1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

22 اردیبهشت 1394
  • 0

برای بقای گیربکس‌های دستی در صنعت اتومبیل هنوز امیدواری‌هایی وجود دارد. بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو هنوز هم به استفاده از پدال کلاچ اصرار دارند و از تعویض دنده توسط خودشان لذت می‌برند. با این حال، تعداد خودروهایی که در بازار گیربکس‌های دستی را در دسترس قرار می‌دهند، روزبه‌روز در حال کاهش است. ولی یک سری مدل‌ها نیز در گوشه و کنار بازار وجود دارند که در عین ناباوری، هنوز قربانی این موج در بین خودروها نشده‌اند. در ادامه ۷ نمونه از این خودروها را بررسی می‌کنیم.

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

فولکس‌واگن CC

قیمت پایه همراه با گیربکس دستی: ۳۳۸۶۰ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

شاید حضور فولکس‌واگن CC در بازار از نظر خیلی‌ها به چشم نیاید، ولی حقیقت این است که در این مدل می‌توان از گیربکس دستی استفاده کرد. جایگزین مدرن‌تر فولکس‌واگن برای «پاسات»، اندکی طول بیشتری پیدا کرده، ولی هنوز دارای ظاهری برجسته بوده و از یک گیربکس ۶ دنده دستی به همراه موتور آشنای فولکس‌واگن، یعنی موتور ۲ لیتری توربوی چهار سیلندر استفاده می‌کند که به صورت استاندارد برای این مدل در نظر گرفته شده است. تمام این موارد را که در کنار هم بگذارید به فرمول یک GTI هات‌هاچ می‌رسید؛البته در یک پکیج بزرگ‌تر و کلاس بالاتر.

بیوک رگال GS

قیمت پایه با گیربکس دستی: ۳۸۳۱۰ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۵۹ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

مدل رگال چند سالی است که در مقابل «سنگینی و پیری» بیوک ایستاده است و این موضوع بیش از هر خودروی دیگری، در رگال GS دیده می‌شود. این سدان متوسط که بر اساس مدل اروپایی اوپل اینسیگنیا ساخته شده، در کنار موتور توربوی ۲ لیتری‌اش، استفاده از یک گیربکس دستی ۶ دنده را در اختیار قرار می‌دهد. البته باید درنظر داشت که از این گیربکس نمی‌توان در کنار آپشن دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده کرد.

مرسدس‌بنز SLK

قیمت پایه همراه با گیربکس دستی: ۴۴۸۷۵ دلار

پیشرانه: موتور توربوی ۱/۸ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۲۰۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

برند مرسدس‌بنز سال‌هاست که گیربکس دستی را کنار زده است؛ با این حال امیدها برای علاقه‌مندان به داشتن گیربکس دستی در پشت ستاره بنز به پایان نرسیده است. تنها گیربکس دستی باقی مانده در خط تولید مرسدس‌بنز مربوط به SLK رودستر است که با یک موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر در مدل پایه همراه می‌شود. البته این گزینه ممکن است چندان دوام نداشته باشد؛ چرا که احتمال می‌رود مرسدس‌بنز SLK بعدی تنها به صورت گیربکس اتوماتیک ارائه شود.

نیسان اکسترا

قیمت مدل پایه همراه با گیربکس دستی: ۲۷۵۵۵ دلار

پیشرانه: موتور ۴ لیتری V-6، قدرت ۲۶۱ اسب‌بخار و گشتاور ۳۸۱ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

جیپ رنگلر را نباید آخر تمام عملکردهای آفرود ارزان‌قیمت دانست؛‌ چرا که مدل سرسخت نیسان به نام «اکسترا»، علی‌رغم شایعات مبنی بر توقف تولید آن، در سال ۲۰۱۵ هنوز هم در بازار حضور دارد. در تریم‌های دو دیفرانسیله S و Pro4X از اکسترا می‌توان از یک گیربکس ۶ دنده دستی استفاده کرد و نهایت کنترل را در هنگام بالا کشیدن از مسیرهای کوهستانی در اختیار داشت.

