1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

31 تیر 1396
  • 0

در طول فعالیت حرفه ای که تاکنون داشته ام این اولین باری است که در پیست رینگ، یک ماشین را تست می کنم. در طول این تست یک استینگر جدید در اختیار ما قرار گرفت و دیگر استینگر در جلوی ما توسط راننده بلژیکی کیا هدایت می شد و این طور که معلوم بود او نیز از پیچ و خم های پیست چندان آگاهی نداشت چرا که تنها 5 ثانیه پس از ورود به پیست او پایش را بر روی گاز گذاشت و من نیز به ناچار این کار را کردم و دور اول را با هم در پیست به پایان رساندیم؛ اما موردی که مشخص بود او نمی دانست که ما ژورنالیست هستیم و نه راننده حرفه ای فرمول 1؛ چرا که تا قبل از ورود به پیست حین رانندگی و حتی پس از اتمام تست نیز ما به طور حضوری او را ندیدیم و تنها از طریق گیرنده های رادیویی که در اختیار داشتیم با یکدیگر در ارتباط بودیم.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

در هر صورت خیلی سریع، پیچ و خم های پیست نورنبرگ را فرا گرفتیم و با وجود اینکه تا قبل از این هرگز در این پیست رانندگی نکرده بودم و یک راننده حرفه ای نیز نبودم، اما رانندگی با کیا استینگر GT، اعتماد به نفس خاصی به من می داد و بسیار لذتبخش بود و مشخص بود این ماشین برای مسابقه ساخته شده است.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

اولین چیزی که در مورد این ماشین جلب توجه می کرد، محکمی آن بود چرا که بدنه آن هرگز شبیه به گرانیت خوش تراشی که در ماشین های مرسدس بنز شاهد آن هستیم نبود. استینگر GT عمداً سنگین ساخته شده است چرا که مهندسین این شرکت در نظر داشتند تا با دست نامرئی که این ماشین را به سمت زمین فشار می دهد(وزن زیاد آن)، بتوانند به وقار و روانی در حرکت آن کمک کنند.

اما به نظر می رسید این ماشین با وزن 3800 پوندی که دارد و با توجه به دیفرانسیل عقب بودن آن، نیاز به کمی کاهش وزن دارد اما در هر صورت به طور کلی با همین وزن نیز عملکرد نسبتاً خوبی ارائه کرده است(توجه داشته باشید که ماشین تستی که در اختیار ما قرار گرفت از تمامی آپشن ها از جمله سان روف، 15 بلندگوی استریو، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو و ... برخوردار بود).

کمک فنرهای قابل تنظیم این ماشین که در تمامی مدل های GT نیز مرسوم است، تنها در حالت تنظیمات اسپورت استفاده می شدند و بدون اغراق عملکرد فوق العاده ای در کنترل بدنه و لرزش های ماشین داشت و این عملکرد خوب را مدیون اعتماد به تایرهای ماشین است. برای رانندگی در پیست، ترجیح می دهم که چرخ ها کمتر بچرخند تا وزن ماشین بر روی آنها اثر منفی نگذارد اما این مورد در جاده های عادی چندان مهم به نظر نمی رسد.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

استقامت این ماشین در کشش ها و تغییر وضعیت ها به واقع راز موفقیت فروش مناسب و البته سواری لذتبخش کیا استینگر GT محسوب می شود. با وجود اینکه این ماشین از بسیاری از هم کلاس های خود مثل سری 3 BMW یا آئودی A4 یا مرسدس های کلاس C بزرگتر و سنگین تر است، اما عملکرد آن در پیست بسیار نرمال و طبیعی ارزیابی شد. وزن این ماشین در نیم پیچ ها به آرامی منتقل می شود و این کار با مهارت خاصی و بدون اذیت شدن و فشار به شاسی صورت می گیرد.

