1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. نمایشگاه ها
  4. برپایی نمایشگاه خودروهای تاریخی و کلاسیک

برپایی نمایشگاه خودروهای تاریخی و کلاسیک

12 مرداد 1393
  • 0

نمایشگاه خودروهای تاریخی و کلاسیک

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه‌ای از خودروهای تاریخی (کلاسیک) متعلق به مالکان بخش خصوصی را از 14 تا 19 مرداد ماه 1393 در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد به نمایش می‌گذارد.

شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، با اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در نظر داریم درحدود 80 دستگاه خودرو کلاسیک و ویژه که تعداد زیادی از آنها متعلق به مالکان بخش خصوصی بوده و از میان خودروهای مورد استفاده در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انتخاب شده‌اند را در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دهیم.

وی افزود: تلاش کردیم این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌هایی که تا کنون با موضوع خودروهای تاریخی (کلاسیک) برگزار شده است، متفاوت باشد. از جمله تفاوت‌هایی که این نمایشگاه با رویدادهای مشابه خود دارد می‌توان به خاص بودن برخی خودروهای شرکت کننده و بی‌نظیر بودن آنها در ایران به این معنا که نمونه دیگری از آنها در کشور وجود ندارد، اشاره کرد.

مالمیر ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های خودروهای حاضر در این نمایشگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی از این اتومبیل‌ها تا کنون در هیچ یک از رویداد‌های نمایشگاهی با موضوع خودروهای کلاسیک حضور نیافته‌اند و شرکت در این نمایشگاه نخستین نمایش عمومی آنها محسوب می‌شود.

وی به تلاش‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای حفاظت و شناسایی خودروهای تاریخی اشاره و خاطر نشان کرد: همانطور که پیش از این نیز اطلاع‌رسانی شده است، هیأت وزیران در سال 1389 پس از پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی موافقت کرد و در پی آن نیز دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی راه‌اندازی شد.

مالمیر افزود: پیش از تصویب این آیین‌نامه، اتومبیل‌های کلاسیک که ما از آنها با عنوان خودروهای تاریخی و بخشی از میراث فرهنگی کشورمان یاد می‌کنیم، به دلیل بی‌توجهی به سمت فراموشی و نابودی می‌رفتند؛ به همین دلیل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اقدام به برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای این اتومبیل‌ها کرده است تا این یادگاران گذشته، برای آیندگان ماندگار شوند.

او ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، از سال‌های گذشته تا به امروز در مسیر شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی به صورت مستمر و دوره‌ای اقدام به اجرای آن می‌کند، برپایی نمایشگاه‌های متعدد با حضور منحصر به‌فردترین خودروهای تاریخی است که مرداد ماه امسال، شاهد برپایی یکی از این نمایشگاه‌ها در تهران خواهیم بود.

وی درباره اهداف برپایی این نمایشگاه نیز گفت: حمایت از مالکان خصوصی خودروهای کلاسیک و کمک به رفع عیوب خودروها، کمک به تحقق اهداف دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک)، فراهم کردن زمینه دیدار و تبادل نظر مالکان خصوصی با متولیان حمایت از این خودروها، فرهنگ‌سازی در زمینه صیانت از خودروهای کلاسیک که جزئی از سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان محسوب می‌شوند، از مهمترین اهداف برپایی این نمایشگاه به شمار می‌رود.

مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اضافه کرد: علاوه بر اینها از آنجایی‌که خودروهای کلاسیک آمیزه‌ای از ذوق، هنر و صنعت بوده و بیشتر آنها نشانه‌های تلاش و هنر صنعتگران دوران گذشته را در خود حفظ کرده‌اند و برخی از آنها نیز بازگو کننده وقایع ویژه تاریخی هستند، نمایش عمومی آنها، نمایش گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ کشورمان بوده و از همین‌رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مالمیر افزود: در همین راستا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، با درنظر گرفتن نکات ایمنی و امنیتی به‌منظور حفاظت از خودروها، از دارندگان خودروهای کلاسیک که مایل به شرکت در اینگونه گردهمایی‌ها هستند برای حضور در نمایشگاه یاد شده دعوت می‌کند.

وی از ارائه تخفیف‌های ویژه به گروه خاصی از بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: برای بخشی از بازدیدکنندگان از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، فرهنگیان، ایثارگران، خانواده‌های معزز شهدا و جانبازان 25 تا 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. بنابراین این افراد می‌توانند در هنگام تهیه بلیط، با ارائه کارت شناسایی از تخفیف‌های منظور شده بهره‌مند شوند.

بر اساس این گزارش در پایان این نمایشگاه به همه مالکان خودروهای تاریخی که اتومبیل‌های خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند، گواهی حضور و لوح سپاس اهدا خواهد شد.

لازم به ذکر است که نمایشگاه خودروهای تاریخی (کلاسیک)، از 14 تا 19 مرداد ماه سال جاری از ساعت 10 صبح تا 20 در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد برپا خواهد بود. علاقمندان به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 8-66755567 تماس گرفته و یا به وب سایت رسمی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به نشانی WWW.TAC.ORG.IR مراجعه کنند.




نظرات