1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. هیوندای سانتافه 2018 باز هم در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

هیوندای سانتافه 2018 باز هم در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

20 تیر 1396
  • 0

مدل محبوب هیوندای سانتافه در سال 2018 با ویژگی هایی جدید باز می گردد و این بازگشت احتمالا آخرین حضور این مدل در عرصه خودروسازی است و احتمالا تا پایان سال جاری به ایران می‌آید. ساخت مدل جدید سانتافه در زمره‌ی موجی جدید از ساخت ماشین های سه ردیفی مثل تویوتا هایلندر و یا هوندا پایلوت، به شمار می رود. البته با افزایش سایز مدل جدید سانتافه، مدل های پیشین آن در برابرش قدری کوچک به نظر می رسند.

در حالی که هنوز یک یا دو سال تا رونمایی از مدل جدید سانتافه باقی مانده است، مدل کنونی این خودرو همچنان از نظر ایمنی در تصادف و قیمت، ایده آل به نظر می رسد. گروه Car Connection به دلایل ذکر شده، به علاوه سواری راحت با این خودرو و قابلیت های متنوع آن، امتیاز 3/7 از 10 را به این خودرو اختصاص می دهد. البته دلیل محبوبیت سانتافه، ظاهر و سبک طراحی زیبای آن نیست اما طراحی بسیار حرفه ای و آرامش بخشی که ترکیبی از سبک خودروهای های SUV و سواری است؛ از پنجره های شش تکه گرفته تا انحنای ظریف سقف، این ماشین چشم نواز است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

عملکرد این خودرو نیز، بهترین ویژگی آن محسوب نمی شود. طی مسافت زیاد با توجه به حجم مخزن بنزین، و هم چنین شتاب موتور شش سیلندر این خودرو، نسبت به سایر خودروها متوسط ارزیابی می شود. رانندگی در سانتافه، احساس شکوه و غرور را در سرنشینان برمی انگیزد و زمانی که کنترل سه گانه فرمان آن در حالت ورزشی قرار می گیرد، بهتر می تواند خود را با مسیر بزرگراه ها تطبیق دهد.

از نظر کارشناسان سایت Car Connection دلیل محبوبیت سانتافه، فضای داخلی آن است. شرکت هیوندای سرنشینان جلو را با انواع و اقسام فضاها غافلگیر کرده که همه این موارد بر جذابیت خرید آن افزوده است. سرنشینان ردیف دوم نیز امکانات نسبتا خوبی دارند. ردیف سوم را برای افراد ریز و کوچک هیکل رزو کنید و اگر تمام صندلی ها پر هستند، بار کمتری بردارید چرا که فضای پشتی سانتافه نسبت به رقبای جدید تر این مدل، کوچکتر است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

سانتافه در آزمون های تصادفات عملکرد بسیار خوبی داشته است و دارای یک دوربین برای نشان دادن نمای عقب ماشین است. هشدارها در هنگام افزایش احتمال برخورد از سمت جلو و ترمز اتوماتیک اضطراری در نسخه گران تر این خودرو، به صورت استاندارد در آمده اند. از ویژگی های جالب دیگر آن، پخش صدا به صورت High-end audio، قابلیت محرک بودن تمام چرخ ها (AWD)، و یک سقف پانورمیک را می توان نام برد – اما هیوندای سیستم سرگرمی را برای ردیف عقب سرنشینان فراهم نکرده است و این اقدام را با این فرض که تبلت یا شبکه موبایل شما قادر به انجام این کار خواهند بود، انجام داده است.

طراحی و شکل ظاهری

به نظر می رسد که واژه "آرام بخش" برای توصیف سبک ظاهری این خودرو مناسب باشد. شرکت هیوندای مدل2018 سانتافه را با اندکی تغییرات در طراحی عقب و جلو خودرو عرضه کرده است. این شکل جدید اگرچه ماجراجویانه نیست، اما زیبایی خارجی و درونی حودرو حفظ شده است. طراحی شکل ظاهری سانتافه، امتیاز 7 از 10 را از مقیاس Car Connection دریافت کرده است.

سانتافه بدون غوغا و سر و صدا وارد بازار خودرو شده است. می توان گفت که جلوبندی مشبک شش قسمتی این خودرو، به استاندارد درجه یک خودرو های کراس اور (CUV) (منظور خودرو هایی است که ترکیبی از خودرو های SUV و خودروهای سواری هستند) تبدیل شده است. تغییر شکل سپر جلویی خودرو، و چراغ های LED به زیبایی ظاهری چهره این خودرو خدشه ای وارد نکرده است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

ظاهر خودرو از نمای کناری، همه چیز تمام استبه طوری که زیبایی های ظاهری آن از این زاویه بیشتر به چشم می آید. این خودرو مشابه یک ون کوچک است که درهای کشوئی ون معمولی را ندارد . سقف منحنی و شیشه های پنجره های آن، نشانه هایی از مینی ون های معمولی موجود در بازار، به استثنای خودرو بسیار شیک کرایسلر پاسیفیکا را به ذهن می آورد.

