1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. افزایش کیفیت خودروهای چینی از دید موسسه آمریکایی

افزایش کیفیت خودروهای چینی از دید موسسه آمریکایی

11 اردیبهشت 1396
  • 0

بررسی ارزش‌های کیفی و تکنولوژیک یک محصول صنعتی موضوعی است که برای بسیاری از بازارها، خریداران و کارشناسان سوالات بسیاری ایجاد می‌کند. اینکه در بین انبوهی از مدل‌های مختلف در یک بازار خاص کدام از همه بهتر است، چه برندی کیفیتی بالاتر ارائه می کند و کدام شرکت به مشتریان خود احترام می‌گذارد همه از موضوعاتی هستند که با یک پایش مستمر و علمی قابل سنجش هستند. در این بین موسساتی نظیر جی‌.دی پاور، انکپ و کانسیومر ریپورتز با بررسی‌های علمی فنی در حوزه خودرو به افزایش آگاهی خریداران خودرو در بازارهای مختلف در زمینه‌های ایمنی، رفاهی، قابلیت اعتماد و ارزش برند کمک می‌کنند.

 افزایش کیفیت خودروهای چینی از دید موسسه آمریکایی

وسسه جی.دی‌ پاور علاوه بر دفاتر متعددی که در کشورهای نیم‌کره شمالی جهان مثل آمریکا یا اروپا دارد، در بانکوک، پکن، کوالالامپور، توکیو و نیز شانگهای دفاتری را با هدف سنجش صنعت خودرو در شرق آسیا تاسیس نموده و علاوه بر توجه به بازارهای استرالیا، تایلند، هندوستان و ژاپن، تمرکز بسیاری روی بازار خودروی چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان دارد. چینی‌ها که تا سال‌های انتهایی قرن بیستم تنها به مونتاژ خودروهای قدیمی برندهای شرق آسیا و یا تولید محصولات بی‌کیفیت اقدام می‌کردند، با یک خیز بزرگ و توسعه همکاری با برندهای برجسته جهانی امروزه به یکی از قطب‌های بزرگ تولید خودرو در جهان بدل شده‌اند. امروزه بیش از ده برند مهم در صنعت خودروی چین ظهور یافته‌اند و از چانگان، زوتی، گریت‌وال و چری تا لیفان، جک،بی‌وای‌دی، بریلیانس و گک همگی به شدت در حال درنوردیدن مرزهای رشد و توسعه هستند.

هم‌اکنون برند فاو با شرکت فولکس واگن آلمان به تولید محصولات مشترک اقدام کرده در حالی که دانگ فنگ با گروه پژو سیتروئن، سایک با گروه جنرال موتورز، جیلی با ولوو، و بایک با تویوتا به همکاری و تولید اقدام کرده است. یک نکته کلیدی درباره صنعت خودروی چین البته مغفول مانده و آن سن و سال کمی است دارد. همین نیز باعث شده تا این صنعت بزرگ با وجود تولید سالانه ۲۸ میلیون خودرو، میزان صادراتش به کمتر از ۵۰۰ هزار دستگاه برسد که این موضوع به معنی استانداردهای پایین‌تر برندهای چینی نسبت به خودروسازان درجه یک و مشهور اروپایی، آسیایی و آمریکایی است. این امر باعث شده تا چینی‌ها به جای ناامیدی دست به ابتکار بزنند و با واردکردن خطوط تولید بهترین برندهای جهان از مرسدس بنز و هیوندای تا تویوتا، هوندا و بیوک از درس‌های جهانی صنعت خودرو به خوبی استفاده کنند.

نکته مهم دیگر حجم بسیار بالای بازار خودروهای لوکس در کشور چین است که حتی از ایالات متحده آمریکا نیز بزرگ تر بوده و عمده بنردها در آن حضور دارند. چندی پیش و برای سال ۲۰۱۶ شرکت جی.دی‌ پاور دست به یک بررسی جالب زد و میزان اعتماد چینی‌ها را به برندهای مختلف صنعت خودروی چین محک زد که ۵ برند پورشه، لکسوس، آئودی، لندروور و اینفینتی بیشترین میزان رضایت مندی را کسب کرده‌ بودند. در عین حال نتایج پژوهش این موسسه درباره میزان کیفیت هر برند در بازار خودروی چین بسیار جالب بود به طوری که بعد از برند مینی، شرکت‌های بایک، فاو، دانگ فنگ، چانگان و لاکسگان در رتبه‌های برتر قرار داشتند و محصولات وولینگ، سایک، ام‌جی و گک پایین‌تر از جیپ و اشکودا در پایین‌ترین رده‌های جدول قرار داشتند. در گزارش سال ۲۰۱۵ همین موسسه پیرامون بازار کراس‌اوورها هم یک نکته جالب وجود دارد و آن حضور چری ایکس۳۳ اس و گریت‌وال ام ۴ در رده‌های بالای کیفیت است.

منبع : ایران جیب



نظرات