این ماشین محدودیت رانندگی خاصی ندارد و محدودیت سرعت برای ماشین های خیابانی معنا ندارد و نه کیا استینگر GT؛ چرا که با توجه به تحت کنترل بودن چرخ ها در کیا استینگر GT، شما می توانید به جای حرکت آهسته و خروج از پیچ ها، با سرعت های بالا و بدون هیچ مشکلی با این ماشین از پیچ ها عبور کنید.

فرمان این ماشین که به صورت برقی نیز کار می کند، بهترین نمونه حال حاضر بازار به شمار نمی رود اما عملکرد مناسبی از خود نشان داد به طوری که می توان از آن به عنوان بهترین فرمان تاریخ محصولات شرکت کیا نام برد. موتور این ماشین که بیشتر برای حالت مسابقه طراحی شده است، هرگز به فرمان اجازه سنگین شدن نمی دهد و این دقیقا همان چیزی است که بسیار از رانندگان ماشین های اسپورت از ماشین انتظار دارند؛ چرا که با وجود چنین فرمان هایی هرگز سطح جاده توسط راننده حس نمی شود. اطلاعات زیادی از تایرهای جلو این ماشین منتشر نشده است اما با تایرهایی که ما در ماشین تستی خود دیدیم، به سادگی می توان حدس زد که قادر به واکنش سریع در موقعیت های سخت هستند.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

گریز از مرکز فرمان در این ماشین کمی کند است که البته برای ثبات خودرو در سرعت های بالا یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می شود و اگر کمی آن را بچرخانید سریع تر هم می شود. برای سواری در پیست مسابقه من کمی آن را سریعتر حرکت دادم و با اینکار کیا استینگر دقیقا همان چیزی شد که از یک ماشین GT انتظار می رود.

از طرف دیگر، چرخ های عقب این ماشین آنقدر سریع می چرخند که گویی به زمین چسبیده اند، تنها در صورتی می توانید چرخش آنها را به آهستگی ببینید که استینگر GT در حال دور زدن باشد. در این قسمت، کیا استینگر امتیازات خوبی بابت مهندسی مناسب سیستم تعلیق و البته دیفرانسیل مکانیکی ضد لغزندگی دریافت می کند(طبق اظهارات مسئولین کیا، دیفرانسیلی که به طوری برقی کنترل شود در دست ساخت است اما هنوز برای استفاده در محصولات کیا آماده نشده است).با توجه به گزارشات و تجربیات قبلی در این زمینه، می توان حدس زد خروجی استفاده از دیفرانسیل برقی، خطی است و چرخ ها به طور کامل در اختیار راننده قرار می گیرند که این ویژگی برای دریفت بسیار عالی به نظر می رسد.

نکته مثبت دیگر این ماشین، تایرهای میشلن اسپورت 3 آن است که به طور اختصاصی برایش ساخته شده است.شیارهای موجود در این تایرها مخصوصا در چرخ های عقب، بسیار جذاب هستند و آماده پاسخگویی سریع به هر حرکت فرمان می باشند. وقتی با سرعت بالا با این ماشین حرکت می کنید، شاید صدای کمی از تایرها به گوش برسد اما به ندرت پیش می آید که راننده ای بخواهد در جاده های معمولی با نهایت سرعت این ماشین حرکت کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب تایرهای این ماشین ریشه در طراحی شاسی مناسب آن نیز دارد.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

باید از ترمزهای برمبو کیا استینگر نیز تمجید کنیم چرا که در تمامی 5 دور مسیری که در پیست طی کردیم از سرعت 155 مایل در ساعت ترمز کردیم و در هر دور بدون کوچکترین مشکلی، ماشین در زمان مناسبی متوقف شد. پدال ترمز کیا استینگر نیز بسیار نرم و روان است به طوری که با کوچکترین لمسی و بدون فشار اضافی ترمزها را درگیر می کند که البته در برخی لحظات باعث توقف ناگهانی ماشین می شود ولی به طور کلی پدال های آمریکایی که بر روی این ماشین کار شده بود را بیشتر از نمونه های اروپایی آن پسندیدم چرا که خاک کمتری بر روی آن می ماند.

