1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نام تجاری «سوپرا» توسط تویوتا ثبت شد؛ بازگشت سوپرای افسانه‌ای؟

نام تجاری «سوپرا» توسط تویوتا ثبت شد؛ بازگشت سوپرای افسانه‌ای؟

17 خرداد 1395
  • 0

تویوتا سوپرا زمانی یکی از نمادهای اصلی این خودروساز ژاپنی به شمار می‌رفت و شاید بیشتر از هر خودروی دیگر، نمادی برای تویوتا به شمار می‌رفت. پس‌ازاینکه دو سال پیش تویوتا نام تجاری مبهمی را در سازمان ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات‌متحده آمریکا ثبت کرد، چند روز پیش و در سوم ژوئن دوباره نام تجاری جدیدی این بار با نام «سوپرا» به ثبت رساند. این می‌تواند نشانه‌ای جدی برای بازگشت دوباره این خودرو افسانه‌ای باشد و شاید هم این خودرو حاصل تلاش مشترک بی ام دبلیو و تویوتا باشد.

تویوتا سوپرا

در اوایل سال 2013 این دو کمپانی آلمانی و ژاپنی برای کار روی خودروی اسپرت، به یکدیگر پیوستند. درحالی‌که احتمالاً خودروی اسپرت بی ام دبلیو جانشین جدید Z4، یعنی خودرو Z5 خواهد بود؛ به نظر می‌رسد در این سمت نیز تویوتا می‌خواهد سوپرا افسانه‌ای را دوباره به خط تولید بازگرداند. از طرفی کانسپتی که با نام FT-1 توسط شرکت ژاپنی در نمایشگاه خودرو 2014 دیترویت به نمایش درآمد، این احتمالات را قوی‌تر می‌کند.

آخرین شایعات مبنی بر این است که حاصل تلاش‌های مشترک بی ام دبلیو و تویوتا در سال 2018 و در کارخانه ماگنا استیر در گراتس اتریش تولید خواهد شد. کارخانه‌ای که با احتساب محصولات هر دو شرکت، سالانه 60 هزار خودرو تولید خواهد کرد. اگر تولید این خودروها از سال 2018 شروع شود، بعید نیست که در سال 2017 منتظر رونمایی رسمی از تویوتا سوپرا و بی ام دبلیو Z5 باشیم.

اطلاعات در مورد مشخصات فنی خودروها بسیار اندک است؛ اما تصاویر جاسوسی از بی ام دبلیو یک خودرو با سقفی سافت تاپ یا سقف پارچه‌ای را برای ما نمایان می‌کند، البته گفته می‌شود که نسخه کوپه نیز در دستور کار قرار دارد. هر دو خودرو قرار است از موتورهای بی ام دبلیو استفاده کنند؛ به‌جز نسخه‌های هیبریدی قوی که قرار است از مهندسی تویوتا بهره ببرد. پلتفرم خودروها نیز مشترک خواهد بود؛ اما طراحی داخلی و خارجی دو خودرو قرار است کاملاً متفاوت باشد.

بنا بر برنامه‌های بی ام دبلیو، خودرو Z5 (اگر نام واقعی آن همین باشد) دیفرانسیل عقب بوده و از موتور 6 سیلندر با 4 توربوشارژر استفاده خواهد کرد. البته با صرف هزینه بیشتر می‌توان نسخه چهارچرخ محرک xDrive را خریداری کرد.

البته تمام اطلاعات مذکور با توجه به شایعاتی است که این روزها در این مورد به گوش می‌رسد و نمی‌توان در مورد آن‌ها قاطعانه سخن گفت؛ اما با ثبت ‌نام تجاری «سوپرا» توسط تویوتا، به نظر می‌رسد باید منتشر اخباری هیجان‌انگیز از سوی بی ام دبلیو و همکار ژاپنی‌اش باشیم.

بازگشت دوباره تویوتا سوپرا خبر شگفت‌انگیزی است؛ به شرطی که بتواند درخشش نسل قبلی را تکرار نماید.

تویوتا فوررانر

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

تویوتا سوپرا

منبع: پدال



نظرات