1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. معرفی 10 شاسی‌بلند برتر برای سال جدید میلادی

معرفی 10 شاسی‌بلند برتر برای سال جدید میلادی

15 آذر 1393
  • 14

هوندا CR-V یکی از بهترین و پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای کوچک در آمریکا به شمار می‌رود و مدل سال ۲۰۱۵ آن توانست عنوان شاسی‌بلند سال ۲۰۱۵ را توسط نشریه موتورترند آمریکا، از آن خود کند. این شاسی‌بلند به منظور کسب این رتبه، در بخش‌های متعددی نظیر طراحی ظاهری، مهندسی، عملکرد فنی، کاربردی بودن، صرفه اقتصادی، ایمنی و ارزش در مقابل مبلغ پرداختی، یک سر و گردن بهتر از رقبایش ظاهر شد. طراحی قابل قبول برای بدنه و کابین، موتور چهار سیلندر بهینه شده، گیربکس CVT جدید، و تجهیزات جدید ایمنی باعث شده است تا نسل جدید CR-V، به پرچم‌دار شاسی‌بلندها تبدیل شود. هوندا CR-V نسل چهارم که از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده است، باعث شد تا در همان سال اول، بیش از ۲۸۱ هزار دستگاه فروش کند و در سال بعد این رقم به ۲۸۱ هزار دستگاه رسید و در سال گذشته، تعداد نزدیک به ۳۰۴ هزار دستگاه از آن به فروش رسید، بنابراین رقبای CR-V کار سختی را در پیش دارند تا بتوانند این شاسی‌بلند را از تخت پادشاهی پایین بکشند. نشریه موتورترند، تعدادی شاسی بلند را برای سال ۲۰۱۵ که قابل رقابت با هوندا CR-V هستند، معرفی نموده است که نوشتار زیر، شرحی از مشخصات خودروهای این لیست می‌باشد.

سوبارو XV Crosstrek

هندلینگ و عملکرد این سوبارو که بر پایه مدل اسپرت Impreza ساخته شده است، بیشتر به یک هاچ‌بک اسپرت شباهت دارد تا یک کراس اووِر و ظاهر اسپرت و تهاجمی آن نه تنها این امر را ثابت می‌کند، بلکه می‌تواند یکی از عواملی باشد که خریداران را به خود جلب می‌کند. این شاسی بلند بیش از آنکه برای یک خانواده طراحی شده باشد، برای یک زوج کاربرد دارد چرا که صندلی‌های عقب از فضای نسبتاً تنگی برخوردار هستند. اما کوچکی جثه آن باعث می‌شود تا برای پیدا کردن فضای کافی برای پارک کردن، همچون سایر مالکان شاسی بلند، دچار مشکل نشوید. نسخه هیبرید این مدل، کمترین مصرف سوخت را در این لیست دارا می‌باشد ضمن اینکه نسخه معمولی با گیربکس CVT و محور جلو، از نظر مصرف سوخت در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

مصرف سوخت پایین، هندلینگ عالی، ایمنی بالا

انتقال ضعیف نیرو، کیفیت پایین کابین، سواری پر سر و صدا

فولکس‌واگن Tiguan

فولکس واگن قصد دارد تا برای سال ۲۰۱۵، نه تنها کیفیت محصولات خود را بالا ببرد، بلکه طراحی آن‌ها را نیز بهبود بخشد. این برند در انجام اصلاحات در گلف و جِتا مدل ۲۰۱۵، موفق عمل کرد و قطعاً در شاسی بلند Tiguan نیز موفق ظاهر خواهد شد. اما این شاسی بلند با وجود رقبای متعددی که در این کلاس وجود ندارد، از فروش خوبی برخوردار نیست و نتوانسته انتظارات فولکس واگن را برآورده کند. بنابراین، با انجام اصلاحاتی بر روی این مدل، سعی کرده تا در سال ۲۰۱۵، بتواند پا به پای بزرگان در این بخش از بازار بتازد و آن را به یک مدل موفق تبدیل کند.

