1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. استراتژی فولکس واگن برای آینده صنعت‌ خودروسازی

استراتژی فولکس واگن برای آینده صنعت‌ خودروسازی

6 آذر 1395
  • 0

سیاست فولکس ‌واگن برای آینده صنعت خودروسازی: کاهش تنوع مدل‌ها و ساده کردن فرایند تولید و پیشتازی در بازارهای جهانی.

 استراتژی فولکس واگن برای آینده صنعت‌ خودروسازی

شرکت فولکس واگن تصمیم دارد با تغییراتی اساسی در رویکرد خود به صنعت خودروسازی نقش مهم‌تری در بازار این صنعت برای خود باز کند. تصمیم بر آن است که در زمینه تولید خودروهای برقی، فولکس واگن تا کمتر از ده سال دیگر، یعنی تا سال ۲۰۲۵ در بازارهای جهانی حرف اول را بزند. از آن گذشته، فولکس واگن مایل است تا سال ۲۰۳۰ بزرگترین تولیدکننده خودروی جهان باشد.

جنجال برخاسته از دستکاری داده‌های مربوط به تست آلایندگی خودروهای فولکس واگن بر موفقیت این شرکت سایه افکنده است. فولکس واگن باید بسیاری از خودروهای خود را پس گرفته و جریمه‌های میلیاردی بپردازد. باری بسیار سنگین که در حالت عادی می‌توانست شرکتی را از دور رقابت‌ها خارج کند، اما فولکس واگن از چنان پشتوانه مالی و فنی برخوردار است که بتواند مجددا در بازارهای جهانی خودرو روی پای خود بایستد.

فشارهای مالی ناشی از جنجال دستکاری تست آلاینده‌ها ناگزیر سیاست صرفه‌جویی فراگیری را به این شرکت تحمیل کرده است. حال شرکت به فکر تغییر رویکرد خود افتاده و روی تولید خودروهای برقی حساب باز کرده است.

فولکس واگن مایل است تا سال ۲۰۲۵ به بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در بازارهای جهانی بدل شود. این شرکت تصمیم دارد به عنوان نخستین کمپانی خودروسازی، تولید خودروهای برقی را به یک میلیون دستگاه در روز برساند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ تعداد خودروهای برقی که فولکس واگن به بازار عرضه کرده بود، بالغ بر ۱۶۰۰ دستگاه بوده است. یعنی افزایش تولید خودروهای برقی ظرف ده سال از ۱۶۰۰ دستگاه به یک میلیون.

فولکس واگن تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰، ۹ مدل خودروی برقی و هایبرید به بازار عرضه کند. مهم‌ترین مشکل خودروهای برقی موضوع شارژ آن‌هاست. حال فولکس واگن تصمیم گرفته است در سامانه شارژ این خودروها تحولی اساسی ایجاد کند.

 استراتژی فولکس واگن برای آینده صنعت‌ خودروسازی

کاهش تنوع و ساده کردن تولید

گفته می‌شود که این استراتژی جدید زمینه‌ساز بزرگترین تغییر سیاست تولید خودرو در تاریخ فولکس واگن به شمار می‌آید. رئیس شرکت فولکس واگن به خبرنگاران گفته است که این کمپانی با این استراتژی جدید نه تنها ‌باید راهی برای خروج از بحران و شرایط سخت جاری بیابد، بلکه فراتر از آن، خود را برای چالش‌های آتی صنعت خودروسازی جهان آماده سازد. او هشدار داده است که هرگاه این استراتژی اجرایی نشود، فشارهای مالی حاکم بر فولکس‌واگن در سال‌های آینده افزایش خواهند یافت.

یکی از پایه‌های سیاست راهبردی جدید فولکس واگن کاستن از تنوع مدل‌خودروهای ساخت این شرکت است. کاهش تنوع نه تنها منجر به ساده‌تر و محدودتر شدن خطوط تولیدی این شرکت خواهد شد، بلکه با کاهش تولید انواع موتور و مدل‌ها، زمینه‌های صرفه‌جویی بیشتر این شرکت را فراهم می‌آورد.

