1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. برگ سبز، سند مالکیت رسمی خودرو است

برگ سبز، سند مالکیت رسمی خودرو است

14 خرداد 1395
  • 12

مدت ها است دعوا میان سازمان ثبت اسناد و پلیس بر سر لزوم یا عدم لزوم مراجعه شهروندان به دفترخانه های اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی خودرو موجبات سردرگمی بسیاری از شهروندان محترم را فراهم نموده، گروهی وفق نظر پلیس محترم جهت نقل و انتقال خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه و نقل و انتقال خودرو را در این مراکز انجام می دهند.

برگ سبز خودرو

اما غالب شهروندان با توجه به ذهنیتی که از قبل باقی مانده و هرگونه نقل و انتقال را منوط به حضور در دفترخانه های اسناد رسمی می نماید در این دفاتر امور نقل و انتقال خودرو را انجام می دهند و هزینه های سنگینی را نیز پرداخت می نمایند. حال سوال اینجا است که کدام یک از دو روال پیش گفته جهت نقل و انتقال خودرو کافی است و شهروندان می توانند با خیالی آسوده اقدام به نقل و انتقال و سپس تعویض پلاک خودرو نمایند.

ماده 1287 قانون مدنی در تعریف سند رسمی چنین می فرماید:

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و برطبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند سند رسمی است.... این تعریف قانون مدنی است از اسناد رسمی، حال کاملا مشخص است که سند مالکیت سبز رنگ که در مراکز پلیس صادر می گردد جهت مالکیت کافی است. زیرا برگ سبز خودرو که در مراکز پلیس تنظیم می گردد مصداق بارز اسنادی است که نزد ماموران دولتی و در حدود صلاحیت آنان تنظیم گردیده است.

حال ممکن است در مورد صلاحیت سوال گردد که پاسخ آن این است که تنها مرجع کنترل خودرو در کشور از هر نظر پلیس راهنمایی رانندگی می باشد و قطعا هیچ مرجعی صالح تر از پلیس در امور خودرو وجود ندارد. و جای شک در اعتبار اسناد صادره از پلیس وجود ندارد و از نظر قانون تنها مدرک معتبر در انتقال خودرو برگ سبز خودرو است که امیدواریم با اطلاع رسانی گسترده از پرداخت هزینه های زیاد و کمر شکن توسط مردم جلوگیری گردد.

منبع: دنیای خودرو



نظرات

  • آرمان اسلامبولچی آرمان اسلامبولچی (5 تیر 1399 ساعت 21:21)

    از طرف دیگه اولین خصوصیت سند اینه که دقیق باشه. توی این برگ سند نوشتن «شماره موتور: کیلوگرم»!!!
    با تایپ کردن عنوان «سند مالکیت» زیر عنوان برگ سبز، سند درست نمیشه. قانون برای ثبت سند مرجع نایین کرده.
    اینا هدفشون اینه که سراسر کشور رو پلیسی و نظامی کنن. یه مدت دیگه مدرسه‌ها رو هم می‌دن دست پلیسا. کجای دنیا پلیس سند صادر می‌کنه آخه؟!!!

  • آرمان اسلامبولچی آرمان اسلامبولچی (5 تیر 1399 ساعت 21:17)

    طبق نظر مجلس و قانون مدنی مالکیت در دفاتر اسناد ثبت میشه و پلیس مرجع بررسی اصالت و شماره گذاری خودرو است.
    حالا فرض کنید شما از طریق پلیس برگ سبز و پلاک دارید اما سند رسمی نزدید، اگر برای ارث یا رهن و ... کارتون به دفتر اسناد بخوره، از دید اونا شما سند رسمی ندارید.
    پلیس باید حد و حدود خودش رو بدونه، پلاک صادر کردن یک چیزه و مرجع حقوقی و قانونی بودن یک چیز دیگه. اونا میتونن پلاک عوض کنن اما آیا میتونن ارث تقسیم کنن؟!