موتور نیرومند توربوشارژ، گیربکس خوب، سرعت خوب در مسیر مستقیم

مصرف سوخت نامطلوب، امتیاز ضعیف در آزمایش تصادف IIHS، ارزش غیرقابل قبول در برابر مبلغ پرداختی

هیوندای توسان

هیوندای با عرضه شاسی بلند توسان در سال ۲۰۱۰، بازار شاسی بلندها را متحول کرد. قیمت بسیار پایین در کنار ظاهر اسپرت و مهیج و همچنین امکانات رفاهی خوب، باعث شد تا تمامی خریداران را به سوی خود بکشاند. توسان تمامی شاسی بلندها را در این رده بر آن داشت تا از هر نظر دگرگون شوند و بتوانند با توسان به رقابت بپردازند. بنابراین خودرویی که خود راه‌گشای عرصه جدیدی در شاسی بلندها بود، در سال‌های اخیر از قافله عقب مانده است. نسل جدید توسان در سال ۲۰۱۶ با طراحی و مشخصات به روزتری معرفی خواهد شد تا بتواند بار دیگر به سردمدار شاسی بلندهای کوچک تبدیل شود.

کمک فنرهای عالی، بیان واضح اطلاعات، طراحی مهیج بدنه و کابین

امتیاز پایین در آزمایش تصادف، مصرف سوخت نسبتاً بالا

مزدا CX5

مزدا CX-5 با موتور نیرومندتر ۲٫۵ لیتری که به عنوان آپشن قابل سفارش است، می‌توانست عنوان برترین شاسی بلند در سال ۲۰۱۵ را از آن خود کند اما موتور استاندارد آن، ضعیف احساس می‌شود. CX-5 دارای عملکرد اسپرت بر روی جاده و سواری قابل قبولی در خارج از جاده است ضمن اینکه قدرت بالا و مصرف سوخت پایینی را به راننده ارزانی می‌دارد. ویژگی‌های مثبت این شاسی بلند ژاپنی زمانی قوت می‌یابد که بدانید در آزمایش تصادف نیز سربلند و بهتر از رقبایش ظاهر شده است. تمامی این موارد باعث شدند تا CX-5 از فروش و محبوبیت بالایی در بازار جهانی برخوردار شود که طراحی ظاهری جذاب آن نیز در این امر بی‌تأثیر نیست.

طراحی زیبا، هندلینگ خوب، مصرف سوخت پایین، ایمنی بالا

کابین خشک و بی کیفیت، موتور ضعیف چهار سیلندر ۲ لیتری در مدل پایه

کیا اسپورتِیج

نسل سوم کیا اسپورتیج که حاصل دستان پیتر شریر است، باعث شد تا طراحی تمام محصولات کیا از سال ۲۰۱۰، وارد عرصه جدیدی شود. پیوستگی خط شانه که در جلو به بالای چراغ‌ها و جلو پنجره و در عقب به بالای چراغ‌های عقب ختم می‌شوند، یک پیوستگی زیبا را در سراسر بدنه ایجاد کرده است. موتور ۲٫۴ لیتری به صورت استاندارد و ۲ لیتری توربوشارژ به صورت آپشن، قدرت مناسب را به این شاسی بلند کره‌ای ارزانی می‌دارند. کیا اسپورتیج یک مجموعه مناسب و عالی به نظر می‌رسد اما اگر کیفیت سواری با آن بالاتر بود، استحقاق کسب عنوان شاسی بلند سال ۲۰۱۵ را داشت.

طراحی ظاهری زیبا، کابین ساده و کاربر محور

کیفیت پایین سواری و هندلینگ، امتیاز پایین در آزمایش تصادف، مصرف سوخت نسبتاً بالا

GMC Terrain


شورولت Equinox و GMC Terrain، به رغم تلاش بسیار در کلاس شاسی بلندهای کوچک، نتوانسته‌اند خود را مطرح کنند. GMC Terrain از موتور ۴ سیلندر و سیستم چهارچرخ محرک سود می‌برد اما برای جثه سنگین وزن آن کافی نیست ضمن اینکه قیمت بالاتر آن نسبت به رقبا باعث شده تا از قافله عقب بماند. مورد دیگری که جای بحث دارد، ظاهر آن است که اگرچه نیرومند و باوقار به نظر می‌رسد، از طراحی به روز و مهیجی بهره نمی‌برد. Terrain راه زیادی در پیش دارد تا بتواند با رقبای ژاپنی و کره‌ای خود به رقابت بپردازد.