در پیست، به سراغ تست استقامت و کنترل ماشین در سرعت بالا و در حالت اسپورت رفتیم و در این حالت نیز تکان های ناچیزی در ماشین رویت شد که قابل چشم پوشی بودند. این تعادل در حرکت در سرعت بالا نیز مرهون شاسی بی نظیر ESC بود که البته برای بهتر شدن کمی نیاز به کار بیشتر داشت.

اگر عملکرد ماشین برای شما مهم است، باید کیا استینگر را در وضعیت دیفرانسیل عقب برانید. توجه داشته باشید که در کیا استینگر شما قابلیت راندن در حالت چهار چرخ متحرک یا 4WD که توسط شرکت هیوندای طراحی شده است را هم دارید. رانندگی در حالت 4WD، به بهبود عملکرد کلاچ های مرکزی، دیفرانسیل ها،فعال سازی ترمز بر مبنای گشتاور کمک می کند. مسئولین شرکت کیا مدعی اند که عملکرد این ماشین در وضعیت آب و هوایی بد، متوسط است اما در یک روز آفتابی تابستانی، تمام ویژگی های یک ماشین کامل را دارا است.اضافه شدن 155 پوند به وزن قسمت جلوی ماشین، حس سنگین تر شدن استینگر را به سرنشینان نمی دهد و تاثیر منفی بر روی عملکرد ماشین در پیچ ها نیز ندارد. در مجموع باید گفت، خریدارانی که در مناطق با آب و هوای نامساعد زندگی می کنند باید به تمامی این مسائل دقت کنند اما راندن در وضعیت استفاده از دیفرانسیل عقب در هر شرایط جوی مناسب به نظر می رسد.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

یک کمک فنر تقریباً نمایشی نیز به عنوان توربو در این ماشین تعبیه شده که برای رانندگی در وضعیت 4WD، کمک کمی به راندن آسان ماشین می کند. با وجود قدرت موتور 365 اسب بخاری و گشتاور 376 پوند فوتی و استفاده از موتور شش سیلندر توربوشارژ دو قلو و وزن نسبتاً زیاد آن، اما عملکرد کیا استینگر در خروج از پیچ ها چندان راضی کننده ارزیابی نشد و واکنش کند و آهسته ای برای خروج از پیچ ها از خود نشان می داد. استفاده از توربو در این ماشین اشتباه محض بوده است چرا که باعث کند شدن شتاب ماشین در لحظات حساس شده است.

اما از طرف دیگر، موتور این ماشین که بازطراحی موتورهای با پیشرانه 3.3 لیتری و شش سیلندر کیا محسوب می شود، قدرتمند ارزیابی می شود. وقتی حالت پرشتاب در این ماشین فعال است، استینگر GT را با توجه به سایز و اندازه اش می توان ماشینی سریع به حساب آورد چرا که قادر است ظرف 4.9 ثاینه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد. نمایندگی آمریکا کیا به ما اعلام کرد که سفارش ساخت سیستم اگزوز قوی تری را برای بارگذاری در محصولات جدید داده اند تا حضور این ماشین در جاده ها با صدای غرشش احساس شود.

آخرین قسمت از ارزیابی های ما از این ماشین به طراحی داخلی و سیستم انتقال هشت دنده اتوماتیک آن مربوط می شود.گیربکس بسیار خوبی در این ماشین به کار رفته و عملکرد آن در پیست مانند بسیاری از سدان های استاندارد ZF هشت دنده اروپایی ارزیابی شد. تعویض دنده ها در این ماشین به سرعت و بسیار روان انجام می شود به طوری که اگر ماشین را در وضعیت اسپورت قرار دهید، به خوبی به صحت این ادعا پی خواهید برد. در سرعت بالا پدال های گاز و ترمز را در وضعیت تعویض دنده دستی امتحان کردم که در کمال تعجب متوجه واکنش کند ماشین به حرکت پدال ها در سرعت های بالا شدم و عملکرد گیربکس در وضعیت اتوماتیک را نسبت به وضعیت دستی، بهتر ارزیابی کردم.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