کابین راننده نیز مشابه استاندارد های درجه یک خودروهای SUV است؛ یک بورد به شکل سپر که در دو طرف آن دریچه های بزرگی برای تهویه هوا قرار دارد نیز در آن دیده می شود. سطح داشبورد شکلی موج دار داشته و تا جلوی سرنشینان دیگر ادامه پیدا می کند. در بخش های مختلف سانتافه 2018، گیج های مختلف و کنسول مرکزی کنترل و دکمه های مختلفی برای کنترل سرعت فن و صدا قرار داده شده است. در برخی نسخه های این خودرو، صفحه لمسی بزرگتر همراه با گیج های الکترولومیسنت قرار داده شده که این کار بدون آنکه از استاندارد خودروهای کراس اور فاصله بگیرد، انجام شده است.

عملکرد

عملکرد خودرو قابل قبول ارزیابی شده است اما قدرت بیشتر قطعا برای چنین خودرویی ضرر نخواهد داشت. شرکت هیوندای، مدل سانتافه را به یک موتور 6 سیلندر با حجم 3.3 لیتری و 6 دنده اتوماتیک مجهز کرده است. این پیشرانه در حالت محرک بودن چرخ های جلو یا تمام چرخ ها به اندازه ای توان ایجاد می کند که برای حرکت خودرو کاملا پر از سرنشین کافی است.

راندن خودرو و سیستم هدایت فرمان آن در مقایسه با موتور عملکرد بهتری دارند، بنابراین کارشناسان Car Connection به عملکرد سانتافه در این قسمت امتیاز 6 از 10 را اختصاص داده است.

بخش پیشرانه موتور طوری تنظیم شده که در دور موتورهای پایین، توان بیشتری تأمین کند. با این حال، شتاب این خودرو در حد متوسط قرار دارد و شاید دلیل اصلی این مسئله به وزن 4000 پوندی سانتافه بر میگردد. تغییر آرام و سریع حالت رانندگی (تعویض دنده) در هنگام حرکت از مزایای همیشگی سانتافه است به طوری که سیستم تغییر دنده دستی آن را تا اندازه ای غیر ضروری جلوه می دهد. گیربکس این ماشین نیز هنگام فشار ناگهانی پدال گار، راننده را سورپرایز می کند.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

یکی از نکات قابل توجه سانتافه این است که قادر است بار یا جسمی به وزن 5000 پوند را به صورت بوکسل، بکشد. سیستم هدایت فرمان برقی سانتافه سه حالت انتخابی مختلف به نام های اقتصادی، معمولی و ورزشی دارد. تجربه ی هیوندای در سیستم های هدایت فرمان برقی، بسیار دور و دراز است و سانتافه نیز از این قاعده مستثنی نیست. این سیستم تمایلی به هدایت شدن در جهتی خارج از حالت پایه ندارد و هنگام حرکت در بزرگراه های میان ایالتی آمریکا، اندکی دچار سردرگمی می شود. یکی دیگر از نکات جالب سانتافه این است که با فعال کردن حالت ورزشی در آن به وزنش اضافه می شود و سواری راحت تری در بزرگراه ها خواهیم داشت.

با قرار گیری استرات در بخش جلویی و سیستم تعلیق چند بخشی در عقب، سانتافه توانسته بین حرکت آرام و بی سر و صدا و فضای بار موجود در صندوق عقب خود (سیستم های بزرگ و پیچیده تعلیق در عقب خودرو، فضای زیادی اشغال می کنند) تعادل خوبی برقرار کرده است. بزرگترین مزیت سانتافه 2018 شاید طول نسبتا بزرگ آن باشد. فاصله زیاد بین دو محور چرخ ها، بیشتر ناهمواری های مسیر را خنثی می کند و این مسئله حتی زمانی که مجهز به چرخ های 19 اینچی نیز است، صادق می باشد.

آسایش و راحتی و کیفیت

سانتافه 2018 به طور کلی بسیار بزرگ و راحت است، اما اندازه آن نسبتا به خودرو های رقیب، اندکی کوچک تر ارزیابی شده است. سانتافه 2018 در واقع نسخه ای از خودروهای SUV هیوندای با سه ردیف سر نشین است. این ماشین به نوبه خود بسیار بزرگ و جا دار است، اما اندازه آن نسبت به خودرو های رقیب نظیر مدل هوندا پایلوت کوچکتر است. Car connection از نظر تعداد فضای سرنشینان و بار و هم چنین چیدمان قابل تغییر ردیف سوم سرنشینان امتیاز 9 از 10 را به سانتافه اختصاص می دهد.

