1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

30 اردیبهشت 1396
  • 0

شاید کلاس خودروهای هاچ بک شهری سگمنت A، آنقدرها که در بازارهای اروپایی محبوبیت دارد، در ایران طرفدار نداشته باشد اما نباید فراموش کرد که محصولاتی چون سایپا 111 و ام وی ام 110 و پیش تر از آن پراید نسیم و دوو ماتیز همواره بین بانوان و جوانان (علی الخصوص جوانان تازه راننده) مقبولیت قابل توجه و طرفداران خاص خود را داشته و دارند. گرچه در این خودروها فضای صندوق بار و فضای سر و پای موجود در کابین (به خصوص در ردیف عقب) چندان چنگی به دل نمی زند، اما مزایایی نظیر مصرف سوخت بسیار مناسب، ابعاد جمع و جور و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین نقاط قوتی هستند که مشتریان به خصوص در شهرهای شلوغ و پرترافیک (که عمدتا از بحران پارکینگ و کمبود فضای پارک نیز رنج می برند) را به سوی خرید خودروهای این کلاس سوق می دهند.

 پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

«پیکانتو»، کوچولوی بامزه کیا در ایران

از قضا در این سال ها بازار خودروهای وارداتی برای کسانی که تمکن مالی بهتری داشته و حاضرند بودجه بیشتری برای خرید یک هاچ بک جمع و جور شهری اختصاص دهند، محصولاتی نظیر میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو و به تازگی هیوندای i10 (به صورت مونتاژی) را به ارمغان آورده است.

با هم نگاهی خواهیم داشت به مشخصات و ویژگی های این هاچ بک کره ای که نسبت به نسل قبل از هر لحاظ کامل تر و دوست داشتنی تر شده است.

 پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

فصل سوم پیکانتو

سال 2003 و نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت، ج ایی بود که کیا از کوچک ترین و حمع و جورترین محصولش رونمایی کرد و در سال 2004 اولین نسل از پیکانتو (که با کد SA شناخته می شود) وارد بازارهای جهانی شد. این نسل از پیکانتو در دو مقطع زمانی، یک بار در سال 2007 و یک بار هم در سال 2010، فیس لیفت و به روزرسانی ظاهری را تجربه کرد تا سرانجام در سال 2011 جایش را به نسل دوم (با کد TA) بدهد؛ خودرویی که طراحی ظاهری و داخلی آن کاملا تحت تاثیر موج تحولات کیا در طراحی و هویت سازی برای خودروهایش به رهبری طراح نام آشنا و موفقی چون پتیر شریر آلمانی بود و حالا پیکانتو در مقابل رقبای مختلفش، به خصوص در بازار اروپا، حرف های بیشتری برای گفتن داشت و تبدیل به رقیبی قابل احترام تر نسبت به گذشته شده بود. برخلاف نسل قبل، این نسل از پیکانتو (با مدل 2012) به بازار کشورمان راه یافت و حتی در حال حاضر و علی رغم اینکه پیکانتو نسل دوم روزهای آخر حیاتش را در بازارهای جهانی سپری می کند، با مدل 2016 و قیمت نقدی75.1 میلیون تومانی همچنان در لیست فروش اطلس خودرو قرار دارد.

پیکانتو عرضه شده در بازار ایران از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.25 لیتری با قدرت 84 اسب بخار و گشتاور 121 نیوتن متر در هماهنگی با یک گیربکس 45 سرعته اتوماتیک بهره می برد و طبق اعلام سازنده مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 5.6 لیتر بوده و از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه پیکانتو (در نسخه فول شرکتی) می توان به سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، پوشش چرمی غریبلک فرمان، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، گرمکن صندلی های جلو، کیسه های هوای جلو، جانبی، پرده ای و زانوی راننده و سامانه های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، مدیریت پایداری خودرو (VSM) و کنترل ایستایی درسربالایی (HAC) اشاره کرد. در آینده نزدیک اما پیکانتو با نسل جدید و کاملا متحول شده اش در برابر میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 صف آرایی خواهدکرد.

 پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

در مسیر بلوغ و تکامل

در نسل جدید پیکانتو که با کد JA شناخته می شود، شاهد طراحی بسیار حساب شده و در عین حال جذاب هستیم، به طوری که به جرات می توان گفت پیکانتو در نسل سوم به بلوغ بصری قابل اعتنایی رسیده و در مقایسه با نسل قبل طراحی و حجم پردازی بدنه آن منظم تر و چشم نوازتر به نظر می رسد. با این حال و از انجا که درصد بالایی از خریداران این خودرو را مشتریان جوان تشکیل می دهند، دپارتمان طراحی کیا به هیچ وجه در طراحی خارجی و داخلی این خودرو محافظه کارانه، عمل نکرده است. در این بین نکته ای که شاید برای ما جالب بوده و از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این است که یکی از اعضای اصلی تیم طراحی نسل جدید پیکانتو، یک طراح ایرانی به نام «سید جواد غفاریان» است.

فاصله بین دو محور در نسل جدید پیکانتو نسبت به نسل قبل 15 میلی متر افزایش پیدا کرده و به 2.4 متر رسیده است. درحالی که طول خودرو تغییری نداشته و همان 3.59 متر باقی مانده است که این یعنی از طول هنگ اوور جلو و عقب کاسته شده است. در نتیجه پیکانتو نسل جدید جادارتر از نسل قبل احساس می شود و باید به این نکته نیز اعتراف کرد که در مقایسه با نسل قبل، فضاسازی های بهتری در کابین انجام پذیرفته و فضایی 255 لیتری صندوق عقب با توجه به کلاس و ابعاد خودرو، رقمی مناسب و قابل قبول به حساب می آید. صندلی های خودرو خوش ترکیب بوده و حمایت خوبی از بدن راننده و سرنشین دارند، علاوه بر اینها کیفیت مواد و متریال مورد استفاده در کابین نیز بهبود یافته (البته این بدین معنا نبوده که خبری از پلاستیک سخت در کابین نیست زیرا از خودرویی در این سگمنت نباید انتظارات زیاد و بیش از حدی داشت) و کیا اعداد کرده ایزولاسیون و عایق بندی کابین نسل سوم پیکانتو نسبت به گذشته به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهدبود.

 پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

نیم نگاهی به طراحی کابین و جلو داشبورد زیبا و ارگونومیک این هاچ بک کره ای، این نکته را به ما گوشزد می کند که پیکانتو در این بخش حرف های زیادی برای گفتن دارد و طراحی آن تا حدود زیادی شبیه خودروهای رده بالاتر و فراتر از این کلاس بوده و حسابی برای رقبایی چون فولکس واگن آپ!، تویوتا آیگو و هیوندای i10 خط و نشان می کشد.

سامانه مالتی مدیا و صفحه نمایش لمسی 7 اینچی که در بالاترین نقطه کنسول مرکزی جلو داشبورد تعبیه شده ، به اپل کارپلی و اندرویداتو مجهز بوده و رابط کاربری روان و دلنشینی دارد. همچنین پیکانتو آپشن ترمز اضطراری خودکار (AEB) را برای اولین بار در این سگمنت ارائه می دهد. هنوز نمی توان با قطعیت راجع به سطح تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی پیکانتو در بازار ایران صحبت کرد اما از آنجا که نماینده رسمی کیاموتورز در ایران یعنی اطلس خودرو، خودروها را در بالاترین رده تجهیزاتی به بازار عرضه می کند، وجود تجهیزاتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، سانروف، سامانه ورود بدون کلید و استارتر، آینه های برقی گرمکن دار، سنسور پارک عقب همراه با دروبین دید دنده عقب، سامانه کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل پایداری الکترونیکی و ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای بسیار محتمل خواهدبود. برخلاف نسل قبل، در نسل جدید خبری از نسخه 3 درب پیکانتو نه خواهدبود (البته این نسخه از پیکانتو مطابق انتظارات به بازار کشورمان راه نیافت) و پیکانتو در نسل جدید تنها در گونه هاچ بک پنج درب عرضه خواهدشد.

