1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. شیوه مدیریت کسب و کار کمپانی نیسان

شیوه مدیریت کسب و کار کمپانی نیسان

17 اسفند 1395
  • 0

وز ،یکی از تصمیمات مهمی که در رابطه با تولید خودرو باید در نظر گرفت، مکانی است که کارخانه خودرو سازی باید در آن راه اندازی شود.

یکی از تصمیمات مهمی که در رابطه با تولید خودرو باید در نظر گرفت، مکانی است که کارخانه خودرو سازی باید در آن راه اندازی شود. در مورد کارخانه بریتانیای نیسان، این کمپانی در سال ۱۹۸۴، در یک فرودگاه ۳۰۰هکتاری نزدیک به ساندر لند تاسیس شد.

دلایلی که باعث شد نیسان این منطقه را برای ساخت کارخانه خود انتخاب کند، شامل این موارد است:

الف) نیروی کار ماهر: آوازه وجود نیروی کار ماهر در این منطقه، سابقه طولانی دارد. این یعنی نیروی آماده به کار در این منطقه، همیشه دسترس هستند.
ب) ارتباطات: در ساندر لند، جاده ها و خطوط ریلی همه به مناطق اصلی و بزرگ بریتانیا منتهی می شوند. این ویژگی، دسترسی به تامین کنندگان را از ۱۰۵منطقه مختلف بریتانیا امکان پذیر می کند.
ج) پشتیبانی دولت: دولت با حمایت مالی خود، در مناطقی که فرصت های کاری با کاهش رو به رو شده و نیاز به ایجاد شغل های جدید احساس می شود، به تولید کنندگان انگیزه لازم برای پیشبرد کار را خواهد داد.
از سال ۱۹۸۴ تا به امروز، نیسان کارخانه واقع در ساندر لند خود را وسعت داده و تا به حال حدود میلیون ها خودرو تولید کرده است.

ساخت و تولید

مونتاژ خودرو فرآیند بسیار پیچیده ای است و مراحل مختلف آن، مهارت های خاصی را طلب می کند. برای مثال، مدیریت با دقت و ظرافت خاصی، زمان دقیقی را که صرف ساخت یک خودرو می شود، اندازه گیری می کند، اینکه یک نیروی کار و هر یک از ماشین آلات، هر کدام چند ساعت برای ساخت یک خودرو صرف می کنند.

تا به حال، نیسان بیش از ۲میلیارد یورو در سایت ساندر لند سرمایه گذاری کرده است، و به این ترتیب، حجم تولیدات خود را نسبت به گذشته افزایش داده است.

روش های تولیدی باید بر اساس تقاضا و نیاز مصرف کنندگان پیش برود. مقدار نیاز مصرف کننده، قیمتی که مصرف کننده را تشویق به خرید کالا کرده و در عین حال، سود کمپانی را هم تامین کند، از جمله سایر عواملی است که در موفقیت یک کسب و کار، نقش حیاتی ایفا می کند.

در برخی از صنایع، محصول براساس سلیقه فردی مشتری ساخته می شود، برای مثال لباس عروس و کیک عروس، از جمله این تولیدات هستند. اگر چه تقریباً تمام شرکت های خودرو سازی در سراسر دنیا، خودرو های خود را طبق مدل های مشخص و استاندارد تولید می کنند، اما به مصرف کننده در مورد رنگ خودرو، طراحی داخلی و سایر امکاناتی که به خودرو اضافه می شود، حق انتخاب داده شده است.

روند تولید

نیسان ساندر لند به لحاظ استفاده از فناوری روز، بسیار پیشرفته است. آنها از روبات های پیچیده و روش های تولیدی سطح بالایی برای تولید خودرو های خود بهره برده و به این ترتیب، درصد خطا را به حداقل می رسانند.

ماشین آلات خود کار خیلی از کار های دشوار را انجام می دهند، با این حال وجود نیروی کار انسانی، حیاتی و ضروری است. سازمان دهی مؤثر روند تولید در نیسان، به کارگیری روش هایی است که محول کردن مسئولیت به کارکنان در تمام مراحل تولید را شامل می شود. این کار، انگیزه کارکنان را بالا برده و از غیبت آنها جلوگیری می کند.

نیسان از کارکنان خود توقع دارد که بتوانند هم زمان، چند تصمیم را با هم بگیرند. برای رسیدن به این هدف، این موارد باید رعایت شود:

– آموزش کارکنان برای بالا بردن سطح مهارت آنها
– تشویق آنها به تصمیم گیری
– سازمان دهی کارکنان در قالب گروه های مختلف
– ایجاد یک کانال و سیستم چند شاخه ارتباطی
– ایجاد تنوع در فعالیت کارکنان.

