1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

9 مهر 1394
  • 0

نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت (IAA) امسال نیمه راه را گذرانده و در سراشیبی پایانی به سر می‌برد. طی چند روز گذشته بسیاری از خودروسازان محصولات جدیدشان را به نمایش گذاشتند و خبرهای آن‌ها به سرتاسر جهان مخابره شد. این دوسالانه بزرگ و معتبر همیشه محفل جدیدترین خودروها و فناوری‌های مرتبط بوده و به نظر نگارنده در کنار نمایشگاه ژنو و آمریکای شمالی نگین دنیای خودرو محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه نگاهی به شاسی بلندها و کراس‌اوورهای حاضر در نمایشگاه امسال بیندازیم.

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

جاگوار F-Pace

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

F-Pace نخستین خودروی شاسی‌بلند جاگوار از زمان تأسیس کمپانی تاکنون است. این خودروساز امید دارد با محصول جدید میزان فروش را در سال آینده به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد که با توجه به ویژگی‌های ظاهری و فنیِ ذکرشده اصلاً بعید به نظر نمی‌رسد. یکی از سؤالات متداولی که درباره آن مطرح می‌شود توانایی‌های آفرود است، البته اگر دلتان بیایید از جاده‌های صاف شهری خارجش کنید!

مرسدس بنز کلاس GLC

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

جایگزین کلاس GLK بیشتر از همیشه آماده است تا با پرفروش‌ترین شاسی‌بلند لوکس بازار آمریکا یعنی لِکسس RX رقابت کند. برای قوای فنی پیشرانه‌های بنزینی و گازوئیلی در نظر گرفته‌شده؛ یک نسخه اسپورت‌تر نیز بنام GLC کوپه با تمرکز بر مباحث طراحی و استایل ظاهری بعداً روانه بازار خواهد شد. در مورد توانایی‌های آفرود نیز همین مورد بس که کارشناسان مجله موتور ترند را شگفت‌زده کرده است.

بنتلی بنتایگا

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

ابتدا به‌عنوان یک نمونه مفهومی متولد شد؛ حالا پس از رونمایی رسمی لقب لوکس‌ترین شاسی‌بلند دنیا را به دوش می‌کشد و عزم جدی برای رقابت با امثال رنج‌روور دارد. ازنظر نمای خارجی شاید به نظر همه زیبا و چشم‌نواز نباشد، اما در عوض درون اتاق رنگ و بویی خاص و مجلل دارد و مخصوصاً برای مالکان مدل‌های دیگر بنتلی دوست‌داشتنی خواهد بود. در مورد توانایی‌های خارج جاده‌اش هم باید بگویم که کاملاً مورد تأیید کارشناسان مجله موتور ترند است!

میتسوبیشی اوتلندِر جی‌تی PHEV

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

دو نکته: اول این‌که برای رونمایی نسخه پلاگ-این هایبرید انتخاب‌شده، دوم این‌که در بعضی نوشته اوتلندِر همانند مدل‌های رنج‌روور روی لبه کاپوت جلو نقش بسته بود. در مورد توانایی‌های خارج جاده‌اش هنوز چیزی در عمل مشخص نشده است.

فولکس‌واگِن تیگوآن

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

کراس‌اوور موفق آلمانی برای نسل دوم خود مجموعه کاملی از موارد ارتقا یافته را دارد و با فضای داخلی بزرگ‌تر و مفیدتر قطعاً موردتوجه گروه بیشتری قرار خواهد گرفت. یک نسخه با فاصله محوری بلند هم در دستور کار قرارگرفته که مخصوص بازارهای چین و آمریکا است. وجود سامانه‌های چهارچرخ متحرک 4Motion که گشتاور را در مواقع نیاز به چرخ‌های عقب می‌فرستد و پارک جدیدِ مجهز به چند دوربین برای دید 360 درجه اطراف خودرو نیز مانور در نواحی بیرون جاده را میسر می‌کند.

فولکس‌واگِن تیگوآن جی‌تی‌ای PHEV مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

همراه با نسل جدید تیگوآن نسخه پلاگ-این مفهومی آن نیز به نمایش درآمد که در کنار میتسوبیشی اوتلندر PHEV (که در بالا بدان اشاره شد) نقش مهمی در معرفی گروه شاسی بلندهای PHEV به دنیای خودرو بازی می‌کند. البته اگر به دنبال تفریحات آفرود هستید پیشنهاد ما یک شاسی‌بلند ارزان‌تر است.

لِکسِس RX

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

خو گرفتن با طراحی عریض‌تر نسل جدید کمی زمان می‌برد. با توجه به این‌که تاکنون در بازارهای اروپایی به‌اندازه آمریکا محبوب و پرفروش نبوده، سؤال اینجاست که آیا این نسل می‌تواند تحول ایجاد کند و بیش‌ازپیش چشمان اروپاییان را متوجه خود کند یا خیر. درباره توانایی‌های خارج جاده‌اش هم می‌توانیم این نکته را مدنظر قرار دهیم که از روز اول با ورود زودهنگام به عرصه کراس‌اوورها تحسین بسیاری از شهرنشینان و نیز ساکنین حومه شهرها را برانگیخت و نشان داد که می‌تواند همیشه فروش خوبی داشته باشد، پس ارزش اعتماد کردن را دارد.

