1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کم کم سواری‌های بزرگ منقرض می‌‌شوند

کم کم سواری‌های بزرگ منقرض می‌‌شوند

6 مرداد 1396
  • 1

خودروسازی‌های بزرگ این روزها بر خلاف گذشته به بازار سواری به چشم بازاری خطرناک و نامطمئن نگاه می‌کنند. دیگر از سودهای بزرگ و تضمین شده گذشته خبری نیست. برخی همچون کیا و هیوندای ماه های اخیر با افت فروش‌های بزرگ در بازارهای بزرگ مواجه شده‌اند و برخی همچون تویوتا از شاسی‌بلندهای‌شان برای نجات و جبران ضررهای این بازار کمک گرفته‌اند.

 کم کم سواری‌های بزرگ منقرض می‌‌شوند

در قاره آسیا، خودروسازانی همچون هوندا همچنان امیدوارند که روند فعلی بازار اتومبیل تغییر کند و در بخش SUV از روند صعودی خارج شود و به نفع سواری‌ها به روزگار خوش گذشته برگردد. به همین امید است که هوندا، مدل ۲۰۱۸ آکورد را با تغییرات فراوان و آپشن‌های تازه به بازار می‌فرستد و البته با همه تبلیغاتش نمی‌تواند اطمینان به نفس کامل نشان دهد و هیچ نگرانی‌ از خود بروز ندهد. کمری هم در کنار آکورد همچنان برای حفظ بازار سواری میدسایز می‌جنگد. اما هوندا و تویوتا برای آن‌که کارخانه‌های عظیم تولید و مونتاژ سدان خود را فعال نگه‌دارند، باید خریداران را تشویق کنند که به سمت بازار SUV نروند و برای این منظور، بیشتر و بیشتر به مدل‌های جدید و جذاب نیاز دارند.

تعدادی از تحلیل‌گران می‌گویند هنوز به بازار سدان می‌توان امید بست و خودروسازان بزرگ در این مورد کمتر از کوچک‌ترها باید نگران باشند.

استفانی برینلی، تحلیلگر ارشد موسسه IHS Markit یکی از این افراد است که به روزنامه فیلیپینی مانیلا تایمز گفته است: «بازار تغییر کرده است، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از خریداران هستند که می‌خواهند سدان داشته باشند. هوندا و تویوتا چالش‌هایی در این حوزه دارند اما نقش‌آفرینان کوچک‌تر بازار بیشتر در معرض خطر هستند.»

کرایسلر در اوایل سال جاری میلادی بخش میدسایز بازار را به کلی کنار گذاشته است. خودروسازان دیگر هنوز تا این اندازه ناامید نشده‌اند اما یقینا امور مالی خودروسازان بزرگ سراسر جهان با نگرانی به آینده خودروهایی همچون کیا اپتیما و کیا کادنزا ، هیوندای سوناتا، نیسان ماکسیما، فولکس‌واگن پاسات، تویوتا آوالون، شورولت ایمپالا و فورد تاروس نگاه می‌کنند.

در بخش سدان‌های بزرگ ظاهرا وضع بدتر از میدسایز و کامپکت است. خبرگزاری «اخبار خودرویی» (اتوموتیونیوز) دوشنبه شب در گزارشی با عنوان «سدان بزرگ آب می‌رود تا به فراموشی سپرده شود» نوشته است شورولت ایمپالا که چهار سال پیش نسل دهمش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از فروش تا ربودن انواع جوایز، همه‌گونه موفقیتی را تجربه کرد و به نماد نوزایی (رنسانس) جنرال موتورز پس از دوران ورشکستگی بدل شد، اکنون که می‌خواهد به نسل یازدهم برسد، با چهره‌هایی عبوس روبه‌رو است. از سرعت فروش آن کاسته شده و تولید آن نیز به خزیدن افتاده است. این خبرگزاری از نمایندگی‌های مرکزی فروش شورولت در ایالات متحده آمریکا آمار داده که در حال حاضر در هر دو ماه ممکن است یک مورد مشتری ایمپالا باشد.

به نوشته اتوموتیونیوز اکنون بلای استقبال خریداران آمریکایی از کراس‌اوور و SUV دامن‌گیر همه سدان‌های فول‌سایز شده است که زمانی سلاطین جاده‌های آمریکا بودند.

هیوندای در ماه جاری میلادی اعلام کرد که از عرضه آزرا پس از فروش فاجعه بار ۱،۷۹۲ دستگاه در ایالات متحده در نیمه اول سال میلادی ۲۰۱۷ دست برخواهد داشت. شورولت نیز در هفته‌های اخیر از انقراض دو فول‌سایز SS و تایید کاپریس خبر داده است. انتظار می‌رود فورد نیز تاروس را از فهرست محصولات خود برای عرضه در آمریکای شمالی خارج و عرضه نسل جدید این خودرو را به چین محدود کند.

دیِو سولیوان، تحلیلگر AutoPacific در اشاره به شکست‌های پیاپی سواری‌ها در بازار آمریکا می‌گوید: «هیوندای آزرا فقط اولین مورد از تلفات در بخش سدان بزرگ است. ایمپالا می‌تواند با سرنوشت مشابهی روبه‌رو شود. آینده همچنان بیشتر و بیشتر تیره و تار می شود. ما در مرحله میانی وداع دائمی با بخش سدان و کوپه هستیم.»

فروش سدان‌های بزرگ تا این زمان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۸ درصد کاهش یافته که بیش از دو برابر نرخ کاهش سال گذشته در همین دوره زمانی است. سهم بخش سواری‌های فول سایز در بازار ایالات متحده در دهه گذشته به میزان دو سوم کاهش یافته و در حال حاضر به فقط ۲٫۳ درصد رسیده است. خودروسازان اکنون حتی کمتر از سال ۲۰۰۹، نقطه اوج رکود اقتصادی آمریکا در آن کشور، خودروهای سبک می‌فروشند در حالی‌که کل فروش صنعت خودرو در آمریکا از آن زمان ۶۵درصد افزایش داشته است.



نظرات

  • حبیب حبیب (7 مرداد 1396 ساعت 00:10)

    تقصیر خودشون خوب بیان پراید و تیبا وسمند رانا و دنا و 405تولید کنن تا تولیدشون بره بالا.خارجیا که خودرو ساز نمیستن هیچ کدوم از این شرکتهایی ک نام بردی مثل ایران خودرو وسایپا نیستن و هیچ کدوم از محصولاتشون نمیتونه با خودروسازهای ایرانی رقابت کنه میگی ن از نعمت زاده بپرس