1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بی ام دبلیو 328 ، یکی از زیباترین خودروهای کلاسیک

بی ام دبلیو 328 ، یکی از زیباترین خودروهای کلاسیک

13 اردیبهشت 1393
  • 0

این مدل از بی ام دبلیو در کلاس ورزشی در سال 1936 رونمایی شد، طراح فنی 328 فریتز فیدلر بود و این خودرو مسابقه‌ای برنده بسیاری از رویدادهای بین‌المللی در جاده مسابقه بوده است.

BMW

BMW

BMW

BMW

شاخصه مهم 328 وزن کم آن بود که در قسمت‌هایی از جمله در موتور، شاسی و بدنه به نسبت مدل‌های مشابه زمان خود سبک ساخته شده‌ بود. 328 یکی از بهترین خودروهای ورزشی در دوران بین دو جنگ جهانی است، این خودرو کشیده با تعداد شش سیلندر از پیشرانه‌ای با قدرت 80 اسب‌بخار بهره می‌برده است، ب‌ام‌و 328 توانایی ایجاد گشتاوری معادل 126 نیوتن‌متر را داشته و دارای سیستم کاربراتوری بوده که در نهایت از این خودرو بنزینی تنها 464 دستگاه ساخت شد.

BMW

BMW

BMW

BMW

دو مورد از مهمترین مشخصه‌های یک خودور مسابقه‌ای سرعت و شتاب آن است، 328 به نسبت زمان خود در هر دو زمینه نمره قابل قبولی کسب می‌‌کند، سرعتی معادل 150کیلومتر‌در‌ساعت و شتاب 0 تا100 معادل 10.5ثانیه را 328 برای خود به یادگار گذاشته است.

BMW

BMW

BMW

BMW

هیچ‌گاه اجازه ندهید ظاهر ماشین‌های قدیمی شما را فریب دهد، بدنه نسبتاً دراز و بزرگ 328 این موضوع را به ذهن متبادر می‌سازد که ممکن است قوانین آیرودینامیکی در آن به‌خوبی رعایت نشده‌ باشد، اما باید هر قسمت را به صورت مجزا در نظر گرفت، به عنوان مثال وقتی که از جلو به بدنه اصلی 328 نگاه می‌کنیم، در قسمت پیشرانه هرچه به سمت عقب خودرو می‌رویم عریض‌تر می‌شود، یعنی با نگاهی از بالا به خودرو بدنه آن ذوزنقه‌ای شکل به‌نظر می‌رسد، این نقیصه را پیشرانه‌های بزرگ آن زمان بوجود آورده بودند و طراحان برای اینکه بتوانند مشکل را حل کنند، جلوی خودرو را باریک طراحی کرده و با عبور به انتهای خودرو رفته‌رفته به عرض آن اضافه می‌کردند تا توانایی شکاف هوا توسط خودرو به‌ویژه در سرعت های بالا بیشتر شود. از دیگر شاخص‌های آیرودینامیکی که به نظر متفاوت‌تر از برخی خودروهای امروزی است انحنای روی چرخ‌هاست، این انحنا باعث می‌شود تا جریان هوای حاصل از سرعت بالا نه تنها به چرخ‌ها لطمه‌ای وارد نکند بلکه به خوبی از روی خودرو عبور کند، شاخص پایانی قسمت عقب خودرو است که به سبک کوپه طراحی شده است یا در اصطلاح اسپرت‌بک است.

BMW

BMW

BMW

BMW

این خودرو 4دنده دستی 3899میلی‌متر طول، 1400میلی‌متر ارتفاع و 1549 میلی‌متر عرض دارد، در سال 1999 از سوی روزنامه نگاران عرصه خودرو به عنوان یکی از 25 فینالیست برای انتخاب خودرو قرن بود، بعد‌ها بسیاری از مدل‌ها از روی این خودرو کپی‌برداری شدند، ب‌ام‌و در سال 2011 به مناسبت 75سالگی 328، مدل امروزی آن را در قالب یک نسخه مفهومی تحت عنوان 328 Hommage رونمایی کرد.

BMW

BMW

BMW

BMW



نظرات