1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. خلاقانه‌ترین طرحهای خودرو در طول تاریخ

خلاقانه‌ترین طرحهای خودرو در طول تاریخ

22 اردیبهشت 1393
  • 1

Dream Cars

نمایشگاه خودروی Dream Cars: Innovative Design, Visionary Ideas از 21 می الی 7 سپتامبر (31 اردیبهشت الی 16 شهریور) در موزه‌ی High Museum of Art در آتلانتا برگزار می‌شود و در آن خودروهایی به یادماندنی که ممکن است 80 سال قدمت داشته باشند، در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. هر یک از این خودروها به نحوی صنعت خودرو را متحول کرده‌اند. هر یک ایده و طرحی نو دارند که در طراحی و مهندسی خودروهای امروزی مؤثر واقع شده است. در ادامه نگاهی به خودروهای جالب این نمایشگاه می‌اندازیم. با ما باشید.

تصویر فوق به خودروی Norman Timbs که در سال 1947 معرفی شده مربوط می‌شود. شاید این خودرو و بسیاری دیگر از طرح‌های عجیب و غریب، هیچ‌وقت به مرحله‌ی تولید انبوه نرسیده باشند؛ ولیکن در مورد ایده و الهامی که در ذهن طراحان القا کرده‌اند، وضعیت درست برعکس است. نمایشگاه Dream Cars: Innovative Design, Visionary Ideas یکی از نمایشگاه‌هایی است که در آن چنین طرح‌هایی معرفی می‌شوند و قرار است این بار خودروهایی با بیش از 80 سال قدمت در معرض دید عموم قرار بگیرند. بیشتر خودروها به دو علت انتخاب شده‌اند: یا محدودیت‌های صنعت خودرو را نمایان می‌کنند یا شروعی برای خلاقیت‌های تأثیرگذار در این صنعت بوده‌اند.

Ken Gross از متصدیان این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه 17 خودروی 4 چرخ تاریخ خودرو که سبک و سیاق، مهندسی و طراحی اتوموبیل‌ها را ارتقاء داد‌ه‌اند، نمایش می‌دهد.

برخی از خودروها به رؤیایی دست‌نیافتنی شباهت دارند و نظر عموم در موردشان منفی است. مثلاً خودروی Stratos HD Zero با ارتفاع 33 اینچی معادل 83 سانتی‌متر که هیچ دری ندارد. برای ورود تنها می‌توان شیشه‌ی جلو را بالا برد.

Firebird XP-21 جنرال موتورز نمونه‌ی دیگری است که باله‌های جت‌مانندی روی چرخ‌ها دارد. خودرویی با یک سرنشین که بسیار پر صدا و داغ است. مصرف سوخت آن هم بسیار زیاد است. دمای لوله‌ی اگزوز در انتهای دم به 1000 درجه‌ی فارنهایت معادل 540 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

خودروهای کاربردی‌تری هم در این نمایشگاه وجود دارند. مخصوصاً خودروهایی که در طراحی خودروهای امروزی مؤثر واقع شده‌اند. مثلاً خودروی Scarab طراحی شده توسط William Bushnell Stout که نقطه‌ی شروعی برای خودروهای مینی‌ون امروزی به حساب می‌آید.

یا خودروی Chrysler Thunderbolt که در سال 1941 معرفی شده و اولین خودروی آمریکایی با سیستم الکتریکی برای جمع‌کردن سقف است.

Dream Cars

بازسازی خودروی Bugatti Type 57S Compétition Coupé Aerolithe که در سال 1935 معرفی شد. طراحان آن Jean Bugatti و Joseph Walter بودند و توسط انجمن بازسازی اتومبیل‌ها ساخته شده است. بازسازی بر اساس چند تصویر، مشخصات معلوم، اسناد و در نهایت نقاشی رنگ روغنی از طراحی بوگاتی انجام شده است.

Dream Cars

خودرویی از سال 1936 به نام Stout Scarab که طراحی آن توسط William B. Stout صورت گرفته است. ایده‌ی آن از سوسکی به همین نام گرفته شده است و مینی‌ون‌های امروزی حاصل معرفی این خودرو هستند.

Dream Cars

Thunderbolt کمپانی Chrysler در سال 1941 که توسط Ralph Roberts و Alex Tremulis طراحی شده است. ساخت خودرو توسط Briggs Body Works صورت گرفته و کمپانی Chrysler تولید آن را انجام داده است. تاندربولت اولین خودروی آمریکایی است که سقف آن متحرک است و با الکتریسیته جابجا می‌شود. چراغ‌های جلو هم به همین صورت پنهان می‌شوند.

Dream Cars

Norman Timbs در سال 1947 خودرو Special را برای استفاده‌ی شخصی خود ساخت. در سال 1949 تصویر خودرو روی مجله‌ی Motor Trend درج شد.

Dream Cars

تصویری در ابعاد 6 در 20 فوت از کلکسیون Jean S. و Fredric A. Sharf. این تصویر در سالگرد دویست و پنجاهمین سال تأسیس دیترویت توسط محقق فرانسوی Antoine de la Mothe Cadillac رونمایی شده است و خودروی تبدیل‌شدنی کادیلاک را نشان می‌دهد. Carl Renner در سال 1951 چنین طرحی را ارائه کرده است.

Dream Cars

خودروی عجیب جنرال موتورز در سال 1953 به نام Firebird که توسط Harley J. Earl و Robert F. Bob McLean و نیز طراحان بخش استایل خودرو در جنرال موتورز طراحی شده است. این خودرو اولین خودرویی بود که از توربین گاز استفاده می‌کرد و در آمریکا ساخته و آزمایش شد.

Dream Cars

طرحی از سال 1960 که یک خودروی 2 چرخ است و به کمک ژیروسکوپ متعادل می‌شود. Syd Mead مجموعه‌ای از طرح‌های مفهومی را برای US Steel در اوایل دهه‌ی 1960 ترسیم کرده است. این تصویر از کلکسیون Brett Snyder انتخاب شده است.

Dream Cars

Wayne Cherry یکی از طراحان آمریکایی که مدتی به عنوان نایب رئیس بخش طراحی در کمپانی جنرال موتورز مشغول به کار بود در سال 1964 این طرح را ارائه کرده که خودروی مفهومی به نام Runabout را نشان می‌دهد. این طراح در سال 1999 یکی از 5 نامزد جایزه‌ی طراحان قرن بوده است.

Dream Cars

خودروی بدون درب، طرحی از سال 1970 که توسط Marcello Gandini ارائه شد.طراحی خودروی Stratos HF Zero به گونه‌ای است که سرنشین تنها جلو، بالا و بخش کوچکی از کناره‌ها را می‌بینید.

Dream Cars

در سال 1970 خودروی 512 S Modulo در رقابتی برای طراحی کم‌ ارتفاع‌ترین خودروها توسط Paolo Martin طراحی شد.

Dream Cars

نوبت به قرن 21 می‌رسد. طرحی از کمپانی BMW به نام GINA Light Visionary که در سال 2001 توسط Christopher Bangle ارائه شد. این خودروی عجیب از بدنه‌ی منعطفی بهره می‌برد که اجازه‌ی تغییر شکل برای باز و بسته شدن درها یا کوچک‌شدن چراغ‌های جلو را به آن می‌دهد. بدنه از دو لایه فیبر کشیده شده و قابی از جنس آلومینیوم و فیبر انعطاف‌پذیر کربن تشکیل می‌شود.

منبع Zoomit


نظرات

  • تروول تروول (23 اردیبهشت 1393 ساعت 09:08)

    خیییلی جالب بود .