1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی مزدا 3 فست بک 2018

بررسی مزدا 3 فست بک 2018

6 اسفند 1396
  • 0

با یک سدان کامپکت دارای موتور تنفس طبیعی بنزینی رو به رو هستیم که یکی از کلاس های محبوب حال حاضر دنیا است.

در مزدا 3 فست بک Skyactiv-G توربوشارژر و بال عقب دیده نمی شود. همچنین از سیستم چهارچرخ متحرک خبری نیست. اما آیا این مدل پایین تر از رقبا قرار می گیرد؟

بررسی مزدا 3 فست بک 2018

موتور و مشخصات فنی

مزدا این مدل فست بک را با امکان انتخاب دو موتور، دو مدل تجهیزات و یک سیستم تعویض دنده واحد ارائه می کند. مدل آزمایش شده دارای موتور 2 لیتری 4 سیلندر 118 اسب بخاری است که مانند نسخه دیزل دارای گیربکس 6 سرعته دستی و دیفرانسیل جلو است. موتور 148 اسب بخاری از موتور بنزینی اقتصادی تر و سریع تر است، البته قیمت بالاتری دارد. فقط دو نسخه از این خودرو موجود است: SE-L Nav و Sport Nav. این دو مدل تنها در اندازه رینگ ها و چند مورد جزئی دیگر تفاوت دارند. اگر به دنبال انتخاب متفاوتی هستید باید مدل هاچبک را انتخاب کنید: می توانید با هر کدام از موتورها یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک داشته باشید. البته نسخه دیزل این مدل ضعیف تر است و فقط با گیربکس دستی ارائه می شود.

بررسی مزدا 3 فست بک 2018

تمام نسخه های مزدا 3 فست بک مجهز به تجهیزات ایمنی و راحتی هستند که شامل start-stop موتور، ترمز اضطراری، سیستم کنترل دما دوگانه، گرمکن صندلی های جلو و کروز کنترل می شود.

تمام قطعات این خودرو به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند. شاید مورد چشمگیر یا سطح بالایی در آن موجود نباشد، اما طراحی هوشمندانه ای دارد، خوش ساخت است و برای دنیای واقعی ساخته شده است. منظور ما دنیای پر ترافیک و دارای اسفالت ناهموار است؛ نه یک پیست مسابقه رویایی.

سیستم اطلاعات-سرگرمی یکی از موارد جذاب مزدا 3 است. یک صفحه نمایش در داخل موجود است، اما اکثر تنظیمات معمول – مانند رادیو، دما و غیره – به وسیله کنترلر چرخشی و دکمه های میانبر انجام می شود. عملکرد آن دقیق و کار کردن با آن راحت است و به ندرت باعث می شود که چشمتان را از جاده بر دارید.

بررسی مزدا 3 فست بک 2018

یکی از نکات جالب، وجود ریست کننده مسافت است: دکمه ای که در میان پنل قرار دارد و پس از دهه ها استفاده، هیچ وقت پیشرفت نکرده است. اگر با شنیدن این موضوع فکر می کنید که با ترمز دستی قدیمی مواجه هستید اشتباه می کنید. با این که جای دست قسمت وسط کمی کوچک است، می توانید 2 پورت USB و یک اسلات کارت SD را در آن مشاهده کنید. همچنین اسلات CD و رادیو دیجیتال نیز موجود است.

به خاطر شیب کمتر سقف در مدل فست بک (نسبت به هاچبک) صندلی های عقب مناسب اند و برای 2 نفر بالغ درشت اندام یا 3 نفر معمولی جا دارند. صندوق عقب در حالتی که صندلی ها تا شده باشند از مدل هاچبک بزرگتر است (419 لیتر در برابر 364 لیتر). البته لازم به ذکر است که گاهی اوقات برای قرار دادن بار در خودرو، باید به پایین خم شوید که این مورد در مدل هاچبک دیده نمی شود. برف پاک کن عقب هم در فست بک وجود ندارد.

سواری

مزدا 3 فست بک به خوبی از پیچ ها عبور می کند، عملکرد دقیقی دارد و با سرسختی به جاده می چسبد. این خودرو دارای سیستم G-Vectoring Control است که طبق ورودی های فرمان، گشتاور مناسب هر چرخ را تنظیم می کند. شاید بر روی کاغذ خیلی قدرتمند به نظر نرسد، اما عملکرد بی نقصی دارد.

بررسی مزدا 3 فست بک 2018

تعویض دنده گیربکس 6 سرعته دستی نیز خیلی قابل توجه نیست.

ترمزها به خوبی کار می کنند و شما را نگران نمی کنند. سیستم تعلیق هم کار خود را انجام می دهد. تنها محدودیت این مدل، خروجی قدرت پایین است که برای رانندگی سریع و سخت طراحی نشده است.

فست بک یا هاچبک

خیلی متمایز نیستند. فقط می توانیم به فضای سر و بار بیشتر در مدل سدان اشاره کنیم. از نظر هزینه هم تفاوتی ندارند. مدل فست بک کمی سریع تر است و مدل هاچبک دارای برف پاک کن عقب است.

فست بک از نظر ظاهری چیزی دارد که هاچبک ندارد و آن هم هویت قوی تر است. این به خاطر استفاده از رنگ های ملایم است (علاوه بر رنگ Soul Red برند). مزدا می داند که طرفداران فست بک چه می خواهند. خطوط زیبایی در این مدل به کار رفته است و در مقایسه با مزدا 6 و هوندا سیویک ظاهر جالب تری دارد.

می توان گفت که در برابر سدان های 4در کامپکت دیگر انتخاب خوبی به شمار می رود. شاید به آئودی A3 فکر می کنید، بله، اما A3 کمی گران تر است.

خلاصه

اگر ظاهر این مدل را می پسندید و به یک خودرو 5در نیازی ندارید، می توانیم بگوییم که فست بک انتخاب معقولی است. عناصر مختلف با هماهنگی کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و با وجود یک موتور معمولی، شاسی آن باعث می شود که از رانندگی با مزدا 3 فست بک 2018 لذت ببرید.



نظرات