اینفینیتی Q60

قیمت مدل پایه با گیربکس دستی: ۴۶۹۵۵ دلار

پیشرانه: موتور ۳/۷ لیتری V-6، قدرت ۳۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۶ نیوتن‌متر (قدرت ۳۴۳ اسب‌بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متر در مدل Q60 IPL).

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

در حالی که طرح اولیه نسل بعدی Q60 در اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد و نظرهای زیادی را به خود جلب کرد، خودروی قدیمی (G37 قبلی) هنوز هم در بازار دیده می‌شود. این موضوع چندان هم نباید چیز بدی تلقی شود؛ چرا که این کوپه لوکس هنوز هم دینامیک رانندگی اسپرتی را در اختیار قرار می‌دهد و بدون پرداخت هزینه می‌توان از آپشن گیربکس دستی ۶ دنده در کنار موتور قدرتمند ۳/۷ لیتری V-6 استفاده کرد. همچنین از این آپشن گیربکس می‌تواند در مدل Q60 کانورتیبل با سقف سخت جمع‌شونده نیز استفاده کرد؛‌ خودرویی که اینفینیتی هنوز آن را در قالب تریم عملکردی IPL به فروش می‌رساند.

هوندا CR-Z

قیمت مدل پایه با گیربکس دستی: ۲۰۹۶۵ دلار

پیشرانه: موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر به همراه موتور الکتریکی، قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

سیستم هیبردی متوسط هوندا یعنی IMA در راه است، ولی هنوز در برنامه هوندا CR-Z قرار نگرفته است. این هاچ‌بک کوچک می‌خواهد خاطرات CRX را زنده کند، ولی در نهایت تبدیل به خودرویی بسیار کُند و به دور از ویژگی‌های اسپورت شده است. با این حال، CR-Z تنها خودروی هیبریدی موجود در بازار است که استفاده از گیربکس دستی را در اختیار قرار می‌دهد. البته در این حالت، مصرف سوخت معادل آن به ۶/۹۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که نمی‌تواند در سطح رقابت باقی بماند. به نظر می‌رسد هوندا در آینده نزدیک استفاده از این گیربکس را کنار بگذارد.

هوندا CR-Z

قیمت مدل پایه با گیربکس دستی: ۲۰۹۶۵ دلار

پیشرانه: موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر به همراه موتور الکتریکی، قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

سیستم هیبریدی متوسط هوندا یعنی IMA در راه است، ولی هنوز در برنامه هوندا CR-Z قرار نگرفته است. این هاچ‌بک کوچک می‌خواهد خاطرات CRX را زنده کند، ولی در نهایت تبدیل به خودرویی بسیار کُند و به دور از ویژگی‌های اسپورت شده است. با این حال، CR-Z تنها خودروی هیبریدی موجود در بازار است که استفاده از گیربکس دستی را در اختیار قرار می‌دهد. البته در این حالت، مصرف سوخت معادل آن به ۶/۹۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که نمی‌تواند در سطح رقابت باقی بماند. به نظر می‌رسد هوندا در آینده نزدیک استفاده از این گیربکس را کنار بگذارد.

سوبارو فارستر

قیمت پایه با گیربکس دستی: ۲۳۰۴۵ دلار

پیشرانه: موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۱۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۶ نیوتن‌متر

 7 خودرویی که هنوز به گیربکس دستی وفادار مانده اند

سوبارو فارستر شاید تبدیل به یک نسخه بزرگ‌تر و جامع‌تر از شاسی‌بلند کوچکی شده باشد که اولین بار باعث شد تا نام «فارستر» بر روی زبان‌ها بیفتد. با این حال، هنوز هم با ارائه گیربکس دستی ۶ دنده، ریشه‌های خود را حفظ کرده است. این گیربکس دستی در تریم پایه 2.5i و تریم 2.5i پرمیوم در دسترس قرار می‌گیرد و در عین حال، نمی‌توان آن را با موتور قدرتمندتر ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر به کار برد. با این وجود، فارستر همچنان به‌عنوان یکی از معدود کراس‌اورهای شناخته‌شده در بازار باقی ماند که در آن امکان استفاده از گیربکس دستی و دیفرانسیل چهار چرخ متحرک وجود خواهد داشت.

منبع پدال


نظرات