1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. رونمایی از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

رونمایی از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

9 تیر 1396
  • 0

این روزها بازار کراس‌اوورها بسیار داغ است و این محبوبیت به‌صورت جنون‌آمیزی ادامه دارد. در این بخش، کلاسی که بیشترین طرفدار را داشته و بسیار شلوغ و رقابتی است، بخش کراس‌اوورهای سگمنت B یا ساب‌کامپکت است. پس از سیتروئن، هیوندای و کیا که به‌تازگی با مدل‌های C3 ایرکراس، کُنا و استونیک به این بخش وارد شده‌اند، حالا سئات هم دومین کراس‌اوور خود که آرونا نام داشته و در سگمنت B قرار دارد را طی رویدادی ویژه در بارسلونا رونمایی کرده است.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

آرونا که زیر آتکا قرار می‌گیرد روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با نسل جدید هاچ‌بک ایبیزا و همین‌طور نسل جدید فولکس‌واگن پولو مشترک است، آرونا استایل آشنایی دارد که دماغهٔ آن با جلوپنجرهٔ باریک و چراغ‌های جلوی مثلثی شکل، تهاجمی به نظر می‌رسد. این کراس‌اوور همچنین از یک ورودی هوای بزرگ، روکش‌های پلاستیکی بدنه و محافظ آلومینیومی در سپرها سود می‌برد. سایر نکات قابل‌توجه این کراس‌اوور جدید اسپانیایی نیز عبارت‌اند از چراغ‌های LED عقب، رنگ متفاوت سقف و اسپویلر عقب‌ روی درِ صندوق بار؛ مانند بسیاری از خودروهای این کلاس، آرونا هم با قابلیت بالای سفارشی‌سازی ارائه خواهد شد به‌گونه‌ای که 68 ترکیب رنگ مختلف برای آن قابل انتخاب است.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

همان‌طور که اشاره شد، آرونا بر اساس هاچ‌بک ایبیزا ساخته شده است اما طول آن با 7.9 سانتیمتر افزایش به 4.14 متر رسیده است. ولی بدون شک بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو خودرو زمانی مشخص می‌شود که ارتفاع آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم یعنی جایی که آرونا 10 سانتیمتر ارتفاع بیشتری داشته و از سقف بلندتری هم برخوردار است که فضای سر بیشتری را برای سرنشینان جلو و عقب فراهم می‌کند. به دلیل طول بیشتر آرونا نسبت به برادر هاچ‌بکش، صندوق بار آن 400 لیتر ظرفیت دارد درحالی‌که این عدد در ایبیزا معادل 355 لیتر است.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

کابین آرونا اما تا حدودی ساده به نظر می‌رسد ولی به غربیلک فرمان سه پره، تریم فلزی و کنترل‌هایی مجهز است که به سمت راننده متمایل هستند. در این خودرو همچنین آپشن‌های تکنولوژیکی زیادی همچون شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، دوربین دید عقب و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با نمایشگر هشت اینچی ارائه شده است. همانند نسل جدید ایبیزا، آرونا هم از جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی سئات استفاده می‌کند که قابلیت پشتیبانی از اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل را دارد. برای این ماشین همچنین یک سیستم صوتی BeatsAudio با شش بلندگو و یک ساب ووفر با قدرت کلی 300 وات نیز قابل سفارش است درحالی‌که تهویهٔ دو منطقه‌ای و نورپردازی داخلی هم برای آن ارائه شده است. علاوه بر این، سئات کراس‌اوور جدید خود را به مجموعه‌ای از ویژگی‌های ایمنی مانند سیستم تشخیص نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، ترمز پیش از برخورد، کمک پارک و کروز کنترل تطبیقی مجهز کرده است.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

لیست موتورهای آرونا کاملاً آشنا بوده و از یک نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر بنزینی TSI توربو با دو سطح قدرت 95 و 115 اسب بخار آغاز می‌شود. برای انتقال نیروی این موتور هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، نسخهٔ آرونا FR به یک پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی منحصربه‌فرد مجهز شده است که 150 اسب بخار قدرت دارد. پیشرانهٔ این مدل به‌طور انحصاری به سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها مجهز است.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

در بخش موتورهای دیزلی هم یک واحد 1.6 لیتری TDI با دو سطح قدرت 95 و 115 اسب بخار ارائه شده است. در برخی از بازارها همچنین یک موتور 1.6 لیتری MPI با 110 اسب بخار قدرت نیز ارائه خواهد شد. درنهایت یک پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر TGI با قابلیت کار با سوخت CNG هم برای آرونا در نظر گرفته شده که 90 اسب بخار قدرت دارد. سئات برای اولین بار آرونا را در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر (شهریور) به نمایش عمومی درخواهد آورد. همچنین این شرکت اسپانیایی قصد دارد سال آینده یک کراس‌اوور متوسط سه ردیفه را هم به خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود اضافه کند که بالاتر از آتکا قرار گرفته و در اصل پسرعموی اشکودا کودیاک محسوب می‌شود. شرکت مادر سئات یعنی فولکس‌واگن هم تا پایان امسال، نسخهٔ معادل آرونا که بر اساس پولو ساخته شده است را معرفی خواهد کرد.

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

 رونمایی  از آرونا، دومین کراس ‌اوور سئات

منبع پدال


نظرات