در قسمت صندلی سرنشینان، شاهد صندلی عالی برای راننده و بالشتک های متجرک و قابل تنظیم برای راحتی کردن بودیم که نکته مثبتی برای کیا استینگر GT تلقی می شود. از چرم مرغوبی نیز بر روی صندلی ها استفاده شده که رانندگی با این ماشین را بسیار لذتبخش تر جلوه می کند.

اما متاسفانه صندلی کنار راننده بسیار عریض و تا حدی ثابت تعبیه شده که بالشتک های آن نیز حرکت نمی کند و این موضوع فضای بیشتر از حد نیاز سرنشین کنار راننده را در اختیار وی قرار می دهد. چرخ فرمان نیز مانند مدل های سری M در BMW بسیار ضخیم طراحی شده که کار با آن را ساده تر می کند. پنجره های عقب این ماشین کمی کوچک به نظر می رسند اما زاویه دید بیرونی آن مناسب ارزیابی می شود.

علی رغم اینکه شرکت کیا، ماشین استینگر Gt خود را در پیست مسابقه ای نورنبرگ در اختیار ما قرار داد اما باید گفت که این ماشین برای سفر نیز مناسب است و تنها برای مصارف مسابقه ای و سرعتی ساخته نشده است. برخی از آپشن های این ماشین عمداً برای رانندگی آسان طراحی شده اند و این بخش ها با ویژگی های یک ماشین اسپورت در تناقض هستند.پس از بررسی هایی که تیم کارشناسی ما انجام داد، به نظر می رسد خرید این ماشین با قیمت مناسبش بهتر از شورلت SS، با طراحی نامناسب و گران قیمت باشد. علاقه مندان به داج شارژر و کرایسلر 300 نیز با یکبار تجربه رانندگی با این ماشین، عاشق فضای داخلی و صندوق عقب بزرگ آن می شوند.

این ماشین دومین سدان کیا است که با محور عقب ساخته شده است و اولین سدان اسپورت و البته سریع ترین ماشین کمپانی نیز به شمار می رود. جایگزین مناسب پیدا کردن برای کیا استینگر GT در دنیای خودروسازی امروزی بسیار سخت است.

 کیا استینگر GT 2018؛ خودرویی فوق العاده از همه جهت

قیمت این ماشین با موتور توربوشارژ 4 سیلندر حدود 30 هزار دلار و با توربوی دوقلو 6 سیلندر حدود 40 هزار دلار و حداکثر قیمت آن با تمامی آپشن ها 50 هزار دلار خواهد بود. این ماشین در قلب بازار و در جایی که رقبای زیادی مشغول فعالیت در این کلاس هستند، ساخته شده است. این ماشین از طرفی به عنوان یک ماشین مسافرتی بزرگ برای اروپایی ها و یک سدان جادار و قدرتمند با دیفرانسیل عقب مناسب برای آمریکایی ها محسوب می شود.

از لحاظ زیبایی نیز آنقدر لوکس است که هر خریدار ماشین های لوکسی را به سمت خود بکشاند و حتی خریدارانی که بودجه متوسطی نیز در اختیار دارند، نیز قادر به خرید این ماشین زیبا هستند.

کیا با عرضه این ماشین جدید تصمیم گرفته سهم خود از بازار خودرو را پس بگیرد و با وجود راحتی سواری با این ماشین و اسپورت و لوکس بودن آن، احتمال موفقیت آن بسیار بالا ارزیابی می شود. فارغ از گذشته و تاریخ کیا استینگر، اما کیا استینگر GT جدید آماده فتح قله های بسیاری در دنیای خودروسازی است.



نظرات