1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

1 فروردین 1395
  • 0

یکی از خودروهای برجسته در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۶، کانسپت آکورا پرسیژن بوده است. این کانسپت به عنوان الگوی طراحی آینده سدان‌های آکورا، شعار جدید کمپانی با عنوان «عملکرد دقیق و حساب‌شده» را به نمایش گذاشته و اشاراتی به آینده ماجراجویانه و نوآوری‌های طراحی برای این برند سطح بالای هوندا دارد.

این ظاهر تهاجمی توسط میشل کریستنسن (Michelle Christensen) در استودیوی آکورا در کالیفرنیای امریکا طراحی شده است؛ جایی که خانم «کریستنسن»، مدیر طراحی آن است. در نمایشگاه دیترویت، «کریستنسن» در مورد کانسپت پرسیژن و تأثیر آن در آینده آکورا با Motorauthority گفتگویی انجام داده که در ادامه آن را می‌خوانیم.

تشابه ابعاد کانسپت پرسیژن با RLX و امکان جایگزینی با این مدل

این خودرو، اساساً افق موردنظر ما را نشان می‌دهد. با به حرکت درآوردن NSX و ایده «عملکرد دقیق و حساب‌شده»، ما چیزی را می‌خواهیم که نه فقط به دنیا آن را نشان دهیم، بلکه می‌خواهیم برای عوامل داخلی استودیوی‌مان الهام‌بخش باشد؛ اینکه که در آینده با سری سدان‌هایمان چه کار خواهیم کرد. در آینده، المان‌های زیادی از این کانسپت در سدان‌های آکورا خواهید دید. بنابراین، این کانسپت برای یک مدل خاص نیست. البته جثه عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تری نسبت به RLX کنونی نیز دارد. شعار ما در طراحی بیرون آکورا در حال حاضر «لبه‌ مدرن فریبنده» است و بخش «فریبندگی» بیشتر به نسبت ابعاد برمی‌گردد. می‌دانیم که این موضوع برای خریداران مدل‌های لوکس بسیار مهم است و بر این اساس، تمام سعی‌مان را در این خودرو انجام داده‌ایم تا به یک نسبت مناسب در ارتفاع و عرض، یک قامت برازنده، تأکید ویژه بر روی تمام چرخ‌ها و نمایش پرفورمنس در سراسر طراحی برسیم.

تغییر طراحی معروف «منقار» آکورا در کانسپت پرسیژن

این موضوع را می‌دانم که ممکن است بحث‌های زیادی بر سر آن باشد، ولی فکر می‌کنم که در حال حاضر، رفته‌رفته افراد زیادی از این منقار به عنوان یک مشخصه و وجه‌ تمایز استفاده می‌کنند. احساس می‌کنم که خیلی از مردم به آن اشاره می‌کنند و آن را مورد ستایش قرار می‌دهند. ولی وقتی در جریان و جهت شعار «عملکرد دقیق و حساب‌شده» قرار گرفتیم، می‌خواستیم به عقب برگردیم و شرایط را دوباره ارزیابی کنیم. اینکه آیا همه چیز با «عملکرد دقیق و حساب‌شده» منطبق است؟ وقتی به جلوپنجره نگاه می‌کردیم، چنین چیزی را در آن نمی‌دیدیم. می‌خواستیم چیزی را داشته باشیم که جلوه بیشتری از عملکرد را انتقال دهد. فضایی در جلو داشتیم که به نظر می‌رسید که چیزی را که در حالت معمولی یک هواکش باید باشد، مسدود کرده است. این شروع یک گفتگو برای طراحی دوباره جلوپنجره شد. بر این اساس، از بین صدها نمونه‌‌ای که برای این منظور آماده شده بود، این یکی بیشتر با «آکورا» هماهنگی داشت. البته هنوز هم این جلوپنجره نوعی ۵ ضلعی در خود دارد و بنابراین، نشانه‌‌های از دستاوردهای ما تا به اینجاست. ولی یک فرم تمیز و مناسب برای آن ایجاد شده و با فراهم کردن جریان هوا به درون جلوپنجره، واقعاً حسّ پرفورمنس را انتقال می‌دهد.

فرم سه‌بعدی تیز جلوپنجره و مشکلات استفاده از آن در مدل تولیدی

فکر می‌کنم که این بستگی به خودرو دارد؛ مخصوصاً اگر بر روی تراک‌های سبک کار کنید، احتمالاً باید حالت تهاجمی‌ کمتری برای آن درنظر بگیرید. ولی شکستگی در خط وسط همیشه یکی مشخصه‌های آکورا بوده است. این خودرویی که در اینجا می‌بینید، به عنوعی یک «کاریکاتور» از چیزهای مختلف است. ما هنوز می‌خواهیم که کار را بر روی تمام محصولاتمان ادامه دهیم و به منظور رسیدن به نتیجه نهایی، مهندسان ما توسعه عناصر درونی آن را همچنان دنبال خواهند کرد.