زیر پوست پیکانتو

گزینه های پیشنهادی کیا به خریداران اروپایی برای قوای محرکه نسل جدید پیکانتو شامل 2 پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی 1 لیتری 66 اسب بخاری باگشتاور 96 نیوتن متر و یک واحد 1.25 لیتری با قدرت 84 اسب بخار و گشتاور 122 نیوتن متر می شود، اما در تریم بالارده و مهیج GT-Line که قرار است لباسی اسپرتی تر و شرورانه تر بر تن نسل سوم پیکانتو برای ایفای هرچه بهتر نقش یک هاچ بک داغ (Hot Hatch) باشد، یک پیشرانه بنزینی یک لیتری توربو 99 اسبی با گشتاور 172 نیوتن متر مورد استفاده قرار گرفته است که با توجه به جثه خودرو کشش و شتابگیری بسیار خوب و جالب توجهی را برای آن فراهم می کند و طبق اعلام کیا، پیکانتو GT-Line قادر خواهدبود شتاب صفر تا 10.1 ثانیه ای را به ثبت برساند. هر سه پیشرانه قابل عرضه به طور استاندارد با یک گیربکس 5 سرعته دستی جفت و جور می شوند اما برای نمونه مجهز به پیشرانه 1.25 لیتری، یک گیربکس 4 سرعته خودکار نیز قابل سفارش است. به احتمال بسیار زیاد پیکانتوهای وارداتی به ایران از ترکیب پیشرانه 1.25 لیتری و گیربکس 4 سرعته خودکار بهره مند خواهندبود

 پیکانتو جدید، کوچکترین خودروی کیا در ایران

رو در روی رقبا

پیکانتو که در برخی بازارها نظیر کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان با نام «مورنینگ» شناخته می شود، در نسل جدید، تغییر و تحولات فراوانی را تجربه کرده تادر برابر رقبای مطرحش در بازارهای مختلف مقتدرتر از پیش ظاهر شود. در سال 2016 پیکانتو در سطح قاره سبز فروشی معادل 54982 دستگاه (2 درصد رشد نسبت به سال گذشته) داشته که آن را در رده دوازدهم لیست پرفروش ترین خودروهای سگمنت A (هاچ بک های جمع و جور) اروپا قرار می دهد.

صدرنشینان این سگمنت در بازار اروپا فیات پاندار و فیات 500 هستند که به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصصا داده اند و با سومین خودرو پرفروش این سگمنت یعنی فولکس واگن آپ! که فروشی 96836دستگاهی داشته است (8 درصد افت نسبت به سال گذشته)، فاصله قابل ملاحظه ای دارند.

علاوه بر این، سایه هموطن هیوندای نشان پیکانتو یعنی i10 که با فروش 85385 دستگاهی در رتبه چهارم این لیست قرار گرفته به شدت بالای سر پیکانتو سنگینی می کند. رنو تویینگو، تویوتا آیگو، اسمارت فورتو، لانچیا اپسیلون، پژو 108، سیتروئن C1 و اپل کارل و اکسهال ویوا نیز به ترتیب در رده های پنجم تا یازدهم این لیست و بالاتر از پیکانتو جای دارند .

بدون شک کیاموتورز با نسل جدید پیکانتو در اندیشه تغییر و بهبود اوضاع به نفع خود در این بازار پرتقاضا خواهدبود و نگاهی جدی به رتبه های بالاتر جداول فروش خواهدداشت. در بازار ایران خبری از تنوع بالا در این سگمنت، نظیر آنچه که در بازار اروپا شاهد آن هستیم، نبوده و همان طور که پیش از این گفتیم پیکانتو در بازار ایران رو در روی هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ قرار خواهدگرفت که با توجه به جایگاه مناسب برند کیا در بازار کشورمان و خدمات مناسب نماینده رسمی کیا، طراحی ظاهری و داخلی جذاب و امکانات رفاهی قابل توجه، پیکانتو در جلب نظر آن دسته از مشتریان که قصد خرید خودرویی در این کلاس را دارند، موفق خواهدبود.

نسل جدید پیکانتو در مدل 2017 با برچسب قیمتی 85 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود

منبع : ایران جیب



نظرات