سئات لئون کراس اسپورت مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

طراحی خودرو اخیراً به سمتی سوق پیداکرده که عملاً مرزهای بین کراس‌اوور و هاچبک بسیار مبهم شده و در بعضی موارد تشخیص این دو عملاً غیرممکن است. لئون کراس اسپورت دقیقاً چنین وضعیتی دارد؛ یک هاچبک داغ با سامانه چهارچرخ متحرک، قلب حدوداً 300 اسب بخاری و بدنه‌ای با خطوط و طرح SUV مانند ولی با ارتفاع پایین‌تر! حاصل کار هم در برخورد نزدیک بیشتر هاچبک است تا کراس‌اوور؛ اما این دلیل نمی‌شود که وجودش تهدیدی برای محبوبیت سوبارو XV Crosstrek باشد. در بحث توانایی‌های خارج جاده نیز سئات آن را یک "ورزشکار توانا با کفش‌های مخصوص سیروسفر" می‌خواند، اما خب به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

سَنگ‌یانگ XLV-Air مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

درواقع یک نمونه مفهومی جذاب است که در آینده نه‌چندان دور به تولید خواهد رسید. جزئیات زیادی در طراحی دیده می‌شود که هرکدام نقشی دارند، اما ازآنجایی‌که بنایش بر پایه تیوولی (Tivoli) کراس‌اوور (که فروشش اوایل امسال در بازار اروپا آغاز شد) نهاده شده فکر نمی‌کنم توانایی خاصی در نواحی خارج جاده داشته باشد.

سنگ‌یانگ XAV-Adventure مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

این مدل هم بر پایه تیوولی ساخته‌شده و بیشتر شبیه یک FJ کروزر جدید با چهار درب است. با توجه به نامی که برایش انتخاب‌شده شاید برخلاف مدل قبلی در نواحی بیرون جاده حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

کیا اسپورتیج

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

نسل تازه اسپورتیج با مدل کنونی حداقل در ظاهر تفاوت فاحشی ندارد و بیشتر تلاش شده تا شبیه دیگر اعضای خانواده کیا شود؛ البته تنها با نگاه کردن به جلوپنجره و سپر سریعاً متوجه تازگی آن می‌شوید. چشمگیرترین تغییرات را می‌توان طراحی داخلی خوب و فناوری‌های فعال ایمنی دانست که نقش مهمی در پیشرفت خودرو دارند. یک نسخه جی‌تی لاین (GT Line) مخصوص بازار اروپا نیز در دسترس خواهد بود که جذابیت ظاهری بیشتری نسبت به سایرین دارد. با همه این تفاسیر توصیه می‌کنیم برای بیرون از جاده‌های آسفالت روی اسپورتیج حساب نکنید چون هیچ وجه تشابهی با بورِگو (Borrego) ندارد!

تویوتا C-HR مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

CH-R درواقع پیش‌درآمد تویوتا در مورد کراس‌اوور آینده‌اش است اما معلوم نیست تا رسیدن به خط تولید چقدر تغییر خواهد کرد. برای مسیرهای خارج شهری هم به نظر می‌رسد قوای فنی هایبرید مناسب‌تر باشد.

مزدا کوئِرو مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

سؤالی که درباره CH-R مطرح کردیم برای کوئِرو هم وجود دارد! امیدواریم کراس‌اووری که در آینده بر پایه آن ساخته می‌شود (چه CX-9 باشد چه یک مدل دیگر) همین‌طور جذاب و چشمگیر باشد و از مسیرهای خارج جاده سربلند بیرون آید.

نیسان گریپز مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

کراس‌اوور اسپورت مفهومی نیسان می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای جانشینی سری Z جدید (که شنیده می‌شد از کوپه به کراس‌اوور تغییر شکل خواهد داد) باشد. جدای از این موضوع نظرتان درباره استایل ظاهری آن چیست؟

آئودی ای-ترون کوآترو مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

شاید هدف از نمایش این شاسی‌بلند مفهومیِ جنگجو اخطار آئودی به تسلا مدل X درباره ورود یک رقیب تمام الکتریکی در آینده باشد. گرچه نمایش یک نسخه مفهومی اولین قدم است اما آئودی برای رقابت با تسلا زمان زیادی ندارد چون تحویل مدل X به مشتریان در آینده نه‌چندان دور آغاز خواهد شد. در مورد توانایی‌های آفرود هم فکر نمی‌کنم کسی تمایلی به گشت‌وگذار با آن در پستی‌وبلندی‌ها داشته باشد.

مفهومی‌های جیپ موپار

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

جیپ و موپار در IAA امسال پرکار بودند و سه مدل مفهومی از چروکی (Cherokee)، رانگلر (Wrangler) و رِنِگِید (Renegade) به نمایش گذاشتند. رانگلر روبیکان سان‌رایزِر (Sunriser) با رنگ نارنجی مات روی بدنه و لبه رینگ‌ها و چراغ‌های LED بیش از بقیه جلب‌توجه می‌کرد. ازنظر توانایی‌های خارج جاده هم نیازی به اشاره نیست چون جیپ از بزرگان این عرصه بوده و هست.

سیتروئن کاکتوس M مفهومی

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

خود کاکتوس C واقعاً عجیب‌وغریب است و دقیقاً همین نکته دیدن کراس‌اووری را که بر پایه آن ساخته‌شده و آماده‌ی تولید است جالب‌تر می‌کند. احتمالاً بیرون از مرز آسفالت تنها در کنار ساحل به دردتان خواهد خورد، پس زیاد دلتان را خوش نکنید.

بورگوارد BX7 شاسی‌بلند

 مروری بر شاسی بلندهای حاضر در نمایشگاه فرانکفورت

بورگوارد یک برند آلمانی قدیمی است که آخرین فعالیتش به اوایل دهه 1960 برمی‌گردد و حالا با خودرویی به فرانکفورت آمده که حقیقتاً در ظاهر و کابین زیبا و خواستنی جلوه می‌کند. به‌جای پرسیدن از توانایی‌های آفرودش هم بهتر است بپرسیم آیا یک خودروساز کوچک می‌تواند در جمع بزرگان قد علم کند یا خیر.

منبع پدال


نظرات