  • سید سید (15 خرداد 1395 ساعت 02:04)

    جناب شانظری به فرض صحت گفته شما این سند قطعی دفتر خونه به چه دردی میخوره وقتی مشکلی بر سر مالکیت یک خودرو یا سرقت یک خودرو به وجود می آید تنها مرجع رسیدگی پلیس می باشد که به هیچ عنوان درخواست سند قطعی رو نمیکنند

    آرمان آرمان (5 تیر 1399 ساعت 21:27)

    ببینم اگر به شما یک خودروی لامبورگینی ارث برسه و بخوانید ماشین متوفی رو بفروشید و تقسیم و انحصار وراثت بکنید، باید برید دفترخانه دیگه درسته؟ دفترخانه سند رسمی قانونی میخواد که درست و دقیق باشه (جلوی شماره موتور ننوشته باشه کیلوگرم) و در دفتر اسناد رسمی صادر شده باشه. وگرنه کارتون در اومده

  • ایرانی ایرانی (15 خرداد 1395 ساعت 01:14)

    هیچ دلیل قانع کننده ای برای تنظیم سند در دفترخانه نیست،وقت و پول مردم مهمه،کاری کاملاااا غیر ضروری رو به مردم تحمیل نکنید(تا کی کاغذ بازی)

  • kambiz kambiz (14 خرداد 1395 ساعت 18:53)

    شما که میفرمائید از موضوعی که مطلع نیستید منتشرش نکنید. حتما نماینده ثبت اسناد هستید که منافعتون به خطر افتاده و الا اعتراض نمیکردید

  • meysam meysam (14 خرداد 1395 ساعت 17:20)

    بله. دوست عزیز پلاک برای شخص و برای خودرو صادر میشود پس صاحب پلاک صاحب خودرو هم هست و فقط می ماند عوارض خودرو که آن هم در هنگام تعویض پلاک میشد پرداخت کرد

  • meysam meysam (14 خرداد 1395 ساعت 17:14)

    بله. دوست عزیز پلاک برای شخص و برای خودرو صادر میشود پس صاحب پلاک صاحب خودرو هم هست و فقط می ماند عوارض خودرو که آن هم در هنگام تعویض پلاک میشد پرداخت کرد

  • کارشناس کارشناس (14 خرداد 1395 ساعت 12:03)

    حقیقتابرگ سبز راهنمایی ورانندگی همان سندخودرواست .....ولی بمنظور جلب رضایت ثبت اسنادوجلوگیری ازقطع درامد,ثبت اسناد,پیشنهاد می شوددرهرتعویض پلاک ۲۰۰هزارریال هم بحساب ثبت اسناد واریز کرد تامخالفت مجمو عه قوه قضاییه هم متوقف شود.ومجموعه ای ازاقدامات وقت گیرحذف شود.

  • محسن شانظری محسن شانظری (14 خرداد 1395 ساعت 12:03)

    با سلام لطفا از موضوعی کاملا مطلع نیستید منتشرش نکنید انتقال قطعی بوسیله سند رسمی تو دفاتر اسناد رسمی هست ماده29قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی : نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.
    تبصره1ـ نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.

    در متن ماده ای هم که استناد کردید توجه کنید نوشته در( حدود صلاحیت ) که بر اساس قانون فوق این موضوع خارج از صلاحیت راهنمایی هست کارت سبز فقط صاحب پلاک رو مشخص میکنه نه مالک خودرو را!!

    رضا رضا (14 خرداد 1395 ساعت 21:50)

    بابا دانشجوی حقوق !!!!!!!!! خخخخخخ

    امیر امیر (14 خرداد 1395 ساعت 23:07)

    دفتر ثبت اسنادی که نه اصالت خودرو رو میتونه تشخیص بده ونه خودرو رو میبینه و سند میزنه بهتره حذف بشه من چندین مورد دیدم که دفتر استاد رسمی سند زده و راهنمایی رانندگی تشخیص داده شماره موتور با شاسی هماهنگ نیست تنها مرجع راهنمایی رانندگی است و ثبت دنبال پول مفت میگرده