1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی کیا اپتیما جدید در ایران و مقایسه با نسل قبل آن

بررسی کیا اپتیما جدید در ایران و مقایسه با نسل قبل آن

29 خرداد 1395
  • 6

اپتیما نخستین‌بار در سال 2000 میلادی به عنوان یک سدان متوسط خانوادگی از سوی کیا موتورز به بازار عرضه شد. تاکنون 4 نسل از این خودرو در بازار جهانی عرضه شده که نسل‌های دوم و سوم آن در بازار ایران نیز از محبوبیت خاصی برخوردارند‌. اواخر سال 2015، نسل چهارم اپتیما با کد JF معرفی و با مدل 2016 به بازار جهانی عرضه شد و به‌تازگی فروش آن در ایران هم آغاز شده است که به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به ویژگی‌های نسل تازه این کره‌ای خوش‌تیپ و محبوب.

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

اپتیما 2016 در نمای جلو ضمن همراه داشتن رگه‌هایی از طراحی نسل پیشین سعی کرده چهره‌ای متفاوت و جذاب‌تر از خود به نمایش بگذارد‌. در طراحی چراغ‌های جلو از خطوط شکسته استفاده شده و نوار LED‌های دی‌لایت از بالا به پایین چراغ نقل مکان کرده‌، سپر جلو هم با ورودی‌های هوا در دو طرف و مه‌شکن‌های LED که به صورت سه‌تایی و با آرایش دایره‌ای نزدیک‌تر به مرکز سپر طراحی شده‌اند در ترکیب با جلو پنجره‌ پوزه ببری دارای تزئینات کرومی‌، جلوه‌ای لوکس و اسپرت را توأمان به نمایش می‌گذارد‌. در نمای جانبی هم JF به لطف اضافه‌شدن شیشه‌های کوچک در بخش انتهایی و دستگیره‌های در با روکش کرومی‌، جلوه‌ای لوکس را به نمایش می‌گذارد ضمن اینکه کیا در این نما هم از المان‌های اسپرت مثل ورودی هوای روی گلگیر جلو و خط فرو‌رفته پایین در‌‌ها غافل نبوده است. با رفتن به نمای عقب متوجه می‌شوید که درب صندوق اندکی دارای برآمدگی شده‌، چراغ‌ها نیز همانند نسل قبل طراحی موربی دارند با این تفاوت که باریک‌تر و کشیده‌تر از قبل شده‌اند سپر عقب هم در کلیات همانند نسل قبل است اما حالا انتقال شبرنگ‌های روی سپر به بالای خروجی‌های دوبل اگزوز را شاهد هستیم‌. در درون کابین اپتیمای JF هم داشبورد شکیل و جذابی را مشاهده می‌کنیم که بر‌خلاف نسل قبل این بار به صورت متقارن طراحی شده البته کنسول میانی همچنان اندکی به سمت راننده متمایل است که از لحاظ ارگونومی نکته مثبتی به شمار می‌آید‌.

ابعاد و فضای داخلی

نسل جدید اپتیما با دارا بودن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب 4855، 1860 و 1465 میلی‌متر و فاصله بین دو محور 2805 میلی‌متر‌، در عرض 30 و در طول و ارتفاع و فاصله بین دو محور‌، 10 میلی‌متر رشد را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد‌. ضمن اینکه از نظر فضای داخلی هم دارای فضای سر سرنشینان جلو 1020‌، فضای سر سرنشینان عقب 970‌، فضای پای جلو 1155 و فضای پای عقب 905 میلی‌متر است که در فضای سر سرنشینان عقب 5 و فضای پای عقب 25 میلی‌متر رشد را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد اما در جلو فضای پا بدون تغییر مانده و فضای سر 8 میلی‌متر نسبت به نسل قبل کاهش یافته است‌.