شرکت هیوندای این مدل از سانتافه را به عنوان یک خودرو با 6 یا 7 سرنشین به فروش می رساند. در هر دو حالت، طول این خودرو 1/193 اینچ (5/8 اینچ بیشتر از طول Santa Fe Sport) بوده و فواصل دو محور چرخ آن 2/110 اینچ (9/3 اینچ بیشتر از مدل اسپورت) است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

ردیف جلوی سرنشینان به خوبی نشان می دهد که چرا بسیاری از رانندگان خودروهای SUV و مینی ون ها، به سمت خودرو های کراس اوری مانند سانتافه روی آورده اند. فضای تعبیه شده برای سر و پاهای سرنشینان بسیار زیاد است؛ البته به جز در حالتی که سانروف پانورمیکی آن مورد استفاده قرار می گیرد که این آپشن در مدل های نهایی (Ultimate) قرار داده شده است. صندلی های بسیار نرم و پشتی های بسیار محکم برای سرنشینان جلو، با بالشتک های زیر سری به خوبی تطبیق داده شده اند و این هماهنگی بسیار رضایت بخش ارزیابی شده است. به خصوص اگر شما قبلا یک فورد فلکس را رانده باشید؛ چرا که در حین رانندگی قطعا این جس را داشته اید که گردنتان به سمت جلو هل داده می شود.

در فضای بین دو سرنشین جلو، فضای زیادی برای نگه داری لیوان ها و ریختن زباله ها تعبیه شده است که شامل یک محفظه عمیق که در جلوی محل تنظیم دنده قرار دارد، می شود.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

در ردیف دوم سانتافه یک نیمکت کشیده یا دو صندلی مشابه صندلی راننده برای سرنشینان فراهم شده است. طولانی بودن فاصله دو محور، موجب شده که فضای پاها برای ردیف دوم سرنشینان نیز مناسب باشد و صندلی ها از تکیه گاه خوبی برخوردار هستند و حتی در برخی مدل ها، دارای سیستم حرارتی نیز هستند.

ردیف سوم این ماشین در واقع قسمتی است که سانتافه در تنظیم و چیدمان آن از رقبای خود عقب تر است. صندلی ها کوچک بوده و فضای بسیار کمی با کف دارند. دسترسی به آن ها حتی با جلو کشیدن صندلی های ردیف دوم اندکی دشوار است. فضای سر و زانو برای سرنشینان این ردیف بسیار محدود است.

فضای حمل بار (صندوق عقب) بسیار باریک سانتافه در پشت ردیف سوم، با حجم تنها 5/13 فوت مکعب، یک ضعف بزرگ برای این ماشین به شمار می رود. البته اگر ردیف سوم صندلی ها را تا کنید، فضای بار سانتافه به 40 فوت مکعب تبدیل خواهد شد.

سانتافه کابین بسیار زیبا و جالبی دارد؛ در مدل های گران قیمت آن، از جنس چوب و در مدل های ارزان تر از جنس پلاستیک ساخته شده است.. مدل 6 سیلندر این ماشین صدای بسیار کمی را ایجاد می کند اما صدای چرخ ها نسبت به مدل اسپورت، بیشتر به گوش می رسد.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

ایمنی

سانتافه در تصادف های آزمایشی، امتیازهای بسیار عالی کسب کرده اما در عین حال باید گفت که جدیدترین ویژگی ایمنی استاندارد را هنوز کسب نکرده است. شرکت هیوندای هنوز امتیازهای کسب شده در تصادفات آزمایشی را برای مدل 2018 به روز رسانی نکرده اما تعمیم امتیازهای مدل 2017 به این مدل نیز برای سانتافه 2018 کافی خواهد بود.

در سال 2017، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های آمریکا (IIHS) مدل 2017 سانتافه را به عنوان بهترین انتخاب از نظر ایمنی معرفی کرد. این خودرو در تمام تصادفات آزمایشی امتیازات خوبی به دست آورده است. در عین حال، اداره ایمنی ترافیک بزرگراه های امریکا (NHTSA) در تمام آزمون ها به این خودرو 5 ستاره را اختصاص داده است که البته این موضوع تنها یک استثنا دارد چرا که در آزمون مقاومت در هنگام چپ کردن این خودرو 4 ستاره دریافت کرده است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

دوربینِ نما از عقب به صورت استاندارد در تمامی مدل ها به کار رفته است و دوربین های مربوط به نماهای جانبی و اطراف ماشین به صورت آپشن های دلخواه در آن قرار می گیرند. در مقیاس رتبه بندی Car Connection، سانتافه از نظر ایمنی امتیاز 8 از 10 را کسب می کند. اگر هیوندای سیستم هشدار در هنگام برخورد با مانع از سمت جلو، و ترمزهای اتوماتیک اضطراری را روی مدل های بیشتری قرار دهد، می تواند به دریافت امتیاز 9 امیدوار باشد.