حضور فعال‌تر در بازارهای آمریکا

جنجال ناشی از دستکاری تست آلاینده‌های خودروهای گازوئیلی فولکس واگن در ایالات متحده آمریکا به اعتبار این کمپانی آسیبی جدی وارد ساخته است. اما بازار آمریکا برای همه شرکت‌های خودروسازی از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است. فولکس واگن نیز نمی‌تواند از این بازار چشم بپوشد و یا به وضعیت کنونی تن دهد. به همین خاطر است که یکی از نکات پایه‌ای استراتژی جدید فولکس‌واگن، افزایش هر چه بیشتر نقش این شرکت در آمریکای شمالی است.

برای تحقق این هدف باید خودروهای تولید فولکس واگن بار دیگر برای مشتریان خودرو در آمریکا جذاب شوند. کمپانی فولکس واگن بر آن است تا با لیموزین‌ها و خودروهای استیشن ‌بزرگ بر حضور خود در بازار آمریکا بیافزاید.

قرار است از سال ۲۰۲۱ عرضه خودروهای برقی فولکس واگن تحت عنوان "الکتریفای آمریکا" به بازارهای این کشور آغاز شود. تصمیم بر آن است که با عرضه این خودروها و کنترل دقیق هزینه‌های تولید و توزیع، بار دیگر فروش خودروهای ساخت فولکس واگن در آمریکای شمالی و جنوبی از سال ۲۰۲۰ به مرحله سوددهی برسد.

پرداخت جریمه‌های کلان و پس گرفتن خودروهای فروخته شده، زیان سنگینی در تراز بازرگانی فروش خودرو در آمریکا بر جای گذاشت. حال قرار است که این استراتژی باردیگر تراز بازرگانی عرضه خودرو در آمریکای شمالی و جنوبی را مثبت کند.

 استراتژی فولکس واگن برای آینده صنعت‌ خودروسازی

صرفه‌جویی به قصد سرمایه گذاری

اهداف راهبردی کمپانی فولکس واگن به معنی تغییر و تحول سیاست تولید خودروی این شرکت است. فولکس واگن تصمیم گرفته است تا سال ۲۰۳۰ در عرصه تولید خودرو در سطح جهانی پیشتاز بازارها شود. فولکس واگن ظرف سالیان گذشته شاهد موفقیت‌های بسیاری بود و نرخ رشد تولیدی این شرکت افزایش چشمگیری داشت. اما جنجال ناشی از دستکاری تست آلاینده‌ها، ضربه‌ای سنگین به این کمپانی وارد ساخت.

فولکس واگن به اجرایی کردن یک سیاست صرفه‌جویی فراگیر ناچار شد. روز جمعه، ۱۸ نوامبر، شرکت فولکس واگن اعلام کرد که ۳۰ هزار نفر از شاغلین خود را اخراج می‌کند. ۲۳ هزار نفر از این افراد، کسانی هستند که در شعبات این شرکت در آلمان فعالیت دارند. تنها در ایالت نیدرساکسن قرار است بیش از ۱۷ هزار نفر کار خود را از دست بدهند.

هدف از صرفه‌جویی‌ها و کاهش شمار شاغلان، فراهم آوردن زمینه‌های سرمایه گذاری در عرصه‌های نوین صنعت خودروسازی اعلام شده است. بر اساس سیاست صرفه‌جویی، کمپانی فولکس واگن بر آن است تا سال ۲۰۲۰، همه ساله هزینه‌های خود را به میزان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو کاهش دهد. پول آزاد شده در اثر این صرفه جویی، می‌بایست در بخش تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری شود. قرار بر این است که سه میلیارد و پانصد میلیون یورو تنها در ارتباط با تولید خودروهای برقی هزینه شود. فولکس واگن تصمیم دارد ۹۰۰۰ نفر را در زمینه‌های تولید خودروهای آینده به کار گمارد.

منبع:ایران جیب



نظرات