1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

1 تیر 1393
  • 0

آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵ یک خودروی اسپرت دوست‌داشتنی است که با وجود حفظ شخصیت قدیمی و کلاسیک، از تکنولوژی‌های جدید بهره برده است. این خودرو تابستان امسال در ۵۰۰ نسخه محدود با قیمت ۶۹۶۹۵ دلار عرضه شده است. در این خودرو تجهیزات کاملی به کار گرفته شده که همه در جهت بهبود عملکرد عمل می‌کنند. این در حالی است که نمونه‌های بعدی آلفا رومئو 4C که در پاییز امسال به بازار می‌آیند، قیمتی برابر ۵۵۱۹۵ دلار خواهند داشت. مقامات کرایسلر، اصرار دارند که مدل 4C با هفت مدل دیگر از آلفا رومئو تا سال ۲۰۱۸ همراه گردد. آلفا در نظر دارد تا سال ۲۰۱۸ به فروش سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه برسد و از بازار آمریکا انتظار دارد که ۱۵۰ هزار دستگاه از این فروش را به خود اختصاص دهند. این رقم با فروش کلی آلفا در سال گذشته مقایسه کنید که ۷۰ هزار دستگاه بوده است.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

مشابهت ظاهری با دیگر مارک‌های شمال ایتالیا چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ چرا که لورنزو راماچیوتی، رئیس استودیوی طراحی فیات کرایسلر، قبلاً با کمپانی‌هایی مانند فراری، مازراتی و پینین فارینا کار می‌کرده است. راماچیوتی برای طراحی این مدل از آلفا رومئوی 33 استرادال سال ۱۹۶۷ الهام گرفته و یک بدنه فریبنده با ساختمان فیبرکربنی ارائه داده است. در نهایت کار با عنصر مخصوص آلفا رومئو در طراحی جلو پنجره V شکل خاتمه یافته است تا جلوه‌ای منحصر به فرد برای خودرو ایجاد کند.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

این خودرو با وسواس زیاد توسط گروه «آدلر» در ایتالیا مونتاژ شده است. پیشرانه 4C از یک موتور توربوی چهار سیلندر با انژکتور مستقیم و ظرفیت ۱۷۴۲ سی‌سی تأمین می‌شود که ۲۳۷ اسب‌بخار قدرت دارد. تنها گیربکس ارائه شده نیز یک دوکلاچه ۶ دنده اتوماتیک است.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

برای دوام بیشتر، کلاچ خشک اتوماتیک به‌گونه‌ای طراحی شده که از استارت‌های ناشیانه و سخت جلوگیری کند. این عملکرد حتی در هنگام درگیر کردن سیستم کنترل شروع حرکت نیز برقرار خواهد بود. در همین حال، با نزدیک به ۱/۴۹ اتمسفر فشار در بوست و گشتاور خروجی ۳۵۰ نیوتن‌متر، آلفا رومئو 4C می‌تواند در مدت ۴/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مرز ۱۱۰ مایل بر ساعت (۱۷۷ کیلومتر بر ساعت) را در دنده چهارم رد کند. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت است. البته صدای موتور این آلفا اصلاً شبیه به ملودی V8 فراری نیست، ولی باز هم صدای گوش‌نوازی دارد و با یک آپشن اگزوز مسابقه‌ای (۵۰۰ دلار) بهتر از این هم می‌شود.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

یک صفحه نمایش کوچک TFT به ابعاد ۷ اینچ در مقابل راننده قرار گرفته که یک کیلومترشمار و سرعت‌سنج دیجیتالی را در خود دارد. همچنین می‌توان حالت DNA خودرو را انتخاب کرد؛ دینامیک، طبیعی (Natural) و تمام‌فصل (All-Weather). این حالت‌های رانندگی وضعیت مصرف سوخت، گیربکس و سیستم کنترل پایداری را تغییر می‌دهد. در همین حال یک حالت مسابقه‌ای نیز می‌تواند از طریق سیستم کنترل پایداری فعال شود. نکته دیگر زاویه داشبورد که به صورتی هنرمندانه به طرف راننده کشیده شده است.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

همچنین یک سیستم صوتی به سبک ۱۹۸۰ استفاده شده که مسافر می‌تواند آن را کنترل کند. اگر استفاده از آن برای مسافرتان ناخوشایند بود، بگذارید با اتوبوس برود!، چون اینجا واقعاً یک خودروی راحت مسافری نیست. به‌علاوه، خبری از تکیه‌گاه دست برای صندلی نیست و مسافر باید برای تکیه‌گاه به دنبال دسته درها بگردد. البته حداقل به لطف قوانین فدرال، صندلی‌های مسافری این خودرو می‌توانند به جلو و عقب خم شوند.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

آلفا می‌گوید که پلاستیک مشکی و مات که به عنوان استاندارد در کابین استفاده شده، «آسفالت» نام دارد؛ یک عنوان عجیب برای شرایط ناراحت کابین آلفا رومئو 4C. با این حال، یک پکیج چرم ۲۷۵۰ دلاری نیز ارائه شده که می‌تواند شرایطی نزدیک فراری را در داخل کابین شبیه‌سازی کند.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵ دارای وزن کلی ۱۱۱۸ کیلوگرم در بازار امریکاست که حدود ۱۳۶ کیلوگرم نسبت به نسخه اروپایی آن سنگین‌تر است. البته این وزن، هنوز هم نمی‌تواند چندان زیاد باشد. سیستم فرمان جدید، حس کنترل بهتری را منتقل می‌کند و علی‌رغم سرعت کم در واکنش، راضی‌کننده است. ترمزهای برمبوی 4C از کالیپرهای چهار پیستونه در جلو استفاده کرده که نیروی ترمز کافی برای متوقف کردن آلفا ایجاد می‌کنند. لاستیک‌های چسبان نیز نیروی متوقف‌کننده 1.25g را فراهم می‌کنند. آلفا اعلام کرده که به صورت استاندارد از تایرهای 205/45ZR-17 در جلو و 235/40ZR-18 پیرلی PZero AR استفاده می‌کند که باعث چسبندگی جانبی 1.1g خواهند شد.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

از لحاظ قیمت، آلفا رومئو خودرویی است که باید خودروهای سطح بالایی مانند آئودی TT RS، پورشه کایمن و حتی شورولت کوروت استینگری مقایسه شود؛ ولی 4C شبیه هیچکدام از این خودروها نیست. وقتی لوتوس الیزه و لوتوس اگزیج از بازار امریکا رفته باشند، یک جایگاه ویژه برای آلفا 4C باقی می‌ماند.

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

بررسی آلفا رومئو 4C مدل ۲۰۱۵

آلفا رومئو 4C مدل 2015

قیمت پایه: ۵۵۱۹۵ دلار

پیشرانه

  • موتور: ۱/۷ لیتری توربو DOHC I4.
  • قدرت: ۲۳۷ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۲۵۰.
  • گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک دوکلاجه.
  • انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب.

ابعاد

  • طول × عرض × ارتفاع: ۴ × ۱/۸۸ × ۱/۱۸ متر.
  • فاصله محوری: ۲/۳۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۱۱۸ کیلوگرم.
  • ظرفیت حمل وسایل: ۱۰۴/۷ لیتر.

عملکرد

  • صفر تا ۹۶/۶: ۴/۵ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مصرف سوخت: ۹/۸ لیتر در شهر، ۶/۹۲ لیتر در جاده و ۸/۴ لیتر به صورت ترکیبی.
منبع پدال


نظرات