امکانات

مدل 2018 سانتافه با قابلیت های خاص نظیر تهویه حرارتی صندلی ها و سیستم صوتی پرمیوم عرضه خواهد شد. این خودرو در نسخه های پایه، SE، Limited و Ultimate به فروش خواهد رسید.

خصوصیات استاندارد و دلخواه این خودرو، به همراه سیستم اطلاعاتی- سرگرم کننده آن در معیار Car connection امتیاز 8 از 10 را کسب خواهد کرد.

تمام مدل های سانتافه با ویژگی های خاص قدرتی، کنترل در حالت کروز، صندلی های روکش شده، یک دوربین از نمای عقب، صندلی برقی راننده، سیستم کنترل تهویه مطبوع دوگانه در داخل خودرو، قابلیت پخش صوت های AM/FM/XM/CD با اتصال USB و بلو توث، و یک صفحه لمسی 7 اینچی مجهز شده اند. در مدل های پایه و SE، چرخ های 18 اینچی آلیاژی استاندارد هستند. در تریم پرمیوم سانتافه 2018، گزینه های صندلی برقی برای سرنشین، روشن شدن بدون کلید، سنسور تشخیص نقاط کور، و باز و بسته شدن خودکار درب عقب محفظه بار خودرو نیز اضافه شده اند. مدل Limited سانتافه، از امکانات سیستم گرمایش صندلی ها و فرمان خودرو، قطعات چرمی و گیج های الکترو لومیسنت، برخوردار است.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

تریم نهایی سانتافه 2018، دارای دوربین های نمای اطراف، سنسورهای پارک کردن، سیستم های تهویه و گرمایشی در ردیف جلو، صفحه لمسی 8 اینچی و چرخ های 19 اینچی است. به علاوه، این مدل مجهز به سیستم هشدار دهنده برخورد از سمت جلو و ترمزهای اضطراری اتوماتیک، کنترل تطبیقی کروز،و سیستم هشدار دهنده در صورت خروج از لاین می باشد. هیوندای برای سرنشینان عقب، سیستم سرگرم کننده در نظر نگرفته است و باور مهندسین و مسئولین این شرکت این بوده است که اکثر سرنشینان به ابزار سرگرمی مثل گوشی های هوشمند و تبلت و لپتاپ دسترسی دارند. سیستم تلماتیک هیوندای با عنوان BLueLink خدمات متنوعی نظیر قفل شدن درها و استارت خودرو را فراهم می کند. با روی کار آمدن مدل 2018 ، استفاده از این سیستم و خدمات آن توسط هیوندای، سه ساله می شود.

اقتصادی بودن مصرف سوخت

مدل 2018 سانتافه از نظر مصرف سوخت در مقایسه با مدل هایی که سیستم دو چرخ جلو محرک (FrontWD) دارند، اقتصادی تر است. اما عملکرد مصرف سوخت بهینه این مدل در مقایسه با خودروهای تمام چرخ محرک، عملکردی متوسط دارد. بهترین حالت مصرف سوخت بهینه در این مدل، حالتی است که تنها محور تحرک دو چرخ جلو فعال است.

سانتافه با موتور 6 سیلندر و تعویض اتوماتیک دنده، از دیدگاه EPA، امتیازهای 18 مایل در هر گالن (MPG) در شهر، 25 Mpg در بزرگراه، و به صورت ترکیبی 21 mpg را به خود اختصاص داده است. این ارقام، در حالت محرک بودن تمام چرخ ها، به صورت 18/24/20 خواهد بود.

با توجه به مقیاس سبز Car Connection ، امتیاز 6 از 10 را به خود اختصاص می دهد. به نظر می رسد که حالت AWD سانتافه، در مقایسه با امتیاز 22 mpg مدل Pilot هوندا، یا 21 mpg مربوط به داج دورانگو، نیاز به تقویت شدن دارد.

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟

دیدگاه منتقدان

نکات مثبت:

• هیچ نقص واضح و قابل توجهی ندارد
• قیمت آن بسیار مناسب است
• فضای مسافران در حد عالی است
• کاملا مجهز، در قسمت بورد
• انتقال آرام و روان توان توسط موتور 6 سیلندر

نکات منفی:

• جریمه های سنگین تجاوز از محدوده کلیومتراژ مشخص شده در قرار داد کرایه در حالت محرک بودن تمام چرخ ها (AWD)
• کم بودن تعداد 6 دنده
• فضای باریک ردیف سوم

 هیوندای سانتافه 2018 باز هم  در ایران پر طرفدار خواهد بود؟



نظرات