برنامه ارتباطی شامل سیاست هایی است که شامل ملاقات و جلسات روزانه کارکنان و مدیران است. از سوی دیگر، کلیه کارکنان و مدیران باید به یک شبکه ارتباطی داخلی برای ارتباط با یکدیگر، مجهز باشند.

هر یک از کارمندان باید مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرند. در رابطه با کیفیت محصول نیز، هر کدام از کارکنان موظفند که پیش از رفتن به مرحله بعدی، از کیفیت و بی نقص بودن مرحله قبل، اطمینان کامل حاصل کنند.

مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع، از جمله ویژگی هایی است که در روند تولید محصولات نیسان، از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. مدیریت کیفیت جامع، به این معنی است که رضایت مشتری را در اولویت قرار دهیم. برای رسیدن به این هدف، هر آنچه سازمان و کارکنان انجام می دهند، روی تولید محصولات باکیفیت تأکید دارد. برای این کار، نیسان باید:

– نیاز های مشتریان را درک کند
– در نظر گرفتن مراحلی که کیفیت محصول را تضمین می کند
– اعمال استاندارد ها و اولویت ها برای ارائه محصول با کیفیت
– آموزش کارکنان برای یادگیری روش های جدید کمپانی.

کنترل کیفیت جامع، یک روند مداوم است؛ روشی از تفکر و فعالیت که هر فردی به دنبال راهی است که بتواند از طریق آن، کار خود را به بهترین شکل ارائه دهد. برای ایجاد چنین فرهنگی، لازم است که به کارکنان القا کنیم که وجودشان در شرکت ارزشمند بوده و به آنها کمک کنیم تا قابلیت های خود را شناخته و آنها را تقویت کنند.

اهمیت آموزش

آموزش کارکنان در صنایع پیشرفته ای که از ماشین آلات پیچیده و سیستم کنترل کیفیت سطح بالایی بهره می برد، حیاتی است. دپارتمان آموزشی نیسان بریتانیا، به تحلیل و بررسی نیاز هر یک از کارکنان پرداخته و برنامه هایی را که لازم است برای آموزش آنها به کار گرفته شود سازمان دهی کرده است.

این دپارتمان، روی پنج حوزه اصلی تمرکز کرده است:

۱- پیشرفت فنی: برای مثال، آموزش مهارت هایی در زمینه دانش روباتیک و الکترونیک.
۲- بهبود شرایط نیروی انسانی: شناسایی نیاز ها و جاه طلبی های کارکنان و ارائه واحد هایی برای بالا بردن سطح توانایی های آنها به عنوان مثال، در زمینه مهارت های ارتباطی و کار گروهی.
۳- درک مراحل: کارگاه هایی برای آشنایی با ایمنی و مراحل تولید محصول.
۴- مهارت های رایانه ای: از پایه تا سطوح بالا.
۵- به خدمت گرفتن کار آموز: مراحل مختلفی که کار آموزان باید پشت سر بگذارند، از حسابداری گرفته تا سایر مهارت های مورد نیاز.

کایزن

کایزن یک مفهوم ژاپنی به معنی تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه ای بهتر است. نیسان این مفهوم را در پیش گرفته تا به طور مداوم، کیفیت محصولات خود را بهبود ببخشد.

کایزن می تواند هر جا، در هر زمان و در هر جایگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. به کار گیری این شیوه می تواند تغییرات قابل توجهی را در شیوه کار سازمان ها ایجاد کند. به طور معمول، در این شیوه، گروهی از کارکنان در کنار هم نشسته و با تبادل ایده ها و نظر ات خود، در بهبود و پیشرفت آن کسب و کار، تأثیر گذار هستند. تغییرات کوچک و مداوم به این معنا است که این ایده ها و نظرات واقعاً کارایی داشته است. تمام کارکنان نیسان موظفند که برای اصلاح و بهبود وضعیت حال حاضر این کمپانی، تلاش کرده و بهترین راه را ارائه کنند.

پیشرفت های به دست آمده از روش کایزن می تواند در حفظ هزینه ها، زمان، مواد اولیه و نیروی کار و نیز افزایش کیفیت، امنیت، رضایت کاری و سود دهی موثر واقع شود.

منبع:فرصت امروز



نظرات