1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. زاگرس خودرو در محاق

زاگرس خودرو در محاق

28 اردیبهشت 1395
  • 0

شرکت زاگرس خودرو در سال 1375 توسط بخش خصوصی در شهرستان بروجرد که در سال های اخیر با حداقل ظرفیت تولید فعالیت کرده برای خروج از بحران و تعطیلی نیازمند حمایت مسئولان است.

زاگرس خودرو

زاگرس خودرو یکی از شرکت ‌ها و کارخانه ‌های خودروسازی در ایران است که در زمینه مونتاژ خودرو فعالیت دارد.

این کارخانه با ظرفیت اسمی 50 هزار خودرو در سال طراحی شد اما برای مدت طولانی فقط پنج هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌ کرد.نخستین محصول این کارخانه که با همکاری شرکت پروتون مالزی تولید شد، پروتون ویرا یا میتسوبیشی لانسر است که این محصول نخستین بار در سال ۱۳۸۱ روانه بازار شد.زاگرس خودرو بروجرد تولید خودروهای پروتون ویرا، پروتون جن-۲، پروتون واجا و پروتون ساگا را در دستور کار قرار داد ولی این کارخانه در آذرماه سال 1391 به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و بیش از 400 کارگر آن بیکار شدند.

این کارخانه در سال 1392 فعالیت خود را از سر گرفت و خودروهای پیکاپ پارس خودرو(ریچ) و در سال 1393 مصادف با دهه فجر خودرو MVM530 را نیز تولید کرد.این کارخانه در سال 1394 با رنگ آمیزی پراید، رنگ و مونتا‍ژ MVM530 و تولید خودرو بایک همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

از اوایل امسال زمزمه هایی مبنی بر تعطیلی این واحد صنعتی و یا جذب سرمایه گذار خارجی برای افزایش تولید شنیده می شود که برای روشن شدن این موضوع گفت و گوهایی با مسئولان مربوطه صورت گرفته است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در خصوص نحوه فعالیت زاگرس خودرو گفت: این کارخانه هم اکنون با رنگ آمیزی بدنه خودرو شرکت بی آر خودرو فعالیت می کند.

محمد رضا علوی زاده افزود: زاگرس خودرو در دهه 80 قراردادهایی با شرکت های مختلف داخلی و خارجی بسته است و بارها بر تعداد نیروهای آن اضافه یا کم شده است.

وی با بیان اینکه اکنون 85 نیرو در زاگرس خودرو شاغل هستند، گفت: این شرکت هم اکنون در حال پیگیری و رایزنی با شرکت MVM برای تمدید قرارداد است و مشکل خاصی در این واحد صنعتی وجود ندارد.

وی افزود: واگذاری زاگرس خودرو به سرمایه گذار جدید مطرح است و پیگیری هایی در این زمینه صورت گرفته است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد اضافه کرد: این کارخانه درصورت واگذاری و تمدید قراردادها با ظرفیت و توان بالا فعالیت های خود را از سر می گیرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز دلیل نیمه تعطیل شدن زاگرس خودرو را عمل نکردن شرکت MVM به تعهدات خود دانست و گفت: شرکت MVM قراردادی پنج ساله با کارخانه زاگرس خودروی بروجرد منعقد کرده بود که طبق آن می بایست روزانه 60 دستگاه قطعات برای مونتاژ به زاگرس خودرو تحویل می داد.

کامران فرشید افزود: با عمل کردن شرکت MVM به تعهدات خود پس از گذشت 2 سال از عقد قرارداد ، ماهانه بین 200 تا 220 دستگاه خودروی MVM در زاگرس خودرو تولید می شد.

وی اضافه کرد: اکنون با عمل نکردن این شرکت به تعهدات خود مشکلاتی برای زاگرس خودرو بوجود آمده که این کارخانه در صورت تداوم این روند نهایتا تا خرداد ماه امسال تعطیل می شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: این کارخانه در اوج فعالیت با 350 نیرو در خط تولید، لعاب، رنگ و مونتاژ فعالیت داشت و اکنون فقط 85 نیرو دارد و در آستانه توقف تولید است.

وی افزود: برای رهایی کارخانه زاگرس خودروی بروجرد از بحران باید تلاش کرد تا شرکت MVM به تعهدات پنج ساله خود عمل کند در غیر این صورت زاگرس خودرو با 50 درصد تعدیل نیرو مواجه می شود.

فرشید گفت: خودروسازان داخلی و خارجی باید برای نجات زاگرس خودرو و جلوگیری از بیکاری کارگران این واحد صنعتی به کمک آن بیایند و برای جذب سرمایه گذار تلاش کنند.

این کارخانه در بخش اشترینان شهرستان بروجرد و در سه راهی بروجرد - ملایر - نهاوند قرار گرفته است.

منبع: ایرنا



نظرات