1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جگوارهایی که شاید پایشان به ایران برسد

جگوارهایی که شاید پایشان به ایران برسد

12 شهریور 1395
  • 0

به‌رغم تمامی بدبیاری‌هایی که طی سالیان اخیر دامن‌گیر سازندگان بریتانیایی شده، ولی به‌جرئت می‌توان این خطه را یکی از مراکز اصلی لوکس سازان عالم به شمار آورد.

سرزمینی که از بهترین استادکاران تا مبرزترین ویژه سازان را در دل خود جای داده و کماکان برق ساخته‌هایش نفس عشاق را به شماره می‌اندازد. رولزرویس، بنتلی، آستون مارتین، جگوار، رنجروور و… تنها معرف یک نام خشک و خالی نیستند بلکه کوله باری از تکنیک، فن‌آوری و تجربه را نیز با خود به یدک می‌کشند، تجربیاتی که بسیاری از سازندگان قدر و توانمند دنیا هم از خیر وجودشان بی‌بهره‌اند.

بنا به مندرجات برخی از منابع مطلع، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، سه مدل از جگوار به نام‌های XE ،XF و XJ راهی ایران خواهند شد؛ به همین بهانه سعی نمودیم که نگاهی گذرا به ویژگی‌های هر یک از این سه داشته باشیم.

جگوار XE

کوچک‌ترین مدل در بین این سه‌گانه‌های جگوار،XE نام دارد. این خودرو یک سدان میان‌سایز است که برای نخستین بار، ماه مارس سال 2014 میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو پا به عرصه وجود نهاد. تولید آن نیز اندکی بعد و در ماه آوریل سال 2015 میلادی آغاز گردید. طرح بدنه این خودرو، امضای طراح بلندآوازه بریتانیایی به نام یان کالوم (IAN CALLUM) را در دل خود جای داده و اولین خودرویی از جگوار به شمار می‌آید که از شاسی مونوکوک آلومینیمی بهره می‌برد. در حال حاضر، این مدل تنها در گونه چهار درب سدان تولید می‌شود و در بازارهای جهانی با خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس C، بام و سری 3 و لکسس IS به رقابت و هماوردی می‌پردازد.

3 مدل احتمالی جگوار برای حضور در بازار ایران

هم‌اکنون، جگوار XE با نسخه‌های متفاوتی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی تولید می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در انواع 4 سیلندر (2 لیتری توربو شارژ) و 6 سیلندر (3 لیتری سوپر شارژ) عرضه می‌شوند. در این میان، پیشرانه 2 لیتری بنزینی در دو نسخه 197 و 237 بخاری در دسترس خریدارانش قرار می‌گیرد و نیروی تولیدی پیشرانه 3 لیتری بنزینی هم معادل 335 اسب بخار است.

پیشرانه دیزلی این خودرو 4 سیلندر بوده و 2 لیتر حجم دارد، این پیشرانه به سامانه توربو شارژ مجهز و در دو نسخه 161 و 178 اسب بخاری عرضه می‌شود. نیروی حاصل از پیشرانه، به واسطه گیربکس‌های 6 سرعته دستی و یا 8 سرعته اتوماتیک (ساخت ZF) به چرخ‌های عقب این خودرو منتقل می‌شود. در حال حاضر، جگوار XE فقط در کشور بریتانیا به تولید می‌رسد.

سایت خودرویی «AUTOEXPRESS» بریتانیا، سواری و هندلینگ عالی XE و آلایندگی بسیار پایین پیشرانه‌اش را که موجب معافیت مالیاتی آن شده، جزو نکات مثبت این خودرو برشمرده و در مقابل، فضای داخل جگوار XE را کمی تنگ و سایز صندوق عقب آن را هم کوچکتر از رقبایش ارزیابی نموده است. در عین حال، کیفیت پایین برخی از قطعات موجود در کابین را نیز از دیگر نکات منفی آن دانسته است.

با توجه به مقررات گمرکی موجود که تنها ورود خودروهایی با حجم پیشرانه زیر 2500 سی‌سی را به کشور مجاز دانسته است.

به احتمال زیاد، تنها نسخه 2 لیتری آن راهی ایران‌زمین خواهد شود. در حال حاضر، بهای نسخه‌های دولیتری جگوار XE در بازار امارات بین 169 هزار الی 200 هزار درهم است.

از آنجایی که شتاب و سرعت، از مختصات مورد علاقه بیشتر هم‌وطنانمان است، در این متن ارقام مربوط به شتاب و سرعت نسخه‌های 2 لیتری و 237 اسبی نصب شده در سه مدل XE،XF و XJ را ذکر نمودم. شتاب صفر تا صد نسخه 2 لیتری و 237 اسب بخاری جگوار XE، معادل 6.8 ثانیه و سقف سرعت نهایی آن که تازه محدود هم شده برابر با 250 کیلومتر بر ساعت است.

جگوار XF

>

جگوار XF یک سدان میان‌سایز اجرایی است که نخستین نسل از آن در فصل پاییز سال 2007 میلادی به نمایش درآمد، ولی نسل دوم و یا فعلی آن از ماه سپتامبر سال 2015 میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو نیز همچون برادر کوچکترش XE از شاسی تمام آلومینیمی بهره برده و طراحی بدنه آن نیز توسط یان کالوم صورت پذیرفته است.

