1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

26 مهر 1396
  • 1

اگر نگوییم که هیوندای سنتنیال در ایران ناشناخته است، اما به یقین می‌توانیم بگویم که شناخت کمتری نسبت به آن وجود دارد. نسل حاضر سنتنیال را می‌توان یک سدان بزرگ لوکس دانست که هیوندای هر چه در چنته داشته را به پای آن ریخته است. این خودرو را می‌توان آخرین دستاورد لوکس خودروساز کره‌ای با برند خود قلمداد کرد چرا که پس از آن محصولات لاکچری هیوندای تنها با برند جنسیس عرضه می‌شوند.

 غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

نخستین نسل از این خودرو در سال 1999 با همکاری میتسوبیشی ژاپن با هدف رقابت با مرسدس‌بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری 7 و سانگ‌یانگ Chairman طراحی گردید.

نسل دوم هیوندای سنتنیال (تولید از سال 2009) که در ایران تردد می‌کند از یک پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری برخوردار است که با قدرت 366 اسب بخار و گشتاور 439 نیوتن بیشینه سرعت 260 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 7 ثانیه را برای این خودرو فراهم کرده است. این پیشرانه غول پیکر از سیستم تزریق مستقیم سوخت از نوع GDI و جعبه‌دنده 8 سرعته خودکار بهره می برد.

طراحی خارجی

 غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

طراحی ظاهری هیوندای سنتنیال در مدل 2016 نیز همچنان بر پایه آخرین فیس لیفت خود یعنی ایکاس است که نخستین بار در سال 2013 ارائه شد. این خودرو طی این سال ها چندان تغییری به خود ندیده اما چراغ های آن نسبت به مدل پیشین با یک بازطراحی از زیبایی بیشتری برخوردار شده اند. افزون بر این، استفاده صحیح از خطوط برجسته در نمای جلو ظاهری خشن و قدرتمند به هیوندای سنتنیال بخشیده است. جلوپنجره و رینگ های آلیاژی نیز که از مدل 2015 تغییر کرده اند به همراه دو اگزوزهای قرار گرفته در سپر عقب موجب زیبایی هرچه بیشتر نمای خارجی این خودرو گشته اند.

طراحی داخلی

 غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

طراحی داخلی سنتنیال نیز جذاب و راضی کننده است و از سال 2015 با تغییرات عمده همراه بوده که از جمله آنها می توان به گسترش تریک چوبی داشبورد، روکش چرم صندلی ها با دوخت جدید، بازطراحی دسته دنده و غربیلک فرمان و ساعت آنالوگ تعبیه شده بر روی داشبورد اشاره کرد. افزون بر این، فضای جادار کابین، برخورداری از سانروف 4 حالته و وجود مانیتورهایی برای سرنشینان عقب نیز هیجان سوار شدن بر این خودروی لوکس را افزایش می دهد.

امکانات و تجهیزات ایمنی

 غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

هیوندای سنتنیال توانسته از موسسه ایمنی NHTSA ایالات متحده 5 ستاره ایمنی دریافت کند و از این حیث جزو ایمن ترین خودروهای حال حاضر دنیا به شمار می رود. بدنه ای تمام فولادی با مقاومت بالا در تصادفات و برخورداری از سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، سامانه کنترل کشش (TCS)، سیستم راهنمایی پارک (PGS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز تنها بخشی از قابلیت های ایمنی هیوندای سنتنیال به شمار می روند. در کنار تمام این امکانات ایمنی باید ترمز الکترونیکی (EPB)، سیستم تشخیص نقطه کور خودرو (BSD)، کمربند ایمنی پیش کشنده، کروز کنترل هوشمند و 9 کیسه هوا برای سرنشینان جلو و عقب را نیز اضافه کرد.

هیوندای سنتنتیال در مدل 2016 خود از 4 دوربین نصب شده بر روی جلوپنجره، آینه های جانبی و سپر عقب به منظور دید 360 درجه بهره می برد. افزون بر این سیستم نمایشگر مجازی یا HUD (Head-Up Display) نیز اطلاعاتی نظیر محدوده جاده، فاصله با خودروی روبرو، محل پیج ها و اطلاعات مهمی نظیر موقعیت مکانی رستوران ها و پمپ بنزین ها را بر روی شیشه جلو به نمایش می گذارد. از دیگر امکانات رفاهی هیوندای سنتنیال مدل ۲۰۱۶ می توان به تنظیم برقی کلیه صندلی ها، فرمان مجهز به گرمکن، بخارزدایی خودکار از شیشه ها، سیستم مولتی مدیا مجهز به 16 اسپیکر همراه با آمپلی فایر و ساب ووفر و پشتیبانی از پورت های USB، AUX، iPod Cable، صفحه نمایش 9.2 اینچی، تنظیم خودکار چراغ های جلو در پیچ جاده ها و سنسور باران اشاره کرد.

وضعیت و قیمت در بازار ایران

 غول دوست‌داشتنی کره‌ای در ایران ؛ هیوندای سنتنیال

واردات این خودرو از سال 2014 به دلیل حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی ممنوع اعلام شد و هم اکنون در بازار ایران تنها سنتنیال های تولید سال 2011 تا 2013 موجود هستند که قیمت این مدل خودروها نیز از230 تا 380 میلیون تومان متغیر است.



نظرات

  • بهرام بهرام (27 مهر 1396 ساعت 10:23)

    واقعا محشر و بینظیره. من بنز اس، ب ام و ٥٢٠، لکسوس nx در مقاطع مختلف داشتم. اما هیچ کدوم حتی به گرد پای سنتنیال هم نمیرسند. بینهایت نرم، بیصدا، کم خرج و پر آپشن
    به نظر من بنز و ب ام و فقط پول برندشون رو میگیرند.
    ب ام و که همیشه خدا خرابه با خرجایی که بری تعمیرگاه زیر یک تومن نیست و سواری خشک.
    بنز کمتر خراب میشه اما کمر شکنه هزینه هاش.
    برای اثباتش میتونید به تعمیرگاه های بنز و ب ام و در سطح شهر سر بزنید و صاحب تعمیرگاه بپرسید.
    امیدوارم بعضی از دوستان که تاحالا حتی از نزدیک نه سنتنیال و نه بنز اس و ب ام و رو دیدند نیان و متعصبانه نظرات غیر کارشناسانه بدند. انشاالله هر کی میخواد از رانندگی حتی تو ترافیکم لذت ببره، شده یکبار هم سواری سنتنیال رو تجربه کنه