1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی هیوندای توسان هیدروژنی

بررسی هیوندای توسان هیدروژنی

24 آبان 1393
  • 3

آینده سوختهای خودروها چگونه خواهد بود؟ با توجه به افزایش قیمت سوخت و آلایندگی هوا، اکنون گرایش به خودروهای هیبریدی و الکتریکی افزایش یافته است اما هنوز یک گزینه سوم نیز وجود دارد. هیدروژن!

در حالی که پیشتازان خودروسازی جهان هنوز در حال آزمودن خودروهای پیل سوختی هستند، هیوندای شجاعت به خرج داده و اولین خودروی تولید انبوه هیدروژنی جهان را روانه بازار کرده است. این خودرو از پیل سوختی استفاده می‌کند. در این پیل‌ها، هیدروژن در کنار اکسیژن محیط و کاتالیزور، واکنش نشان داده و آب تولید می‌کند و در کنار آن نیز الکترون آزاد می‌نماید که مورد استفاده برای موتور الکتریکی خودرو قرار می‌گیرد. بنابراین، محصول این واکنش تنها آب خواهد بود یعنی می‌توان از اگزوز این خودرو، آب مقطر نوشید!

هیوندای توسان هیدروژنی تنها در بازارهای محدودی ارائه می‌شود. نیاز به زیرساختهای سوخت‌گیری هیدروژن، دلیل این محدودیت است. در حال حاضر این خودرو به صورت اجاره به شرط تملیک با هزینه ماهیانه 499 دلار به همراه پیش پرداخت 2999 دلار در کالیفرنیا عرضه می‌شود. دولت نیز در این ایالت یارانه‌هایی شامل 5000 دلار تخفیف مالیاتی و غیره را در اختیار خریداران چنین خودروهایی قرار می‌دهد که در اینجا باعث می‌گردد اقساط ماهیانه تا 443 دلار کاهش یابد.

یکی از دلایل گرانی خودروهای یل سوختی استفاده از پلاتین به عنوان کاتالیزور است که در غشا تبادل پروتون مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت بالایی دارد. هیدروژن نیز فراوان‌ترین عنصر موجود در هوا است اما استحصال آن نیاز به انرژی دارد و همچنین حمل و توزیع آن نیز داستان دیگری دارد.

پیدا کردن ایستگاه هیدروژن حتی در کالیفرنیا هم سخت است و در لس‌آنجلس تنها 6 ایستگاه عمومی سوخت‌رسانی هیدروژن یافت می‌شود اما طبق برنامه تا سال 2016 این تعداد باید به 48 ایستگاه برسد.

رانندگی با توسان هیدروژنی دقیقاً مشابه نسخه بنزینی آن است. موتور این خودرو 134 اسب بخار نیرو و 221 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. در واقع این یک موتور الکتریکی است که بسیار آرام و کم‌صدا عمل می‌کند. برای انتقال نیرو هم از گیربکس تک سرعته استفاده می‌شود.

پر کردن دو مخزن سوخت هیدروژن توسان حدود ده دقیقه طول می‌کشد. این دو مخزن در دو طرف محور عقب قرار دارند و 5.62 کیلوگرم گنجایش دارند و هیدروژن را در فشار 10000 psi حفظ می‌کنند. با هر مخزن پر در مجموع 426 کیلومتر مسافت را می‌توان طی کرد. باتری‌ها نیز از سوناتای هیبریدی به عاریت گرفته شده‌اند و در کف خودرو جاسازی می‌شوند تا انرژی الکتریکی تولیدی را در خود ذخیره نمایند.

به نظر می‌رسد خودروهای هیدروژنی هنوز در مراحل نخست قرار دارند و برد کوتاه آن‌ها با توجه به محدودیت ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، می‌تواند بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها قلمداد شود که در آینده با بهبود زیرساخت‌ها، تا حدودی برطرف خواهد شد.

هیوندای توسان- نمای کلی

هیوندای توسان- نمای کلی

هیوندای توسان- نمای کلی

هیوندای توسان- نمای عقب

هیوندای توسان- نمای عقب

هیوندای توسان- نمای عقب

هیوندای توسان- نمای باک سوخت گیری

هیوندای توسان- نمای باک سوخت گیری

هیوندای توسان- نمای جلو پنجره

هیوندای توسان- نمای بدنه

هیوندای توسان- نمای صندوق عقب

هیوندای توسان- نمای آرم

هیوندای توسان- نمای موتور



نظرات

  • آریوبر آریوبر (24 آبان 1393 ساعت 14:11)

    ما چه اهدافی رو دنبال میکنیم اینا چه اهدافی رو باعث تاسفه!!!

  • یوونتوس یوونتوس (24 آبان 1393 ساعت 13:30)

    قیمت هیدروژن لیتری چنده؟

  • جرمی جرمی (24 آبان 1393 ساعت 11:29)

    در کشوری مثل ایران تولید گاز هیدروزن خیلی گرون تموم میشه .