شده و مرکز ثقل نیز پایین‌تر قرار گرفته و به لطف استفاده از آلومینیوم، وزن آن نیز کاهش می‌یابد. نسخه‌های آزمایشی دارای چهار خروجی اگزوز بودند که نشان از تقویت موتور 3.5 لیتری با خروجی حدود 300 اسب دارد

 نگاهی عمیق‌تر به تویوتا کمری

یک گیربکس 8 سرعته خودکار و سیستم استارت/استاپ نوین هم برای این مدل درنظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این تویوتا در این مدل بیشتر به ارائه یک تجربه ممتاز و لوکس می‌اندیشد و بنابراین شاهد کابینی با کیفیت بالاتر با طراحی جذاب و یک سیستم سرگرمی بهتر نیز خواهیم بود. جای تعجبی نیست اگر ابعاد کابین نیز افزایش ملموسی پیدا کند. همچنین انتظار می‌رود از چرخ‌های بزرگتر و تعلیق سخت‌تر و ترمزهای قوی‌تری در این مدل استفاده شود. کمری خودروی قابل اعتمادی است که می‌خواهد چاشنی زیبایی را نیز با خود به همراه بیاورد.

منابع:
wikipedia,caranddriver-cascoops



نظرات

  • امیر امیر (29 آبان 1395 ساعت 07:50)

    کمری سال 2001 و 2003 رو از قلم انداختین. مدلی که علی رغم توانایی های زیاد موفق نشد

  • محمود محمود (26 آبان 1395 ساعت 13:27)

    مطلی جامعی بود / ای کاش دست کم خودروسازان غیور وطنی می فهمیدند چگونه می توان خودرویی ساخت که هر یکسال و نیم یکبار نیاز به تعویض باطری نداشته باشد ومثل تویوتا عمر باطری خودرو با سایر قطعاتی همچون دینام برابری کند