مصرف سوخت بهینه، ایمنی بالا، سامانه هوشمند نمایش اطلاعات

در سایر موارد!

سوبارو Forester

پیش از CR-V، عنوان بهترین شاسی‌بلند (در سال ۲۰۱۴) به سوبارو Forester تعلق داشت. این شاسی بلند تقریباً از هر نظر کامل است. کیفیت خوب ساخت و مواد استفاده شده، کابین جادار، سواری خوب و ایمنی بالا مواردی بودند که سوبارو Forester را به تاج و تخت رساندند اما امسال با حضور CR-V با مشخصات مشابه و قیمت پایین‌تر، سوبارو شانسی برای خودنمایی نداشت. حتی Forester با تنوع در موتور هم نتوانست در برابر CR-V عرض‌اندام کند. قابلیت‌های بالای آفرود در این شاسی بلند و هزینه نگهداری پایین، از دیگر ویژگی‌های مثبت این شاسی بلند هستند.

ایمنی بالا، قابلیت خوب آفرود، کابین جادار

عدم توانایی در بیان واضح اطلاعات نشان‌دهنده، سر و صدای جریان باد

نیسان Rogue

همان‌طور که جیپ چروکی یکی از رقبای سرسخت هوندا CR-V بشمار می‌رفت، نیسان Rogue نیز تقریباً پا به پای رقیبش از هر نظر حرکت کرد تا اینکه نهایتاً از CR-V عقب ماند. همه چیز در Rogue عالی به نظر می‌رسد. طراحی زیبا بدنه و کابین و همچنین کیفیت بالای ساخت و مواد استفاده شده را می‌توان الگویی برای رقبا قرار داد اما متأسفانه موتور ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری ضعیف آن، باعث شد تا نتواند در جایگاه بهترین شاسی بلند سال ۲۰۱۵ بنشیند. اما اگر بحث موتور ضعیف آن را کنار بگذاریم، در سایر موارد، Rogue کاملاً بی‌نقص است.

ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی، ایمنی بالا

موتور ضعیف، شتابگیری آهسته، مصرف سوخت نسبتاً بالا

جیپ چروکی

جیپ Compass و Patriot دو شاسی بلند کوچک با پلت‌فرم مشترک هستند که به از قیمت بسیار پایین و عملکرد آفرود قابل قبولی بهره می‌برند. اما به جز قیمت، این دو مدل از همه نظر ضعف دارند، از طراحی گرفته تا کیفیت و قدرت موتور. این دو مدل باعث شدند تا ذهنیت طرفداران جیپ عوض شود. اما جیپ چروکی برای جبران ضعف دو مدل نام برده راهی بازار شده است. جیپ چروکی با سود جستن از هویت‌های اصیل یک جیپ و کیفیت مطلوب ساخت در کنار قابلیت‌های بالای آفرود می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند اما هندلینگ ضعیف، وزن بالای بدنه و هندلینگ ضعیف بازهم آن را از رقبایش عقب می‌اندازد.

قیمت پایین، طراحی نیرومند و باوقار

سواری ضعیف، مصرف سوخت بالا، امتیاز ضعیف در آزمایش ایمنی

تویوتا RAV 4

همچون هوندا CR-V، RAV4 نیز تنها با یک نیروی محرکه و یک سیستم انتقال قدرت عرضه می‌شود. موتور مورد بحث یک واحد ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر است که به یاری گیربکس شش سرعته اتوماتیک، نیرو را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. طراحی بدنه و کابین آن نسبت به نسل‌های پیشین، کاملاً دگرگون شده است و از ظاهر اسپرت و چشم‌نوازی بهره می‌برد مخصوصاً کابین که طراحی بازنگری شده آن باعث شده تا کنترل‌ها را بتوان به راحتی پیدا کرد. یک فضای بار بزرگ و جادار در کنار سیستم صوتی با ۱۱ خروجی و نمایشگر ۶٫۱ اینچی، تمام نیازهای خریداران را برطرف می‌کند.

