1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هشدار جدی ؛ ماجرای واردات خودرو با ارز دارو تکرار نشود

هشدار جدی ؛ ماجرای واردات خودرو با ارز دارو تکرار نشود

21 مرداد 1396
  • 2

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزایش شدید واردات خودرو در سال جاری، به وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داد با ساماندهی واردات این محصول از تکرار مجدد ماجراهایی چون واردات خودرو با ارز دارو پیشگیری کند.

 هشدار جدی ؛ ماجرای واردات خودرو با ارز دارو تکرار نشود

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۱ شاهد بودیم که به دلیل ضعف نظارت سازمانهای مسئول در دولت دهم، برخی واردکنندگان خودرو در بحبوحه مشکلات داخلی و خارجی، ارز اختصاص یافته به دارو را صرف واردات خودرو کردند و به دنبال آن واردات این محصول افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز این موضوع در حال تکرار بوده و واردات خودرو افزایش شدیدی داشته و ارز زیادی برای واردات این محصول از کشور خارج شده است، خاطرنشان کرد: این درست نیست ارز ناشی از فروش نفت به عنوان منابع ملی صرف واردات کالاهای لوکس و مصرفی همچون خودرو شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این وضعیت در حالی است که منابع کشور و ارز ناشی از فروش نفت باید صرف تقویت و توسعه اقتصاد ملی و صنایع داخلی و در نتیجه توسعه اشتغال و کاهش نابرابری‌های اجتماعی شود نه اینکه با افزایش واردات خودرو نابرابری‌های اجتماعی تشدید شود.

وی افزود: در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت و تجارت کشور باید دقت کند که ادامه روند فعلی در واردات خودرو باعث می‌شود نرخ ارز و تورم افزایش یافته و فشار آن به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر وارد شود.

کاکایی با بیان اینکه ما مخالف تجارت و سود واردکنندگان خودرو نیستیم، تصریح کرد: اما کسب سود از سوی واردکنندگان خودرو نباید به بهای آسیب دیدن جامعه، تضعیف اقتصاد ملی، افزایش نرخ تورم و نرخ ارز تمام شود.

به گزارش ایسنا، در سه ماهه نخست امسال واردت خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته است. این افزایش در چهار ماهه نخست امسال به ۴۳ درصد رسید. افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.

به دنبال اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو سعی کردند از این نمد کلاهی برای خود ببافند و عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

با این حال فعالان بازار خودروهای وارداتی از ثبات در این بازار خبر داده و می‌گویند به طور طبیعی با توجه به رشد شدید واردات و در نتیجه افزایش عرضه، نه تنها افزایشی در نرخ خودروهای وارداتی نخواهیم داشت بلکه کاهش قیمت‌ها نیز محتمل خواهد بود.

منبع ایسنا


نظرات

  • خسرو خسرو (21 مرداد 1396 ساعت 19:36)

    سلام
    حالا تکلیف من که خودرو خارجی ثبت نام کردم و پول دادم چیه؟
    من که نه وارد کننده هستم نه دولت هستم
    همیشه تو جنگ قدرت آقایون، ملت متضرر میشن
    بیزحمت یکی مشخص کنه چکار میخوان بکنن، تکلیف پول ما چی میشه؟

  • امیری امیری (21 مرداد 1396 ساعت 15:00)

    یعنی در دولت تدبیر و امید هم امکان اینجور کارهایی هست ؟؟؟؟ خیلی بعید می دونم ،این چیزا مخصوص دوران 8 ساله اون اقا هست ولا غیر