3 مدل احتمالی جگوار برای حضور در بازار ایران

طیف پرشماری از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی، چرخش چرخ‌های این مرکب اشرافی را عهده‌دار هستند. پیشرانه‌های بنزینی شامل انواع 4 سیلندر (2 لیتری مجهز به توربو شارژ) و 6 سیلندر (3 لیتری) هستند. توان خروجی پیشرانه 4 سیلندر بنزینی معادل 237 اسب بخار است و پیشرانه 6 سیلندر بنزینی هم در دو نسخه 340 و 381 اسب بخاری عرضه می‌شوند.

پیشرانه‌های دیزلی هم در انواع 2 و 3 لیتری عرضه می‌شوند. در این میان، پیشرانه 2 لیتری دیزلی تنها در دو نسخه متفاوت 163 و 179 اسب بخاری عرضه می‌شود و پیشرانه سه لیتری دیزلی هم تنها در یک نسخه 300 اسب بخاری. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از گیربکس‌های 6 سرعته دستی،6 و 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. در حال حاضر، این مدل در کشورهای همچون بریتانیا و هند به تولید می‌رسد و عمده رقبای آن نیز در بازارهای جهانی، خودروهایی همچون بام و سری 5، آئودی A6، مرسدس بنز کلاس E و لکسس GS هستند.

سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، مواردی از جمله استایل شیک، اصلاح فضای پا در ردیف عقب و هزینه‌های نگهداری پایین را از نکات مثبت جگوار XF برشمرده است؛ و در مقابل، این موارد را هم جز منفی‌های آن دسته‌بندی نموده است: کیفیت و کارایی پیشرانه باید بهتر از این باشد، برخی از متریال به کار رفته در این خودرو چندان پریمیوم نیستند، بهای آن گران‌تر از رقبایش است.

نسخه‌های 2 لیتری این خودرو در بازار امارات، با بهایی بین 179 هزار الی 260 هزار درهم معامله می‌شوند. شتاب صفر تا صد نسخه 2 لیتری و 237 اسب بخاری جگوار XF معادل 7 ثانیه و سرعت نهایی آن معادل 248 کیلومتر بر ساعت است.

جگوار XJ

>

در میان این سه‌گانه‌های جگوار، هیچ‌کدام به اندازه XJ از مایه‌های تجمل، زیبایی و وقار بهره‌مند نیستند، این گربه با اصالت بریتانیایی، رقیبی قدر برای دیگر همتایان خود در سرتاسر عالم به شمار می‌آید و تنها نگاهی گذرا به مشخصات فنی آن، آتش هراس و تشویش را در دل هر برند پرمدعایی شعله‌ور می‌سازد.

3 مدل احتمالی جگوار برای حضور در بازار ایران

مدل XJ، سدانی فول سایز محسوب شده و سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. نخستین نسل از آن در سال 1968 میلادی، پا به میدان رقابت‌های جهانی نهاد و همین مدل بود که نام جگوار را در سرتاسر عالم بلندآوازه نمود.

نسل فعلی این خودرو، برای نخستین بار، در ماه جولای سال 2009 میلادی و در گالری ساعتچی (SAATCHI) شهر لندن و با حضور مشاهیری همچون جی لنو (JAY LENO) و الی مک‌فرسون (ELLE MACPHERSON) رونمایی شد.

بدنه این خودرو، همچون دیگر برادرانش توسط شخص یان کالوم تراش خورده و در طراحی آن سعی شده که عناصری از نسل‌های پیشین XJ هم حفظ گردد. از لحاظ ابعادی، این نسخه پهن‌تر، بلندتر و به‌مراتب بزرگتر از اسلاف خود به نظر می‌رسد. در حال حاضر، جگوار XJ تنها در گونه چهار درب به تولید رسیده و در بازارهای جهانی با خودروهایی مثل بام و سری 7، مرسدس کلاس S و آئودی A8 به رقابت تنگاتنگی می‌پردازد.

این مدل، با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود.

پیشرانه‌های بنزینی این خودرو در انواع 4 سیلندر (2 لیتری) با توانی معادل 237 اسب بخار،6 سیلندر (3 لیتری) با توانی معادل 340 اسب بخار و در نهایت 8 سیلندر (5 لیتری) هستند که البته پیشرانه 5 لیتری هم در دو نسخه 340 و 510 اسب بخاری عرضه می‌شود. پیشرانه دیزلی این خودرو هم نسخه‌ای 6 سیلندر (3 لیتری) با توانی معادل 275 اسب بخار است.

سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، نکات مثبت این خودرو را در مواردی همچون طراحی و استایل خارق‌العاده، تجربه رانندگی لذت‌بخش و کیفیت بالای کابین برشمرده است و سواری سفت و سخت، هزینه‌های نگهداری بالا و فضای کم سر در ردیف عقب را هم از نکات منفی آن ارزیابی نموده است.

این مدل، در حال حاضر تنها در بریتانیا و هند به تولید می‌رسد. نسخه‌های 2 لیتری این خودرو با بهایی بین 259 هزار الی 320 هزار درهم در امارات به فروش می‌رسند.

شتاب صفر تا صد نسخه 2 لیتری و 237 اسب بخاری جگوار XJ معادل 8.9 ثانیه و سرعت نهایی آن معادل 241 کیلومتر بر ساعت است، علت کندی عملکرد پیشرانه 2 لیتری در این خودرو نسبت به انواع مشابه آن در مدل‌های XE و XF، به سبب ابعاد بزرگ‌تر و وزن بالاتر مدل XJ است که همین عوامل خود موجبات تأخیر در امر شتاب‌گیری را فراهم می‌آورند

منبع:پدال



نظرات