1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. کدام خودروهای غیر آمریکایی در آمریکا مونتاژ می‌شود؟

کدام خودروهای غیر آمریکایی در آمریکا مونتاژ می‌شود؟

15 آبان 1395
  • 1

طی چند هفته اخیر واردات خودروهای ساخت آمریکا به کشورمان به مساله‌ای بحث‌برانگیز و داغ تبدیل شده است. در جدیدترین واکنش به این مساله نیروی انتظامی از شماره‌گذاری این خودروها خودداری کرده است. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده‌اند و خواستار پاسخگویی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه و بازگرداندن خودروهای وارد شده از آمریکا شده‌ اند.

مراکز شماره‌گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری خودروهای تولید شده در آمریکا خبر داده‌اند. این خودروها در اصل غیرآمریکایی هستند ولی پیش از ورود به ایران در داخل آمریکا مونتاژ و تولید شده‌اند.

به منظور مشخص شدن این مساله که کدام برندها در آمریکا خودرو تولید می‌کنند، به معرفی خودروهای خارجی ساخت آمریکا می‌پردازیم.

 کدام خودروها در آمریکا مونتاژ می‌شود؟

فولکس واگن:

فولکس‌واگن مدل پاسات خود را در کارخانه چاتانوگا واقع در ایالت تنسی تولید می‌کند.

این کارخانه در سال 2011 افتتاح شده است و 2 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. در این کارخانه فقط مدل سایز متوسط پاسات تولید می‌شود. در سال 2011 تنها 22 هزار دستگاه از این خودرو در آمریکا تولید شد، اما از آن به بعد سالانه بیش از 100 هزار دستگاه پاسات در کارخانه فولکس‌واگن آمریکا تولید می‌شود. براساس آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، تقریبا 42 درصد از قطعات پاسات در آمریکا تولید می‌شود، اما فولکس‌واگن قصد دارد این میزان را به 85 درصد برساند تا ظرفیت تولیدی سالانه به 600 هزار دستگاه برسد. فولکس‌واگن سرمایه‌گذاری بزرگی در آمریکا انجام داده است. سهم گروه خودروسازی فولکس‌واگن از بازار آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی 3.2 درصد بوده است.

سوبارو:

مدل آتبک سوبارو در کارخانه لافیت واقع در ایندیانا تولید می‌شود.

این کارخانه به‌صورت مشترک توسط سوبارو و ایسوزو در سال 1989 ساخته شد؛ اما سوبارو در سال 2002 ایسوزو را با یک دلار خریداری کرد و برای مدت کوتاهی خودروهای سوبارو باجا و سوبارو ترایبکا را در آنجا تولید کرد. در حال حاضر در این کارخانه سوبارو آتبک تولید می‌شود. سهم سوبارو از بازار آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری 3.8 درصد بوده است.

تویوتا:

بسیاری از مدل‌های تویوتا در آمریکا تولید می‌شود. وانت محبوب این خودروساز ژاپنی با نام تویوتا توندرا در کارخانه سن آنتونیو واقع در تگزاس تولید می‌شود. 75 درصد از قطعات این وانت در آمریکا تولید می‌شود. مدل‌های کرولا، کمری، کمری هیبریدی، آوالن، آوالن هیبریدی، ونزا، لکسوس ایی‌اس، تاکوما، سکویا، سینا،هایلندر و هایلندر هیبری نیز در کارخانه‌های تویوتا در آمریکا تولید می‌شود. در دسامبر سال جاری میلادی سهم تویوتا از بازار آمریکا 13.8 درصد بوده است.

ب. ام‌.و:

خودروساز آلمانی بی‌ام‌‌و در سال 1994 کارخانه خود را در گریر واقع در ایالت کارولینای جنوبی تاسیس کرد.

در حال حاضر بی‌ام‌وی ایکس سریز در این کارخانه تولید می‌شود. در سال 2014 حدود 364 هزار دستگاه ایکس سریز در این کارخانه تولید شد که 70 درصد از این خودروها به 140 کشور جهان صادر شد. در حقیقت ایکس سریز از چنان محبوبیتی برخوردار است که بی‌ام‌و میلیارد‌ها دلار هزینه کرده و کارخانه کارولینای جنوبی را به بزرگ‌ترین کارخانه خود در جهان تبدیل کرده است.

