1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

3 خرداد 1396
  • 0

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به سفرهای خارج شهر، جنگل و بیابان علاقه دارید توصیه می‌کنم سراغ خودروهای آفرود بروید. خودروهایی با قد و قامت بالاتر که حسابی هم تقویت شده‌اند و به راحتی از پس فراز و نشیب‌های مسیر بر می‌آیند. این خودروها لاستیک‌های پهن، رینگ‌های بزرگ و لوازم دیگری مانند پمپ باد، وینچ و... دارند. اما تا اسم خودروهای شاسی‌بلند می‌آید برخی‌ها تصور می‌کنند منظور ما سانتافه، گراندویتارا، توسان و نظیر این‌ها است.

 پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

اما این خودروها کاملاً شهری هستند و قطعاً نمی‌توانند همراه خوبی در پستی و بلندی‌ها باشند چرا که اصلاً آفرود نیستند. خودروهای آفرود توانایی این را دارند که از پس هر مانعی بر آیند. لندکروز، جیپ، هایلوکس و اف‌جی از جمله خودروهای آفرود هستند که می‌توانید با آنها به جنگل و بیابان بروید. قبل از هر چیز باید بگویم خرید یک خودروی آفرود به تنهایی نمی‌تواند شما را در فهرست آفرودی‌ها قرار دهد. برای اینکه بی‌دغدغه به هر جا سفر کنید باید حسابی دست به جیب شوید.

در این گزارش به سراغ یک خودروی محبوب اما نایاب رفتیم. خودرویی که پا به پای لندکروز 6 سیلندر راه می‌رود و از آن جلو می‌زند، ولی در مقابل اف‌جی‌کروز کمی خسته به نظر می‌رسد. خودروی مورد نظر، تویوتا فورچونر است. خودرویی که در سطح شهر تعداد انگشت‌شماری از آن دیده می‌شود. این خودرو در مسیرهای ناهموار به شما « نه» نمی‌گوید و همواره همراه بی‌دردسری است.

 پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

یکی از بزرگترین تفاوت‌های تویوتا فورچونر با لندکروزر 6‌ سیلندر، اتاق خودرو است. چراکه اتاق فورچونر حداقل 400 کیلوگرم سبک‌تر از لندکروزر است. شاسی این خودرو کمی بلندتر و شتاب 0 تا 100 آن نزدیک به 8.3 ثانیه است. اما این اطلاعات اولیه خودرو است. حال این سؤال پیش می‌آید برای آفرود کردن فورچونر چه قطعاتی با چه هزینه‌هایی لازم است؟

هزینه لاستیک خودرو

برای اینکه بتوانید با خودروی خود به جاهای ناهموار بدون آسیب جدی به لاستیک، سفر کنید؛ نیاز به لاستیک‌های جنگلی دارید. لاستیک‌هایی که عاج‌های بلند و بزرگی دارند. ضعف این لاستیک‌ها در پارگی از اطراف، صدای زیاد در اتاق خودرو و خشک کارکردن خودرو است. اما نکته مثبت آن‌ها، عمر طولانی به اندازه 200 هزار کیلومتر است. برای خرید 4 حلقه لاستیک جنگلی باید حدود 5 میلیون تومان هزینه کنید. لاستیکی که روی خودرو تست شده قرار دارد، لاستیکی با اندازه استاندارد، جنگلی و قیمتی برابر با 6 میلیون تومان است.

سیستم فنربندی خودرو

برای عبور از سنگ و ارتفاع‌های بلند و مسیر‌های ناهموار با شیب‌های تند، علاوه بر لاستیک‌های مناسب، نیاز به یک کمک فنر با ارتفاع مناسب دارید. کمک فنری که در ناهمواری، خودرو را هموار نگه دارد و مانع چپ شدن خودرو می‌شود. اما کار کمک‌‌فنر چیست؟ کمک فنر از دو قطعه جداگانه تشکیل شده است. کمک‌فنر باعث می‌شود تا ضربه‌ای که به فنر می‌خورد به سرعت آن را به حالت اولیه خود برگرداند. هرچه عمل برگشت فنر به حالت اول سریع‌تر باشد، تکان و فشار به خودرو کمتر خواهد بود.

 پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

اما دو مدل کمک فنر در بازار وجود دارد. یک مدل گازی که باعث بالا بردن سرعت برگشت فنر به حالت اول می‌شود و خودرو را بسیار نرم می‌کند و مدل دیگر ساده است که باز هم بستگی به مدل و کیفیت آن دارد. مدل‌های ساده هم نرمی خود را دارند اما در مقایسه با نمونه گازی حرفی برای گفتن ندارند. قیمت مدل‌های گازی از 12 میلیون تومان شروع می‌شود و مدل ساده از 4 میلیون تومان به بالا است. کمک فنری که در خودروی مورد بررسی قرار گرفته است از نوع ساده و قیمتی حدود 7 میلیون تومان دارد. اما در بعضی خودروهای شاسی‌بلند از نوع دیگری فنر استفاده می‌کنند که به فنر تخت معروف است.

برای مثال در نیسان رونیز قسمت عقب خودرو از فنر‌های تخت است. عده‌ای برای اینکه ارتفاع خودرو را بالا یا پایین ببرند و یا خودرو را نرم‌تر کنند، روی فنر استاندارد خودرو، فنر تخت اضافه یا کم می‌کنند که این کار باعث آسیب جدی به سیستم کامل فنربندی می‌شود و درصد شکستن فنر تخت بالا می‌رود. نمونه دیگری که می‌توان ارتفاع خودرو را بالا برد، اضافه کردن حلقه به فنر خودرو است. این کار باعث بالا بردن ارتفاع خودرو می‌شود اما تعادل خودرو را به هم می‌ریزد و باعث چپ شدن، لرزش خودرو و انحراف به طرفین می‌شود. دادن ارتفاع به خودرو نیازمند محاسبات دقیق است. برای این کار می‌توان از کیت ارتفاع که این محاسبات روی آن انجام شده است استفاده کرد. در گزارش‌های بعدی به هزینه و سایر مشخصات خودرو‌های آفرود و البته فورچونر اشاره خواهیم کرد.

 پر قدرتی به نام تویوتا فورچونر در ایران

منبع : ایران جیب



نظرات