مشخصات فنی

اپتیما 2016 در ایران با موتور 4 سیلندر 2.4‌ لیتری ارائه می‌شود‌؛ موتوری که با داشتن 16 سوپاپ قادر است حداکثر 172 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل کند. اپتیما JF با تکیه بر این پیشرانه قادر است با مصرف سوخت 8.1 لیتر در سیکل ترکیبی طی مدت زمان 9.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر تا سرعت 210 کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌. این موتور نسبت به نسل قبل در قدرت 2 اسب بخار افزایش و در گشتاور 2 نیوتن‌متر کاهش نشان می‌دهد ضمن اینکه در هر 100 کیلومتر با مصرف 0.4 لیتر کمتر‌، قادر است به شتاب و حداکثر سرعت برابر با نسل قبل دست یابد‌.

امکانات رفاهی و ایمنی

نسل جدید اپتیما در بازار ایران با امکاناتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید (‌کیلس استارتر )‌، سیستم کمکی پارک‌، گرمکن تمامی صندلی‌ها + فرمان‌، سرد‌کن صندلی‌های جلو‌، پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان‌، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه یکپارچه با آینه‌ها‌، آینه الکتروکرمیک‌، سقف پانوراما‌، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه‌، سنسور باران‌، سنسور نور‌، سیستم چراغ‌شور، سیستم ضد‌بخار شیشه‌ها‌، سیستم صوتی ‌هارمن کاردون مجهز به نمایشگر 5اینچی و بلوتوث‌، دوربین دید عقب و‌... ارائه می‌شود ضمن آنکه از نظر ایمنی مجهز به سیستم ترمز ضد‌قفل (ABS‌) به همراه سیستم کمکی ترمز (BAS‌)‌، سیستم مدیریت پایداری‌، سیستم کمکی کنترل حرکت در سربالایی (HAC‌)‌، 6 ایربگ و..‌. است که از هر دو نظر تقریبا هم‌رده نسل قبل خود است‌.

سخن پایانی

کیا اپتیما نسل قبل یکی از محبوب‌‌ترین خودرو‌های وارداتی بازار ایران است. این خودرو محبوب دل افرادی است که به دنبال یک سدان خانوادگی با امکانات کامل هستند در عین حال هنوز به طور کامل از جوانی خود دل نکنده و یک طراحی اسپرت و جوان‌پسند را نیز در نظر دارند‌. پیش‌بینی می‌شود نسل جدید نیز با تکیه بر همین ویژگی‌ها و مشخصات بهبود‌یافته‌اش می‌تواند در بازار موفق شود. لازم به ذکر است اطلس خودرو هم‌اکنون اپتیمای 2016 را با قیمت 186‌میلیون و 400 هزار تومانی و شرایط تحویل 90 و 120 روزه پیش‌فروش می‌کند .

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

کیا اپتیما فیس لیفت 2017

منبع: عصر خودرو



نظرات

  • آرش آرش (31 خرداد 1395 ساعت 10:52)

    آقای بهزاد ، من اگه جای شما بودم حتماً مدل فول هیبریدی کمری رو می گرفتم

  • بابک بابک (31 خرداد 1395 ساعت 09:11)

    هوندا آکورد یا میتسو بیشی ASX بگیر.....کمری هیبریدی باید حدود 110 میلیون باشه به توجه به تعرفه 5% ولی 200 میلیون میفروشن !!!!!

  • مهدی مهدی (30 خرداد 1395 ساعت 14:31)

    کیفیت و ایمنی خودروهای کره ای اصلا قابل قیاس با خودروهای ژاپنی بخصوص تویوتا نیست. اگر توانش را دارید تویوتا را توصیه می کنم و در خصوص شاسی بلند نیز تویوتا راوفور مناسب است.

  • ali ali (30 خرداد 1395 ساعت 07:50)

    من نظری ندارم

    سجاد سجاد (30 خرداد 1395 ساعت 22:33)

    خب حرف نزن. مجبوری کامنت بذاری؟!

  • بهزاد بهزاد (29 خرداد 1395 ساعت 14:12)

    من دنبال یک سدان خانوادگئ مناسب هستم بین کمرئ و سوناتا و اپتیما؟ البته شکم رو کمرئ فقط بخاطر اینه که مدل فول بنزینیش نیست و راجع به هیبرید بودنش تو ایران شک دارم، ممنون میشم نظرتونو بگید