1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

3 مهر 1396
  • 0

وقتی که حرف از ماشین‌های فرانسوی به میان می‌آید، بیشتر ما به یاد محصولات شرکت ایران‌خودرو می‌افتیم. دید ما بیشتر از خودروهای فرانسوی، پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و تندر ۹۰ است. درحالی که فرانسه خودروهای اقتصادی خوبی می‌سازد که نمونه‌هایی مثل پژو ۳۰۰۸ خودروی سال اروپا هم می‌شوند.

سال ۲۰۱۵، رنو با معرفی محصول جدیدی به نام رنو تالیسمان، ورود خودش را رسما به دنیای اتومبیل‌های لوکس اعلام کرد. رنو تالیسمان در کلاس‌های سدان و استیشن به بازار جهانی عرضه شده است. ناگفته نماند که تلفظ دقیق این خودرو در زبان فرانسه، تلیسمن و در زبان انگلیسی تلیزمن و به معنای جادو و طلسم است. با این حال نام این خودرو عموما در زبان ما بیشتر به عنوان تالیسمان و تلیسمان جا افتاده است. چند وقتی می‌شود که این اتومبیل به بازار ایران وارد شده، به همین دلیل ما هم فرصت را مناسب دیدیم تا نگاهی به ایمنی این فرانسوی لوکس داشته باشیم.

 ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۵ در تست ایمنی موسسه یورو ان‌کپ موفق شد ۵ ستازه کامل خودروی سال را تصاحب کند. در تصویر بالا می‌توانید نتایج به دست آمده از ایمنی این خودرو را در بخش‌های ایمنی سرنشینان بزرگسال، خردسال، عابر و تجهیزات ایمنی ببینید. مجموع این امتیازها، لقب خودروی ایمن را به این فرانسوی لوکس داده است.

در ۲ بخش تست تصادف از جلو، رنو تالیسمان عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت. در بخش اول، رنو تالیسمان با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به مانع انعطاف‌پذیر برخورد کرد. پس از برخورد اتومبیل به مانع، به بخش جلوبندی، درب‌موتور و گلگیر راننده صدمه‌ی زیادی وارد شد و شیشه‌ی جلو هم ترک برداشت. با این حال، به لطف کیسه‌های هوا، کمربنده‌های پیش کشنده و طراحی مهندسی‌شده‌ی داخلی و خارجی اتومبیل، شاهد عملکرد مطلوب این خودرو هنگام تصادف هستیم. در بخش ایمنی بزرگ‌سال، سر، گردن، قفسه‌ی سینه و ران سرنشین‌های جلو در وضعیت ایمنی کامل قرار دارد. با این حال، وضعیت ایمنی ساق‌پای راست راننده و چپ شاگرد با رنگ زرده مشخص شده که به معنی قابل قبول است.

 ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

در بخش دوم تست تصادف از جلو، تالیسمان با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به مانع سخت به‌طور کامل برخورد می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، بخش جلو، موتور و کاپوت آسیب زیادی می‌بینند. در کارنامه‌ی تالیسمان، سر، گردن، قفسه‌ی سینه و ران‌های راننده در وضعیت کاملا ایمن قرار دارند. بجز قفسه‌ی سینه‌ی شاگرد که در وضعیت ایمنی قابل قبول نشان داده شده، در دیگر بخش‌ها وضعیت مشابهی با راننده دارد.

در تست تصادف از بغل، ایمنی تالیسمان در دو بخش ارزشیابی می‌شود. در بخش اول، مانع متحرکی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از بغل با اتومبیل برخورد می‌کند. پس از این تصاد، شیشه‌های بغل می‌شکنند، درب تاب برم‌دارد و ستون وسط کج می‌شود. به لطف کیسه‌های هوای جانبی، سر راننده در وضعیت سبز قرار دارد. شکم و لگن هم در تهدید کمی از خطر قرار دارند. با این حال در گزارش این بخش از تصادف، گردن و قفسه‌ی سینه‌ی راننده با رنگ زرد مشخص شده است.

 ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

در بخش دوم تست تصادف از بغل، اتومبیل روی صفحه‌ی متحرکی قرار دارد که با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت به مانع برخورد می‌کند. با وجود آسیب‌های نسبتا زیاد در این بخش، شاهد نتیجه مشابه با بخش اول هستیم و سر، شکم و راننده با رنگ سبز مشخص شده‌اند. این درحالی است که گردن با رنگ زرد و قفسه‌ی سینه با رنگ نارنجی نشان دهنده‌ی وضعیت ایمنی متوسط این اندام‌ها هنگام تصادف هستند.

در تست Whisplash Rear Impact تست تصادف از عقب شبیه‌سازی شده و میزان نیروی وارد به گردن راننده سنجیده می‌شود. در این بخش، تالیسمان موفق شده تا وضعیت ایمنی مطلوب را کسب کند. در قسمت ایمنی عابرپیاده، تالیسمان عملکرد متوسط رو به خوبی از خود نشان می‌دهد. طراحی سپر اتومبیل به گونه‌ای است که به عابر حداقل آسیب ممکن وارد شود. عموما در گوشه و وسط درب موتور، وضعیت سبز و در دیگر بخش‌ها وضعیت زرد است.

 ایمنی خودروی رنو تلیسمان چقدرمی باشد؟

بیشترین میزان آسیب به عابر، هنگام برخورد شخص روی شیشه است. در گزارش ایمنی تالیسمان در یورو ان‌کپ،هرچ هرچه از وسط شیشه به سمت گوشه‌ها حرکت می‌کنیم، وضعیت ایمنی از زرد به نارنجی، قهوه‌ای و قرمز تغییر می‌کند. این به معنای میزان آسیب نسبتا زیاد به عابر پس از برخورد روی شیشه‌ی این اتومبیل است.

در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده در بخش‌های مختلف تست تصادف Euro NCAP، رنو تالیسمان از نظر ایمنی به عنوان یکی از انتخاب‌های مقدور برای مشتریان در بازار اتومبیل‌های لوکس تلقی می‌شود.



نظرات