کابین با طراحی زیبا و کیفیت بالا، فضای بار مناسب، فضای مناسب برای سرنشینان ردیف دوم، امتیاز خوب در آزمایش تصادف IIHS  امتیاز 5 ستاره

کیفیت پایین سواری، سواری خشک



نظرات

  •  گرنجور گرنجور (24 آذر 1393 ساعت 13:03)

    عنوان با متن خیلی تناسب نداره! بیشتر نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف بود تا معرفی 10 suv برتر

  • سعید چارجر سعید چارجر (21 آذر 1393 ساعت 23:49)

    Toyota Land Cruiser GXR

  • مهران امانت مهران امانت (20 آذر 1393 ساعت 17:20)

    خوشم میاد که جیپ چروکی همیشه و همه جا حرفی برا گفتن داره.این کمپانی بی نظیره!

  • حاج غلامرضا حاج غلامرضا (14 آذر 1393 ساعت 23:27)

    شرمنده ولی واقعا اینها شرایط شاسی بلند بودن رو ندارن. قابل مقایسه با اون چینی ها نیستن ولی شاسی بلند هم نیستن فقط اتاقشون یک کم کشیده تر هستش.یکی از خصوصیتهای شاسی بلند بودن اینه که سیستم جلوبندی اون طبق دار دوبل باشه نه مک فرسون ، مک قرسون یک سیستم شهری حساب میشه که خشک و البته زود هم خراب میشه البته باز هم می گم این مک فرسونی که روی rav4 هست با مک فرسون سمند (!) مسلما فرق داره.حتی این ماشین ها شاسی (فریم) هم ندارن که بهشون بگیم شاسی بلند. توی کره ای ها کیا موهاوی (یعنی وراکروز و سورونتو نه !)و توی ژاپنی ها تویوتا لندکروزر ، اف جی کروزر و پرادو و لکسس rx570 , 450 شاسی بلند واقعی حساب میشن. خیلی از این ماشینها که شما معرفی کردید بعضا کارخونه مدل تنها چرخ جلو متحرک رو هم پیشنهاد میده !!!! این یعنی این ماشینها کراس اوو شهری هستند نه یک suv خارج جاده ای.
    پس اول سیستم تعلیق جلو و سپس شاسی دار بودن ماشین رو دوستان در نظر بگیرند

  • دیستور دیستور (14 آذر 1393 ساعت 21:32)

    سوبارو عالیه عشق من فارستر

  • اسکالید اسکالید (14 آذر 1393 ساعت 15:47)

    پس عکس هوندا کجاست؟!

  • ارش سیا ارش سیا (13 آذر 1393 ساعت 23:15)

    من الان سوزوکی ویتارا اتومات 2000 دارم به سرم زده عوضش کنم.امروز رفتم نمایشگاه دوستم گفت مگه دیوونه شدی ژاپنی رو بدی کره ای سوار بشی نظر شما چیه?

  • آفرین آفرین (13 آذر 1393 ساعت 10:23)

    اعلام شده بود سمند شاسی بلند در راه است منتظر می مانم بیاید ببینم کجای جدول قرار میگیرد بعد انتخاب می کنم

    ت ت (13 شهریور 1396 ساعت 14:52)

    اخه سمند شاسی بلند حالت طبیعی است

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (12 آذر 1393 ساعت 17:30)

    همشون خوبن

  • mj.king mj.king (12 آذر 1393 ساعت 15:34)

    خدایی یکی از یکی بهتر....هم کیفیت هم امکانات وهم کارایی

  • رضااا رضااا (11 آذر 1393 ساعت 20:18)

    عجب ماشینای تاپی !!!! متشکریم

  • محمدماجد محمدماجد (11 آذر 1393 ساعت 16:14)

    ایولا

  • لادیزایران لادیزایران (11 آذر 1393 ساعت 09:47)

    ممنون کاش قیمتهاشون رو هم اطلاع رسانی میکردید
    این مطلب رو هم از قول مدیر عامل ایران خودرو . مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: تا بهمن ماه سال آینده اولین پلت فرم ایران خودرو تولید خواهد شد و در زمینه تولید گیربکس‌های اتوماتیک نیز همکاری مشترکی با سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت خواهد گرفت