اِلمان‌های لوزی جلوپنجره و جریان هوا

ما می‌خواهیم که شما این جزئیات را از فاصله‌ای نزدیک‌تر بررسی کنید. تمام این لوزی‌ها در واقع، از داخل باز هستند و همین‌طور، هوا از شکاف‌های قائم آنها نیز می‌تواند جریان داشته باشد. همچنین دو هواکش دیگر در قسمت پایین وجود دارند. البته دوباره اشاره می‌کنم که این بیشتر یک حالت کاریکاتورگونه دارد و ما واقعاً می‌خواهیم که طراحان داخلی خود را تحت‌تأثیر قرار دهیم. بنابراین، سعی کرده‌ایم که از کار لذت ببریم و بیشتر جزئیات برای ما حالت اولیه و مقدماتی داشته‌اند. هدف اصلی، ایجاد فضای بازتر در آن به منظور عملکرد بهتر بوده است.

عناصری از طراحی کانسپت پرسیژن که شانس حضور در مرحله تولید را دارند

می‌توانید چشم‌بسته، هر یک از آنها را انتخاب کنید. البته ممکن است عیناً‌ همین فرم‌ها انتقال داده نشوند. همچنین برخی قسمت‌های این طراحی از NSX می‌آیند. یکی از چیزهایی که ما در این کانسپت دنبال کرده‌ایم، زبان طراحی سطوح جدیدمان است که بخشی از «لبه مدرن فریبنده» محسوب می‌شود. واقعاً قصد داشته‌ایم که این کنتراست را در سطوح ایجاد کنیم. معمولاً در یک خودرو، از تمام سطوح از یک شیوه طراحی استفاده می‌شود، ولی برای مدل‌های آکورا، کنتراست بیشتری را درنظر گرفته‌ایم و بنابراین، از این سطوح با شکستگی‌های فراوان استفاده کرده‌ایم. به عنوان مثال، در کناره‌های بدنه، شکستگی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد، ولی وقتی به تایرهای می‌رسید، گوشه‌های گرد و ارگانیک‌تری مشاهده می‌کنید. تقریباً مانند این است که دو زبان طراحی سطوح مختلف، در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. این کنتراست سطوح، چیزی است که از این به بعد در تمام مدل‌های آینده استفاده خواهیم کرد.

یکی دیگر از چیزهایی که از NSX الهام گرفته شده و سپس در سطح بالاتری، در کانسپت پرسیژن استفاده شده، حسّ سبکی و شناور بودن است. اگر به این کانسپت نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که ستون‌های اول بدنه حالت شناور و انتهای بسیار باریکی دارند. بر این اساس، ای خودرو سبک‌وزن به نظر می‌رسد. چراغ‌های عقب نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگار در یک حالت معلق هستند. شما می‌توانید دست خود را در پشت چراغ‌های عقب بگذارید؛ چیزی که از ستون‌های عقب بدنه NSX گرفته شده است. می‌خواهیم این حالت سبکی و پرفورمنس را حفظ کنیم؛ طوری که انگار همیشه جریان باد بر بدنه تأثیر دارد و خودرو همیشه در حال حرکت است.

امکان تولید یک مدل ۴ در بدون ستون وسط بدنه، با درهای عقب سبک خودکشی (Suicide) و یک طراحی عقب به سبک پشت‌بند (Flying Buttress)

هر چیزی امکان‌پذیری است. به خودرو و نیازهای خریدار بستگی دارد. همه موارد به کار رفته در پرسیژن، می‌توانند در آینده استفاده شوند. فکر می‌کنم که امکان استفاده از درهای خودکشی وجود دارد. همه‌چیز به مواردی چون تست‌‌های تصادف و ساختار بستگی دارد.

طراحی ملایم و دلنشین آکورا در دهه گذشته و تغییر به یک جهت‌گیری جدید و مقبول‌تر

عملکرد دقیق و حساب‌شده از ابتدا در DNA ما بوده است. فکر می‌کنم که در طول چند سال گذشته، چنین چیزی وجود داشته، ولی به این اندازه شناخته شده نبوده و یا قابلیت‌های لازم را پیدا نکرده است. نکته مهم در مورد هوندا و آکورا این است که ما همیشه بر روی مشتری تمرکز می‌کنیم. ما همیشه محصولاتمان را بر اساس تصور ما از نیازهای آنها و همین‌طور، مواردی که خریداران به ما می‌گویند، می‌سازیم. از دلایل همین نوسان‌ها، این است که واقعاً با تمرکز بر مشتریان و نیازهای آنها عمل می‌کنیم. فکر می‌کنم که جهت‌گیری «عملکرد دقیق و حساب‌شده» بسیار قدرتمند باشد.

نکته خاص در مورد کانسپت آکورا پرسیژن

ما از به اشتراک‌ گذاشتن این کانسپت با دنیا، نمایش رازهایمان، کاری که مشغول انجام‌دادن آن هستیم و راهی که آکورا در حال طی‌کردن است، بسیار هیجان‌زده هستیم.

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

 هشت پرسش از طراح آکورا پرسیژن

منبع پدال


نظرات