نیسان:

نیسان موتور در آمریکا دو کارخانه دارد. یک کارخانه در اسمرنا در ایالت تنسی واقع شده است و کارخانه دیگر در کانتون در ایالت می‌سی‌سی‌پی قرار دارد. در این دو کارخانه 12 مدل نیسان (و اینفینیتی کیو‌ایکس60) تولید می‌شود. نیسان در آمریکا سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده است و در دسامبر سال جاری میلادی توانسته است 8.9 درصد از سهم بازار ایالات‌متحده را به‌ دست آورد.

50 درصد از قطعات خودروهای ساخت آمریکای نیسان نیز در آمریکا تولید می‌شود.

ازجمله مدل‌های نیسان که در آمریکا تولید می‌شوند، عبارتند از: آلتیما، ماکسیما، تیتان، فرانتیر، آرمادا، اکسترا، پت‌فایندر و مینی ون کوئست.

هوندا:

هوندا اودیسه در کارخانه هوندا در لینکولن واقع در ایالت آلاباما تولید می‌شود و 75 درصد از قطعات آن ساخت آمریکاست. هوندا در آمریکا 4 کارخانه دارد و مدل‌های فراوانی در این کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

این مدل‌ها عبارتند از: هوندا سی‌آر-وی، هوندا سیویک، هوندا سیویک جی‌ایکس ان‌جی‌وی، هوندا سیویک هیبریدی، هوندا کراس‌تور، هوندا اودیسه، هوندا پایلوت، هوندا جی انجین، هوندا ریج‌لاین، آکیورا آردی‌ایکس، آکیورا آی‌ال‌ایکس، آکیورا ام‌دی‌ایکس و آکیورا آن‌اس‌ایکس. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی سهم هوندا موتور از بازار آمریکا 9.3 درصد بوده است.

هیوندای:

هیوندای یک خودروساز کره‌ای است، اما بیش از 50 درصد از خودروهای این شرکت که در بازار آمریکا فروخته می‌شوند، ساخت ایالات‌متحده هستند. کارخانه هیوندای در آمریکا در مونتگمری واقع در ایالت آلاباما قرار دارد. در این کارخانه سالانه 300 هزار دستگاه تولید می‌شود. اما حدود 39 درصد از قطعات به کار رفته در این خودروها در آمریکا تولید می‌شود. در این کارخانه مدل‌های النترا، سوناتا و سانتافه تولید می‌شود. مدل الانترا پرفروش‌ترین مدل هیوندای در آمریکا محسوب می‌شود.

کیا:

کیا موتور زیرمجموعه هیوندای محسوب می‌شود، اما در آمریکا کارخانه‌ای برای خود دارد که در وستپینت واقع در ایالت جورجیا قرار دارد. در این کارخانه مدل‌های سورنتو و اپتیما تولید می‌شود. از سال 2010 تاکنون سالانه حدود 300 هزار خودرو در این کارخانه تولید شده است. در ماه سپتامبر سال جاری میلادی مجموع سهم هیوندای و کیا از بازار آمریکا 8.1 درصد بوده است.

مرسدس بنز:

مرسدس بنز در ونس واقع در ایالت آلابامای آمریکا کارخانه دارد و در آن دو مدل جی‌ال‌اس-کلاس و سی-کلاس را تولید می‌کند. مرسدس بنز از سال 1997 تاکنون در آمریکا فعالیت دارد. دایملر شرکت مادر مرسدس بنز محسوب می‌شود و سهم این خودروساز از بازار آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی 2.3 درصد بوده است.

میتسوبیشی:

این خودروساز ژاپنی در شهر نرمال واقع در ایالت ایلینوی آمریکا کارخانه داشت و به تولید خودرو می‌پرداخت؛ اما در ماه ژوئیه سال 2015 این شرکت اعلام کرد به‌ دلیل افت فروش در آمریکا به تولید در این کشور پایان می‌دهد و کارخانه خود را می‌فروشد. این در شرایطی است که سهم این خودروساز از بازار آمریکا به 0.5 درصد کاهش یافته بود. در حال حاضر میتسوبیشی در بازار آمریکا خودرو تولید نمی‌کند.

 کدام خودروها در آمریکا مونتاژ می‌شود؟

منبع:ایران جیب



نظرات

  • سلطان ساوالان سلطان ساوالان (16 آبان 1395 ساعت 22:03)

    بی ام و ایکس سریز؟؟؟؟؟؟؟ بی ام و های سری x که شامل x1,3,4,5,6 یا همون شاسی بلنداش